Al geruime tijd volg ik jullie op dit forum en vindt het heerlijk om die verslagen te lezen van jullie projecten. Bedankt alvast daarvoor. Dit heeft mij er een paar jaar geleden ook aangezet om een center-speaker te bouwen.
De speakers 2 maal de HiVi m4n en 1 maal de TN25 + bouwtekeningen en filtercomponenten had ik gehaald bij Remo. Nu ik de centerspeaker niet meer gebruik i.v.m. een wat kind/vrouw vriendelijker surroundsetje had ik die drivers over. Wel had ik nog een TN25 opgehaald zodat ik tweemaal een 2-weg kon bouwen
Ik vond het zonde om ze te laten liggen dus ging ik op zoek naar een ontwerp wat iemand met die combinatie heeft gemaakt. De insteek was om het project wel te matchen bij de kwaliteit van de drivertjes en vooral om te leren. Van het frezen tot de vulling tot de filters. Ik kwam uit bij de "Sophomore's"
- http://techtalk.parts-express.com/entry ... &goto=prev
Nou vond ik dat uiterlijk van die speaker vreselijk, dus heb ik er een zuiltje van gemaakt met dezelfde inhoud en bassreflexpoort als het bestaande ontwerp.
Bij gebrek aan kennis van filtering omdat ik wat verandering had aangebracht aan het bestaande ontwerp zijn de metingen gedaan in Den Haag bij PLS Audio. Er zijn heel wat dingen duidelijk geworden over het maken van een crossoverfilter en correctiefilters.
Wat het mooiste was van het hele project, was het voor het eerst het eindresultaat horen van de zuiltjes. Het was veel meer geluid dan ik verwachtte van zulke kleine speakertjes. Vooral het laag en het midden verbaasde mij in positieve zin. Het uiteindelijke doel van dit project was dus gehaald en dat was het plezier met het beluisteren van de zelfgemaakte zuiltjes
Nu ben ik bezig met de afwerking van het project. Het bamboe zijn originele kleur behouden met een blanke matte laklaag, De zijkanten + achterkant worden wit. Foto's volgen nog.