Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Bassie1956
Ook commercieel actief
Berichten: 75
Lid geworden op: di 16 nov 2010, 18:34

Re: Ladder +++

Bericht door Bassie1956 »

Je kan een paartje Andantes meenemen....dan weet je zeker dat het goed komt :yeah:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++

Bericht door hannesie »

Nee dan hebben jullie niks spectaculairs meer bij de bij Speakerkits, kan ik je toch ook niet aandoen. :lol:

Maar inderdaad, ik zal zien of ik hem eens mee kan nemen, en dan aan een set bij jullie knopen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++

Bericht door hannesie »

Ik kwam nog een leuke foto tegen van de dCS DAC, ongeveer het summum van het digitale domein.

Er lijken wat overeenkomsten in te zitten. :-$
Alleen 2x die Xilinx :shock:
dCS-Vivaldi-Ring-DAC.jpg
En deze jongens hebben als ik het goed heb de methode ontwikkeld van DoP.
dCS.JPG
http://www.dcsltd.co.uk/products/vivaldi-upsampler/
Maar weer eens verder bestuderen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Ladder +++

Bericht door Barry2001 »

Wauw, krijg helemaal zin hier ook eens mee bezig te gaan. Natuurlijk moeilijk zoiets te beoordelen in Breda, maar momenteel gebruik ik de standaard dac in de SB touch, en in een andere ruimte de Pi met hifiberry dac. Erg benieuwd wat dit voor een verschil gaat opleveren.
Evengoed erg benieuwd naar Breda :D
Gebruikersavatar
Speakerkits
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 90
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 14:28
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++

Bericht door Speakerkits »

Je kan hem zo A,B,C,D vergelijken met de Marantz Dac1, de Ifi Micro, en een Krell Dac, toch niet de minste Dac's op het ogenblik........en je weet dat de Sivian Dac "en dat was nog een Proto" deze Dac's blindelings verslaat, dus lukt het met deze ook, dan is de ultieme test natuurlijk de vergelijking met de Sivian Dac, welke intern opgebouwd is als een Non oversampling Ladderdac.

Thans worden er 25 Sivian Dac's opgebouwd, deze zijn voor de PA en studio markt, en hebben beperkte mogelijkheden(alleen SP/Diff en AES/Ebu), de volgende stap is een High-end uitvoering in de lijn van de versterkers en dus volledig symmetrisch opgebouwd, betere voeding, kast en meer inputs

Verder heb ik op het ogenblik een knappe Krell staan voor de versterking, en natuurlijk de Andantes :yeah:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++

Bericht door hannesie »

Zit je nu even de DAC van Cock te pluggen? :lol:

Foei, daar is het stukje persberichten voor. :wink:

:relax:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Ladder +++

Bericht door Ah!buis »

hannesie schreef:
Zit je nu even de DAC van Cock te pluggen? :lol:

Foei, daar is het stukje persberichten voor. :wink:

:relax:
:o Cee O Cee Kaa is toch al lang dood ? :shock:
Anne
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Ladder +++

Bericht door dre »

En?
Al ladderzat? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Ladder +++

Bericht door Ah!buis »

dre schreef:
En?
Al ladderzat? :mrgreen:
:rofl: :proost: :beer:
Anne
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++

Bericht door hannesie »

Ah!buis schreef:
:o Cee O Cee Kaa is toch al lang dood ? :shock:
Anne
De Film van Baantjer, ja, die man is dood.
Dat is DE Cock, met de er voor, en het was dus een achternaam. :(
Toch wel bijzonder, Anne is altijd erg precies. :think:

De Cock die ik noem is zijn voornaam.

Cock van Vianen is de ontwerper van de LadderDac die ik bij de aanvang van dit topic noemde, en dat resulteerde in een verbazingwekkend mooi ruimtelijk dynamisch geluidsbeeld.
Het merk wat hij voor deze ontwerpen gebruikt is Sivian.
De versterkers voor en eindtrappen heb ik dus al wel gehoord, nu dan ook zijn/de R2R DAC, en binnenkort mag ik waarschijnlijk ook genieten van zijn pas ontwikkelde luidsprekers. :rock:
Een line die door een man met veel ervaring in de PA wereld, nu terug komt op zijn ouwe liefde Home Hifi. :mrgreen:

Zo nu weet je het allemaal. :sure:
Hij weet dat ik mede door zijn ontwerp hier mee bezig ben.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Ladder +++

Bericht door FR_Aad »

Ik ben ondertussen aardig nieuwsgierig hoe het klinkt. :)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++

Bericht door hannesie »

Dan moet je echt langskomen, ik kan je dan zo laten horen door de verschillende opties die ik nu heb.

SBT met HK DAC
The Piper met Amanero /AF DAC
RPI met I2S en de Soekris ladder.

Die staan dan allemaal aan de RelaiXed met dezelfde muziek te beschikking.
Alleen de laatste is dan met Gebalanceerde aansturing.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Ladder +++

Bericht door Ah!buis »

Och, DAC van Cock of De Cock , de ladder is ook "maar" 0,2% :lol:
Vraag me ook wel hoe dat klinkt, ook zoiets als met buizenversterkers, een aparte in de smaak vallende klank ?
Per slot is er voor DAC naar andere oplossingen gezocht o.a. wegens de beperkingen van ladders.
Anne
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Ladder +++

Bericht door FR_Aad »

hannesie schreef:
Dan moet je echt langskomen, ik kan je dan zo laten horen door de verschillende opties die ik nu heb.

SBT met HK DAC
The Piper met Amanero /AF DAC
RPI met I2S en de Soekris ladder.

Die staan dan allemaal aan de RelaiXed met dezelfde muziek te beschikking.
Alleen de laatste is dan met Gebalanceerde aansturing.
Kom ik snel doen!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++

Bericht door hannesie »

De Klank, ja Anne dat is dan wel vaak moeilijk te omschrijven, maar ik probeer het.
Bij buizen heb ik wel eens het idee dat het wat mooier is/word, en soms dat de in de opname aanwezige harde randjes dan niet meer of minder aanwezig zijn.

Ooit een vergelijk gehad met buizenuitgang van de CD speler van Guido Tent,
cd.JPG
en de eigen ontwikkelde B-Dac die er nu word verkocht
images.jpg
images.jpg (5.09 KiB) 625 keer bekeken
en wat ik verrassend vond dat de nieuwe B-DAC, naar mijn idee preciezer was dan de dac met de buizen uitgang, uiteraard met het zelfde transport in gebruik.

Nu zit er in deze ladder R-2R dac een opamp/buffer, maar het effect wat ik dan hier beluister is een meer directer geluid als of er minder tussen zit, ik zou kunnen zeggen, minder gekleurd?
Het totaal beeld is heel direct, eerlijk, maar zonder hardheid of randjes en de plaatsing en details zijn wel van die aard, dat je echt weer opnieuw gaat luisteren.

We hadden een keer een dag in Breda waarbij iemand een basgitaar bespeelde via een daartoe ontworpen luidsprekerset/combo, en men was er verbaast over hoeveel verlies er vaak is, als je dat in de huiskamer hoort, daar blijft dan niet veel van over, maar ik vond het juist teveel aan dynamiek waardoor ik niet meer aangenaam kon luisteren, goed voor op het podium, maar niet in de huiskamer

Bij deze R-2R DAC van Soekris is het juist behoorlijk veel dynamischer zonder dat het irriteert, en het blijft eerlijk in weergave en plaatsing, en ik luister er naar zonder dat het mij vermoeit
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Ladder +++

Bericht door democles »

Lekker die beschrijvingen......meer.......... :mrgreen:

Effe een maandje in spelen! en dan weer........... :D

Of met een state of art voeding :think:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Ladder +++

Bericht door SSassen »

En zo zijn we na 30 jaar weer full-circle en wordt de grootvader van de DAC, de R2R, wederom als nieuw en uniek gepresenteerd. Ik heb nog wel wat TDA1540, 1541 en 1543's liggen, die doen exact hetzelfde, alleen dan heel handig in één IC.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Ladder +++

Bericht door cve »

SSassen schreef:
En zo zijn we na 30 jaar weer full-circle en wordt de grootvader van de DAC, de R2R, wederom als nieuw en uniek gepresenteerd. Ik heb nog wel wat TDA1540, 1541 en 1543's liggen, die doen exact hetzelfde, alleen dan heel handig in één IC.
Zo gaat dat in de audiowereld. Wat dat betreft is het net mode. Maar het wachten is natuurlijk op een waarlijk nieuwe ontwikkeling door ons knuffelkonijn. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Co, gooit de knuppel in het konijnenhok.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ladder +++

Bericht door ds23man »

Als ik de vervormingsmetingen zie in de eerste post in:

http://www.diyaudio.com/forums/vendors- ... 4-khz.html

wordt ik echt niet vrolijk......
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Ladder +++

Bericht door cve »

Waar wordt je dan niet vrolijk van?

Co
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Ladder +++

Bericht door SSassen »

ds23man schreef:
Als ik de vervormingsmetingen zie in de eerste post in:

http://www.diyaudio.com/forums/vendors- ... 4-khz.html

wordt ik echt niet vrolijk......
Low level doet geen enkele R2R DAC het goed, da's het manco van het concept, vandaar de overstap naar delta-sigma DACs.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ladder +++

Bericht door ds23man »

cve schreef:
Waar wordt je dan niet vrolijk van?

Co
Een gigantische bende even en oneven harmonische vervorming.

Als vergelijking de Hypex DLCP en dan ook nog via de AD converter:
1hypdsp.PNG
De Soekris:
1soekris.PNG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++

Bericht door hannesie »

Toch wel anders, ik had hier een ladderdac met 8x TDA1543 werd ik niet vrolijk van.
Lite AH uitvoering, in dat kastje zit nu de HK DAC.

Ik heb een Grundig CD speler gehad met een TDA1541, staat nu bij iemand anders.

Ik denk wel dat de mogelijkheid voor de keuze van andere filtering nu ook anders is.
Dat was dn niet mogelijk bij die ingegoten TDA.

Maar het laat onverlet dat ik het prima naar mijn zin heb met deze opzet.

Aluminium ladder of een houten schuifladder, alles heeft zo zijn voor en nadelen. :sure: :mrgreen:

De Burson modules zijn eigenlijk ook een vorm van hoe het was vroeger.
3714_BURSON-OPAMP-DOUBLE_5.jpg
gugi100
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 13 nov 2005, 13:18
Locatie: IJsselstein

Re: Ladder +++

Bericht door gugi100 »

ds23man schreef:
Een gigantische bende even en oneven harmonische vervorming.

Als vergelijking de Hypex DLCP en dan ook nog via de AD converter:
ds23man ik wordt niet gehinderd door enige kennis.... Maar je vergelijkt een plot met -20 dB 5 kHz (dlcp) met een plot -0.9 dB (!) 1 kHz (soekris ladder). Volgens mij geldt dan iets van appelen en peren....

Gr GJ
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ladder +++

Bericht door ds23man »

gugi100 schreef:
ds23man schreef:
Een gigantische bende even en oneven harmonische vervorming.

Als vergelijking de Hypex DLCP en dan ook nog via de AD converter:
ds23man ik wordt niet gehinderd door enige kennis.... Maar je vergelijkt een plot met -20 dB 5 kHz (dlcp) met een plot -0.9 dB (!) 1 kHz (soekris ladder). Volgens mij geldt dan iets van appelen en peren....

Gr GJ
Dan heb je eerste zin niet goed gelezen. De DLCP heeft slechts een vervormingspiekje bij de eerste harmonische. De Soekris een hele rits even en oneven. Die zie je ook terug in de -60db meting. Heeft niets met de uitsturing te maken maar wel met de non lineariteit van de ladder.
Plaats reactie