Bi buffer maken

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bi buffer maken

Bericht door ray5150 »

:
PAD schreef:
PAD schreef:
ray5150 schreef:
Nee hoor, je hebt vooralsnog geen stuk metaal nodig.
Een massapunt kun je op de gaatjesprint maken.
Wat heb je eigenlijk voor gaatjesprint gnomen ?
Ik heb nog niets gekozen. Ik geloof dat ik nog een gaatjesprint heb liggen die bedoeld was voor een scheidingsfilter, maar ik moet het nog even opzoeken.
Dat massaverhaal snap ik nog niet helemaal, maar wellicht kom ik er al werkende wel achter.
heb het gaatjesboard gevonden; de gaatjes zijn 3mm en 6mm hart op hart uit elkaar. De plaat is 16 x24 cm.
:foto: :mrgreen:
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Morge jonge, morge.........veel te donker nu enne.......wat is er nou zo bijzonder aan een gaatjesboard; een plaatje kunsstof :-& met gaatjes
pipootje
Berichten: 94
Lid geworden op: vr 20 feb 2009, 17:05

Re: Bi buffer maken

Bericht door pipootje »

Deze experimenteerprinten moet je hebben http://www.baco-army-goods.nl/component ... inten.html Maar zoals al eerder gezegd, je kunt beter gebruik maken van de originele print van Pass. Ik heb de B1 zelf en dat is gewoon een heel prima ding die iedereen gewoon in huis zou moeten hebben. Die B1 gaat niet tegenvallen. Als je nauwelijks kennis en ervaring hebt miet je geen dingen doen waar je nog niet aan toe bent.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bi buffer maken

Bericht door dre »

Iedereen? :mrgreen:
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

pipootje schreef:
Deze experimenteerprinten moet je hebben http://www.baco-army-goods.nl/component ... inten.html Maar zoals al eerder gezegd, je kunt beter gebruik maken van de originele print van Pass. Ik heb de B1 zelf en dat is gewoon een heel prima ding die iedereen gewoon in huis zou moeten hebben. Die B1 gaat niet tegenvallen. Als je nauwelijks kennis en ervaring hebt miet je geen dingen doen waar je nog niet aan toe bent.
Fijn om te horen dat de B1 zo goed bevalt en verder heb je ook gelijk hoor.
De andere kant is dat ik mijn beperkte kennis en ervaring juist wat meer op kan krikken door een experiment aan te gaan.
Zo leer ik, door ervaring, door doen. Met een kant en klaar pakketje heb ik meer zekerheid maar aan het eind van de rit heb je dan niks geleerd.

Mocht het experiment eindigen in een plof, flits of akelige stilte, dan weet ik waar mijn grenzen liggen en krijgt Dirty Harry gelijk; man's got to know his limitations....

Nog een reden om het wel te doen is het vergelijk daarna. Hoe zal mijn B1 klinken in vergelijking met de originele? Dat vind ik nou leuk.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bi buffer maken

Bericht door ray5150 »

PAD schreef:
Morge jonge, morge.........veel te donker nu enne.......wat is er nou zo bijzonder aan een gaatjesboard; een plaatje kunsstof :-& met gaatjes
Vind het een tikje merkwaardig namelijk. ik heb nooit grotere gaatjesprint gezien dan 10 x 16 centimeter. (eurokaart-formaat.)
Wat mij ook bevreemd is de afstand tussen de gaatjes die je noemt. normaal gesproken is dat 2.54 mm hartafstand.
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Komt van Speakerland, bedoeld voor scheidingsfilters.

Is bijna 2mm dik.
Bijlagen
DSCN9906.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bi buffer maken

Bericht door Ah!buis »

Zit er op de andere kant dan koper op ?
Anne
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Nee. het is een board voor hard-wire solderen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bi buffer maken

Bericht door ray5150 »

Oh, daar maak je het jezelf nog moeilijker mee.
Je moet dan alles heel dicht bij elkaar monteren, en de pootjes aan de soldeerzijde naar elkaar toebuigen en dan aan elkaar solderen.
Wel voorzichtig zijn met de halfgeleiders. te heet stoken => fetje dood.
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Wat voor een soort board is dan handiger?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bi buffer maken

Bericht door ray5150 »

Persoonlijk vond ik met baantjes altijd het prettigste werken (ik ets tegenwoordig zelf printen), heeft als voordeel boven "3-gaten" of "eilandjes", dat als 2 componenten op een afstand van elkaar gemonteerd worden, ze automatisch gekoppeld zijn.

Aan de andere kant, het is een vrij simpele schakeling, dus met de 2 andere soorten moet het ook te doen zijn.
Je moet dan wel even op zoek naar een stukje ouderwetse telefoonkabel met massieve kern.
Kun je makkelijk de eilandjes doorverbinden.

http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ductId=428
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Dank je Ray. Ik zal een paar van die plaatjes mee bestellen. Dan zie ik wel welke het meest geschikt is voor dit klusje.

Nog een vraagje. Pass gebruikt in dit schema een lineare potmeter, terwijl er voor volumeregeling vaak een logaritmische potmeter wordt geadviseerd.
Voor mijn passieve volumecontol gebruik ik ook een log. potmeter. (10k.)

Waarom hier een lineare en wat is het effect daarvan?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bi buffer maken

Bericht door Ah!buis »

Als die potmeter enkel dient om de versterking in te stellen mag 't best lineair zijn.
Wil je 'm ook als volumeregelaar gebruiken dan liever log.,regelt wel zo prettig.
Anne
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Zo, heeft eventjes geduurd, maar nu is het dan echt tijd om aan de slag te gaan.

Alles bij alles genomen leek het me toch beter om de originele print plus fets bij passdiy te bestellen, maar de verzendkosten verdubbelen de prijs :boos:

Print 40 dollar, verzendkosten 49 dollar.....grrrrrrr. Ook heb ik geen creditcard en van paypall begrijp ik geen reed :think:

Als er meer liefhebbers zijn voor de B1 van Pass kunnen we misschien gezamenlijk wat bestellen en daarmee de verzendkosten delen?

Dus voor nu: toch maar even met het gaatjesboard in de weer en een lijst van onderdeeltjes samenstellen.

wordt vervolgd
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Bi buffer maken

Bericht door Leeuwarden »

Het gaat weer ouderwets moeilijk zie ik. De B1 is zo'n beetje het simpelste dat je kan bouwen waar ik ook nog het predikaat "High End" aan durf te hangen. Voeding gewoon met twee 9V blokjes (speelt een eeuwigheid) en schema bouwen volgens schetsje op pagina 1 van bijgaande link Aandacht besteden aan het juist aansluiten van de torretjes (deed ik dus verkeerd) en de elco. De B1 is het ideale beginnersproject: eenvoudig met hoogwaardig resultaat.

http://www.diyaudio.com/forums/pass-lab ... uffer.html
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Heb alle onderdeeltjes in het winkelmandje van EOO-BV gedaan op een generic led na.....Geen idee wat hiermee bedoeld wordt... :oops:

Kan iemand me even aangeven wat voor een soort led er bedoeld wordt? Zie schema https://www.passdiy.com/pdf/B1%20Buffer%20Preamp.pdf

En wat betreft de weerstand R100 en R101 van 1M; daarmee wordt bedoeld 1 Megaohm?

Heb van alles wat meer in de bestelling gedaan, 10 stuks per onderdeel behalve de duurdere mkp condensatoren.

Iemand nog advies over de potmeter? Ik heb een 10K log van Alps liggen, is deze waarde bruikbaar?

Voeding doen we even met batterijen, maar in het definitieve plan wil ik de B1 samen met een phono pre onderbrengen waarbij ik denk aan deze:http://www.thel-audioworld.de/module/phono/phono-M.htm

Van Thel zou ik 1van de aanbevolen voedingen kunnen gebruiken. Mooi zou zijn als ik de voeding kan combineren voor de B1.
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

De link naar Thel werkt niet, nog maar een keer: http://www.thel-audioworld.de/module/PHONO/phono-M.htm
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bi buffer maken

Bericht door Ah!buis »

PAD schreef:
Heb alle onderdeeltjes in het winkelmandje van EOO-BV gedaan op een generic led na.....Geen idee wat hiermee bedoeld wordt... :oops:
Gewoon een ledje naar keus, is maar om te zien dat ie aan staat.Op een batterij kun je die er beter uitlaten, kost maar stroom.
En wat betreft de weerstand R100 en R101 van 1M; daarmee wordt bedoeld 1 Megaohm?
Ja hoor.
Ik heb een 10K log van Alps liggen, is deze waarde bruikbaar?
Als de bron dat trekt,niks op tegen.Die VV van Thel vermoedelijk wel (wordt niet opgegeven)
Van Thel zou ik 1 van de aanbevolen voedingen kunnen gebruiken. Mooi zou zijn als ik de voeding kan combineren voor de B1.
Die heeft, zeggen ze (geen schema),een eigen stabilisatie aan boord.Kan dan gevoed worden met een eenvoudige voeding (trafo+gelijkrichter+elco).Daar kan dan een 18V regeling bij voor de B1.
Anne
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Bi buffer maken

Bericht door Zweitse »

Kappa7 schreef:
De meeste spullen zullen wel goed te vinden zijn maar de 2SK170 is een ander verhaal.
2SK170
2SK170
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: Bi buffer maken

Bericht door PAD »

Ja, dat is bekend.

Ik heb een paar andere besteld op advies van dhr AH buis, namelijk de BF256B. Geen idee wat dit uitmaakt. Zijn niet gematched natuurlijk.

Wat betreft de potmeter; hij zal moeten matchen met verschillende bronnen.
We krijgen sowieso een groot verschil in volume omdat de cd-speler of Dac veel meer spanning afgeeft dan de phonopre.
Dat zou ik, als ik zover ben wel gelijk willen trekken. Maar dat komt nog wel. Bestel nog wel een potmeter 25 of 50K mee. Niet zo duur bij OOE.
De phonopre zou wat voorversterkt moeten worden of de ingang van de cd-speler wat afgezwakt moeten worden, lijkt me makkelijker.
Even afwachten hoeveel headroom ik heb met de Hypex 180.

Wat betreft de ledjes: deze is alleen maar bedoeld als indicator, kan dus in het front gemonteerd worden zonder een voorschakelweerstand?

Sorry meneer buis, van uw verhaal over de voedingen snap ik niet veel :proost:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bi buffer maken

Bericht door Ah!buis »

PAD schreef:
Wat betreft de ledjes: deze is alleen maar bedoeld als indicator, kan dus in het front gemonteerd worden zonder een voorschakelweerstand?

Sorry meneer buis, van uw verhaal over de voedingen snap ik niet veel :proost:
In het schema van de schakeling is een voorschakelweerstand getekend.Als het led-verklikkerlicht al een weerstand ingebouwd heeft kan die zo aangesloten op de spanning waar die op voorzien is.Vaak 12V, geen 18V, veiliger om de weerstand van in 't schema te blijven gebruiken.
Bij Thel schrijven ze "Eigene Spannungsglättung u. -begrenzung (+/-18V) on Board, dadurch von +/-5V bis +/- 50V zu betreiben"
Je kunt dus een simpele voeding +-18V gebruiken en de +18V kan ook voor de B1 dienen.
Anne
Bijlagen
B1enzV.jpg
richardkrol
Berichten: 214
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 12:00

Re: Bi buffer maken

Bericht door richardkrol »

Ik heb deze nog liggen....
Bijlagen
IMG_5181.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bi buffer maken

Bericht door Ah!buis »

Maar even de andere fet erin getekend, heeft de aansluitingen anders.
Anne
Bijlagen
PsCl08.jpg
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Bi buffer maken

Bericht door Zweitse »

richardkrol schreef:
Ik heb deze nog liggen....
Zijn dat de originele B1 PCB,s?
Plaats reactie