Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Is er haast bij dan ?Walt schreef:Op 'de Walt' manier had het nu al lang af moeten zijn!!!
![]()
![]()
Laatst gewijzigd door ray5150 op za 16 mei 2015, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke gamma verkoopt toch wel iets van een steek of ringsleutel 5.5 mmAatV schreef:Spanner?ray5150 schreef:
Dus zit ik te kijken op Ebay met de term "M3 wrench" maar dan vind ik tap-handsvatten en onderdelen voor de BMW M3.
Zijn er dus nog andere termen voor het woord steeksleutel in het Engels ?
groet,
Aat
Ik heb ze hier in van die mini schroevendraaier set zitten.
Dat is nou een van die zaken met 6 euro verzendkosten.ds23man schreef:
ben nu met 5.5 wrench aan het zoeken, dat levert meer op.
Nee, hoor. 8 of 7 is het minimum. had pas bij 3 bouwmarkten gekeken.Kappa7 schreef:Elke gamma verkoopt toch wel iets van een steek of ringsleutel 5.5 mm
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Verbazingwekkend, als electronicazelfbouwert heb je toch wel steek 5,5 in je gereedschapsassortiment?
Die + en -12V is enkel voor het offset-regel IC.Van de stroom die door de 10k gaat is 5mA voor de zener en 1mA voor 't IC (ong.).ray5150 schreef:- Eerste puntje is over de voeding, omdat er wat opamps gebruikt gaan worden heb ik een symmetrische spanning van + en - 12 VDC nodig.
In het schema van Raylectronics is dat gedaan door een weerstand van 10 K bij 2 Watt en een Zenerdiode te gebruiken.
Nu wil ik dat graag gaan doen door ook twee zware weerstanden te nemen en daar een tandem 317/337 erachter te zetten.
Ik heb ongeveer 69 a 70 Volt, ik wil graag 16 volt overhouden, aftrek is dus 53 volt. ik verwacht zo'n 100 mA nodig te hebben.
Als ik dan reken dat 53 gedeeld door 0.1 kom ik uit op 530 Ohm ?
Nu lijkt me dat een beetje weinig als ik dat vergelijk met de 10K die Ray gebruikt ?
Wat moet je met 100mA
Dat zal best, maar de advertentie zegt "momentary" ,het blijven hangen moet de eraanzittende (µC ?)schakeling doen.- Andere vraag, ik heb een schakelaar nodig die via de microcontroller de versterker inschakelt.
Dat moet er een met een pulscontact zijn. heb ik aan deze een goede ?
http://www.ebay.com/itm/231234284924?_t ... EBIDX%3AIT
Volgens mij betekend "latching" dat het contact blijft hangen tot je hem nog een keer indrukt ?
Geen idee, ik had een setje dopsleutels van 2 tot 8mm in de vorm van een schroevendraaier.De schacht was hol, geen last met uitstekende schroef.Ooit gekocht bij Tandy toen die hier nog was.- En de laatste voor vandaag, ik ben op zoek naar een steeksleutel (mag ook een steek/ringsleutel zijn) voor moertjes M3.
Ik heb er een paar gevonden bij modelbouw en metaalzaken in NL.
En jawel, er word een euro of 6 verzendkosten gerekend voor een steeksleuteltje van een euro of 3 a 4.
Dus zit ik te kijken op Ebay met de term "M3 wrench" maar dan vind ik tap-handsvatten en onderdelen voor de BMW M3.
Zijn er dus nog andere termen voor het woord steeksleutel in het Engels ?
Anne
Google ff op "dopschroevendraaier 5,5 mm". Zo'n ding laatst nog bij de Fixet gehaald, wel €8,95. Anders Romijn of Zwaard in Delft? Die hebben dat spul vast wel.
Is wel handig om daar een setje van te hebben voor M2,5 - M4.
Is wel handig om daar een setje van te hebben voor M2,5 - M4.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Kijk. Typisch gevalletje te lang doorgeklooid zonder hier. Gelijk 3 stuks besteld, heb alle maten, geen 5.5....ds23man schreef:
Ik heb wel dopjes 5.5 voor op de ratel. (nog kleiner ook, trouwens) steeksleutels heb ik van 6 t/m 27.
Zowel Gedore als van de Action. die laatste bevallen ook zeer goed.
Deze zien er ook leuk uit. hoef ik geen dopjes meer om te wisselen...
http://www.ebay.com/itm/1x-Metal-Socket ... 19f2456715
Zowel Gedore als van de Action. die laatste bevallen ook zeer goed.
Deze zien er ook leuk uit. hoef ik geen dopjes meer om te wisselen...
http://www.ebay.com/itm/1x-Metal-Socket ... 19f2456715
-
ds23man
- Ook commercieel actief
De grootste maat die ik hier heb is 46....... 
Iedere week moet hij de bouten van de fundering even aantrekken...
Ik ga ervan uit dat de 317/337 tijdens bedrijf ook nog wat verbruiken, Ledje erachter ter indicatie.
Dan het offsett schakelingetje, en een schakeling met een opamp om een symmetrische ingang om te zetten naar a-symmetrisch.
100 mA was maar een gok. kan ook net zo goed 50 mA zijn.Ah!buis schreef:Die + en -12V is enkel voor het offset-regel IC.Van de stroom die door de 10k gaat is 5mA voor de zener en 1mA voor 't IC (ong.).ray5150 schreef:- Eerste puntje is over de voeding, omdat er wat opamps gebruikt gaan worden heb ik een symmetrische spanning van + en - 12 VDC nodig.
In het schema van Raylectronics is dat gedaan door een weerstand van 10 K bij 2 Watt en een Zenerdiode te gebruiken.
Nu wil ik dat graag gaan doen door ook twee zware weerstanden te nemen en daar een tandem 317/337 erachter te zetten.
Ik heb ongeveer 69 a 70 Volt, ik wil graag 16 volt overhouden, aftrek is dus 53 volt. ik verwacht zo'n 100 mA nodig te hebben.
Als ik dan reken dat 53 gedeeld door 0.1 kom ik uit op 530 Ohm ?
Nu lijkt me dat een beetje weinig als ik dat vergelijk met de 10K die Ray gebruikt ?
Wat moet je met 100mA.
Met opzet is die voeding samen met de versterker en niet afzonderlijk.Als de versterker zou aanstaan zonder voeding voor 't IC slaat de boel op hol.
Beter niet voor nog iets anders gebruiken.
Ik ga ervan uit dat de 317/337 tijdens bedrijf ook nog wat verbruiken, Ledje erachter ter indicatie.
Dan het offsett schakelingetje, en een schakeling met een opamp om een symmetrische ingang om te zetten naar a-symmetrisch.
En dan nog, de LM317HV mag maar 60V, is kiele-kiele. Of er ook een LM337HV bestaat ? (nog) niet nagezien.ray5150 schreef:100 mA was maar een gok. kan ook net zo goed 50 mA zijn.
Wat die moerdraaier betreft heb je hier iets aan ? http://nl.aliexpress.com/item/F00030-5- ... 12301.html
Anne
Ja, Anne. dat weet ik, daarom wilde ik er ook 3 of 5 Watt weerstanden voorzetten.
Het probleem met weerstanden is dat het spanningsverlies stroomafhankelijk isray5150 schreef:Ja, Anne. dat weet ik, daarom wilde ik er ook 3 of 5 Watt weerstanden voorzetten.
Je zou tussen de stabilisators en de (hoge) voeding deze kunnen zetten.Kan wel tot 50mA zonder te heet te worden
Anne
Kan ik er dan niet beter een van 5 Watt nemen, en met een wat hogere spanning ?
Zoals deze : http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=13845
Je krijgt je 12V (verbruik) + 31V (LM3xx) + 27V (zener)= 70V.ray5150 schreef:Kan ik er dan niet beter een van 5 Watt nemen, en met een wat hogere spanning ?
Bij 50mA , 0,6W (verbruik), 1,55W (LM3xx) en 1,35W voor de zener.Aardig verdeeld niet ? Wel onvoordelig
Anne
Zoiets zou ook kunnen
- Bijlagen
-
- zr4.gif (3.37 KiB) 471 keer bekeken
-
- zr5.gif (3.45 KiB) 471 keer bekeken
Denk 't nietsevenup schreef:Zoiets zou ook kunnen
Wat die zeners betreft, staar je niet blind op die 2,5 of 5W .Dat haal je alleen met de diode met een heel korte verbinding op de print solderen met een groot koperopp. voor de koeling.
Het opwarmen bij dit soort behuizingen in vrije lucht (of bijna geen koeling) gaat met iets van 50°/W .
Als je dan van zo'n 40° omgeving (in de versterker) uitgaat en een max. van 140° van de chip mag je dan hoogstens (140-40)/50=2W opstoken.
Anne
Hebben de LM3xx ook nog koeling nodig indien ik het volgens dit voorbeeld uitvoer ?Ah!buis schreef:Je krijgt je 12V (verbruik) + 31V (LM3xx) + 27V (zener)= 70V.
Bij 50mA , 0,6W (verbruik), 1,55W (LM3xx) en 1,35W voor de zener.
Ze worden ook wel goed warm (zoals de zener), maar dat mag.ray5150 schreef:Hebben de LM3xx ook nog koeling nodig indien ik het volgens dit voorbeeld uitvoer ?Ah!buis schreef:Je krijgt je 12V (verbruik) + 31V (LM3xx) + 27V (zener)= 70V.
Bij 50mA , 0,6W (verbruik), 1,55W (LM3xx) en 1,35W voor de zener.Wel onvoordelig![]()
Een TO220 heeft zoiets van 40°/W , komt er hier 60° bij.
De diodes over de LM's had ik er niet bij getekend.Kan nooit kwaad maar is hier misschien niet nodig, geen dikke C aan de in.
Anne
PS even 't ontbrekend deel toegevoegd
- pvanlingen
Ray, luister nou naar Anne.
De voeding voor het DC regel IC doen zoals het op het schema staat, en als je verder nog een
plus en min spanning van 12 volt nodig hebt dan met een aparte printtrafo (bv 2 x 15v 3,2VA)
en twee 12V spanningsregelaars.
Paul.
De voeding voor het DC regel IC doen zoals het op het schema staat, en als je verder nog een
plus en min spanning van 12 volt nodig hebt dan met een aparte printtrafo (bv 2 x 15v 3,2VA)
en twee 12V spanningsregelaars.
Paul.
- PimDriessen
Hoi Ray,
Maar ik zou geen LM317 in mijn versterker zetten, moet je zo`n ding eens belasten en aan de scoop hangen dat wil je niet in je geluid hebben wat daar voor een troep uitkomt.
Neem een schema van de Sony TA-N900 of TA-N901, daar staan zeer bruikbare voedingen in, discreet opgebouwd.
Groet,
Pim
Maar ik zou geen LM317 in mijn versterker zetten, moet je zo`n ding eens belasten en aan de scoop hangen dat wil je niet in je geluid hebben wat daar voor een troep uitkomt.
Neem een schema van de Sony TA-N900 of TA-N901, daar staan zeer bruikbare voedingen in, discreet opgebouwd.
Groet,
Pim
Ach, een scoop zegt ook niet alles.
Paul, ik luister zeker naar Anne, wees maar niet bang.
Paul, ik luister zeker naar Anne, wees maar niet bang.