GU50 PP versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: GU50 PP versterker

Bericht door metabaron »

Zeer netjes Barry , super topic om de bouw van een mooie versterker te volgen.
:goedzo: :rock:

Dennis
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Ah!buis »

Barry2001 schreef:
Ervaring leert dat er toch wel weer eea gewijzigd moet worden, als íe helemaal af is zal ik nog wat meer krimpkous rondstrooien.
Moet je de boel weer lossolderen ! driedubbel werk :-&
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15174
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

@metabaron: Dankjewel Dennis, leuk weer eens wat van je te horen. Weinig op ZBA vlak, nog druk met klussen thuis?
@Ah!buis: been there done that :mrgreen: eerst maar even een goed werkende versterker afleveren, dat krimpkous verwijderen is pas veel werk...
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: GU50 PP versterker

Bericht door AatV »

Nette opbouw Barry!
Ben benieuwd naar de uiteindelijke (subjectieve) geluidskwaliteit.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15174
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Bedankt Aat, daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. Subjectief is gevaarlijk natuurlijk als zijnde door de bouwer aangegeven :mrgreen: Objectief kan geregeld worden, hij is in gewicht misschien wel de helft van z'n tegenhanger, de Bill KT88PP die veel op het forum wordt gebouwd. Bij de GU50PP geen smoorspoelen, een voedingstrafo die veel lichter is...
Maw, kan makkelijk mee onder de snelbinders naar een luisterdag :relax: Daarnaast is de kostprijs meer dan de helft goedkoper dan een Bill. Ik bedoel dan de versterker zelf, zonder de spielerei eromheen. Goedkope buizen, el cheapo trafo's. Denk wel dat ik het goed kan vergelijken, de KT88PP staat hier nu al een paar jaar als luisterversterker in de woonkamer en ken ik goed...ben zelf ook erg benieuwd hoe die 2 het naast elkaar zullen doen.
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: GU50 PP versterker

Bericht door metabaron »

Nou barry eigenlijk geen leuk verhaal...
Eerst 2 weken ziek ontstoken amandellen toen beter worden , geopereerd worden amandellen eruit en nu onder de pijnstillers proberen weer helemaal in goede goede doen te komen. Maar ik moet zeggen wat een ramp dit.......wat een €&!? Pijn. Ik breek liever wat. :(

Dennis
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15174
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Dat klinkt inderdaad niet best Dennis.... beterschap ermee in elk geval.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15174
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

1 kanaal helemaal opgebouwd, dwz versterker zelf, 2 x EF184 en 2 x GU50.
builda 005.jpg
Bias regeling kan er nu bij aan, voedingsprint aansluiten en natuurlijk de UGT's.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15174
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Toch eerst maar even het 2e kanaal erbij op gebouwd, met de voedingsprint er straks bovenop kan ik er wat moeilijker bij.
Bijlagen
build 005.jpg
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Cesar »

Ook lekker bezig op de zondag zie ik, mooi.
Ziet er super uit Barry.

-Ruud-
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15174
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Bedankt Ruud, heerlijk zo'n regenachtige zondag :mrgreen:

Nog even verder gegaan, de versterkers zelf zijn klaar. Biasregeling aangesloten, en de nixie uitlezing. Voeding kan ik nu verder aansluiten en de trafo's, en dan nadert het punt dat er eens sap op kan..
Bijlagen
build 006.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15174
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Langzaam maar zeker.....
Bijlagen
build 007.jpg
build 008.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: GU50 PP versterker

Bericht door ds23man »

Zoek de verschillen Barry? :lol:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15174
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Het verschil is 1 middag werk :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Ah!buis »

Barry2001 schreef:
Het verschil is 1 middag werk :mrgreen:
Ja, en het verschil tussen vol en voller :D .
Was de krimpkous op ? Of is 210V niet gevaarlijk genoeg :lol:
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op di 12 mei 2015, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15174
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Hij ziet ook alles he :lol: de 210V is nog niet aangesloten, zit er los ingestoken. Moet er vandoor, de rest bewaar ik voor een volgende keer.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15174
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Sap erop. Eindtrappen goed, ik kan de bias keurig instellen, geen noemenswaardig prut (oscillatie) op de uitgang te zien. Bij de EF184's gaat het niet goed, gloei is om zeep, ik zie +9V op de positieve kant en iets beneden 0V op de negatieve kant. Vreemd, want hetzelfde voedingsprintje heb ik op de spijkerplank gebruikt. Alleen gebruikte ik toen de variac, en niet de voedingstrafo. De 15V AC even gemeten, die is in orde, dondert ook niet in elkaar.
Wat ook anders is, is dat ik van dezelfde 15V AC wikkeling de 15V haal om op het bias selectie bordje met een 7812 12V te maken voor de selectie relais van de 4 eindbuizen, en voor het ingangsselectiebordje. Maw ik heb de klassieke fout gemaakt door 2 gelijkrichters parallel te zetten ](*,) Vooraf totaal niet bij stil gestaan!
Afgekoppeld, dat lijkt er meer op, gloei weer in balans. Ik kan tot iets minder dan 2V insturen (1kHz) voordat de boel begint te clippen, en zie dan ongeveer 16.5V op de uitgang, ruim 30W, lijkt me helemaal prima.
Moet het hierbij laten voor vandaag, maar so far so good :yeah:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15174
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Nog wel een vreemd verschijnsel. Op een kanaal dat gisteren goed heeft gedraaid zie ik een inschakelverschijnsel. Hij start op, bias stroom zie ik omhoog lopen, 1 buis wordt blauw en de 100 Ohm weerstand bij de UGT fikt eruit. Weerstand vervangen, dan kan het zo even goed gaan, maar bij een volgende keer kan het zo weer gebeuren. De uitgangen hangen aan een 8 Ohm dummyload, en ik zie geen oscillatie op de scoop (uitgang).

Nu heb ik op dit moment de inschakelvertraging nog niet aangesloten. Het duurt natuurlijk even voor de buis opgewarmd is, en de hoogspanning is solid state en staat er dus direkt volle bak op. Zou het hiermee te maken kunnen hebben?
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: GU50 PP versterker

Bericht door TubeHead »

Bias meet goed ? Anders misschien ontkoppel condensator rot of een spanning te hoog?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15174
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Lijkt allemaal goed Glenn, bias kan ik mooi op 40mA afregelen, anode spanning is goed, komt ook een keurig signaal uit. Mooie sinus op de scoop, zo'n 16,5V bij 1.5V in (1kHz). Alleen met opstarten slaat de boel af en toe op hol lijkt het. Daarom het vermoeden dat dit te maken heeft met koud de 420V op de anode... het zijn natuurlijk oude dames, de GU50's.
Heb de inschakelvertraging al wel ingebouwd maar nog niet aangesloten, denk dat ik dat morgen eerst maar even doe, kom ik er wel achter of dat het is.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Ah!buis »

Wel eigenaardig die reactie.Het stuurrooster van de eindbuizen krijgen wel een positieve piek via de anodeweerstand EF184 en de koppel-C.Maar dan is de kathode nog koud zo net na inschakelen.Kunnen sommige GU50 daar niet tegen ??
Hopelijk blijft het wel goed met vertraging.
Anne
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door RobertD »

Is de 210V wel gelijk stabiel als de versterker wordt ingeschakeld?
Wanneer die een beetje zwabbert dan krijgen de scherm roosters het ook zwaar.
Misschien twee weerstanden tussen 420 - 210 en massa?
Je kunt ook overwegen om de 100 ohm wat groter te maken, Ik vind het vrij weinig.

Je hebt in het begin ook problemen gehad met die 100ohm die door brandde...
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15174
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Die 100 Ohm wil ik eigenlijk niet groter maken Robert; ik zie de buis ook blauw worden als het mis gaat bij opstarten. Maw er gaat ook daadwerkelijk iets fout. Ter bescherming van de UGT is het ook wenselijk dat de weerstand dan doorfikt. Ik zie nu meer heil in vertraagd inschakelen vd hoogspanning.. moet zo eerst even wat anders doen, daarna zal ik het er eens tussen zetten.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: GU50 PP versterker

Bericht door TubeHead »

Goed punt van Robert. Anode zou eigenlijk pas op spanning moeten komen wanneer de scherm rooster spanning gestabiliseerd is.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15174
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Ik heb de inschakelvertraging aangesloten, met over de relais contacten een C en een dikke R. Tijdens de vertraging komt de spanning al langzaam op door de R, en dat lijkt vooralsnog goed te gaan. Denk dat dit de juiste weg is..
Plaats reactie