GU50 PP versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15175
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

En een paar picjes. Starts to look like an amplifier :D

Hier geeft de '3' de 3e eindbuis aan, met 40mA bias.
build 001.jpg
De nixie vooraan geeft de ingangskeuze aan.
build 002.jpg
build 003.jpg
build 004.jpg
Wat me nog niet naar de zin is, wilde ik al eerder doen maar heb er niet meer aan gedacht, is het regelbereik vergroten van de bias. Staat nu op z'n eind zo'n beetje, het is prettig wat bereik te hebben.
Ik zie wat brom op de uitgang, 10mV ongeveer. Nu heb ik eenvoudig wat afgeschermde kabel aan gesloten om te kunnen testen, met losse tulpjes die buiten de kast hangen. Ik laat dit eerst even zo, zal nog even wat proberen worden met wel niet afschermen, of wellicht de kabel langs een andere route laten lopen, die baggert dwars door de kast nu.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: GU50 PP versterker

Bericht door dre »

Dat gaat de goede kant op! 8)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Ah!buis »

TubeHead schreef:
Goed punt van Robert. Anode zou eigenlijk pas op spanning moeten komen wanneer de scherm rooster spanning gestabiliseerd is.
Niet doen ! Zonder anodespanning loopt de schermroosterstroom enorm op, heel ongezond.
Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Ah!buis »

Barry2001 schreef:
En een paar picjes. Starts to look like an amplifier :D
Leuk, al die lichtjes zo, vooral met wat verduistering :D
Zo zonder kast doet 't me meer denken aan de rekken in een grootwarenhuis met allerhande fraais uitgestald :kwijl:
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: GU50 PP versterker

Bericht door OpaBert »

Prachtig :kwijl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: GU50 PP versterker

Bericht door ds23man »

Inderdaad een hoog blingblinggehalte
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: GU50 PP versterker

Bericht door sander1238 »

Ik zie al een kanshebber voor de versterker van het jaar 2015. Echt prachtwerk barry. En een genot om te lezen/volgen
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: GU50 PP versterker

Bericht door TubeHead »

Ah!buis schreef:
TubeHead schreef:
Goed punt van Robert. Anode zou eigenlijk pas op spanning moeten komen wanneer de scherm rooster spanning gestabiliseerd is.
Niet doen ! Zonder anodespanning loopt de schermroosterstroom enorm op, heel ongezond.
Anne
Is dat zo ja? Kan me ooit keer een schakeling voor de geest halen dat de schermrooster spanning met solidstate gelijkrichters werd gevoed en de anode met behulp van een buis gelijkrichter.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Ah!buis »

TubeHead schreef:
Ah!buis schreef:
TubeHead schreef:
Goed punt van Robert. Anode zou eigenlijk pas op spanning moeten komen wanneer de scherm rooster spanning gestabiliseerd is.
Niet doen ! Zonder anodespanning loopt de schermroosterstroom enorm op, heel ongezond.
Anne
Is dat zo ja? Kan me ooit keer een schakeling voor de geest halen dat de schermrooster spanning met solidstate gelijkrichters werd gevoed en de anode met behulp van een buis gelijkrichter.
Als er al een vaste negatieve stuurroosterspanning is zou het kunnen meevallen, blijft bedenkelijk.Zeker niet doen met eindbuis ingesteld door kathodeweerstand.
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: GU50 PP versterker

Bericht door AatV »

Oud Chinees spreekwoord:
Nooit een schermrooster als anode gebruiken!

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15175
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Bedankt voor de reacties mannen!

Bias toch nog even aangepast voor een mooier regelbereik, for the record, 22k is verkleind naar 10k. Is goed nu.

@Snoekie: Blingbling gaat hopelijk meevallen, niet zo mijn ding.. de platen aan de buitenkant komen er nog op natuurlijk, en met het schakelaartje bovenop kan de nixieprut worden uitgezet. Imo moet audio *rust* uitstralen, zonder wapperende VU, EM84's nixies en weet ik het :lol:

@Anne: Als je een keer tijd en zin hebt, misschien is het goed het schema (ook for the record) aan te passen met de wijzigingen erin, om een beetje overzicht te houden. Misschien is het handig dat schema te gebruiken waar zowel voor- als eindtrap op staan.. is vast minder moeite dan wanneer ik het zelf helemaal overteken :oops:
Ik ga over een paar dagen met vakantie waar er hopelijk een volledige reset in mijn hoofd plaatsvindt :relax: om de informatie niet verloren te laten gaan, dit is aangepast en is anders dan op de door jou bedachte schema's wat ik me nu voor de geest kan halen, misschien nog wel wat vergeten..

Er zit nu 180 Ohm aan de kathodes van de EF184.
Op het schermrooster zit 3k3 achter de 1k's.
Op jou aanraden is de 330k aan de anode van de eerste EF184 300k geworden.
Kathodeweerstanden GU50 zijn 10 Ohm geworden.
Terugkoppeling vanuit de anodes van de GU50, 180k.
Op scherm- en stuurrooster van de GU50's zit 1k toegevoegd (die 100 ohm schermrooster is komen te vervallen dus).
Bias regeling met dat schakelingetje van even terug, met daarin de 22k die 10k geworden is dus.

Wat nog wel moet gebeuren, ik wil nog wel de spanningen langslopen/noteren op de diverse punten om te zien of er nog ergens bv een weerstandwaarde moet worden aangepast. Misschien vh weekend, anders na de vakantie.

Het inschakelen gaat goed nu trouwens, aantal keren ook met andere GU's opgestart. Weerstand over het relais contact om de hoogspanning langzaam te laten oplopen (met een C tegen vonken) blijkt wederom een goed recept.. enorm bedankt voor je moeite weer Anne!
Laatst gewijzigd door Barry2001 op vr 15 mei 2015, 9:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15175
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Nog een aardig picje trouwens, heb dus eerder al wat GU50's gekocht op eBay. NOS-jes, doosje nog dichtgeplakt, tand des tijds doet toch wat met de contacten... ziet er zo uit nadat ze een keer in een voetje hebben gezeten :shock: bij de pin linksbovenaan kun je het goed zien.
2015-05-13 12.46.38.jpg
Nav het topic van Robert-Jan de contacten een thinnerbadje gegeven en met fijn schuurpapier de contacten schoon gemaakt.
2015-05-15 09.14.40.jpg
Is even een verschil. Heeft dus aanbeveling altijd eerst even de contacten te bekijken bij die ouwe meuk voor gebruik....
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Ah!buis »

Nog even een schema voor zover het klopt, anders hoor ik het wel :sure:
Anne
Bijlagen
GUtotier.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15175
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Even nagelopen, 1 ding heb ik er anders in zitten, de anode weerstanden van de EF184's zijn 10k bij mij ipv 12k. Maar laat het svp maar even zo, ik zal de spanningen nog even meten, ook wel even nieuwschierig of de anodespanning van de EF184 nu hoog genoeg is (nog niet gedaan, misschien kan het wel naar 12k toe). Ik zal voor de volledigheid het schema in de openingspost zetten.

Maar super, mooi compleet en bij elkaar zo, hartelijk dank!!

Ik hoop vh weekend wat tijd te hebben, loop ik alle spanningen nog even na.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Ah!buis »

Er staat nog wel een ? bij de 6,3V van de ringkern.Is die niet in gebruik ?
Bedacht nog iets voor de extra 6V die door de vulling in het midden wat lastig te doen was.Als je een cirkel van 20 gaatjes boort in de buitenrand van de middenvulling kun je de draad van de wikkeling er 20x doorrijgen.
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15175
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Nee klopt, de 6.3V wordt niet gebruikt. Dat van die gaatjes boren had ik ook al aan zitten denken, maar ben bang dat het een beetje prutswerk wordt. En heb wel wat zitten proberen, maar het zit erin gegoten, je krijgt het er niet uit zonder dat je de wikkelingen beschadigd ben ik bang.. Maarja, als je het wel voor elkaar krijgt, scheelt een trafo, en een flinke ook. Schuif ik door naar een volgend iemand die 'm gaat bouwen :mrgreen:
Ben erg benieuwd hoe het meet straks tov de Bill KT88PP, wat natuurlijk de te kloppen PP is in deze O:)
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door RobertD »

Ah!buis schreef:
TubeHead schreef:
Goed punt van Robert. Anode zou eigenlijk pas op spanning moeten komen wanneer de scherm rooster spanning gestabiliseerd is.
Niet doen ! Zonder anodespanning loopt de schermroosterstroom enorm op, heel ongezond.
Anne
Dat is ook precies wat ik bedoelde. Is die 210V wel 210V wanneer de versterker wordt ingeschakeld? Het is eigenlijk een soort zwevend nulpunt dat naar 210V wordt opgetild. Als de versterker opwarmt, is de 420V misschien nog wel wat meer van 420 en kan de 210 ook een stuk groter zijn.
De inschakelvertraging is hier dus heel belangrijk. En dan inderdaad alle spanning erop wanneer het spul op temperatuur is.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Ah!buis »

RobertD schreef:
Ah!buis schreef:
TubeHead schreef:
Goed punt van Robert. Anode zou eigenlijk pas op spanning moeten komen wanneer de scherm rooster spanning gestabiliseerd is.
Niet doen ! Zonder anodespanning loopt de schermroosterstroom enorm op, heel ongezond.
Anne
Dat is ook precies wat ik bedoelde. Is die 210V wel 210V wanneer de versterker wordt ingeschakeld? Het is eigenlijk een soort zwevend nulpunt dat naar 210V wordt opgetild. Als de versterker opwarmt, is de 420V misschien nog wel wat meer van 420 en kan de 210 ook een stuk groter zijn.
De inschakelvertraging is hier dus heel belangrijk. En dan inderdaad alle spanning erop wanneer het spul op temperatuur is.
Dat is het groot probleem met halfgeleiderdiodes in buizenspul.Ik zie ook graag een vertraging voor de HS.
Gelukkig heeft Barry die voorzien.Mijn oorsprongkelijk schema heeft 't niet, was op vraag van Theo (gaat, geloof ik, niet goed met 'm) of er met die eindbuizen iets simpels (en niet duur) te bouwen was.
Anne
pipootje
Berichten: 94
Lid geworden op: vr 20 feb 2009, 17:05

Re: GU50 PP versterker

Bericht door pipootje »

image.jpg
image.jpg (31.01 KiB) 571 keer bekeken
oEerlijk gezegd is je andere schema, dat je naar aanleiding van de Tabor hebt gemaakt nog simpeler en ook mooier, alleen al omdat je de koppelcondensatoren daar niet hebt Anne.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Ah!buis »

Dat lijkt wel simpeler Jaap, maar gelijkstroomkoppeling is veel geniepiger en dit ook niet uitgeprobeerd.Elke verandering of fout werkt door in de hele versterker, zoeken maar.Meer voor gevorderden.
Niet iets voor de aanvrager voor iets met GU50 .
Anne
pipootje
Berichten: 94
Lid geworden op: vr 20 feb 2009, 17:05

Re: GU50 PP versterker

Bericht door pipootje »

Klopt Anne. Ik heb geen EF184 maar probeer zoiets nu even uit met 6au6. Maar omdat ik heel andere voedingen gebruik en andere stroombronnen gaat het nog wel wat tijd kosten voordat ik de zaak in evenwicht heb.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Ah!buis »

pipootje schreef:
Klopt Anne. Ik heb geen EF184 maar probeer zoiets nu even uit met 6au6. Maar omdat ik heel andere voedingen gebruik en andere stroombronnen gaat het nog wel wat tijd kosten voordat ik de zaak in evenwicht heb.
Zal niet erg lukken, die 6AU6 heeft maar 1/3 van de steilheid.Soort probleem als met de EF6.
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15175
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Even wat gemeten. Scoop tijdbasis op 5s/div gezet, om de hoogspanning tijdens de inschakelvertraging te bekijken.

210V:
210V.jpg
Spanning loopt na inschakelen op naar 40V, zakt daarna in en komt na ruim 40sec op 212V.

420V:
420V.jpg
Spanning loopt na inschakelen op naar 132V, na ruim 40sec 416V. Ik zou misschien de weerstand over het relais iets kleiner kunnen maken. Die is nu 180k. Gebruik daar ook wel 100k voor, maar heb die alleen nog in een kleine uitvoering liggen. Ik zou er 2 van 180k parallel kunnen zetten.

Anodespanningen van de EF184, kanaal links zijn ze resp. 128 en 125V. Rechts zijn ze resp. 122 en 125V. In ieder geval mooi bij elkaar, wel misschien een tikkie aan de hoge kant. Misschien Rg2 (is nu 3k3) dan wel de anodeweerstand (nu 10k) iets aanpassen?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Ah!buis »

Toch maar 12k dan ? Kom je op ong. 110V.
Zo te zien, na 15sec beginnen de buizen stroom te trekken, zakt de spanning weer.
De eindbuizen, met zo weinig Vg2 doen niks totdat de vertraging uitschakeld.
20sec wachten moet wel genoeg zijn.
Met een kleinere weerstand loopt 't wel hoger dan 40V, worden de eindbuizen misschien ook wat eerder wakker.
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15175
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Ok. Ik ga de anodeweerstanden verhogen naar 12k. De inschakelvertraging laat ik denk ik maar even voor wat het is, werkt eigenlijk wel mooi zo.

Nog wel even een ander dingetje, ik wil met een schakelaar de nixie uitlezing kunnen uitschakelen. Ik schakel nu de 12V (en 5V) uit van het controllerbordje dat de nixies aanstuurt. De 210V (wordt op het bordje zelf 170V van gemaakt) blijft op de nixies staan. Ik zie nu na uitschakelen nog een ongedefinieerde uitlezing op de nixies, maw ik wil de 210V uit kunnen schakelen. Blijft blijkbaar een waarde naar gnd achter. Als ik een hoogspanningstor neem zoals een MPSA42, moet dat toch kunnen? Vbe mag max 6V zijn, Vce 300V.
210V_switch.jpg
MPSA42.jpg
Plaats reactie