12 inch driver Wharfedale
Moderator: Beheerdersteam
12 inch driver Wharfedale
Ik heb hier een set 12 inch drivers van Wharfedale liggen en ben eens aan het meten gegaan, ik vond de luidspreker ook erg stug ondanks een brede rubberen rolrand.
Ik kom op een resonantie frequentie uit van 63Hz en vraag me af of dat normaal is, zou dit door de ouderdom van de rolrand komen?
Ik vind de luidspreker ook wat boemerig klinken in de box (Dovedale)
Wie kent deze drivers?
Ik kom op een resonantie frequentie uit van 63Hz en vraag me af of dat normaal is, zou dit door de ouderdom van de rolrand komen?
Ik vind de luidspreker ook wat boemerig klinken in de box (Dovedale)
Wie kent deze drivers?
Re: 12 inch driver Wharfedale
Dat is wat ik ook vermoed, valt die rolrand nog soepel te krijgen?ds23man schreef:63 Hz is wel heel hoog, die rolrand is uitgehard.
Of toch maar een nieuwe erin lijmen...... zijn niet echt verkrijgbaar.
Re: 12 inch driver Wharfedale
Is dat 63Hz in de box of de losse luidspreker ?
Hier staat dat die luidspreker los een resonantie van 20Hz zou hebben.
http://www.thevintageknob.org/wharfedale-Dovedale.html
Hier staat dat die luidspreker los een resonantie van 20Hz zou hebben.
http://www.thevintageknob.org/wharfedale-Dovedale.html
Re: 12 inch driver Wharfedale
Dat is van de losse speaker, gewoon op de werkbank gemeten.Agent327 schreef:Is dat 63Hz in de box of de losse luidspreker ?
Hier staat dat die luidspreker los een resonantie van 20Hz zou hebben.
http://www.thevintageknob.org/wharfedale-Dovedale.html
20Hz is inderdaad meer gebruikelijk voor een 12 inch woofer
Re: 12 inch driver Wharfedale
Sommige ervaren restaurateurs hier op het forum gaan dan met siliconenspray aan de gang, maar dat heb je vast ook wel gelezen.
Re: 12 inch driver Wharfedale
Ja inderdaad en heb ook iets gelezen over Glycerine, het zou wel mooi zijn als de originele randen behouden konden blijven.
Re: 12 inch driver Wharfedale
Dat kan zeker geen kwaad, mooi klusje voor komend weekend.ds23man schreef:Je zou inderdaad het gewoon eens kunnen proberen.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: 12 inch driver Wharfedale
Bij dit type woofer wordt op deze leeftijd ook de spider strakker, hierdoor laat de conus zich minder makkelijk bewegen.
Re: 12 inch driver Wharfedale
Ik lees inderdaad geregeld dat mensen goede resultaten behalen door de rolrand met siliconen in te wrijven. Echter las ik laatst dat met auto banden dit wordt afgeraden omdat het slecht voor het rubber zou zijn. Tja, heb er verder zelf geen ervaring mee.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Re: 12 inch driver Wharfedale
Mijn oude Flipse Ad12100/W8's heb ik ook met siliconen spray behandeld, nu naar meer dan 2 jaar zijn ze nog steeds soepel
Ik zou het gewoon eens proberen.
Re: 12 inch driver Wharfedale
Dat betekent dat zelfs met een nieuwe rolrand de woofers nooit meer hun originele specs zullen halen, wel essentieel als je ze toepast in een 45 liter gesloten behuizing. Wellicht dat een set flipsen er zich beter in thuis voelen AD12100W8, daar heb ik er ook nog twee van liggen.Olaf Markus schreef:Bij dit type woofer wordt op deze leeftijd ook de spider strakker, hierdoor laat de conus zich minder makkelijk bewegen.
Re: 12 inch driver Wharfedale
Die Ad12100/W8 voelt zich prima in een 45liter gesloten kast, schakel er nog een bi-polaire elco van 680uf in serie voor en hij gaat net zo laag als in een (pakweg) 70liter kast.Mr Tube schreef:Olaf Markus schreef:. Wellicht dat een set flipsen er zich beter in thuis voelen AD12100W8, daar heb ik er ook nog twee van liggen.
De AD12100/W8 heb ik thuis in een 30liter subje draaien
viewtopic.php?f=3&t=14783&hilit=ad12100&start=50
Re: 12 inch driver Wharfedale
Dan worden de boxen nu een volledig Philips systeem, AD12100W8/AD5060SQ8/AD0161.
De Wharfedale woofer ga ik in elk geval nog behandelen met siliconen spul en een poosje met 10Hz laten rammelen, dan eens kijken wat de TS waardes worden en eventueel eens kijken wat de een goede behuizing is. Misschien een TL..... stel dat de resonantie frequentie 40Hz wordt dan wil je geen gesloten kast meer en een TL kan nog enigsinds compact blijven.
De Wharfedale midrange gaat denk ik verhuizen naar het Pioneer project... die vond ik een hele mooie open klank hebben.
De Wharfedale woofer ga ik in elk geval nog behandelen met siliconen spul en een poosje met 10Hz laten rammelen, dan eens kijken wat de TS waardes worden en eventueel eens kijken wat de een goede behuizing is. Misschien een TL..... stel dat de resonantie frequentie 40Hz wordt dan wil je geen gesloten kast meer en een TL kan nog enigsinds compact blijven.
De Wharfedale midrange gaat denk ik verhuizen naar het Pioneer project... die vond ik een hele mooie open klank hebben.
