Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker.
Een puntje over de voedings elco's.
Bij het pakket dat ik van Martin had overgenomen zaten een set bekerelco's met een waarde van 5800 uF.
Vond ik een beetje aan de lage kant voor een stereo-versterker.
Gelukkig was daar Cool / Loek.
Hij voorzag mij van een fijn stel potten met een waarde van 22000 uf per stuk.
Helaas hebben ze een klein nadeel, een soldeer aansluiting, in plaats van schroefbussen.
Ik zal dus iets moeten gaan verzinnen om ze op een nette wijze met de soldeeraansluitingen naar beneden te kunnen monteren.
Want zo horen ze te zitten namelijk.
Bij het pakket dat ik van Martin had overgenomen zaten een set bekerelco's met een waarde van 5800 uF.
Vond ik een beetje aan de lage kant voor een stereo-versterker.
Gelukkig was daar Cool / Loek.
Hij voorzag mij van een fijn stel potten met een waarde van 22000 uf per stuk.
Helaas hebben ze een klein nadeel, een soldeer aansluiting, in plaats van schroefbussen.
Ik zal dus iets moeten gaan verzinnen om ze op een nette wijze met de soldeeraansluitingen naar beneden te kunnen monteren.
Ach, dat is jou wel toevertrouwd. Ik twijfel er geen moment aan dat het lukt.Ik zal dus iets moeten gaan verzinnen om ze op een nette wijze met de soldeeraansluitingen naar beneden te kunnen monteren.
elCo
Ja, ik ben inderdaad al een paar ideetjes aan het uitwerken.
Hoezo horen ze zo te zitten? Zit die beugel vast gelast dan? En wel eens van een boor gehoord? Daarmee kun je gaten in het chassis boren waar die aansluitingen doorheen vallenray5150 schreef:Helaas hebben ze een klein nadeel, een soldeer aansluiting, in plaats van schroefbussen.
Wanneer je de prints hoog op de koelplaat monteert kun je de elco's liggend eronder plaatsen, dat deed ik heel lang geleden. Wordt het een mooi compact geheel van, ik kreeg de versterker zo in een kast van nog lang geen 40cm diep.
Ik wil helemaal geen compacte kast, dan had ik wel een UCD genomen... 
Iets als dit moet het gaan worden, maar dan zonder de rackoren :
Iets als dit moet het gaan worden, maar dan zonder de rackoren :
Printjes leegknippen...
En alle overtollige aansluitdraadjes gedesoldeerd :
En alle overtollige aansluitdraadjes gedesoldeerd :
Printjes schoonmaken, eerst met alcohol tegen de hars resten, en vervolgens het koper polijsten met fijne staalwol met wat schoonmaakmiddel (Brillo).
Resultaat : brandschone printen.
Valt er aan zo'n kale PCB nog wat te modificeren ? jazeker !
De sporen waar de grotere stromen doorlopen naar de Mosfet's worden opgedikt 0.5 mm² massief koperdraad.
Tevens worden de aansluitingen voor spanning, GND, en uitgang aangepast voor Faston.
Resultaat : brandschone printen.
Valt er aan zo'n kale PCB nog wat te modificeren ? jazeker !
De sporen waar de grotere stromen doorlopen naar de Mosfet's worden opgedikt 0.5 mm² massief koperdraad.
Tevens worden de aansluitingen voor spanning, GND, en uitgang aangepast voor Faston.
- sander1238
Ik voel een nieuw ontworpen pcb aankomen
- ronnydepony
Had ik nu net het zelfde gevoel , Ray kan zo goed met Eagle werken, waarom dan geen nieuwe print 
Niets wat een draadje niet op kan lossen toch?
- sander1238
Dat zou jij doen, ik ook, maar of ray dat gaat doen??dre schreef:Niets wat een draadje niet op kan lossen toch?
Flauw vermoeden dat de chemicaliën fabriek op volle toeren draait.
Moeilijk doen om het moeilijk doen hoort bij de hobby! 
Eigenlijk rijst de vraag: Waarom dan niet een hele nieuwe versterker a la Self?ronnydepony schreef:Had ik nu net het zelfde gevoel , Ray kan zo goed met Eagle werken, waarom dan geen nieuwe print
De bulk van de kosten zit in het ijzerwerk, niet in die paar weerstandjes.
Peter weet het de juiste draai te geven! 
En dat zegt hij tegen de recycle koningPjotr schreef:Eigenlijk rijst de vraag: Waarom dan niet een hele nieuwe versterker a la Self?ronnydepony schreef:Had ik nu net het zelfde gevoel , Ray kan zo goed met Eagle werken, waarom dan geen nieuwe print
Yup, de bulk van die ouwe Crescendo recyclen en er iets goeds van makenKappa7 schreef:En dat zegt hij tegen de recycle koningPjotr schreef:Eigenlijk rijst de vraag: Waarom dan niet een hele nieuwe versterker a la Self?ronnydepony schreef:Had ik nu net het zelfde gevoel , Ray kan zo goed met Eagle werken, waarom dan geen nieuwe print
Wat één ontbrekend soldeereilandje wel niet teweeg kan brengen...ééntje...
Nou, dat was het dan. onherstelbaar beschadigd, in de asbak ermee.
Ik bestel wel een TA2024 chipampje met een SMPS erbij, lekker veilig.
Nee, ik ga d'r geen nieuwe printen voor maken, ze zijn in uitstekende staat namelijk.
Er gaan er wel een hele stapel ge-etst worden, maar dat zijn voor alle omhullende zaken. (soft start, microcontroller, en dergelijke)
Nou, dat was het dan. onherstelbaar beschadigd, in de asbak ermee.
Ik bestel wel een TA2024 chipampje met een SMPS erbij, lekker veilig.
Nee, ik ga d'r geen nieuwe printen voor maken, ze zijn in uitstekende staat namelijk.
Er gaan er wel een hele stapel ge-etst worden, maar dat zijn voor alle omhullende zaken. (soft start, microcontroller, en dergelijke)
Van wat extra toeters en bellen wordt een modderschuit geen zeiljacht Ray.......ray5150 schreef:Er gaan er wel een hele stapel ge-etst worden, maar dat zijn voor alle omhullende zaken. (soft start, microcontroller, en dergelijke)
Ha, ha, jij hebt er genoeg van. Doe je er wat van weg soms voor een schappelijk prijsje?dre schreef:Nog even geduld Peter.
Ach zo'n historische bruine vloot heeft voor een heleboel mensen ook zijn charme.Pjotr schreef:Van wat extra toeters en bellen wordt een modderschuit geen zeiljacht Ray.......ray5150 schreef:Er gaan er wel een hele stapel ge-etst worden, maar dat zijn voor alle omhullende zaken. (soft start, microcontroller, en dergelijke)
Co
Ja, voor opbouwende en positief gebrachte kritiek zijn we bij Peter tegenwoordig aan het juiste adres.