Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'

Bericht door Jag »

meiborg schreef:
Lekker bezig Jag!

Het begint echt op te schieten, vind het ook mooi zo zonder afronding tussen de kasten. Het worden toch wel flinke kasten als je het mij vraagt hoor, blijkbaar kijken wij anders tegen het begrip "groot" aan ;).

Mvg Reinder
Speakers mogen wel groot van mij. Ik had het iets minder hoog en diep kunnen maken maar vond de verhoudingen zo mooier. Mijn vriendin vindt het ook allemaal wel prima. Je ontkomt er met dit concept (grote woofer/waveguid zelfde maat) ook niet echt aan dat het groot wordt. 10inch is dan zelfs nog klein. Jij doet 15inch toch?
SARK schreef:
wouter schreef:
Bij MDF vliegen er geen splinters af als je met de afrondfrees werkt, met MPX moet je altijd even opletten hoe en waar je begint... [-o<
Ik wil toch aanraden om op de hoeken wel heel voorzichtig te werk te gaan, het is me al zeker drie keer overkomen dat ik een laagje terug moest lijmen omdat ik niet voorzichtig genoeg was op de hoeken :(

De foto laat een soortgelijk probleem zien.
Het frezen van het mdf ging echt heel makkelijk. Het multiplex was ietsjes lastiger en gevoeliger voor de richting. Twee keer bijna een laagje eraf gebroken in de hoek, was gelukkig nog te herstellen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'

Bericht door wouter »

pappaleo schreef:
SARK schreef:
Afbeelding

De foto laat een soortgelijk probleem zien.
Typisch gevalletje 'niet voorboren' :shock:
En typisch gevalletje van niet verzinken, te diep indraaien en daarna zonder het plaatwerk te beschermen de schroef er weer uit draaien.. dan wip je zo'n hoekje mooi op :proost:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'

Bericht door pappaleo »

De plaat eronder is ook gespleten....
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'

Bericht door SARK »

Sorry voor het slechte voorbeeld mannen .... het was mij te doen om het laagje op de hoek wat is losgekomen. In het voorbeeld idd door het schroeven zonder voorboren en in mijn situatie door het 'niet voorzichtig genoeg' frezen.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'

Bericht door meiborg »

Jag schreef:
meiborg schreef:
Lekker bezig Jag!

Het begint echt op te schieten, vind het ook mooi zo zonder afronding tussen de kasten. Het worden toch wel flinke kasten als je het mij vraagt hoor, blijkbaar kijken wij anders tegen het begrip "groot" aan ;).

Mvg Reinder
Speakers mogen wel groot van mij. Ik had het iets minder hoog en diep kunnen maken maar vond de verhoudingen zo mooier. Mijn vriendin vindt het ook allemaal wel prima. Je ontkomt er met dit concept (grote woofer/waveguid zelfde maat) ook niet echt aan dat het groot wordt. 10inch is dan zelfs nog klein. Jij doet 15inch toch?
SARK schreef:
wouter schreef:
Bij MDF vliegen er geen splinters af als je met de afrondfrees werkt, met MPX moet je altijd even opletten hoe en waar je begint... [-o<
Ik wil toch aanraden om op de hoeken wel heel voorzichtig te werk te gaan, het is me al zeker drie keer overkomen dat ik een laagje terug moest lijmen omdat ik niet voorzichtig genoeg was op de hoeken :(

De foto laat een soortgelijk probleem zien.
Het frezen van het mdf ging echt heel makkelijk. Het multiplex was ietsjes lastiger en gevoeliger voor de richting. Twee keer bijna een laagje eraf gebroken in de hoek, was gelukkig nog te herstellen.
Oh begrijp me niet verkeerd, ik houd wel van groot 8). Veel bouwsels van mij vallen in de categorie "koelkast", ik ben zelf 2 meter, bigger is better :mrgreen: .

Het is meer, deze uitspraak:
Wat mij betreft valt het formaat nog enigzins mee, maar ik vergelijk het dan met mijn vorige set die redelijk pompeus was met een 200Hz hoorn en 2x 15inch op het laag :rock:
De maten nu zijn 30 x 120 x 40 cm (BxHxD). Oftewel, minder dan de helft dan de vorige set haha.
Zo zie je maar dat eerdere ervaringen je blik behoorlijk kunnen kleuren ;). Deze jongens zijn namelijk gewoon groot, en hé, I'm loving it!

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'

Bericht door Jag »

En in de beits :rock: (hier alleen zijkantjes)
2015-04-25(1).jpg
Toch eerst alles maar even opgeschuurd met korrel 240 voor de beits erop ging, resultaat is zeer ok geworden

En de rest in de mdf primer
2015-04-25.jpg
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'

Bericht door rodi »

Ik vind de kasten met het zichtbaarblijvende multiplex zeer geslaagd. De randen met de laagjes vind ik mooi om te zien. :D

Wil ik ooit ook nog eens doen als het in mijn interieur past.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'

Bericht door Jag »

Ja dank je, multiplex is mooi spul idd. Het is wel een overweging om garantieplex te kopen als je het blank wil afwerken zoals ik, dat scheelt gaten vullen :lol:
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'

Bericht door meiborg »

Wordt idd netjes zo!

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'

Bericht door Jag »

Inmiddels zit er een laag beits plus een laag blanke lak (Glitsa PU lak) op. Prima spul dat Glitsa, werkt makkelijk en je ziet er nauwlijks iets van.
IMG_20150504_170229.jpg
Heb ook gepoogt de warnex op de achterkantjes te zetten, maar die droogde zo snel dat ik meteen de stukken er weer uit trok met de roller. Iemand Warnex tips :) ?
2015-05-04.jpg
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'

Bericht door Jag »

Warnex iets verdund en mogelijk ook de iets lagere temperatuur maakte dat het een stuk langer te verwerken was.
IMG_0399.JPG
Helaas kwam de plamuur eronder toch naar boven :boos:. Dus toch maar een extra grondverf laag tussendoor, hopelijk lost dat het op.

Verder zijn woofers en waveguids bevestigd en de steenwol op maat gesneden. Volgende week de eerste metingen :yeah:
2015-05-09.jpg
IMG_0410.JPG
IMG_0406.JPG
IMG_20150509_161626.jpg
Coinman63
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 06 apr 2015, 20:57

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'

Bericht door Coinman63 »

Twee vraagjes:
Wat doe je met de twee ronde schijven met gravenverdeling (laatste foto).
Je montagebouten zitten in de afronding. Gaat dat wel goed?
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'

Bericht door Jag »

Ja dat was niet helemaal gepland. Maar er is te weinig vlees om in te schroeven. Dus dan maar door en door vast. Ziet er ook wel goed uit gelukkig. Het is wel net passend idd,heb iets naar buiten geboord.

De ronde schijf is voor off axis metingen. Zet je je speaker op, mic op vaste positie, dan kan je makkelijk en nauwkeurig een Polar maken.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'

Bericht door wouter »

Zo'n schijf is wel handig, maar werkt eigenlijk alleen als je de baffle op de as hebt staan. En dan heb je natuurlijk weer een groot diffractievlak van de halve cirkel. Waarschijnlijk draai jij hem op de schijf, geeft een redelijk goed beeld maar de afstand van je drivers tot aan de mic wordt groter naar mate de hoek groter wordt. En onnauwkeuriger :hide:
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'

Bericht door Jag »

Nee je moet wel met de draaias door het akoestische centrum, anders krijg je een flinke variatie in afstand. Zeker met mic op 1m gaat dat veel schelen.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'

Bericht door Jag »

Vandaag aan het meten geweest :rock:. Niet helemaal ideale meetomstandigheden, met name wat geluidsoverlast van een bandje wat in buurt stond te spelen :shock:. Wel lekker weer 8)
IMG_20150517_171628.jpg
Heb eerst zonder dempingsmateriaal gemeten en daarna laag voor laag rockwool toegevoegd. Leeg benadert het dipool afstraal gedrag, volgens verwachting. Met dempingsmateriaal wordt de invloed van de resonantie beperkt en gaat het afstraalpatroon richting cardioide. Het optimum lag bij 4 lagen rockwool (hoge densiteit, 50mm).
Top2_4lagen polar.png
En hier de respons gemeten van 0 tot 180 graden in 15 graden stappen.
Top2_4lagen overlay.png
Dit is allemaal ongecorrigeerd. Naast de baffle diffractie, is ook nog enige invloed van de resonantie van de u frame achter de woofer (22cm diep) te zien. Ben tevreden met het resultaat :). Heb de andere top ook gemeten, geeft bijna hetzelfde resultaat, mooie meevaller.

Had ook nog een tegenvaller :boos: . De warnex en plamuur blijkt een zeer slecht huwlijk, ook met grondlaag ertussen. De grondlaag had een dag droogtijd gekregen, misschien te weinig. Overal is het een soort krokodillenhuid geworden, maar op plekken met plamuur nog een gradatie erger.
IMG_20150517_180621.jpg
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'

Bericht door meiborg »

Ziet er heel goed uit! Mooi man, waar ga je het overname punt tussen waveguide en woofer leggen?

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'

Bericht door JvS »

Cool! :goedzo:

Wel jammer van die Warnex. Is daar al een plan voor?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'

Bericht door ds23man »

Ik zou er nog een extra laag Warenx opzetten. Veel slechter dan dit kan niet.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'

Bericht door Jag »

meiborg schreef:
Ziet er heel goed uit! Mooi man, waar ga je het overname punt tussen waveguide en woofer leggen?

Mvg Reinder
Denk op 1.2KHz. De volgende keer zal ik nog apart waveguide en woofer meten met speaker van de grond af (dit waren ground plane metingen).

Misschien dat ik ook nog probeer met 1 laag rockwool extra. En ooit lange termijn ga ik denk ik nog een keer een testkastje maken (voor alleen de woofer) met achterkant dicht en sleuven aan de zijkant. Kijken of het daarmee nog beter lukt. Ik vond jouw resultaten toch wel goed eruit zien!
JvS schreef:
Cool! :goedzo:

Wel jammer van die Warnex. Is daar al een plan voor?
Ja, ik denk niet dat het gaat lukken met deze plamuur als onderlaag. Dus ik kies eieren voor mijn geld en ga het gewoon met zijdeglans zwart afwerken. Als ik echt wil, kan ik het altijd nog in de warnex zetten :P.
ds23man schreef:
Ik zou er nog een extra laag Warenx opzetten. Veel slechter dan dit kan niet.
Zeker. Maar ik kan me ook niet zo goed voorstellen dat een extra laag het gaat oplossen. Het is helemaal afgebrokkeld. Het is duidelijk geen fan van de plamuur die eronder zit. Ik heb er wel van geleerd:

- niet alle plamuur werkt goed
- grondlaag waarschijnlijk niet nodig, iig goed laten drogen
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: af + foto

Bericht door Jag »

Zo en een weekend klussen verder is het af :yeah: :rock: . Nou ja, er zijn natuurlijk nog altijd kleine dingen te doen, je weet hoe het gaat :mrgreen:. Zal de updates gefaseerd posten :). Zaterdag een hoop gedaan. Drivers gemonteerd, kabeltjes gemaakt, versterkers gemonteerd en een hele hoop gemeten voor filter ontwerp en de uiteindelijke polar van de topkasten.

Walt zijn XLS10en krijgen een nieuw huisje 8)
IMG_7302.JPG
IMG_7307.JPG
Ook mooi hoeveel tijd je verliest aan gekloot :rofl: : inslagmoer die meedraait (boutje uitboren), bevestigingspunt dat afbreekt, plaatje dat toch niet blijkt te passen na lakken (was ingefreesd).
IMG_7308.JPG
Op hoogte gemeten, hiermee polar gemaakt die vanaf 100Hz reflectie vrij was (=10ms gate).
IMG_7313.JPG
En het resultaat :yeah:
IMG_7322.JPG
(dit is niet in mijn huiskamer)
IMG_7317.JPG
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: af + foto

Bericht door Jag »

Het filter heb ik gedaan met behulp van de hypex filter design software. Ik ben niet zo heel erg te spreken over de Hypex PSC 2.400s (met name de PCB is nogal onpraktisch), maar de filter design software is wel prettig als je weet hoe je metingen vanuit Arta moet importeren.

Filter bestaat uit 2e orde lowpass op woofer en 2e orde high pass op tweeter (1,2KHz), voor een 4e orde akoestische curve. Verder nog correctie voor de resonantie van de tweeter en de waveguide, en de baffle step van de woofer + extra afval door de open u frame achterzijde.

Simulatie:
Filter simulatie.png
Filter simulatie inverted.png
En gemeten (helaas de tweeter inverted response niet opgeslagen):
Filter ontwerp on axis response.png
Uiteindlijk na wat luisteren tweeter niveau toch iets omhoog en een tikkie minder energie bij 3K, net wat sprankelender/mooier. Hier ga ik maar eens een tijdje naar luisteren.
Filter simulatie final.png
Sub ook nog even doorgemeten en een kleine LT op gezet + lowpass:
XLS10 Sub raw en gecorrigeerd.png
Voor de beste aansluiting ben ik uitgekomen op een 3orde high pass op 100Hz voor de woofer en een 4e orde low pass op de XLS10. Thuis het multisub inregelen moet nog gebeuren. Wordt vervolgd.............
Laatst gewijzigd door Jag op ma 15 jun 2015, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: af + foto

Bericht door markbakk »

=D> =D> =D>
Mooi resultaat! Met de subs komt het ook vast goed.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: af + foto

Bericht door Jag »

Dank! Multisub inregelen is wel nieuw terrein voor mij, zal nog wel ff experimenteren worden ;)

Zit ook nog met een andere uitdaging, ook iets wat nieuw terrein is voor mij. Ik moet namelijk mijn allereerste passieve wisselfilter ooit maken (he bah passieve wisselfilters :lol: ). En dan wel ook meteen heel complex, namelijk alleen een passief 1e orde low pass filter :mrgreen:

Toch kan ik wat hulp gebruiken. Het gaat namelijk om de center, eerst een kleine preview:
IMG_20150614_191618.jpg
Deze heeft ook zijn eigen PSC 2.400 :). Alleen het wordt een 2.5 weg, met 1 woofer een 1e orde low pass dus (zodat de horizontale afstraling niet verpest wordt). Mijn idee is om de 2e woofer te gebruiken om de baffle step van de 1e aan te vullen. Zie onderstaande (ongecorrigeerde) response van de 1e woofer:
Woofer ongecorrigeerd.png
De baffle step lijkt in te zetten op 800 Hz en ongeveer voltooid op 400 Hz. Mijn idee was op een low pass op 600Hz te zetten op de 2e woofer. Wat denken jullie van dit plan? Ik kom dan uit op een 2.2 mH spoel (maar ik heb geen enkel gevoel voor die waarden!) voor de 8Ohm Faital pro woofer.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: af + foto

Bericht door markbakk »

Omdat je eigenlijk rond 400Hz al een stukje afval wilt zien zou ik de spoel dimensioneren op rekenkundig zo'n 400Hz, begin eens met 3,9 tot 4,7mH. Overigens is het wat lastig om precies frequenties en amplitudes af te lezen in een meting met zo'n gate (maar dat had je zelf natuurlijk ook wel door). In The Edge kun je e.e.a. wel wat simuleren en je hebt je meetgegevens natuurlijk ook zo in BoxSim geïmporteerd (wel met impedantiemetingen natuurlijk).
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”