Zuiltjes met HiVi M4N & TN25

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Steef

Zuiltjes met HiVi M4N & TN25

Bericht door Steef »

Hallo, ik zal mij even voorstellen. Ik ben Steef, ben 31 jaar en woon in Zoetermeer.

Al geruime tijd volg ik jullie op dit forum en vindt het heerlijk om die verslagen te lezen van jullie projecten. Bedankt alvast daarvoor. Dit heeft mij er een paar jaar geleden ook aangezet om een center-speaker te bouwen.

De speakers 2 maal de HiVi m4n en 1 maal de TN25 + bouwtekeningen en filtercomponenten had ik gehaald bij Remo. Nu ik de centerspeaker niet meer gebruik i.v.m. een wat kind/vrouw vriendelijker surroundsetje had ik die drivers over. Wel had ik nog een TN25 opgehaald zodat ik tweemaal een 2-weg kon bouwen

Ik vond het zonde om ze te laten liggen dus ging ik op zoek naar een ontwerp wat iemand met die combinatie heeft gemaakt. De insteek was om het project wel te matchen bij de kwaliteit van de drivertjes en vooral om te leren. Van het frezen tot de vulling tot de filters. Ik kwam uit bij de "Sophomore's"
- http://techtalk.parts-express.com/entry ... &goto=prev

Nou vond ik dat uiterlijk van die speaker vreselijk, dus heb ik er een zuiltje van gemaakt met dezelfde inhoud en bassreflexpoort als het bestaande ontwerp.
Bij gebrek aan kennis van filtering omdat ik wat verandering had aangebracht aan het bestaande ontwerp zijn de metingen gedaan in Den Haag bij PLS Audio. Er zijn heel wat dingen duidelijk geworden over het maken van een crossoverfilter en correctiefilters.

Wat het mooiste was van het hele project, was het voor het eerst het eindresultaat horen van de zuiltjes. Het was veel meer geluid dan ik verwachtte van zulke kleine speakertjes. Vooral het laag en het midden verbaasde mij in positieve zin. Het uiteindelijke doel van dit project was dus gehaald en dat was het plezier met het beluisteren van de zelfgemaakte zuiltjes :-)

Nu ben ik bezig met de afwerking van het project. Het bamboe zijn originele kleur behouden met een blanke matte laklaag, De zijkanten + achterkant worden wit. Foto's volgen nog.
Bijlagen
IMG_4246_klein.jpg
IMG_4247_klein.jpg
IMG_4301_klein.jpg
IMG_4615_klein.jpg
IMG_4617_klein.jpg
IMG_4668_klein.jpg
IMG_4679_klein.jpg
IMG_4878_klein.jpg
IMG_4886_klein.jpg
IMG_4888_klein.jpg
IMG_4902_klein.jpg
Testen :-)
Testen :-)
Zijkanten van het mdf geplamuurd voordat het in de spuitplamuur gaat
Zijkanten van het mdf geplamuurd voordat het in de spuitplamuur gaat
Douwe84

Re: Zuiltjes met HiVi M4N & TN25

Bericht door Douwe84 »

Leuk projec!

Waar ga je ze neerzetten?
SARK

Bericht door SARK »

Mooi hoor dat bamboe, leuk stukje vinyl overigens :wink:
Bijlagen
ELO.jpg
Steef

Bericht door Steef »

@Nooby Hopelijk, als ons appartement verkocht wordt ooit, komen ze in de kamer waar mijn werkplek is bij mijn computer en platenspeler.

@Sark Zeker leuk stukje vinyl. Was ook onderdeel van onze eerste luistersessie ;-)
Douwe84

Bericht door Douwe84 »

Dan hebben wij een gedeeld probleem :(

Succes!
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

SARK schreef:
Mooi hoor dat bamboe, leuk stukje vinyl overigens :wink:
Heb ik ook nog ergens liggen. :-)
Steef

Bericht door Steef »

Eerste keer blanke lak zit erop. Omdat het bamboe onbewerkt is gaat het verf zuigen. Zonder die blanke lak krijg je dan een korrelige lijn tussen de overgang van bamboe naar het witte gedeelte. De hele luidspreker is gespoten omdat het gelijk als spuitplamuur voor het witte gedeelte fungeert.
Bijlagen
IMG_5005_klein.jpg
IMG_5007_klein.jpg
Steef

Bericht door Steef »

Ze zijn eindelijk klaar!!!!

Was nogal een gedoe om de zwarte schroefjes te vinden voor de bass-drivertjes maar het is gelukt en het is heerlijk om naar ze te luisteren.

Het hele spuitproces is uiteindelijk best wel lekker verlopen zonder al te rare dingetjes. Mdf was fijn om mee te werken daarom ook geen naadjes of iets te zien. Het witte gedeelte is een mooi geheel geworden. Bamboe moest hier en daar beetje gerepareerd worden maar is ook goed gelukt.

Uiteindelijk is er een blanke lak laag overheen gegaan die tussen mat en zijde inzit en dat past hier perfect bij. Nu op een of andere manier nog mooie spikes maken en dan is het echt klaar.
Bijlagen
IMG_5230.JPG
IMG_5231.JPG
IMG_5232.JPG
IMG_5210.JPG
IMG_5084_klein.jpg
IMG_5083_klein.jpg
bramwilbrink

Bericht door bramwilbrink »

dat ziet er goed uit! :goedzo:

hoe heb jij ze gespoten, want dat ziet er aardig mooi uit.....
of heb je ze laten spuiten? ook leuk dat je de terminal en de br-pijp heb mee gespoten

gr bram
Steef

Bericht door Steef »

Thnx. Een collega van mij in de spuiterij bij ons in het bedrijf heeft ze gespoten.
Ik heb ze geschuurd, plamuurt en afgeplakt. Maar daar heeft mijn collega ook veel bij geholpen omdat dat echt een vak apart is.
Walt

Bericht door Walt »

Als je weer eens wat gaat bouwen kan je beter stevige lijmklemmen gebruiken in plaats van gewichten. Houtlijm moet worden geperst met maar liefst 50kg per vierkante cm dat haal je niet met gewichten.

Verder zijn het mooie kasten!!!

Groetjes Walter
Steef

Bericht door Steef »

Daar waren wij ook heel snel achter gekomen hahaha. Gelukkig hadden we genoeg lijmklemmen. Is goed gekomen. Binnenkanten heb ik voor de zekerheid ook dichtgekit.
markbakk

Bericht door markbakk »

Walt schreef:
Houtlijm moet worden geperst met maar liefst 50kg per vierkante cm
2 tot 5 kg/cm2 is voldoende voor een volledige hechting. Maar zelfs dat is al lastig te halen, gelukkig hecht de lijm ook prima bij lagere persdrukken.
Aaad

Bericht door Aaad »

markbakk schreef:
Walt schreef:
Houtlijm moet worden geperst met maar liefst 50kg per vierkante cm
2 tot 5 kg/cm2 is voldoende voor een volledige hechting. Maar zelfs dat is al lastig te halen, gelukkig hecht de lijm ook prima bij lagere persdrukken.
Met dat klemmen ga je ook krachten in het MDF zetten die na verloop van tijd kunnen resulteren in opengesprongen krimpscheuren. Hoe goed je ook de maat hebt gehouden, een fractie van een millimeter geeft volgens mij al veel krachten in de verbinding . Ik denk dat je MDF kast in dit geval beter met een vullende lijm kunt bouwen, zeker als je naadjes of zaagverschillen wil wegwerken.

Aad
Walt

Bericht door Walt »

Ik meende dat er vroeger 50kg/cm2 stond aangegeven, maar nu staat er 5kg/cm2 op de Bison houtlijm. Dat zijn sowieso al zeer forse aandrukkrachten.

Groetjes Walter
markbakk

Bericht door markbakk »

500 kN/m2 zou overigens netter zijn geweest, kg(f) gebruiken we al even niet meer.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”