Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Moderator: Beheerdersteam
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Ik heb gewoon van alles bij elkaar gescharreld. Ik heb een EMU-tracker pre overgenomen van een forumlid, een IBF akustik EMM8 microfoon, een Audio Analyse PA90 versterker
en een laptop met ARTA. Met deze microfoon zijn alleen single channel metingen te maken. Het zijn allemaal gebruikte produkten, dus de prijs is nietszeggend.
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Moet het een bijzondere versterker zijn, want ik ken dat merk of type totaal niet. Voldoet simpele Akai versterker van 2x 60w van 20jaar oud? 
Ondertussen zijn de inspeelfilters klaar. Totaal tegen alle hifistandaarden in: stukjes ordinair koperdraad voor elektra, kroonsteentjes en wat gaffa. Voor de lol ben ik wat gaan simuleren in Boxsim, maar er blijft veel onzeker. Van de tweeter zijn weinig gegevens en Visaton maakt weinig vergelijkbaars. Voor de mid en woofer heb ik vergelijkbare speakers genomen en d.m.v. spltrace de impedantie en splcurve en de andere waarden aangepast. Alleen het point of sound origin weet ik niet zeker. En het point of sound origin heeft nogal veel invloed en ik weet niet goed wat ik daar moet invullen. Ik heb nu gemeten hoeveel de stofkap van het membraan achter de baffle zit. Klopt dit?
Ondertussen zijn de inspeelfilters klaar. Totaal tegen alle hifistandaarden in: stukjes ordinair koperdraad voor elektra, kroonsteentjes en wat gaffa. Voor de lol ben ik wat gaan simuleren in Boxsim, maar er blijft veel onzeker. Van de tweeter zijn weinig gegevens en Visaton maakt weinig vergelijkbaars. Voor de mid en woofer heb ik vergelijkbare speakers genomen en d.m.v. spltrace de impedantie en splcurve en de andere waarden aangepast. Alleen het point of sound origin weet ik niet zeker. En het point of sound origin heeft nogal veel invloed en ik weet niet goed wat ik daar moet invullen. Ik heb nu gemeten hoeveel de stofkap van het membraan achter de baffle zit. Klopt dit?
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Ik heb slechte ervaringen met die groene elko's met ruwe folie, slechte klank en ze halen niet eens de toch al ruime tolerantie waardes.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Nee, een heel gewone versterker volstaat. Ik heb zo gauw niets anders staan, daarom gebruik ik een tamelijk bijzondere versterker. Ik noem met opzet de prijs niet (voor mij gratis) maar het heeft geen meerwaarde.rodi schreef:Moet het een bijzondere versterker zijn, want ik ken dat merk of type totaal niet. Voldoet simpele Akai versterker van 2x 60w van 20jaar oud?
Als je Boxsim een beetje serieus wilt gebruiken, dan zal je de units in de uiteindelijke kast moeten opmeten (met ARTA) en dan de gegevens exporteren en vervolgens importeren in Boxsim. Je maakt een meting van de woofer, een van de tweeter en een van beide units parallel (allemaal ongefilterd). In Boxsim teken je dan een 'filter' waar bij de units ook parallel staan en gaat net zolang met de offset (het point of origin) zitten spelen tot de grafiek in boxsim gelijk is aan jouw gemeten grafiek van beide units parallel.
Daarna kan je pas aan een filter beginnen.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Niks mis mee.rodi schreef:Ondertussen zijn de inspeelfilters klaar. Totaal tegen alle hifistandaarden in: stukjes ordinair koperdraad voor elektra, kroonsteentjes en wat gaffa.
Ik heb in mijn filter ook gewoon installatiedraad, om bijvoorbeeld condensatoren onderling te verbinden.
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Die zijn ook alleen voor het inspelen, sowieso is de boel dan nog totaal niet in verhouding t.o.v. elkaar. De mid en tweeter zijn een stuk gevoeliger als de woofer. Dus ik moet met wat eq aan de gang om het een beetje aanhoorbaar te maken. Dus dan maakt zo'n ruwe elco niet uit, die kan bij wijze van spreke de kliko in als het echte filter erin gaat. Ik hoop dat ik voor dat filter centjes genoeg overhoudt voor mooi spul van Mundorf o.i.d.Walt schreef:Ik heb slechte ervaringen met die groene elko's met ruwe folie, slechte klank en ze halen niet eens de toch al ruime tolerantie waardes.
Groetjes Walter
Dat snap ik. Ik heb nu de originele data van de fabrikanten gebruikt. Puur om wat mee te spelen in boxsim met verschillende componenten, netwerkjes en schakelingen. Om wat van te leren wat verschillende veranderingen als gevolg hebben.pappaleo schreef:Nee, een heel gewone versterker volstaat. Ik heb zo gauw niets anders staan, daarom gebruik ik een tamelijk bijzondere versterker. Ik noem met opzet de prijs niet (voor mij gratis) maar het heeft geen meerwaarde.rodi schreef:Moet het een bijzondere versterker zijn, want ik ken dat merk of type totaal niet. Voldoet simpele Akai versterker van 2x 60w van 20jaar oud?
Als je Boxsim een beetje serieus wilt gebruiken, dan zal je de units in de uiteindelijke kast moeten opmeten (met ARTA) en dan de gegevens exporteren en vervolgens importeren in Boxsim. Je maakt een meting van de woofer, een van de tweeter en een van beide units parallel (allemaal ongefilterd). In Boxsim teken je dan een 'filter' waar bij de units ook parallel staan en gaat net zolang met de offset (het point of origin) zitten spelen tot de grafiek in boxsim gelijk is aan jouw gemeten grafiek van beide units parallel.
Daarna kan je pas aan een filter beginnen.
@mechanical(en anderen):
Ik gebruik in de rest van de speaker mooi zilverdraad en ik wil dat ook gaan gebruiken voor het uiteindelijke filter. Is een stuk soepeler en makkelijker te verwerken als dat harde koper.
Of maken die kleine stukjes echt niets uit. Ik twijfel nog. Ik wil wel het zo goed mogelijk, maar ook niet overdreven.
Update:
Ik ben op dit moment niet meer van plan om nog een keer te gaan schuren, plamuren en lakken. Het resultaat is niet perfect, maar wel goede genoeg.
Als ik er bovenop ga staan zie je wat stofjes, een beetje sinaasappeleffect en helaas één lichte druiper op de voorzijde. Zodra je ook maar iets afstand neemt, dan zie ik alleen maar 2 mooie, witte, glimmende speakerkasten.
Nu heb ik nog even een belangrijke taak voor het werk(examen wiskunde nakijken), maar zodra dat af is gaan de speakers erin en wil ik geluid horen!
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Echt zilverdraad is verre van soepel, ik vermoed dat het om verzilverd koper in teflon gaat.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
die teflon isolatie is een ramp om te strippen, te glad voor de striptang 
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
@walt: Ik weet voor 99% zeker dat je gelijk hebt.
@Henkjan: Daarom gebruik ik daarvoor gewoon een mesje...
@Henkjan: Daarom gebruik ik daarvoor gewoon een mesje...
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Ik vind die teflon zilver kabel juist prima om mee te werken. Gewoon met een klein tangetje is die isolatie makkelijk te verwijderen.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Het lijkt me anders wel typisch zo'n dingetje om je zelf een mening over te vormen.AatV schreef:
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Dat heb ik ook gedaan, al jaren geleden, en zelfs mijn vrouw zei er wat van.
Om dan het duidelijk te maken, ze is het met Peter eens
Om dan het duidelijk te maken, ze is het met Peter eens
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Laat ik het zo zeggen, ik heb dit zo op aanraden gedaan van Geenius...oftewel Tony Gee van Humblehomemadehifi en TG Acoustics.rodi schreef:@mechanical(en anderen):
Ik gebruik in de rest van de speaker mooi zilverdraad en ik wil dat ook gaan gebruiken voor het uiteindelijke filter. Is een stuk soepeler en makkelijker te verwerken als dat harde koper.
Of maken die kleine stukjes echt niets uit. Ik twijfel nog. Ik wil wel het zo goed mogelijk, maar ook niet overdreven.![]()
Denk dat iedereen het er wel over eens is dat dat nou niet de minste is hierzo
Ik heb verder nooit het verschil gehoord maar ik ben allergisch voor een "fel" of "scherp" hoog, zo'n "in-your-face-tweeter" of hoe je het ook wilt noemen.
ik heb daarom bewust alle drivers op koper zitten (Supra 5N van Jantzen Audio).
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op do 21 mei 2015, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Over dat verzilverde koperdraad: ga ik de ruime meter van filter naar speaker echt horen?
Het is lastig te bereiken en zit vastgeplakt met kit. Heb ik gedaan om te voorkomen dat het ooit los zou trillen
En als Tony aangeeft dat installatiedraad prima is, dan wil ik best dat gebruiken.heb ik nog voldoende van, volgens mij heb ik wel dikker als jij.
Ook was ik van plan deze speakerkabel te gaan gebruiken, maar als ik de reacties zo hoor denk ik dat ik beter iets anders kan nemen. Is een gewone lekker dikke (>2,5mm^2 ) koperkabel dan beter, want die koop je overal, zelfs bij de bouwmarkten.
Het is lastig te bereiken en zit vastgeplakt met kit. Heb ik gedaan om te voorkomen dat het ooit los zou trillen
En als Tony aangeeft dat installatiedraad prima is, dan wil ik best dat gebruiken.heb ik nog voldoende van, volgens mij heb ik wel dikker als jij.
Ook was ik van plan deze speakerkabel te gaan gebruiken, maar als ik de reacties zo hoor denk ik dat ik beter iets anders kan nemen. Is een gewone lekker dikke (>2,5mm^2 ) koperkabel dan beter, want die koop je overal, zelfs bij de bouwmarkten.
Laatst gewijzigd door rodi op do 21 mei 2015, 9:41, 1 keer totaal gewijzigd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Het antwoord hierop is persoonsgebondenrodi schreef:Over dat verzilverde koperdraad: ga ik de ruime meter van filter naar speaker echt horen?
Het is lastig te bereiken en zit vastgeplakt met kit. Heb ik gedaan om te voorkomen dat het ooit los zou trillen![]()
En als Tony aangeeft dat installatiedraad prima is, dan wil ik best dat gebruiken.heb ik nog voldoende van, volgens mij heb ik wel dikker als jij.
Maar mooi werk met je kasten, denk dat je het maximale er wel uit hebt gehaald
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Of je dat hoort weet ik niet zeker.rodi schreef:Over dat verzilverde koperdraad: ga ik de ruime meter van filter naar speaker echt horen?
echter, installatiedraad gebruik je om filtercomponenten met elkaar te verbinden als je het met de pootjes op de componenten niet gaat redden door de opbouw of positie onderling, dit zijn dus redelijk korte stukken.
Die meter van filter naar speaker zou ik dan gewoon met speakerkabel doen.
Daar gebruik ik die Jantzen Audio Supra 5N voor, maar iets anders kan natuurlijk ook.
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Laat ik er dit van zeggen:
Alle gewone topmerken gebruiken gewoon soepel koper installatiedraad van voldoende dikte en kwaliteit.
Alle overdetopmerken gebruiken allerlei exotisch draad met ook allerlei zelf geclaimde exotische eigenschappen. Dit is ook een groot gedeelte marketing.
Dat laatste is een hele gevoelswereld waar het discussiëren er over op zich al een hele hobby is en het verschil tussen gewoon goed spul en psychologie niet meer duidelijk is. Daar geldt: "Wat is werkelijkheid en wat is schijn? Waar kan ook iets anders zijn". Kom je nooit uit dus!
Alle gewone topmerken gebruiken gewoon soepel koper installatiedraad van voldoende dikte en kwaliteit.
Alle overdetopmerken gebruiken allerlei exotisch draad met ook allerlei zelf geclaimde exotische eigenschappen. Dit is ook een groot gedeelte marketing.
Dat laatste is een hele gevoelswereld waar het discussiëren er over op zich al een hele hobby is en het verschil tussen gewoon goed spul en psychologie niet meer duidelijk is. Daar geldt: "Wat is werkelijkheid en wat is schijn? Waar kan ook iets anders zijn". Kom je nooit uit dus!
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
effe vragen.....bedoel je hiermee echt "VD installatiedraad" zoals voor thuis in de electrische installatie of bedoel je gewoon stranded audiokabel?.Pjotr schreef:Alle gewone topmerken gebruiken gewoon soepel koper installatiedraad van voldoende dikte en kwaliteit.
Voor die kleine stukkies in het filter gebruik ik VDkebel zoals ik al zei, maar voor langere stukken zoals tussen filter en driver zou ik kiezen voor een gewone stranded audiokabel.
Die Jantzen kost 4 euro de meter, dus ik heb het niet over tientallen of honderden euro's aan kabel want daar ben ik wel wat sceptischer over.
Maar voor de genoemde voorbeelden zou ik daar geen installatiekabel voor gebruiken.
Meer een onderbuikgevoel dan wetenschap hoor, eerlijkheidshalve.
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op do 21 mei 2015, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Er staat toch "soepel"
Het geluidsmatig verschil tussen massief en stranded heb ikzelf nooit kunnen waarnemen en gebruik datgene wat het best uitkomt gegeven de praktische situatie.
B.T.W. installatiedraad is niet noodzakelijkerwijs draad voor een elektrisch huisinstallatie. Het is een algemene term voor draad voor algemeen gebruik. Of dat nou een in schemerlamp is, een machinebesturing, een versterker of een speakerkast.
Het geluidsmatig verschil tussen massief en stranded heb ikzelf nooit kunnen waarnemen en gebruik datgene wat het best uitkomt gegeven de praktische situatie.
B.T.W. installatiedraad is niet noodzakelijkerwijs draad voor een elektrisch huisinstallatie. Het is een algemene term voor draad voor algemeen gebruik. Of dat nou een in schemerlamp is, een machinebesturing, een versterker of een speakerkast.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Dat snap ik....vandaar mijn vraag wat jij nu onder "installatiedraad" bedoeltPjotr schreef:B.T.W. installatiedraad is niet noodzakelijkerwijs draad voor een elektrisch huisinstallatie. Het is een algemene term voor draad voor algemeen gebruik. Of dat nou een in schemerlamp is, een machinebesturing, een versterker of een speakerkast.
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Oftwel, de definitie van "installatiedraad" van Peter is dus een tikje anders dan bijvoorbeeld Wikipedia.
Niet dat ik daar verder een probleem mee heb. maar het kan voor sommigen wat verwarrend overkomen.
Zelf spreek ik altijd van "VD draad" als ik dat spul bedoeld wat je in een kunststof pijp trek die in de muur zit...
Niet dat ik daar verder een probleem mee heb. maar het kan voor sommigen wat verwarrend overkomen.
Zelf spreek ik altijd van "VD draad" als ik dat spul bedoeld wat je in een kunststof pijp trek die in de muur zit...
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Die wiki is nogal beperkt, de wereld bestaat niet alleen uit elektriciteitspijp
Overigens moet je ook in huisinstallaties voor beweegbare verbindingen flexibel (stranded) draad gebruiken, b.v. om plafonnières e.d. aan te sluiten op de lasdoos.
Zullen we het dan maar op zijn Engels "Hook Up Wire" noemen?
Zullen we het dan maar op zijn Engels "Hook Up Wire" noemen?
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Jongens, het is duidelijk
Het nakijkwerk was net rond 13.00u klaar. Dussuh....... Ze staan te spelen met het proeffilter!
Ze spelen wel scherp, en nee dat ligt niet aan dat zilverdraad, dat komt door de hogere gevoeligheid van mid en tweeter. Ik ga ff lekker eq-en om de boel op gehoor strak te trekken.
Ik hoor echter veel potentie!
Het nakijkwerk was net rond 13.00u klaar. Dussuh....... Ze staan te spelen met het proeffilter!
Ze spelen wel scherp, en nee dat ligt niet aan dat zilverdraad, dat komt door de hogere gevoeligheid van mid en tweeter. Ik ga ff lekker eq-en om de boel op gehoor strak te trekken.
Ik hoor echter veel potentie!
