PAD schreef:heb het gaatjesboard gevonden; de gaatjes zijn 3mm en 6mm hart op hart uit elkaar. De plaat is 16 x24 cm.PAD schreef:Ik heb nog niets gekozen. Ik geloof dat ik nog een gaatjesprint heb liggen die bedoeld was voor een scheidingsfilter, maar ik moet het nog even opzoeken.ray5150 schreef:Nee hoor, je hebt vooralsnog geen stuk metaal nodig.
Een massapunt kun je op de gaatjesprint maken.
Wat heb je eigenlijk voor gaatjesprint gnomen ?
Dat massaverhaal snap ik nog niet helemaal, maar wellicht kom ik er al werkende wel achter.
Bi buffer maken
Moderator: Beheerdersteam
Re: Bi buffer maken
:

Re: Bi buffer maken
Morge jonge, morge.........veel te donker nu enne.......wat is er nou zo bijzonder aan een gaatjesboard; een plaatje kunsstof
met gaatjes
Re: Bi buffer maken
Deze experimenteerprinten moet je hebben http://www.baco-army-goods.nl/component ... inten.html Maar zoals al eerder gezegd, je kunt beter gebruik maken van de originele print van Pass. Ik heb de B1 zelf en dat is gewoon een heel prima ding die iedereen gewoon in huis zou moeten hebben. Die B1 gaat niet tegenvallen. Als je nauwelijks kennis en ervaring hebt miet je geen dingen doen waar je nog niet aan toe bent.
Re: Bi buffer maken
Fijn om te horen dat de B1 zo goed bevalt en verder heb je ook gelijk hoor.pipootje schreef:Deze experimenteerprinten moet je hebben http://www.baco-army-goods.nl/component ... inten.html Maar zoals al eerder gezegd, je kunt beter gebruik maken van de originele print van Pass. Ik heb de B1 zelf en dat is gewoon een heel prima ding die iedereen gewoon in huis zou moeten hebben. Die B1 gaat niet tegenvallen. Als je nauwelijks kennis en ervaring hebt miet je geen dingen doen waar je nog niet aan toe bent.
De andere kant is dat ik mijn beperkte kennis en ervaring juist wat meer op kan krikken door een experiment aan te gaan.
Zo leer ik, door ervaring, door doen. Met een kant en klaar pakketje heb ik meer zekerheid maar aan het eind van de rit heb je dan niks geleerd.
Mocht het experiment eindigen in een plof, flits of akelige stilte, dan weet ik waar mijn grenzen liggen en krijgt Dirty Harry gelijk; man's got to know his limitations....
Nog een reden om het wel te doen is het vergelijk daarna. Hoe zal mijn B1 klinken in vergelijking met de originele? Dat vind ik nou leuk.
Re: Bi buffer maken
Vind het een tikje merkwaardig namelijk. ik heb nooit grotere gaatjesprint gezien dan 10 x 16 centimeter. (eurokaart-formaat.)PAD schreef:Morge jonge, morge.........veel te donker nu enne.......wat is er nou zo bijzonder aan een gaatjesboard; een plaatje kunsstofmet gaatjes
Wat mij ook bevreemd is de afstand tussen de gaatjes die je noemt. normaal gesproken is dat 2.54 mm hartafstand.
Re: Bi buffer maken
Komt van Speakerland, bedoeld voor scheidingsfilters.
Is bijna 2mm dik.
Is bijna 2mm dik.
Re: Bi buffer maken
Oh, daar maak je het jezelf nog moeilijker mee.
Je moet dan alles heel dicht bij elkaar monteren, en de pootjes aan de soldeerzijde naar elkaar toebuigen en dan aan elkaar solderen.
Wel voorzichtig zijn met de halfgeleiders. te heet stoken => fetje dood.
Je moet dan alles heel dicht bij elkaar monteren, en de pootjes aan de soldeerzijde naar elkaar toebuigen en dan aan elkaar solderen.
Wel voorzichtig zijn met de halfgeleiders. te heet stoken => fetje dood.
Re: Bi buffer maken
Persoonlijk vond ik met baantjes altijd het prettigste werken (ik ets tegenwoordig zelf printen), heeft als voordeel boven "3-gaten" of "eilandjes", dat als 2 componenten op een afstand van elkaar gemonteerd worden, ze automatisch gekoppeld zijn.
Aan de andere kant, het is een vrij simpele schakeling, dus met de 2 andere soorten moet het ook te doen zijn.
Je moet dan wel even op zoek naar een stukje ouderwetse telefoonkabel met massieve kern.
Kun je makkelijk de eilandjes doorverbinden.
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ductId=428
Aan de andere kant, het is een vrij simpele schakeling, dus met de 2 andere soorten moet het ook te doen zijn.
Je moet dan wel even op zoek naar een stukje ouderwetse telefoonkabel met massieve kern.
Kun je makkelijk de eilandjes doorverbinden.
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ductId=428
Re: Bi buffer maken
Dank je Ray. Ik zal een paar van die plaatjes mee bestellen. Dan zie ik wel welke het meest geschikt is voor dit klusje.
Nog een vraagje. Pass gebruikt in dit schema een lineare potmeter, terwijl er voor volumeregeling vaak een logaritmische potmeter wordt geadviseerd.
Voor mijn passieve volumecontol gebruik ik ook een log. potmeter. (10k.)
Waarom hier een lineare en wat is het effect daarvan?
Nog een vraagje. Pass gebruikt in dit schema een lineare potmeter, terwijl er voor volumeregeling vaak een logaritmische potmeter wordt geadviseerd.
Voor mijn passieve volumecontol gebruik ik ook een log. potmeter. (10k.)
Waarom hier een lineare en wat is het effect daarvan?
Re: Bi buffer maken
Als die potmeter enkel dient om de versterking in te stellen mag 't best lineair zijn.
Wil je 'm ook als volumeregelaar gebruiken dan liever log.,regelt wel zo prettig.
Anne
Wil je 'm ook als volumeregelaar gebruiken dan liever log.,regelt wel zo prettig.
Anne
Re: Bi buffer maken
Zo, heeft eventjes geduurd, maar nu is het dan echt tijd om aan de slag te gaan.
Alles bij alles genomen leek het me toch beter om de originele print plus fets bij passdiy te bestellen, maar de verzendkosten verdubbelen de prijs
Print 40 dollar, verzendkosten 49 dollar.....grrrrrrr. Ook heb ik geen creditcard en van paypall begrijp ik geen reed
Als er meer liefhebbers zijn voor de B1 van Pass kunnen we misschien gezamenlijk wat bestellen en daarmee de verzendkosten delen?
Dus voor nu: toch maar even met het gaatjesboard in de weer en een lijst van onderdeeltjes samenstellen.
wordt vervolgd
Alles bij alles genomen leek het me toch beter om de originele print plus fets bij passdiy te bestellen, maar de verzendkosten verdubbelen de prijs
Print 40 dollar, verzendkosten 49 dollar.....grrrrrrr. Ook heb ik geen creditcard en van paypall begrijp ik geen reed
Als er meer liefhebbers zijn voor de B1 van Pass kunnen we misschien gezamenlijk wat bestellen en daarmee de verzendkosten delen?
Dus voor nu: toch maar even met het gaatjesboard in de weer en een lijst van onderdeeltjes samenstellen.
wordt vervolgd
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Bi buffer maken
Het gaat weer ouderwets moeilijk zie ik. De B1 is zo'n beetje het simpelste dat je kan bouwen waar ik ook nog het predikaat "High End" aan durf te hangen. Voeding gewoon met twee 9V blokjes (speelt een eeuwigheid) en schema bouwen volgens schetsje op pagina 1 van bijgaande link Aandacht besteden aan het juist aansluiten van de torretjes (deed ik dus verkeerd) en de elco. De B1 is het ideale beginnersproject: eenvoudig met hoogwaardig resultaat.
http://www.diyaudio.com/forums/pass-lab ... uffer.html
http://www.diyaudio.com/forums/pass-lab ... uffer.html
Re: Bi buffer maken
Heb alle onderdeeltjes in het winkelmandje van EOO-BV gedaan op een generic led na.....Geen idee wat hiermee bedoeld wordt...
Kan iemand me even aangeven wat voor een soort led er bedoeld wordt? Zie schema https://www.passdiy.com/pdf/B1%20Buffer%20Preamp.pdf
En wat betreft de weerstand R100 en R101 van 1M; daarmee wordt bedoeld 1 Megaohm?
Heb van alles wat meer in de bestelling gedaan, 10 stuks per onderdeel behalve de duurdere mkp condensatoren.
Iemand nog advies over de potmeter? Ik heb een 10K log van Alps liggen, is deze waarde bruikbaar?
Voeding doen we even met batterijen, maar in het definitieve plan wil ik de B1 samen met een phono pre onderbrengen waarbij ik denk aan deze:http://www.thel-audioworld.de/module/phono/phono-M.htm
Van Thel zou ik 1van de aanbevolen voedingen kunnen gebruiken. Mooi zou zijn als ik de voeding kan combineren voor de B1.
Kan iemand me even aangeven wat voor een soort led er bedoeld wordt? Zie schema https://www.passdiy.com/pdf/B1%20Buffer%20Preamp.pdf
En wat betreft de weerstand R100 en R101 van 1M; daarmee wordt bedoeld 1 Megaohm?
Heb van alles wat meer in de bestelling gedaan, 10 stuks per onderdeel behalve de duurdere mkp condensatoren.
Iemand nog advies over de potmeter? Ik heb een 10K log van Alps liggen, is deze waarde bruikbaar?
Voeding doen we even met batterijen, maar in het definitieve plan wil ik de B1 samen met een phono pre onderbrengen waarbij ik denk aan deze:http://www.thel-audioworld.de/module/phono/phono-M.htm
Van Thel zou ik 1van de aanbevolen voedingen kunnen gebruiken. Mooi zou zijn als ik de voeding kan combineren voor de B1.
Re: Bi buffer maken
De link naar Thel werkt niet, nog maar een keer: http://www.thel-audioworld.de/module/PHONO/phono-M.htm
Re: Bi buffer maken
Gewoon een ledje naar keus, is maar om te zien dat ie aan staat.Op een batterij kun je die er beter uitlaten, kost maar stroom.PAD schreef:Heb alle onderdeeltjes in het winkelmandje van EOO-BV gedaan op een generic led na.....Geen idee wat hiermee bedoeld wordt...![]()
Ja hoor.En wat betreft de weerstand R100 en R101 van 1M; daarmee wordt bedoeld 1 Megaohm?
Als de bron dat trekt,niks op tegen.Die VV van Thel vermoedelijk wel (wordt niet opgegeven)Ik heb een 10K log van Alps liggen, is deze waarde bruikbaar?
Die heeft, zeggen ze (geen schema),een eigen stabilisatie aan boord.Kan dan gevoed worden met een eenvoudige voeding (trafo+gelijkrichter+elco).Daar kan dan een 18V regeling bij voor de B1.Van Thel zou ik 1 van de aanbevolen voedingen kunnen gebruiken. Mooi zou zijn als ik de voeding kan combineren voor de B1.
Anne
Re: Bi buffer maken
Ja, dat is bekend.
Ik heb een paar andere besteld op advies van dhr AH buis, namelijk de BF256B. Geen idee wat dit uitmaakt. Zijn niet gematched natuurlijk.
Wat betreft de potmeter; hij zal moeten matchen met verschillende bronnen.
We krijgen sowieso een groot verschil in volume omdat de cd-speler of Dac veel meer spanning afgeeft dan de phonopre.
Dat zou ik, als ik zover ben wel gelijk willen trekken. Maar dat komt nog wel. Bestel nog wel een potmeter 25 of 50K mee. Niet zo duur bij OOE.
De phonopre zou wat voorversterkt moeten worden of de ingang van de cd-speler wat afgezwakt moeten worden, lijkt me makkelijker.
Even afwachten hoeveel headroom ik heb met de Hypex 180.
Wat betreft de ledjes: deze is alleen maar bedoeld als indicator, kan dus in het front gemonteerd worden zonder een voorschakelweerstand?
Sorry meneer buis, van uw verhaal over de voedingen snap ik niet veel
Ik heb een paar andere besteld op advies van dhr AH buis, namelijk de BF256B. Geen idee wat dit uitmaakt. Zijn niet gematched natuurlijk.
Wat betreft de potmeter; hij zal moeten matchen met verschillende bronnen.
We krijgen sowieso een groot verschil in volume omdat de cd-speler of Dac veel meer spanning afgeeft dan de phonopre.
Dat zou ik, als ik zover ben wel gelijk willen trekken. Maar dat komt nog wel. Bestel nog wel een potmeter 25 of 50K mee. Niet zo duur bij OOE.
De phonopre zou wat voorversterkt moeten worden of de ingang van de cd-speler wat afgezwakt moeten worden, lijkt me makkelijker.
Even afwachten hoeveel headroom ik heb met de Hypex 180.
Wat betreft de ledjes: deze is alleen maar bedoeld als indicator, kan dus in het front gemonteerd worden zonder een voorschakelweerstand?
Sorry meneer buis, van uw verhaal over de voedingen snap ik niet veel
Re: Bi buffer maken
In het schema van de schakeling is een voorschakelweerstand getekend.Als het led-verklikkerlicht al een weerstand ingebouwd heeft kan die zo aangesloten op de spanning waar die op voorzien is.Vaak 12V, geen 18V, veiliger om de weerstand van in 't schema te blijven gebruiken.PAD schreef:Wat betreft de ledjes: deze is alleen maar bedoeld als indicator, kan dus in het front gemonteerd worden zonder een voorschakelweerstand?
Sorry meneer buis, van uw verhaal over de voedingen snap ik niet veel
Bij Thel schrijven ze "Eigene Spannungsglättung u. -begrenzung (+/-18V) on Board, dadurch von +/-5V bis +/- 50V zu betreiben"
Je kunt dus een simpele voeding +-18V gebruiken en de +18V kan ook voor de B1 dienen.
Anne
-
richardkrol
- Berichten: 214
- Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 12:00
Re: Bi buffer maken
Maar even de andere fet erin getekend, heeft de aansluitingen anders.
Anne
Anne
Re: Bi buffer maken
Zijn dat de originele B1 PCB,s?richardkrol schreef:Ik heb deze nog liggen....
