vraag over nut en waarom van voorversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

vraag over nut en waarom van voorversterker

Bericht door PAD »

Hallo techneuten,

Ik heb een vraag die me echt kwelt.
Het waarom van deze vraag zal ik met een casus uitleggen:

Ik heb twee monoblokken van de Hypex 180HG.
Ik heb een Onkyo DX7711 integra cdspeler. Deze heeft een regelbare uitgang.
De cdspeler sluit ik rechtstreeks aan op de Hypex via de variabele uitgang.
Gaat goed....lijkt het......

Maar het geluid kenmerkt zich door scherpe randjes, ietwat schreeuwerigheid, harde essen, elektronische fuss. ( dit alles ietwat overdreven geformuleerd )
Ik dacht dat mijn zelfbouw luidsprekers niet goed afgestemd waren. Eindeloos prutsen en corrigeren dus. Zie je het voor je...?
Toen kreeg ik plots mijn vintage Chartwell MP400 luidsprekers terug. Een fijne oud klinkende luidspreker zonder scherp hoog etc. maar niet op mijn Hypexen.
De tweeter even met 2db gedempt. Twijfel aan de kwaliteit van de Hypex.

Andere versterkers geleend, een Duson set A 30 ( klasse A tot 50 W AB tot 100 W 20kg zwaar, de voorversterker c 1000, een audiofiel apparaat. Dit is een zacht en warm klinkende set.

Deze set in combinatie met de Onkyo: perfect, kan de weerstandjes weer van de tweeter afhalen.
Alles wat zo stoorde is als sneeuw voor de zon verdwenen!

Proef 2: Onkyo met alleen de Duson voorversterker op de Hypexen. Resultaat: nog steeds een mooi geluid..!!!
De Hypex is naar mijn smaak zelfs beter, iets dynamischer en helderder, maar zonder de eerder vertoonde scherpte en hardheid.

Conclusie:

Niks mis met de Hypex, niks mis met de CDspeler, maar er is een misaanpassing.

Ra, ra.....en dat is mijn vraag; hoe kan het dat een voorversterker het geluid verbetert terwijl ze eigenlijk niets anders doet dan het uitgangssignaal van de cdspeler verzwakken?

Een passieve volumecontrol met een Alps pot 10K doet wat hij moet doen: het uitgangssignaal van de bron terugbrengen ZONDER ook maar iets toe te voegen.
In dit geval dus ook het doorlaten van scherpte, etc.

Kan iemand mij vertellen wat hier aan de hand is?

Voor meer info, vraag maar.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Bericht door pappaleo »

Sluit je de Onkyo ook met de regelbare uitgang op de Duson aan? Of gebruik je daar een vaste uitgang?
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Bericht door PAD »

beide mogelijkheden geprobeerd. Geeft geen verschil!

Wat ik nog niet geprobeerd heb is de Onkyo rechtstreeks op de Duson eindversterker.
Dat ga ik vandaag eens uittesten.
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Bericht door PAD »

Op internet ondertussen een paar artikels gelezen waarom een vv zo belangrijk is. Vaak een technisch verhaal, maar de vv dient als buffer tussen bron en eindtrap.
Tegelijkertijd zijn er artikelen waarin dit weer ontkracht wordt en zweert men bij een passieve control met een stappenschakelaar en goede switches.
Dan lees je ook nog over de slechte kwaliteit van de eindtrapjes van DAC's e.d. die de oorzaak zouden zijn van vervorming. Zeker als deze variabel zijn en het weggooien van bits als je deze zachter zet. Mooi allemaal, maar veel schiet ik er niet mee op. De oortjes liegen niet ook al begrijpt dat deel wat er tussen zit er helemaal niets van.

Vind het wel jammer dat een vv niet gemist kan worden want nu moet ik mijn setup uitbreiden en vind ik bovendien geen kit's of modules voor een vv. Behalve dan met buizen en die wil ik niet.

Iemand een idee?

De onkyo heeft een dig. uitgang. die heb ik ook geprobeerd met een eenvoudig dacje, zo'n sanskrite van SMSL. Dat geeft voor de usb aansluiting op de mac een flinke verbetering, maar ook hier die scherpte en slordigheid in het geluid. De dac aangesloten op de onkyo geeft nauwelijks verandering.
richard38
Berichten: 25
Lid geworden op: za 04 apr 2015, 15:30
Locatie: delft

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Bericht door richard38 »

Ja de impedantie tuurlijk oa een probleem, alleen zijn er weinig echte vooramps te koop,
het zijn al snel av units welke meer vermogen leveren dan mijn eind amp. Ze zijn er dol op
er een half digitaal systeempje van te maken. Ik gebruik mijn studio mixpaneel. Beetje solderen, maar werk wel. Kost je je signaal enigzins, maar het is geen a&h van 200euro .
Maar check gewoon de ingangsimp van de uiteindamp en wat er bij je pre-amp uitgaat.
Bij een goede eindamp wordt meestal een goede pre-amp gemaakt, alleen is de prijs aanzienlijk.
gr richard
richard38
Berichten: 25
Lid geworden op: za 04 apr 2015, 15:30
Locatie: delft

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Bericht door richard38 »

Ja de impedantie tuurlijk oa een probleem, alleen zijn er weinig echte vooramps te koop,
het zijn al snel av units welke meer vermogen leveren dan mijn eind amp. Ze zijn er dol op
er een half digitaal systeempje van te maken. Ik gebruik mijn studio mixpaneel. Beetje solderen, maar werk wel. Kost je je signaal enigzins, maar het is geen a&h van 200euro .
Maar check gewoon de ingangsimp van de uiteindamp en wat er bij je pre-amp uitgaat.
Bij een goede eindamp wordt meestal een goede pre-amp gemaakt, alleen is de prijs aanzienlijk.
gr richard
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Bericht door richard »

Ik heb een tijd lang met een potmeter tussen de cd-speler (Marantz) en mijn eindversterker gespeeld. De potmeter netjes in een kastje met aansluitingen en dergelijke.
Toen kwam ik voordelig aan een bijpassende Bryston BP20 voorversterker en wat een vooruitgang! De weergave is veel 'voller' en levendiger geworden. De bewering dat een passief met alleen een potmeter niets toevoegt is misschien wel zo, maar het haalt wel wat weg.
ief
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 16:22
Locatie: Groningen

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Bericht door ief »

Maar hoe komt dat? Simpelweg een misaanpassing of klinkt meer vervorming gewoon prettiger?

Of iets anders...
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Bericht door PAD »

Met de Duson vv hoor ik dat het geluid weliswaar een stuk aangenamer wordt maar ook minder dynamisch en met minder punch. Het laag heeft minder definitie, dus je levert ook wel in t.o.v een directe aansluiting. Anderzijds levert de grotere dynamiek bij rechtstreeks ook vervorming op. Dat hoor je goed bij stemverheffing, dat heeft de neiging ietwat schreeuwerig te worden. De Duson houdt dit beter onder controle. Misschien is het gewoon even wennen aan het tammer worden van het geluidsbeeld. Het kiezen van een vv is dus buitengewoon kritisch.

Heeft iemand ervaring met de Hypex 180HG en welke voortrap daar goed bijpast?
En heeft iemand een tip voor een zelfbouw vv zonder buizen?
Jammer overigens dat Hypex zelf daar niet in voorziet.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Bericht door cve »

Sommige onderdelen zijn wat lastig leverbaar, maar dit is een mooi ontwerp. Geen idee of Sander nog printen heeft.

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... it=prelude

Co
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Bericht door PAD »

Ja, dat ziet er fraai uit die pre van Sassen. Ook wel aan de prijs met die Dact stappenregelaar.
Het mag ook wel wat eenvoudiger ( niet gebalanceerd) en wat ik graag zou willen is een afstandsbediende volumeregelaar/bronkeuze schakelaar.
Dat past niet erg in de ontwerpfilosofie van Sassen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Bericht door ray5150 »

Kijk ook eens naar de Relaixed :
http://www.eijndhoven.net/jos/relaixed/
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Bericht door cve »

En anders is dit nog een optie:

http://www.amb.org/audio/lcduino1/

Co
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Bericht door knuisje »

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Bericht door Henkjan »

op mijn VV kan ik schakelen tussen echt VV of alleen passief. dat deed ik dus maar 1 keer, passief was alle diepte en leven uit t geluid. had ik ook niet verwacht.

Thel in D heeft een vv module:
http://www.thel-audioworld.de/module/VXD/vxd.htm
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Bericht door PAD »

Henk Jan, jouw link staat me zeer aan.

Heb jij ervaring met deze modules?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Bericht door Henkjan »

PAD schreef:
Henk Jan, jouw link staat me zeer aan.

Heb jij ervaring met deze modules?
niet verder dan dat ik er mee in mn handen heb gestaan op een beurs :bakkie:
look&feel is dik in orde, de mensen die ze verkopen ook. In de Hobby Hifi zijn ze zeer positief over de Thel producten
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Bericht door PAD »

niet verder dan dat ik er mee in mn handen heb gestaan op een beurs :bakkie:
look&feel is dik in orde, de mensen die ze verkopen ook. In de Hobby Hifi zijn ze zeer positief over de Thel producten[/quote]

Ziet er goed uit op de site. Weet niet of de prijzen in of ex btw zijn, maar ze lijken me alleszins redelijk.
Ze hebben eigenlijk alles in huis om een volledige versterker te bouwen inclusief phono, voedingen, potmeters etc. etc.

De VXD komt met een basisvoeding op 332,00 euro.
Met een iets ruimere voeding kan ook de phonomodule direct verbonden worden, ach leuk.....
Daar kan ik in principe mijn passieve volumecontrol en ingangskeuzeschakelaar zo voor zetten.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Bericht door FR_Aad »

Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Bericht door PAD »

Dank voor de tip.

Nelson Pass, wie kent hem niet......

Denk toch dat dit iets meer kennis en ervaring vereist dan ik heb.

Dat van Thel geeft mij meer zekerheid dat ik een functionerende vv voor elkaar krijg.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Bericht door John P »

Kijk bij Thel wel even uit met de prijs van alle onderdelen, dat wil nog wel eens tegenvallen in totaal. Dus de voeding , volumeknop ed.
Als je het op een koopje wil doen kun je ook op Ebay kijken maar ik heb zo het idee dat jij een iets betere kwaliteit voorstaat.
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Bericht door PAD »

Ja dat heb ik wel gezien. Hoef er ook niet alles van. Allerlei benodigdheden zijn overal te krijgen voor allerlei verschillende prijzen.
Ik hoef zeker niet het duurste, dat kan ik me niet eens veroorloven.

Maar wat kost een goede vv met phonotrap kant en klaar in de winkel? En dan heb je nog niet eens om de mogelijkheid voor upgrading.

Als zo'n thel vv met phono mudule en toebehoren op zo'n 500 euro komt en de kwaliteit is goed, dan is de winst snel gemaakt vind ik.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Bericht door Kappa7 »

FR_Aad schreef:
Tip van de dag.
Deze trap heeft namelijk geen extra versterking en daardoor blijft het regel bekijk ook goed.
Als je nu al hard genoeg kan dan zou ik zeker zoeken naar iets dat niet versterkt en alleen een impedantie aanpassing doet.
De B1 doet dat dus.
Verder is het goed ge documenteert en daarom goed na te bouwen.
Zelfs op een gaatjes print is dit nog prima te doen.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Bericht door FR_Aad »

Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: vraag over nut en waarom van voorversterker

Bericht door PAD »

Op de site van Pass wordt me niet meteen duidelijk wat je nou nodig hebt. Je kunt een pcb, of 2? kopen en een paar jfets, 4 of 6? Erg onduidelijk voor me.
Dan moet de rest nog elders gekocht worden?

Op zich vind ik het ontwerp en de functie wel interessant.
Plaats reactie