Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++

Bericht door hannesie »

In alle rust nu dan maar met het andere Raspberry boardje en de piCoreplayer op een I2S dacje softwarematig gezet, en eens beter gecheckt of alles goed staat. :oops:
Gisterenavond was ik daar een beetje klaar mee, en kon mij niet goed concentreren.

Het ledje is stabiel brandend, knippert niet meer, het lijkt als of er een lock is en het speelt. :shock: :shock:

Zo maar eens even op de RelaiXed aansluiten, en luisteren of er ook werkelijk behoorlijk geluid uit komt.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Ladder +++

Bericht door cve »

Ha, dat gaat de goede kant op. Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Co
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++

Bericht door hannesie »

:rock: :rock: :rock: :rock: :rock: :yeah: :yeah: :yeah: :rock: :rock: :rock: :rock: :rock:

Moet ik het nog vertellen? :rofl:
So hé whooee , en dat klinkt echt niet verkeerd, nu al !!!!!


Dan met een betere voeding een mogelijk verfijnder geluid.

:bakkie: en ga weer even luisteren hoe hij mogelijk schakelt tussen de verschillende opname's en 16/24 eventueel DSD
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Ladder +++

Bericht door Barry2001 »

:goedzo:
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Ladder +++

Bericht door cve »

hannesie schreef:
:rock: :rock: :rock: :rock: :rock: :yeah: :yeah: :yeah: :rock: :rock: :rock: :rock: :rock:

Moet ik het nog vertellen? :rofl:
So hé whooee , en dat klinkt echt niet verkeerd, nu al !!!!!


Dan met een betere voeding een mogelijk verfijnder geluid.

:bakkie: en ga weer even luisteren hoe hij mogelijk schakelt tussen de verschillende opname's en 16/24 eventueel DSD
Echt waar? Vertel toch maar wat je eerste indruk is.

Co
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ladder +++

Bericht door Pjotr »

Top! \:D/

Alleen is DSD met een ladder DAC tegen de wind in :D Gaat vast wel goed klinken maar het DSD signaal moet dan eerst naar PCM omgezet worden. De charme van DSD ben je dus kwijt.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++

Bericht door hannesie »

FF een fotootje gemaakt, Soekris dus gebalanceerd aangesloten op de RelaiXed.

Doordat ik bij de eerste Raspberry er geen geluid uit kreeg is mede door het beschadigde entree van de SDCard.

Beter een korte kabel voor de I2S, dus de RPI dan maar wat naar achteren verplaatst.

De groene Led bij de stroom aansluiting geeft aan dat er een Lock is
ff.jpg
DSD lijkt nog niet te lukken, de RPI denkt dat hij het kan, maar vervolgens komt er geen geluid uit. :mrgreen:

DSD staat ook nog op het verlanglijstje van Soren van Soekris.
DoP is DSD over PCM en zou ook door de software van LMS (Squeezebox gedaan worden) , maar ja, als hij denkt dat het niet nodig is? :oops:

Het geluid is wel heel duidelijk dynamischer, als pauken en trommels dat soort geluid is wel heel duidelijk anders.
Plaatsing is ook heel goed,een open geluidsbeeld, van een ladderdac als b.v.de Metrum Acoustic heb ik dit nog niet gehoord.
Lijkt ook wat meer direct als de Totaldac, maar eerst maar eens een tijdje spelen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ladder +++

Bericht door Pjotr »

Hans, een ladder DAC wil echte PCM zien. Geen vermomde DSD, daar kan hij niks mee. Je moet dus ergens in software DSD omzetten naar 24 bits PCM en dat over I2S oversturen naar de DAC
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Ladder +++

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
Hans, een ladder DAC wil echte PCM zien. Geen vermomde DSD, daar kan hij niks mee. Je moet dus ergens in software DSD omzetten naar 24 bits PCM en dat over I2S oversturen naar de DAC
+1, maar aangezien d'r hier als ik 't zo lees met streaming audio gewerkt wordt zal 't geen vaart lopen ben ik bang, kwaliteit is toch al kwalitatief uitermate teleurstellend.
Gebruikersavatar
Speakerkits
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 90
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 14:28
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++

Bericht door Speakerkits »

En dat heeft dus geen enkele zin, want dan ben je de voordelen van DSD kwijt (voor zover die er zijn) en kan je net zo goed met 24/192 beginnen

Overigens is mij niet duidelijk of deze dac de mogelijkheid heeft van NON oversampling, want daar zijn nu juist in combinatie met een Ladder conversie naar analoog voordelen te halen vooral met 16/44khz bron materiaal :yeah:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++

Bericht door hannesie »

Ik kan merken dat je er geen verstand van hebt, Sander, :rofl: nooit gehoord en dan toch al een (voor)oordeel, wat moet het met jou worden, zou mijn moeder zeggen.

Zeker naar de eerste versies geluisterd en MP3, en niet of nooit verder gekeken. :sure:

Net even 24/192 gedraaid de Audigon Wake up your ears, Sander. :sure:


Bij Vortexbox is er een programmaatje DSD2PCM, ik zal dadelijk eens van server veranderen, best kans dat het daar wel lukt.

Moet niet persë DSD, maar wel leuk als het gewoon lukt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ladder +++

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
Moet niet persë DSD, maar wel leuk als het gewoon lukt.
Ben benieuwd, het ogenschijnlijke klankmatige voordeel wat DSD zou hebben ben je sowieso krijt met deze DAC.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ladder +++

Bericht door knuisje »

hannesie schreef:
Ik kan merken dat je er geen verstand van hebt, Sander, :rofl: nooit gehoord en dan toch al een (voor)oordeel, wat moet het met jou worden, zou mijn moeder zeggen.

Zeker naar de eerste versies geluisterd en MP3, en niet of nooit verder gekeken. :sure:
+1

Ik zou zeggen, verdiep je eens in de materie. De laatste jaren is hier flinke vooruitgang geboekt. In deze dac zit b.v. een FIFO-buffer, voor dejittering. Is trouwens verantwoordelijk voor enige vertraging als je van nummer wisselt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ladder +++

Bericht door Pjotr »

knuisje schreef:
Ik zou zeggen, verdiep je eens in de materie. De laatste jaren is hier flinke vooruitgang geboekt. In deze dac zit b.v. een FIFO-buffer, voor dejittering. Is trouwens verantwoordelijk voor enige vertraging als je van nummer wisselt.
Duhhh.... een heel FIFO? 8-[ Voor de-jittering heb je niet meer nodig dan re-clocking. Een digitaal audio signaal wat meer jittert dan 1 sample ben ik nog nooit tegengekomen. En al helemaal niet op I2S niveau
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ladder +++

Bericht door knuisje »

Er wordt zeker gereclocked, maar er zit wel degelijk een korte FIFO buffer in. Maar het jitter-verhaal ziet er bij deze dac heel goed uit. Ik heb 'm niet ontworpen Peter. :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ladder +++

Bericht door Pjotr »

knuisje schreef:
...............Ik heb 'm niet ontworpen Peter. :D
:lol: Misschien maar goed ook ;) Maar dit soort opmerkingen hebben wel weer een hoog voodoo/onzin gehalte en dat roept dan weer vraagtekens op of die jongen weet waar hij het over heeft.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ladder +++

Bericht door knuisje »

Pjotr schreef:
:lol: Misschien maar goed ook ;) Maar dit soort opmerkingen hebben wel weer een hoog voodoo/onzin gehalte en dat roept dan weer vraagtekens op of die jongen weet waar hij het over heeft.
Goed... :roll:
Gelukkig dan maar dat jij ze wel op een rijtje hebt. :relax:

Ik verwijs dan maar naar een post van de maker van het ding: klik
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Ladder +++

Bericht door cve »

Pjotr schreef:
knuisje schreef:
Ik zou zeggen, verdiep je eens in de materie. De laatste jaren is hier flinke vooruitgang geboekt. In deze dac zit b.v. een FIFO-buffer, voor dejittering. Is trouwens verantwoordelijk voor enige vertraging als je van nummer wisselt.
Duhhh.... een heel FIFO? 8-[ Voor de-jittering heb je niet meer nodig dan re-clocking. Een digitaal audio signaal wat meer jittert dan 1 sample ben ik nog nooit tegengekomen. En al helemaal niet op I2S niveau
Eens even kijken wie we vandaag weer eens zullen geloven. Peter, Peter, Sander of Soren. Hmmmmm, moeilijk. :mrgreen: Maar eens op zoek naar de bewijzen.

Co, weet er geen bal van.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ladder +++

Bericht door Pjotr »

knuisje schreef:
Ik verwijs dan maar naar een post van de maker van het ding: klik
Waaruit blijkt dat Soekris het niet helemaal begrijpt, gezien het vervolg van anderen die het wel begrijpen :D

Soepkist werkt daar achterstevoren. Hij probeert met een PLL het I2S signaal jittervij te maken. Is nergens voor nodig. de woordclock komt van een kristal oscillator af (die in de media player zit) en behoort op zich "jittervrij" te zijn. en is dat ook. Die PLL heeft ie alleen nodig om te kunnen oversampelen. Maar als je een PLL goed ontwerpt (wat best lastig is) heb je daarbij geen FIFO nodig.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++

Bericht door hannesie »

:mrgreen: Dan nog even een positief momentje, ik heb net even tijdens het spelen van Radio2 de Ladder eens even uit gezet met de knop op de zij/voor/achterkant, die met het rode lampje in ieder geval. :lol: :lol:

Geen enkele plop te horen, bij in en uitschakelen. :rock:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++

Bericht door hannesie »

En ik zie ook al weer een melding van nieuwe filters, moet ik toch eens gaan kijken naar seriële aansluiting, dan kan ik ze eens uit proberen.

Kunnen weer een stapje verder, is niet gezegd dat het beter is.
De bekende stap van de remmende voorsprong. :oops:

https://hifiduino.wordpress.com/2015/04 ... -r-2r-dac/
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++

Bericht door hannesie »

Vette pret, de Vortexbox 2.3 maakt van het "probleem" DSD, een "geen" probleem :lol: :lol:

Het speelt via de "The Piper" als server dezelfde bestanden af en zonder probleem de DSD bestanden.

Vlekkeloos is het nu, alles kan :kwijl: :kwijl: :kwijl:

Heel mooi stevig laag, het midden heeft veel detail, plaatsing gaat prima.

Nu Shelby Linn dus in DSD. details staan aan de linkerzijde.
Shelby.JPG
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Ladder +++

Bericht door FR_Aad »

Goed nieuws!
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ladder +++

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
Vette pret, de Vortexbox 2.3 maakt van het "probleem" DSD, een "geen" probleem :lol: :lol:

Het speelt via de "The Piper" als server dezelfde bestanden af en zonder probleem de DSD bestanden.
Da's mooi! :rock: Dan converteert Vortexbox de DSD bestanden naar PCM voor je on the fly.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++

Bericht door hannesie »

Inderdaad, ik zit nu naar Jazz at the Pawnshop te luisteren in DSD formaat en alle details als bekkens en brushes vliegen je om de oren, en de xylophone, heel natuurlijk nu, en dan is voor mij dan net als de Combi met de AF DAC, je kunt dus alles spelen met de Combi Vortexbox en een goede DAC , het klinkt echt goed.
Ik kan het ook met de HK DAC en de Touch, maar mijn laatste aanwinst gaat wel een heel stuk verder in details e.d.
Dan ook de DSD naar PCM, net even terug geschakeld, ik was heel snel terug op de nieuwe set.

Misschien dat we dat kunnen horen in Breda, moet het wel aan een lekkere set natuurlijk.
Plaats reactie