Composite LM4780 versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door Ah!buis »

Rudy schreef:
Toch niet Anne =;
Zag 't ook, maar doorgestreept.De stromen gaan schijnbaar tegen elkaar in maar de ene van + naar - en de ander omgekeerd.'t Ja en twee keer omgekeerd is weer goed :D
Anne
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door hsmeets »

knuisje schreef:
Voor het nageslacht nog even het nieuwe schema en layout.
Misschien komt het door alle korte rokjes die ik zag of gewoon van een zonnesteek maar ik snap even niet helemaal hoe de DC detectie werkt.

een positieve DC op Prot1 zorgt er voor dat C7 oplaad en op een bepaald moment is het potentiaal hoog genoeg zodat via D4 een basis stroom kan lopen en T2 gaat geleiden. T3 gaat ook geleiden omdat er een positief potentiaal op de emiter staat, via D6 loopt een basis stroom naar massa en via de collector een stroom naar -vin.

Een negatieve DC op Prot1 zorgt er voor dat C7 een negatieve landing krijgt en op een gegeven moment zal T3 via D4 een basis stroom kunnen laten lopen en de EC overgang gaan geleiden.

Mijn vraag is, en wat ik even niet zie: hoe gaat T2 geleiden?
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door hsmeets »

sukkel dat ik ben.....

T3 gaat geleiden, er staat een negatief potentiaal op de emitter van T3 en dus een negatief potentiaal op de collector van T2 daardoor kan een basis stroom vanaf massa gaan lopen (door de diode) en gaat T2 dus ook geleiden.....

Nog een vraag......hoe zorgt de schakeling er voor dat ze blijft 'hangen' ook als de DC op de ingang wegvalt?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door Ah!buis »

hsmeets schreef:
sukkel dat ik ben.....

T3 gaat geleiden, er staat een negatief potentiaal op de emitter van T3 en dus een negatief potentiaal op de collector van T2 daardoor kan een basis stroom vanaf massa gaan lopen (door de diode) en gaat T2 dus ook geleiden.....

Nog een vraag......hoe zorgt de schakeling er voor dat ze blijft 'hangen' ook als de DC op de ingang wegvalt?
Relais houdt zichzelf vast, schakeld de V+ naar z'n spoel.
Anne
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door hsmeets »

ah, ik had het label 'error' bij het relais contact over het hoofd gezien, dat label staat ook bij het relais zelf en dus zijn die in eagle met elkaar verbonden. Helder.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door hsmeets »

@Rudy/Knuisje,

als je dit dus wilt toepassen bij een voeding van + en - 45volt (UCD180's) redden die BC847/857 het nog? ik lees in de datasheet iets van een maximale CE spanning van 45volt (bij open basis). Of moet ik dan op zoek naar een andere tor? Ik bouw het dan ook wel met through-hole, dan zou dit met een BC547 (of die variant met hogere toelaatbare CE spanning) ook moeten werken, toch?

(Ik ga deze schakeling overnemen (omdat ze makkelijk uitbreidbaar is naar meer kanalen dan de Hypex oplossing) voor mijn meerkanaals versterkertje waarbij ik dan de SMPS1200 (die de UCD's voedt) via zijn DC Error ingang wil aansturen.)
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door Rudy »

BC546/556 of bc846/856 is in jou geval de betere keuze.
Opzich doet elke klein signaal npn/pnp tor het hier prima, de maximale sperspanning in die schakeling is op 2V na nooit meer dan de rail spanning.
Dat gezegd hebbende, een reserve van 10V is toch een absoluut minimum.

mvg Rudy
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door hsmeets »

dankejwel Rudy, moet nog iets van de weerstanden aangepast worden ivm met die 45volt? geloof van niet als ik zo kijk, niets dat door de hogere spanning die stroom limieten van de torren gaat overschrijden. Toch?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door Ah!buis »

hsmeets schreef:
dankejwel Rudy, moet nog iets van de weerstanden aangepast worden ivm met die 45volt? geloof van niet als ik zo kijk, niets dat door de hogere spanning die stroom limieten van de torren gaat overschrijden. Toch?
Serieweerstanden voor 't relais en voor de LED's :wink:
Anne
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

R3 en R10 worden dan 45/0.0015 = 30k.

R7 wordt met dit type relais rond 1280 ohm.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door Ah!buis »

knuisje schreef:
R3 en R10 worden dan 45/0.0015 = 30k.

R7 wordt met dit type relais rond 1280 ohm.
R3 en R10 doen er eigenlijk niet veel toe.Zodra de stroom door R1 0,6V oplevert slaat de boel af.
R14 voor de ErrorLED mag wel wat groter, bijv. 4k7 en met R13 van zeg 10k krijgt die transistor zat basisstroom om de blauwe LED uit te doen.En nog wat spelen met R12 om blauw niet te fel te hebben.
Anne
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door hsmeets »

Hoi Anne, Knuis, (rudy),

Relais en led's laat ik achterwegen, dat had ik misschien nog wat meer expliciet moeten zeggen. Dat was mij wel helder dat hier dan een aanpassing ndig was. Ik gebruik de DC Error input van SMPS1200 om snel af te schakelen en die heeft ook een latch functie. Na T1 laat ik quasi alleen nog R13 en T4 zitten, T4 die via de collector de DC error input van de SMPS aan massa legt (als ik de SMPS datasheet goed begrijp).

Maar, eh, 'For the sake of the argument' zo kritisch is die stroom door T2 en T3 toch niet, of dat nu 1,5mA is of zeg 3mA? Of begrijp ik iets niet? Basis stroom die door T2/T3 loopt blijft toch ook binnen de perken ook als iets meer dan 1,5mA door de CE van T2 en T3 loopt, dus daarmee blaas je de zaak toch ook niet mee op?

Gewoon even voor het begrip de vorige alinea.

Mijn dank gentz.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door Ah!buis »

T2 en T3 krijgen sturing via de 100k weerstanden, langs daar blaas je niks op.
Die sturing moet voldoende zijn (bij een fout toestand) om door die transistors en dus door R1 een stroom te krijgen die de spaningsval over R1 groot genoeg maakt om T1 in geleiding te krijgen.
Als de boel dan uitschakeld was dat de max. stroom door T2 en T3 en valt dan weg.Om te voorkomen dat die stroom toch groter zou worden (stel uitschakelen gebeurt niet of heel traag) zitten R3 en R10 erin.Met 4k7 en 45V komt 't niet boven 10mA, kan enkel kwaad als dat aanhoudt (450mW is wat veel voor die torretjes).Zet er evt de 30k van Knuisje in, super veilig.
Anne
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door hsmeets »

Hoi Anne,

Jaja, aangepaste weerstanden zal het zijn. No worries :-)

Huib
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

De voeding- en versterkerprinten zijn besteld in China. Mij benieuwen hoe snel ik ze binnen heb. :bounce:
Xeres
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 14 dec 2011, 11:51
Locatie: Leersum

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door Xeres »

Ik ben vooral benieuwd hoe het gaat worden....

Ik volg zowel de ontwikkel- als de bouw thread van de versterker waar Knuisje naar verwijst maar die zijn lastig te volgen en inmiddels heel groot...

Een beknopte Nederlandse versie is wel zo duidelijk...

R.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Ik ben zelf ook benieuwd.
Hoe gaat het eigenlijk met de First One?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

De voeding is opgebouwd en werkt prima. Ook de dc-protectie werkt goed. :D
Bijlagen
DSC03709.JPG
DSC03710.JPG
DSC03711.JPG
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door cve »

Dat ziet er weer mooi uit knuisje. =D> =D> Fraai werk.

Co
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door FR_Aad »

Heb je het hele spul werkend in Breda? :kwijl:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Bedankt Co.

Ik weet het nog niet Aad, ik doe het rustig aan.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door hannesie »

Duidelijk zichtbaar dat hier een ervaren/zeer geoefende soldeerder aan het werk is geweest. :kwijl:

Ben wel benieuwd of het ook werkelijk goed hoorbaar is een mooie opzet. 8)
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

De eerste versterkerprint zit in elkaar. Ik had helaas een verkeerde footprint van de LM337 in SMD-formaat. Ik heb nu een LM337 in TO92 gebruikt die dezelfde pinning heeft als mijn layout.
Bijlagen
DSC03713.JPG
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door Dan »

Dat ziet er toch echt heel mooi uit.
:goedzo:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Composite LM4780 versterker

Bericht door hannesie »

knuisje schreef:
De eerste versterkerprint zit in elkaar. Ik had helaas een verkeerde footprint van de LM337 in SMD-formaat. Ik heb nu een LM337 in TO92 gebruikt die dezelfde pinning heeft als mijn layout.
Heh, gelukkig, jij maakt ook fouten. :D :lol: :hide:

Als je dit dan ziet, dan zit er erg veel klein snoepgoed op. :kwijl:
Dan is wel weer aardig dat het wel op een redelijke, c.q. slimme manier opgelost is.
Plaats reactie