Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Pjotr »

Walt schreef:
Gaaf dat je de moeite hebt genomen om deze versterker onder de loep te nemen! Kun je ons nog iets meer vertellen over de opbouw en hoe het geheel in die plexiglas behuizing zit ingebouwd?

Groetjes Walter
Geheel naar jou wensen: Zilverdraad (wat inmiddels zwart is en niet meer te solderen) en 6 mm2 voor de voedingsdraden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Welk schema is het nou?
Het originele.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Als je goed kijkt zijn het wel 10 weerstanden Anne, 5 op de begane grond en 5 op de 1e etage :D Is dus wel 1 ohm. Echt warm worden die niet.
Nu je 't zegt zie ik 't ook :oops: , met moeite O:) .
Gaat er weer minder stroom door de fetjes, nog rustiger voor de potmeter.
En nu maar hopen dat het regelbereik groot genoeg is.Misschien waren die andere regelingen er bij geflanst omdat de uitgang niet op nul te krijgen was.Wel niet netjes, krijg je een asymetische sturing van de eindtrap :(
Anne
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door audiomanics »

Ik had nog met het idee gespeeld dat de loper van de potmetertjes slecht contact zou maken. Bij die open potmetertjes is het positie markeren, slagje linksom, slagje rechtsom meestal wel voldoende (is ook vaak een van de eerste dingen die je doet bij rare storingen in analoge circuits) maar ik zag van die multiturn cermetjes zitten en daarbij had ik het niet verwacht... kennelijk zijn die dus ook niet helemaal het einde...

Kees
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Pjotr »

Eigenlijk is alleen draadgewonden geschikt om stroom door te laten lopen. Ik heb het zo vaak met die cermet dingen meegemaakt dat een van de eindcontacten slecht werd. Gek genoeg met kool nooit. Overigens loopt er bij goed afgeregelde DC geen stroom door het lopertje.

@Kees

De paartjes verschillen wel. Door het ene kanaal loopt 700mA en door het andere 900mA als ze warm zijn. Zijn die paartjes van jou wel onderling gelijk? Misschien is het dan toch de moeite waard de fets te vervangen. Maar dat moet Norbert ook maar willen. Het heeft altijd al zo gewerkt. Ik kan ze ook trimmen met een parallelweerstand over de potmeter.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door audiomanics »

Bedoel je dat de paartjes onderling verschillen of dat de fets niet helemaal gematched zijn.
Ik had het vermoeden dat de potmeters die op de plaats van de 1k weerstand zaten juist bedoeld waren om de stroom van de twee fets gelijk te trekken, voor zover ik het schema begrijp. Daarmee zou je een mismatch enigszins kunnen wegregelen want zoals ik al aangaf heb je voor 1 goed gematched pairtje misschien wel 100 transistoren nodig.. en dan nog van de goede serie (was het G? )
paartjes die gelijk zijn aan een ander paartje heb ik zeker niet..
De stroom door de eindtorren is sowieso te veranderen door de weerstand van de pormeter (100 Ohm) te wijzigen.. helaas zijn die er niet in zoveel waarden. je zit dan al snel aan 250 Ohm.. Even proefondervindelijk een shuntweerstand (of potmetertje) over een potmeter zetten is misschien wel de makkelijkste optie.. Ook bij potmeters heb je toleranties.. misschien wel 20% dus 100 Ohm kan 80 maar ook 120 zijn binnen de specs... maar ik sta niet raar te kijken als er een van 135 tussen zit.. Ook die dingen zijn dus uit te "matchen"

Kees
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Pjotr »

De paartjes zijn onderling niet gematched: Het linker kanaal staat op een hogere bias dan het rechter.

Ok, matchen met de 1K weerstanden is niet optimaal voor de vervorming. Het beste kun je beide transistoren op gelijke Gm instellen en dan worden de "1K" weerstanden gelijk. Verzin er wel wat op. Zit er ook niet op te wachten om die fets te verwisselen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door audiomanics »

We lezen het wel weer ;-)
Op DIYaudio staan ook nog bijna 100 pagina's over dat apparaat en daar wordt ook heel wat gefrobelt met dat ding.. Tussen de regels door staan soms leuke en interessante dingen..

Kees
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Pjotr »

audiomanics schreef:
We lezen het wel weer ;-)
Op DIYaudio staan ook nog bijna 100 pagina's over dat apparaat en daar wordt ook heel wat gefrobelt met dat ding.. Tussen de regels door staan soms leuke en interessante dingen..

Kees
Ja doei, heb wel wat beters te doen :mrgreen: Hij heeft altijd tot tevredenheid gewerkt totdat ie begon te kraken. Ben al blij dat er eigenlijk verder niets stuk is. Zat trouwens nog wel een brakke soldering in die in de loop der tijd slecht contact is gaan maken.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
.. Zat trouwens nog wel een brakke soldering in die in de loop der tijd slecht contact is gaan maken.
Ik zie d'r wel meer, het gebrek aan zekeringen e.d. baart mij ook zorgen, als het ergens misgaat heb je gelijk de fix erin en dat acrylglas dat fikt ook zo lekker. Maar goed, dat soort zaken zijn allemaal in de NEN normen beschreven.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Ah!buis »

Vroeger was het schema anders, wat meer afregel gepruts maar meer kans op slagen als de fet's verschillen.
MonsNPfet.jpg
MonsNPfet.jpg (13.21 KiB) 738 keer bekeken
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Pjotr »

Gaat hem niet worden Anne :D Zo loopt er stroom door het lopertje. Oorspronkelijke schema is goed, trim de bias wel met de "1K" weerstanden.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door ray5150 »

lezen jullie dat ? Sander biedt aan om een nieuwe versterker + behuizing te bouwen die aan de geldende eisen en normen voldoet. :D :yeah: :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door ds23man »

Maar wel IP68, krijg je met een lekkend dak....... :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Pjotr »

Hmmm, die bouwkunsten van Sander? Weet niet hoor met die aannemers van hem. Moeten er veel te veel gaten extra geboord worden. De bestelde potmeterjes zijn iig IP67. Lijkt mij wel voldoende :mrgreen:
Gebruikersavatar
BertXXL
Berichten: 35
Lid geworden op: do 09 apr 2015, 21:52
Locatie: Leiden

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door BertXXL »

Ik ben in ieder geval reuze, reuze blij dat Peter de versterker onderhanden neemt.

In de layout wordt wel wat gewijzigd ten opzichte van de huidige situatie. Waarbij de eerste drie wijzigingen ook nog voor verbetering moet zorgen op audio vlak (aldus Peter). Het vierde punt is vooral optisch en praktisch van aard.

1. De print in het midden met de condensators verdwijnt, deze condensators kon Peter nog kwijt op de versterker printplaatjes.
2. Daarmee verdwijnen ook de dikke stroomkabels, die de drie prints verbinden
3. De getwiste spoelendraad gaan we vervangen voor een dunnere twist, afgeschermd met Teflon
4. De luidspreker kabels (Van den Hul) zaten nu direct gesoldeerd op de prints. Dit gaan we voor iets soepelere luidspreker kabel vervangen, die dan van de print naar een paar gemonteerde binding posts lopen die op de achterkant van de versterker gemonteerd worden. (zie foto 2)

Ik zal zeker nog foto's plaatsen van het uiteindelijke resultaat. Maar zoals eerder gezegd, hulde aan Peter! =D>
Bijlagen
IMG_1372.JPG
IMG_1358.JPG
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Pjotr »

BertXXL schreef:

1. De print in het midden met de condensators verdwijnt, deze condensators kon Peter nog kwijt op de versterker printplaatjes.
Dat is niet helemaal correct, die blijft lekker zitten :D

Wat ik gedaan heb is een paar kleine condensatoren bijplaatsen direct op de print. De zelfinductie van de voeding aansluitdraden zorgt ervoor dat zonder die condensatoren de versterker op het randje van instabiliteit staat, is ook logisch. Met aangesloten belasting is het geen punt, maar zonder is het tricky.

Dit is een behoorlijk breedbandig ontwerp met een -3dB punt ca. 3 MHz. Dan komt zoiets extra kritisch.
Gebruikersavatar
BertXXL
Berichten: 35
Lid geworden op: do 09 apr 2015, 21:52
Locatie: Leiden

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door BertXXL »

Pjotr schreef:
BertXXL schreef:

1. De print in het midden met de condensators verdwijnt, deze condensators kon Peter nog kwijt op de versterker printplaatjes.
Dat is niet helemaal correct, die blijft lekker zitten :D

Wat ik gedaan heb is een paar kleine condensatoren bijplaatsen direct op de print. De zelfinductie van de voeding aansluitdraden zorgt ervoor dat zonder die condensatoren de versterker op het randje van instabiliteit staat, is ook logisch. Met aangesloten belasting is het geen punt, maar zonder is het tricky.

Dit is een behoorlijk breedbandig ontwerp met een -3dB punt ca. 3 MHz. Dan komt zoiets extra kritisch.
Ah juist.. dat had ik ook zelf kunnen bedenken ... NOT :lagge:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door ray5150 »

Zou ook een hele prestatie zijn op die snoepdoos nog op die twee printjes te krijgen. :lol:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door MichaelB »

Speciaal uit de virtuele dood opgestaan om mijn nog virtuelere kudo's uit te delen!
Wat een reacties zeg. Chapeau! =D>
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door ray5150 »

:?:

Is dat sarcastisch bedoelt ? ik volg het niet zo... :-k
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door FR_Aad »

ray5150 schreef:
:?:

Is dat sarcastisch bedoelt ? ik volg het niet zo... :-k
Denk dat Michael bedoelt dat hij eigenlijk afscheid had genomen van de hobby en forum.
Gebruikersavatar
BertXXL
Berichten: 35
Lid geworden op: do 09 apr 2015, 21:52
Locatie: Leiden

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door BertXXL »

ray5150 schreef:
:?:

Is dat sarcastisch bedoelt ? ik volg het niet zo... :-k
Ah .. ik dacht dat het een insider joke was, ik begreep de post ook niet helemaal :lol:

Maar vanwege de wonderbaarlijke posts in deze thread blijft Michael? Bijzonder :roll:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door MichaelB »

Oh, ik lees het forum nog wel hoor, alleen ben ik niet meer actief met posten.
Het was een poging om op een grappige manier mijn respect te tonen voor de vele reacties :-k
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door ray5150 »

Ah, in dat geval mijn excuus. ik vatte het verkeerd op.
Plaats reactie