Mijn vraag is.
Is het mogelijk om met REW software looptijd verschillen te meten vanuit de luisterposten??
Dus tussen de linker en rechter speaker, zodat daar eventueel een correctie op kan worden uitgevoerd
Gr.
Moderator: Beheerdersteam
mmm .. looptijdverschil...Wim P schreef:Had deze post al eerder in een verkeerd topic geplaatst![]()
http://tweakers.net/video/10249/een-cam ... hoort.htmlNu is het meten en analyseren van geluid niet zo makkelijk. We kunnen weliswaar de geluidsdruk meten met behulp van een microfoon, maar dat is maar op één plek en geeft verder weinig informatie over het geluid in een ruimte. Sorama heeft twee methodes om informatie over geluid en geluidsbronnen te verzamelen: meten via beamforming en meten met behulp van een techniek die near-field acoustic holography genoemd wordt.
De topicstarter vraagt om een manier om de looptijdverschillen tussen het geluid vanuit de linker en rechter luidspreker naar de luisterpositie te meten. Dat kan met een 2-kanaals meting.pappaleo schreef:Zolang het niet duidelijk is wàt er gemeten moet worden, levert een 2 kanaalsmeting natuurlijk ook niets op.
Je verwart looptijdverschillen in de opname met looptijdverschillen in het weergavesysteem. Dat zijn twee verschillende dingen.pappaleo schreef:Looptijd verschillen tussen de linker en rechter speaker zijn er altijd, daar wordt je ruimtelijke afbeelding mee gecreëerd.
Stereo werkt alleen voor luisteraars die zich bevinden op de as die haaks staat op het midden tussen de twee luidsprekers. Als je uit het midden zit, hoor je geen 'perfecte' stereo. Om diezelfde reden zul je met een microfoon die niet in het midden staat niet dezelfde looptijden meten.pappaleo schreef:Als je je hoofd een centimeter opzij plaatst, dan verandert het looptijdsverschil al, dus ik zie de zin van een dergelijke meting niet in.
Toch niet. Als je het looptijdverschil in een opname compenseert door uit het midden te gaan zitten, dan zal de betreffende geluidsoorsprong in het midden worden afgebeeld.Martijn M schreef:Je verwart looptijdverschillen in de opname met looptijdverschillen in het weergavesysteem. Dat zijn twee verschillende dingen.pappaleo schreef:Looptijd verschillen tussen de linker en rechter speaker zijn er altijd, daar wordt je ruimtelijke afbeelding mee gecreëerd.
Dus zeg ik dat die meting niet zoveel zin heeft. Een rolmaat -zoals hiervoor al werd voorgesteld- is dan een snellere en goedkopere optie.Martijn M schreef:Stereo werkt alleen voor luisteraars die zich bevinden op de as die haaks staat op het midden tussen de twee luidsprekers. Als je uit het midden zit, hoor je geen 'perfecte' stereo. Om diezelfde reden zul je met een microfoon die niet in het midden staat niet dezelfde looptijden meten.pappaleo schreef:Als je je hoofd een centimeter opzij plaatst, dan verandert het looptijdsverschil al, dus ik zie de zin van een dergelijke meting niet in.
wel goed citeren he, tis van de TU Eindhoven!hannesie schreef:Sorry, ik zocht een plekje voor een nieuwe ontwikkeling, althans zo word het gepresenteerd, voor het meten met een andere methode om feitelijk alles in beeld te krijgen. Ook 3D dus !!
Het leek mij een interessante ontwikkeling om dit onder de ogen te brengen van mensen die mogelijk hier hun voordeel mee kunnen doen.
Het artikel staat dus op tweakersnet, met de link naar de TU Delft.
Door de naar mijn idee idee geavanceerde methode zou je er ook wel looptijden mee kunnen meten, maar was meer een kapstok om het artikel onder de aandacht te brengen.
Ik heb er geen apart topic van gemaakt.