12 inch driver Wharfedale

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

12 inch driver Wharfedale

Bericht door Mr Tube »

Ik heb hier een set 12 inch drivers van Wharfedale liggen en ben eens aan het meten gegaan, ik vond de luidspreker ook erg stug ondanks een brede rubberen rolrand.

Ik kom op een resonantie frequentie uit van 63Hz en vraag me af of dat normaal is, zou dit door de ouderdom van de rolrand komen?
Ik vind de luidspreker ook wat boemerig klinken in de box (Dovedale)

Wie kent deze drivers?
Wharfedale.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 12 inch driver Wharfedale

Bericht door ds23man »

63 Hz is wel heel hoog, die rolrand is uitgehard.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: 12 inch driver Wharfedale

Bericht door Mr Tube »

ds23man schreef:
63 Hz is wel heel hoog, die rolrand is uitgehard.
Dat is wat ik ook vermoed, valt die rolrand nog soepel te krijgen?

Of toch maar een nieuwe erin lijmen...... zijn niet echt verkrijgbaar.
Agent327
Berichten: 127
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 11:36
Locatie: Utrecht

Re: 12 inch driver Wharfedale

Bericht door Agent327 »

Is dat 63Hz in de box of de losse luidspreker ?

Hier staat dat die luidspreker los een resonantie van 20Hz zou hebben.
http://www.thevintageknob.org/wharfedale-Dovedale.html
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: 12 inch driver Wharfedale

Bericht door Mr Tube »

Agent327 schreef:
Is dat 63Hz in de box of de losse luidspreker ?

Hier staat dat die luidspreker los een resonantie van 20Hz zou hebben.
http://www.thevintageknob.org/wharfedale-Dovedale.html
Dat is van de losse speaker, gewoon op de werkbank gemeten.
20Hz is inderdaad meer gebruikelijk voor een 12 inch woofer
Agent327
Berichten: 127
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 11:36
Locatie: Utrecht

Re: 12 inch driver Wharfedale

Bericht door Agent327 »

Sommige ervaren restaurateurs hier op het forum gaan dan met siliconenspray aan de gang, maar dat heb je vast ook wel gelezen.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: 12 inch driver Wharfedale

Bericht door Mr Tube »

Ja inderdaad en heb ook iets gelezen over Glycerine, het zou wel mooi zijn als de originele randen behouden konden blijven.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 12 inch driver Wharfedale

Bericht door ds23man »

Je zou inderdaad het gewoon eens kunnen proberen.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: 12 inch driver Wharfedale

Bericht door Mr Tube »

ds23man schreef:
Je zou inderdaad het gewoon eens kunnen proberen.
Dat kan zeker geen kwaad, mooi klusje voor komend weekend.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: 12 inch driver Wharfedale

Bericht door Olaf Analogue »

Bij dit type woofer wordt op deze leeftijd ook de spider strakker, hierdoor laat de conus zich minder makkelijk bewegen.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: 12 inch driver Wharfedale

Bericht door meiborg »

Ik lees inderdaad geregeld dat mensen goede resultaten behalen door de rolrand met siliconen in te wrijven. Echter las ik laatst dat met auto banden dit wordt afgeraden omdat het slecht voor het rubber zou zijn. Tja, heb er verder zelf geen ervaring mee.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: 12 inch driver Wharfedale

Bericht door arjank »

Mijn oude Flipse Ad12100/W8's heb ik ook met siliconen spray behandeld, nu naar meer dan 2 jaar zijn ze nog steeds soepel :D Ik zou het gewoon eens proberen.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: 12 inch driver Wharfedale

Bericht door Mr Tube »

Olaf Markus schreef:
Bij dit type woofer wordt op deze leeftijd ook de spider strakker, hierdoor laat de conus zich minder makkelijk bewegen.
Dat betekent dat zelfs met een nieuwe rolrand de woofers nooit meer hun originele specs zullen halen, wel essentieel als je ze toepast in een 45 liter gesloten behuizing. Wellicht dat een set flipsen er zich beter in thuis voelen AD12100W8, daar heb ik er ook nog twee van liggen.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: 12 inch driver Wharfedale

Bericht door arjank »

Mr Tube schreef:
Olaf Markus schreef:
. Wellicht dat een set flipsen er zich beter in thuis voelen AD12100W8, daar heb ik er ook nog twee van liggen.
Die Ad12100/W8 voelt zich prima in een 45liter gesloten kast, schakel er nog een bi-polaire elco van 680uf in serie voor en hij gaat net zo laag als in een (pakweg) 70liter kast.
De AD12100/W8 heb ik thuis in een 30liter subje draaien 8), deze heb ik twee jaar geleden op de ZBA Breda laten horen.
viewtopic.php?f=3&t=14783&hilit=ad12100&start=50
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: 12 inch driver Wharfedale

Bericht door Mr Tube »

Dan worden de boxen nu een volledig Philips systeem, AD12100W8/AD5060SQ8/AD0161.

De Wharfedale woofer ga ik in elk geval nog behandelen met siliconen spul en een poosje met 10Hz laten rammelen, dan eens kijken wat de TS waardes worden en eventueel eens kijken wat de een goede behuizing is. Misschien een TL..... stel dat de resonantie frequentie 40Hz wordt dan wil je geen gesloten kast meer en een TL kan nog enigsinds compact blijven.

De Wharfedale midrange gaat denk ik verhuizen naar het Pioneer project... die vond ik een hele mooie open klank hebben.
Plaats reactie