Wie wat bewaart, die... bouwt mini TQWT's.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Wie wat bewaart..., die heeft vragen.
Bedankt Richard,
Ik zal er eens een spreadsheet aan wagen.
Groeten, Jan.
Ik zal er eens een spreadsheet aan wagen.
Groeten, Jan.
Re: Wie wat bewaart..., die heeft vragen.
Ik zal vanavond eens proberen om de spreadsheet hier te laten zien.
Als de grafiek deugt, zou de resonantiefrequentie van de 10 cm Blaupunkt rond de 180Hz liggen.
Dat lijkt me een stuk aannemelijker...
Groeten, Jan.
Als de grafiek deugt, zou de resonantiefrequentie van de 10 cm Blaupunkt rond de 180Hz liggen.
Dat lijkt me een stuk aannemelijker...
Groeten, Jan.
- Bijlagen
-
- Impedantie metingen Blaupunkt.xlsx
- (15.21 KiB) 60 keer gedownload
Re: Wie wat bewaart..., die heeft vragen.
Op basis van de metingen lijkt het me ook dat de resonantie rond de 180 Hz ligt. Verder zie je dat het een 8 Ohm luidsprekertje is.
De resonantie is toch wat hoog, ik zou eigenlijk verwachten dat hij tussen de 80 en 120 Hz zou zitten. Maar voor een TV is vooral een goede verstaanbaarheid van stemmen noodzakelijk, het is niet echt bedoeld als hifiweergever. Misschien is het een goede kandidaat voor een FAST.
De resonantie is toch wat hoog, ik zou eigenlijk verwachten dat hij tussen de 80 en 120 Hz zou zitten. Maar voor een TV is vooral een goede verstaanbaarheid van stemmen noodzakelijk, het is niet echt bedoeld als hifiweergever. Misschien is het een goede kandidaat voor een FAST.
Re: Wie wat bewaart..., die heeft vragen.
Dat was ook de bedoeling; eventueel samen met de hogetonenluidspreker uit de OP.richard schreef:Misschien is het een goede kandidaat voor een FAST.
Dan is het natuurlijk niet full range...
Een TQWT behuizing met dit speakertje is héél klein, daar past de tweeter met z'n bakje amper bij in, dus ik maak eerst een proefkastje om te zien/horen hoe dat klinkt, samen met de 8"PR sub.
Eventueel komt de tweeter er los boven op.
Groeten, Jan.
Re: Wie wat bewaart, die heeft... vragen.
Gisteren even aan het meten en tekenen geweest, hier het resultaat; een piepkleine TQWT, met behulp van de calculator van de MH-site.
De wanden lopen parallel, de vertekening komt van de camera, want het scannen en vervolgens in paint aan elkaar plakken is iets dat me niet lukt...
Maten uitwendig:
280 mm hoog,
155 mm breed,
240 mm diep.
Materiaaldikte 19 mm.
Ik heb de tweeter er ook bij in getekend, voor het geval de Blaupunkt in z'n eentje te weinig hoog levert; echter, om de spreekspoelen van beide speakertjes op één lijk te krijgen, moet de Blaupunkt zo'n 18 mm méér naar voren in het front dan de tweeter.
Omdat de Blaupunkt geen bevestigingsflens heeft, moet 'ie passend worden ingefreesd in het front, ik heb er een forse ronding voor getekend, of ik die ook daadwerkelijk er voor ga zetten moet de praktijk uitwijzen.
Als de Blaupunkt er alleen in komt, vervalt het naar voren zetten ervan natuurlijk.
Commentaar, suggesties?
Groeten, Jan.
280 mm hoog,
155 mm breed,
240 mm diep.
Materiaaldikte 19 mm.
Ik heb de tweeter er ook bij in getekend, voor het geval de Blaupunkt in z'n eentje te weinig hoog levert; echter, om de spreekspoelen van beide speakertjes op één lijk te krijgen, moet de Blaupunkt zo'n 18 mm méér naar voren in het front dan de tweeter.
Omdat de Blaupunkt geen bevestigingsflens heeft, moet 'ie passend worden ingefreesd in het front, ik heb er een forse ronding voor getekend, of ik die ook daadwerkelijk er voor ga zetten moet de praktijk uitwijzen.
Als de Blaupunkt er alleen in komt, vervalt het naar voren zetten ervan natuurlijk.
Commentaar, suggesties?
Groeten, Jan.
Re: Wie wat bewaart, die heeft... vragen.
Dat is alleen nodig bij een eerste orde filter. Bij steilere filters is de fasedraaiing al zodanig dat het uitlijnen geen zin heeft.pompebled schreef:... echter, om de spreekspoelen van beide speakertjes op één lijk te krijgen, moet de Blaupunkt zo'n 18 mm méér naar voren in het front dan de tweeter.
Re: Wie wat bewaart, die heeft... vragen.
De bedoeling is dat er 6dB gefilterd wordt, naar aanleiding van de af fabriek meegeleverde condensator aan de tweeter.
Ik laat een eventuele opdikking van het front in eerste instantie schroefbaar, dan kan het er altijd nog af, mocht óf de tweeter worden weggelaten, óf de steilheid van het filter verhoogd moeten worden.
Groeten, Jan.
Ik laat een eventuele opdikking van het front in eerste instantie schroefbaar, dan kan het er altijd nog af, mocht óf de tweeter worden weggelaten, óf de steilheid van het filter verhoogd moeten worden.
Groeten, Jan.
Bouw mini TQWT gestart.
Een paar weken geleden begonnen met zagen en lijmen, het weer werkt niet altijd mee en ik heb niet altijd tijd en zien, dus het duurt soms even...
Vandaag was het schitterend 'buitenwerk weer', dus kon er even gefreesd worden: Eentje zat in elkaar behalve het front en de achterzijde; de slotpoort zit er ook in alsmede het schuine schotje in de lijn. Het balkje op de poort is voor de inslagmoeren waarmee het frontje er voor wordt bevestigd, bovenin zitten inmiddels ook twee stuks; omdat ik niet weet hoe het gaat klinken kan ik er een ander front met een andere breedband en eventueel een tweeter voor schroeven zonder een complete behuizing te moeten maken.
Nummer één zit inmiddels dicht en wacht op het gat voor de driver en het uitfrezen van de poort.
Groeten, Jan.
Vandaag was het schitterend 'buitenwerk weer', dus kon er even gefreesd worden: Eentje zat in elkaar behalve het front en de achterzijde; de slotpoort zit er ook in alsmede het schuine schotje in de lijn. Het balkje op de poort is voor de inslagmoeren waarmee het frontje er voor wordt bevestigd, bovenin zitten inmiddels ook twee stuks; omdat ik niet weet hoe het gaat klinken kan ik er een ander front met een andere breedband en eventueel een tweeter voor schroeven zonder een complete behuizing te moeten maken.
Nummer één zit inmiddels dicht en wacht op het gat voor de driver en het uitfrezen van de poort.
Groeten, Jan.
Re: Wie wat bewaart, die bouwt mini TQWT's
Gistermiddag weer even tijd gehad voor wat freeswerk (tot verdriet van de buren), beide kastjes zijn inmiddels schoon gefreesd en de gaten voor de breedbander zitten er in, evenals de sleuf van de poort:
Eigenlijk had ik alle kanten nog willen afronden (net een nieuwe frees hiervoor aangeschaft), maar daar stak mijn vrouw een stokje voor; het moest nu afgelopen zijn met die k*therrie...
Dat doen we dus een andere keer.
Ik heb een paar andere breedbanders aangeschaft, de bouwvorm van de Blaupunkt maakt het toch lastig inbouwen, ik denk dat ik daar eerst een flens aan moet plakken wil dat een beetje goed lukken.
De gaten zijn nu gefreesd voor deze speakertjes:
http://www.pollin.de/shop/dt/NTgxOTUzOT ... _100D.html
De frontjes zijn demontabel, dus als de 12000Hz te weinig blijkt te zijn, dan kan ik er altijd nog een tweeter stijf tegenaan zetten, zoiets bijvoorbeeld:
http://www.pollin.de/shop/dt/OTE3OTUzOT ... DO_8_.html Nu eerst wat vilt opscharrelen als demping op de wand van de lijn.
Groeten, Jan.
Dat doen we dus een andere keer.
Ik heb een paar andere breedbanders aangeschaft, de bouwvorm van de Blaupunkt maakt het toch lastig inbouwen, ik denk dat ik daar eerst een flens aan moet plakken wil dat een beetje goed lukken.
De gaten zijn nu gefreesd voor deze speakertjes:
http://www.pollin.de/shop/dt/NTgxOTUzOT ... _100D.html
De frontjes zijn demontabel, dus als de 12000Hz te weinig blijkt te zijn, dan kan ik er altijd nog een tweeter stijf tegenaan zetten, zoiets bijvoorbeeld:
http://www.pollin.de/shop/dt/OTE3OTUzOT ... DO_8_.html Nu eerst wat vilt opscharrelen als demping op de wand van de lijn.
Groeten, Jan.
Re: Wie wat bewaart, die bouwt mini TQWT's
Gisteren de binnenzijde beplakt met vilt (Action) en de luidsprekers ingebouwd, de kabel nog even door de poort naar buiten, daar ik nog geen terminals heb ingebouwd:
De frontjes zitten er koud voor, nog geen afdichting, de kasten zijn dus nog lek.
Tegen de avond nog even CD kunnen luisteren in de huiskamer, met de speakers aan weerszijden van de TV; het klinkt niet eens slecht.
Het laag is natuurlijk onderbelicht, daarvoor heb ik een subwoofer, maar voor de rest klinkt het al best acceptabel.
Ik moet nog experimenteren met meer demping, want de algehele indruk is dat het mid laag wat hol klinkt en overheerst, vooral bij stemmen in dit gebied valt dat op.
Als stereo speakers voor het TV geluid valt het tegen, de verstaanbaarheid is matig en de holle klank van het midlaag maakt het er niet beter op.
Ik zal eerst eens met de demping aan de gang, maar ik vermoed, dat voor TV gebruik er waarschijnlijk een tweeter bij zal moeten.
Alle kanten zijn inmiddels ook afgerond, de poorten krijgen nog een kleinere radius.
Ik heb de luidsprekers niet helemaal verzonken; ik heb geen kopiëerring bij mijn frees, dus ik moet alles met de langsgeleider doen, voor deze dwergjes heb ik het niet gedaan: Groeten, Jan.
Tegen de avond nog even CD kunnen luisteren in de huiskamer, met de speakers aan weerszijden van de TV; het klinkt niet eens slecht.
Het laag is natuurlijk onderbelicht, daarvoor heb ik een subwoofer, maar voor de rest klinkt het al best acceptabel.
Ik moet nog experimenteren met meer demping, want de algehele indruk is dat het mid laag wat hol klinkt en overheerst, vooral bij stemmen in dit gebied valt dat op.
Als stereo speakers voor het TV geluid valt het tegen, de verstaanbaarheid is matig en de holle klank van het midlaag maakt het er niet beter op.
Ik zal eerst eens met de demping aan de gang, maar ik vermoed, dat voor TV gebruik er waarschijnlijk een tweeter bij zal moeten.
Alle kanten zijn inmiddels ook afgerond, de poorten krijgen nog een kleinere radius.
Ik heb de luidsprekers niet helemaal verzonken; ik heb geen kopiëerring bij mijn frees, dus ik moet alles met de langsgeleider doen, voor deze dwergjes heb ik het niet gedaan: Groeten, Jan.
Re: Wie wat bewaart, die bouwt mini TQWT's
Vandaag meer demping in de lijn toegevoegd, het holle van het geluid is nu grotendeels weg, wellicht nog een beetje méér demping.
Voor gebruik als hoofd speakertjes bij de TV is het geluid nog steeds prut, te dof.
Ik heb de tweetertjes met hun magneet provisorisch aan de korf van de breedbander gehangen; zo zit de tweeter ongeveer op de plek waar 'ie (eventueel) in de baffle komt.
Een 2,2 uF MKT condensator er voor, zodat de tweeter vanaf 6KHz meespeelt. Dit klinkt een stuk helderder; momenteel hangen beide speakers aan de PC, alle belletjes en pingeltjes in de begeleiding van Loreena McKennitt komen beter tot hun recht.
Mocht ik de tweeter inderdaad infrezen, dan komt er waarschijnlijk een verzwakkingsnetwerkje bij, om het volume van de tweeter aan te passen aan dat van de breedbander, het sist me nu zo nu en dan nét iets te veel...
Eerst maar eens wat meer luisteren.
Groeten, Jan.
Voor gebruik als hoofd speakertjes bij de TV is het geluid nog steeds prut, te dof.
Ik heb de tweetertjes met hun magneet provisorisch aan de korf van de breedbander gehangen; zo zit de tweeter ongeveer op de plek waar 'ie (eventueel) in de baffle komt.
Een 2,2 uF MKT condensator er voor, zodat de tweeter vanaf 6KHz meespeelt. Dit klinkt een stuk helderder; momenteel hangen beide speakers aan de PC, alle belletjes en pingeltjes in de begeleiding van Loreena McKennitt komen beter tot hun recht.
Mocht ik de tweeter inderdaad infrezen, dan komt er waarschijnlijk een verzwakkingsnetwerkje bij, om het volume van de tweeter aan te passen aan dat van de breedbander, het sist me nu zo nu en dan nét iets te veel...
Eerst maar eens wat meer luisteren.
Groeten, Jan.
Re: Wie wat bewaart, die bouwt mini TQWT's
Welke belastbaarheid moeten de weerstanden voor een spanningsdeler hebben?
Het gaat om 3-6 dB/Okt voor het tweetertje uit de post hierboven, het toegevoerde versterker vermogen zal hooguit 15-20W bedragen.
Groeten, Jan.
Het gaat om 3-6 dB/Okt voor het tweetertje uit de post hierboven, het toegevoerde versterker vermogen zal hooguit 15-20W bedragen.
Groeten, Jan.
Re: Wie wat bewaart, die... bouwt mini TQWT's.
Leuke kastjes. Heb je de respons al eens gemeten?
Re: Wie wat bewaart, die... bouwt mini TQWT's.
Hallo Jag,
Nee, bij gebrek aan meetapparatuur is het enige dat tot mijn beschikking staat de oren van mijn vrouw en die van mezelf.
Als er een forumlid met meetapparatuur (en tijd om dat te doen) binnen redelijke rijafstand zit, dan wil ik ze best eens laten meten.
Voorlopig eerst de frontjes er maar (weer) eens afschroeven, de uitsparing voor de tweeter uitmeten, infrezen en de terminals in de achterwand schroeven.
Even een groepsfoto van de tweeters en terminals (terminals lekker vlot verstuurd door EOO), de terminals zijn 50 mm lang: De frontplaat van de tweeters krijgen een platte kant, zodat ze zo dicht mogelijk bij de breedbander komen te zitten.
Groeten, Jan.
Nee, bij gebrek aan meetapparatuur is het enige dat tot mijn beschikking staat de oren van mijn vrouw en die van mezelf.
Als er een forumlid met meetapparatuur (en tijd om dat te doen) binnen redelijke rijafstand zit, dan wil ik ze best eens laten meten.
Voorlopig eerst de frontjes er maar (weer) eens afschroeven, de uitsparing voor de tweeter uitmeten, infrezen en de terminals in de achterwand schroeven.
Even een groepsfoto van de tweeters en terminals (terminals lekker vlot verstuurd door EOO), de terminals zijn 50 mm lang: De frontplaat van de tweeters krijgen een platte kant, zodat ze zo dicht mogelijk bij de breedbander komen te zitten.
Groeten, Jan.
Re: Wie wat bewaart, die... bouwt mini TQWT's.
Voor het meten van de specs van een speaker ben ik van de week getipt bij de volgende topic: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =4&t=22229 . Misschien heb je maar nog iets aan. Ik ga dat dit weekend uitproberen.
Re: Wie wat bewaart, die... bouwt mini TQWT's.
Deze reactie was bedoeld voor haverwege pagina1 van dit topic, zie nu pas dat dit al te laat isMichielw schreef:Voor het meten van de specs van een speaker ben ik van de week getipt bij de volgende topic: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =4&t=22229 . Misschien heb je maar nog iets aan. Ik ga dat dit weekend uitproberen.
Re: Wie wat bewaart, die... bouwt mini TQWT's.
Geen punt, de manier uit je link lijkt me sneller dan hoe ik het gedaan heb, want dat was een tamelijk tijdrovende klus.
Wellicht dat ik het bij een volgende keer ook op die manier probeer.
Ik houdt je topic daarover in de gaten.
Groeten, Jan.
Wellicht dat ik het bij een volgende keer ook op die manier probeer.
Ik houdt je topic daarover in de gaten.
Groeten, Jan.
Re: Wie wat bewaart, die bouwt mini TQWT's
Na enig zoekwerk kwam ik er achter dat dezelfde tweeter wordt gebruikt in de Dynavox TG100B, een absolute 'Billigbox' uit China:pompebled schreef:het sist me nu zo nu en dan nét iets te veel...
https://www.hifi-selbstbau.de/index.php ... cle&id=194
De mannen op het HSB forum hebben meetapparatuur tot hun beschikking en de Saugkreis om de uitschieter rond de 8 kHz weg te werken ga ik ook toepassen..
Nu heb ik in mijn assortiment spoelen geen 0,18mH, maar wel een aantal 0,27mH spoelen.
Afwikkelen is een optie, maar hoever?
Kan ik dat meten met alleen een Velleman DVM892 multimeter tot mijn beschikking?
Groeten, Jan.
Re: Wie wat bewaart, die... bouwt mini TQWT's.
Weer een paar foto's van de voortgang.
De terminals zitten in de achterwand; bij zulke kleine kastjes had ik dat beter kunnen doen vóór de achterwand op z'n plaats komt, ik heb nog al grote handen...
De tweeters zijn ingefreesd met een hapje eruit: Als ik van tevoren geweten had hoeveel extra werk dit zou zijn t.o.v. gewoon verzinken in de baffle, dan had ik dat waarschijnlijk gedaan.
Met name het feit, dat de boel lekt, door de ontbrekende rand van de tweeter was een onaangename verrassing...
Achter de breedbander zit nu ook een stuk dempingsmateriaal, dat loopt door langs de bovenzijde tot in het begin van de lijn aan de achterwand, scheelt een stuk in hoeveel mid er uit de poort komt. Ik heb de tweeters voorzien van een 12dB/Okt filter met een 2,2uF kondensator en een 0,27mH luchtspoel uit de verzamelbak, de tweeter speelt vanaf 6000Hz.
Ik heb de breedbander (nog) niet afgefilterd, dus ik heb een overlapping van ruim een oktaaf waar de breedbander begint af te vallen.
Vraagje: moet één van twee nu ook 'verkeerd om' worden aangesloten i.v.m. de fase draaing?
Doordat de tweeter verder in de baffle zit dan in mijn vorige post, waar 'ie met de magneet aan de breedbander hing, is het hoog iets minder in your face dan in die opstelling, ik zal eerst nog wat meer luisteren en dan beslissen of ik de tweeter nog van een verzwakkingnetwerkje zal voorzien.
Momenteel spelen ze in de woonkamer in plaats van de MTM's, vanwege het lagere rendement mag de versterker wat harder werken (de volume knop komt zelden boven de negen uur stand).
Ik heb vanmiddag The Mission Bell van Pink Floyd beluisterd en de gitaren en het bekkenwerk klinken een tikje helder, maar (nog) niet storend.
Het aanvullende laag kwam afwisselend van de 10" Vifa sub (65LBR) en de tubular sub met de 8"Rockwood.
Voor muziek vind ik de Vifa muzikaler, bij TV en film heeft de TL m'n voorkeur.
Het TV geluid is nu een stuk beter (gewoon stereo, geen center), minder dof (dúúh) en met sub ondersteuning best te pruimen.
Groeten, Jan.
De terminals zitten in de achterwand; bij zulke kleine kastjes had ik dat beter kunnen doen vóór de achterwand op z'n plaats komt, ik heb nog al grote handen...
De tweeters zijn ingefreesd met een hapje eruit: Als ik van tevoren geweten had hoeveel extra werk dit zou zijn t.o.v. gewoon verzinken in de baffle, dan had ik dat waarschijnlijk gedaan.
Met name het feit, dat de boel lekt, door de ontbrekende rand van de tweeter was een onaangename verrassing...
Achter de breedbander zit nu ook een stuk dempingsmateriaal, dat loopt door langs de bovenzijde tot in het begin van de lijn aan de achterwand, scheelt een stuk in hoeveel mid er uit de poort komt. Ik heb de tweeters voorzien van een 12dB/Okt filter met een 2,2uF kondensator en een 0,27mH luchtspoel uit de verzamelbak, de tweeter speelt vanaf 6000Hz.
Ik heb de breedbander (nog) niet afgefilterd, dus ik heb een overlapping van ruim een oktaaf waar de breedbander begint af te vallen.
Vraagje: moet één van twee nu ook 'verkeerd om' worden aangesloten i.v.m. de fase draaing?
Doordat de tweeter verder in de baffle zit dan in mijn vorige post, waar 'ie met de magneet aan de breedbander hing, is het hoog iets minder in your face dan in die opstelling, ik zal eerst nog wat meer luisteren en dan beslissen of ik de tweeter nog van een verzwakkingnetwerkje zal voorzien.
Momenteel spelen ze in de woonkamer in plaats van de MTM's, vanwege het lagere rendement mag de versterker wat harder werken (de volume knop komt zelden boven de negen uur stand).
Ik heb vanmiddag The Mission Bell van Pink Floyd beluisterd en de gitaren en het bekkenwerk klinken een tikje helder, maar (nog) niet storend.
Het aanvullende laag kwam afwisselend van de 10" Vifa sub (65LBR) en de tubular sub met de 8"Rockwood.
Voor muziek vind ik de Vifa muzikaler, bij TV en film heeft de TL m'n voorkeur.
Het TV geluid is nu een stuk beter (gewoon stereo, geen center), minder dof (dúúh) en met sub ondersteuning best te pruimen.
Groeten, Jan.
