Aleph 30 wordt aleph 5
Moderator: Beheerdersteam
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Aleph 30 wordt aleph 5
Al enige tijd heb ik hier mijn Aleph 30 staan, echter heb ik hier enige problemen mee.
Het laag wordt ongeveer 10 X meer versterkt dan de rest, verder moet ik mijn voorversterker voor meer dan 3/4 open zetten om er wat volume uit te krijgen.
Samen met Loek(Cool) heb ik hier naar gekeken en alle waardes zijn zoals het schema dat voorschrijft, Loek heeft de pcb nagekeken Qua ontwerp en daar blijkt ook niks mis mee te zijn. het rare is dat beide kanalen gelijk zijn.
De keuze voor een Nelson Pass versterker is bij mij gekomen toen ik de Aleph 5 van Ray heb gehoord.
Vandaar dat de Aleph 30 plaats gaat maken voor de Aleph 5.
De duurste onderdelen heb ik, Ray heeft voor mij het pcb ontwerp wat in de layout bibliotheek staat nog wat aangepast zodat deze up to date is.
De onderdelen voor de versterkerpcb kosten de kop niet, voor de bufferelco's heb ik er 4 van 60.000UF, de koelblokken zijn van het formaat energie centrale.
De trafo is het enige wat misschien voor problemen gaat zorgen.
Deze levert 4*18 V ac 750VAC secundair bij 220V ac.
op 230V ac komt dit op 4* 19,3V ac, als ik dit gelijkricht kom ik op 19.3*1.41= 27,2 Vdc
De aleph 5 vraagt een symmetrische spanning van 34Vdc, ik kom dus nogal wat te kort.
Mijn vraag is nu is dit een probleem ??
Het laag wordt ongeveer 10 X meer versterkt dan de rest, verder moet ik mijn voorversterker voor meer dan 3/4 open zetten om er wat volume uit te krijgen.
Samen met Loek(Cool) heb ik hier naar gekeken en alle waardes zijn zoals het schema dat voorschrijft, Loek heeft de pcb nagekeken Qua ontwerp en daar blijkt ook niks mis mee te zijn. het rare is dat beide kanalen gelijk zijn.
De keuze voor een Nelson Pass versterker is bij mij gekomen toen ik de Aleph 5 van Ray heb gehoord.
Vandaar dat de Aleph 30 plaats gaat maken voor de Aleph 5.
De duurste onderdelen heb ik, Ray heeft voor mij het pcb ontwerp wat in de layout bibliotheek staat nog wat aangepast zodat deze up to date is.
De onderdelen voor de versterkerpcb kosten de kop niet, voor de bufferelco's heb ik er 4 van 60.000UF, de koelblokken zijn van het formaat energie centrale.
De trafo is het enige wat misschien voor problemen gaat zorgen.
Deze levert 4*18 V ac 750VAC secundair bij 220V ac.
op 230V ac komt dit op 4* 19,3V ac, als ik dit gelijkricht kom ik op 19.3*1.41= 27,2 Vdc
De aleph 5 vraagt een symmetrische spanning van 34Vdc, ik kom dus nogal wat te kort.
Mijn vraag is nu is dit een probleem ??
Re: Aleph 30 wordt aleph 5
Je krijgt er minder vermogen uit en een paar weerstanden an te passen.
't Is nu wat laat, wil er morgen wel even aan rekenen.
Anne
't Is nu wat laat, wil er morgen wel even aan rekenen.
Anne
Re: Aleph 30 wordt aleph 5
Ik heb mss voor jou een ringkern van 2X24Vac/1000VA tekoop moet het eerst aan eigenaar vragen of hij hem wel degelijk weg doet en aan hoeveel.
Deze http://www.sumr.com/universal.htm
Deze http://www.sumr.com/universal.htm
Laatst gewijzigd door meanman64 op zo 19 apr 2015, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: Aleph 30 wordt aleph 5
Vandaag weet je hetsander1238 schreef:1000va. Dat is een flinke jongen. Laat maar horen
Re: Aleph 30 wordt aleph 5
De trafo is het enige wat misschien voor problemen gaat zorgen.
Deze levert 4*18 V ac 750VAC secundair bij 220V ac.
op 230V ac komt dit op 4* 19,3V ac, als ik dit gelijkricht kom ik op 19.3*1.41= 27,2 Vdc
De aleph 5 vraagt een symmetrische spanning van 34Vdc, ik kom dus nogal wat te kort.
Hoi Sander,
Kun je hier wat mee? Heb er een paar op zolder liggen.
Groet, Theo
Deze levert 4*18 V ac 750VAC secundair bij 220V ac.
op 230V ac komt dit op 4* 19,3V ac, als ik dit gelijkricht kom ik op 19.3*1.41= 27,2 Vdc
De aleph 5 vraagt een symmetrische spanning van 34Vdc, ik kom dus nogal wat te kort.
Hoi Sander,
Kun je hier wat mee? Heb er een paar op zolder liggen.
Groet, Theo
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: Aleph 30 wordt aleph 5
Als ik dat gelijk ga richten dan kom ik veel te hoog uit. Ik moet uitkomen op 34v dc. Toch bedankt voor het aanbod
Re: Aleph 30 wordt aleph 5
Mail mij even,graag geweten quanta costa?winfield schreef:De trafo is het enige wat misschien voor problemen gaat zorgen.
Deze levert 4*18 V ac 750VAC secundair bij 220V ac.
op 230V ac komt dit op 4* 19,3V ac, als ik dit gelijkricht kom ik op 19.3*1.41= 27,2 Vdc
De aleph 5 vraagt een symmetrische spanning van 34Vdc, ik kom dus nogal wat te kort.
Hoi Sander,
Kun je hier wat mee? Heb er een paar op zolder liggen.
Groet, Theo
Re: Aleph 30 wordt aleph 5
Wacht even de rekensommetjes van Anne af. misschien is een andere trafo helemaal niet nodig...
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Aleph 30 wordt aleph 5
Het blijft toch een vreemd verhaal met de Aleph 30 Sander. De halve goegemeente gebruikt dat schema zonder problemen. Moet gewoon domweg iets niet goed zitten..
Re: Aleph 30 wordt aleph 5
Helemaal mee eensBarry2001 schreef:Het blijft toch een vreemd verhaal met de Aleph 30 Sander. De halve goegemeente gebruikt dat schema zonder problemen. Moet gewoon domweg iets niet goed zitten..
Met het omzetten van de Aleph5 naar een lagere spanning is 't eigenlijk weer (bijna) een 30
Gevolg voor de 5, ong.2/3 van oorsprongkelijk vermogen
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op zo 19 apr 2015, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Aleph 30 wordt aleph 5
Pre amp mss?Barry2001 schreef:Het blijft toch een vreemd verhaal met de Aleph 30 Sander. De halve goegemeente gebruikt dat schema zonder problemen. Moet gewoon domweg iets niet goed zitten..
Re: Aleph 30 wordt aleph 5
Dat kan je simpel testen door een andere preamp te pakken, of een CD speler met regelbare output.
Maar ik begreep dat Sander dat allemaal al geprobeerd had.
Maar ik begreep dat Sander dat allemaal al geprobeerd had.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: Aleph 30 wordt aleph 5
Heb echt alles geprobeerd wat in mijn macht ligt wat betreft de aleph 30. Verschillende voorversterkers.
Dus als ik het goed begrijp gaat het niet lukken met de huidige trafo zonder het aleph 5 schema te niet te doen.
Dus als ik het goed begrijp gaat het niet lukken met de huidige trafo zonder het aleph 5 schema te niet te doen.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: Aleph 30 wordt aleph 5
Maar behoud ik dan de eigenschappen van de aleph 5. Een beetje minder vermogen is niet zo erg.
Re: Aleph 30 wordt aleph 5
Lijkt mij van wel, de aanpassingen hebben, naar ik begrijp, betrekking op de bias van de eindtrap.
Anne, onderbouw je wijzigingen even, we willen cijfers zien.
Anne, onderbouw je wijzigingen even, we willen cijfers zien.
Re: Aleph 30 wordt aleph 5
Stelt niet veel voor
Weerstand in serie met de 9V zener om weer dezelfde stroom te krijgen.Stond 34-9=25V over 10k, geeft 2,5mA.Nu 27-9=18V en 6k8 voor 2,6mA.
Ook de LED een wat kleinere serieweerstand voor de kleinere voeding, komt niet zo nauw, geeft wel licht
.
De transistor voor de stroomregeling heeft twee weerstanden in serie naar de 34V nml 1k5+4k7=6k2.Over die weerstanden staat 34V min poortspanning vermogenMosfet, zeg 32V, stroom 32/6,2=5,2mA.Met 27V moet die 5,2mA lopen bij 25V is een weerstand 4k8.De eerste 1k5 moet blijven voor het regelgedrag, blijft 4k8-1k5=3k3.
Is dat duidelijk ? Vragen ... geen vragen ! Klaar is (majoor) Kees
Anne
Ook de LED een wat kleinere serieweerstand voor de kleinere voeding, komt niet zo nauw, geeft wel licht
De transistor voor de stroomregeling heeft twee weerstanden in serie naar de 34V nml 1k5+4k7=6k2.Over die weerstanden staat 34V min poortspanning vermogenMosfet, zeg 32V, stroom 32/6,2=5,2mA.Met 27V moet die 5,2mA lopen bij 25V is een weerstand 4k8.De eerste 1k5 moet blijven voor het regelgedrag, blijft 4k8-1k5=3k3.
Is dat duidelijk ? Vragen ... geen vragen ! Klaar is (majoor) Kees
Anne
Re: Aleph 30 wordt aleph 5
Wat betreft het trafoverhaal; heb er nog een liggen waarvan het vermogen waarschijnlijk te klein is? Amplimo, 2 x 25 Volt bij 10A. De aansluitsnoeren zijn door de vorige eigenaar ingekort tot 15 á 20 cm.
Als een VA van 500 echter genoeg is kan ik "hem" wel meenemen naar Breda. Dan te ruilen tegen een eenvoudige vloeibare versnapering*.
groet,
Aat
* kleur rood, alcoholpercentage zo'n 12 procent...
Als een VA van 500 echter genoeg is kan ik "hem" wel meenemen naar Breda. Dan te ruilen tegen een eenvoudige vloeibare versnapering*.
groet,
Aat
* kleur rood, alcoholpercentage zo'n 12 procent...
Re: Aleph 30 wordt aleph 5
Is dat 12% van het gewicht of van het volumeAatV schreef:een eenvoudige versnapering*.
* kleur rood, alcoholpercentage zo'n 12 procent...
Zo, ben ik niet de enige die hier voor Jan met de korte naam zit te rekenen
Neem er maar een borrel op, met 35% van 't volume alcohol
Anne
Re: Aleph 30 wordt aleph 5
Heb je dit al voorgelegd op het DIYaudio forum?sander1238 schreef:Al enige tijd heb ik hier mijn Aleph 30 staan, echter heb ik hier enige problemen mee.
Het laag wordt ongeveer 10 X meer versterkt dan de rest, verder moet ik mijn voorversterker voor meer dan 3/4 open zetten om er wat volume uit te krijgen.
Samen met Loek(Cool) heb ik hier naar gekeken en alle waardes zijn zoals het schema dat voorschrijft, Loek heeft de pcb nagekeken Qua ontwerp en daar blijkt ook niks mis mee te zijn. het rare is dat beide kanalen gelijk zijn.
De keuze voor een Nelson Pass versterker is bij mij gekomen toen ik de Aleph 5 van Ray heb gehoord.
Vandaar dat de Aleph 30 plaats gaat maken voor de Aleph 5.
De duurste onderdelen heb ik, Ray heeft voor mij het pcb ontwerp wat in de layout bibliotheek staat nog wat aangepast zodat deze up to date is.
De onderdelen voor de versterkerpcb kosten de kop niet, voor de bufferelco's heb ik er 4 van 60.000UF, de koelblokken zijn van het formaat energie centrale.
De trafo is het enige wat misschien voor problemen gaat zorgen.
Deze levert 4*18 V ac 750VAC secundair bij 220V ac.
op 230V ac komt dit op 4* 19,3V ac, als ik dit gelijkricht kom ik op 19.3*1.41= 27,2 Vdc
De aleph 5 vraagt een symmetrische spanning van 34Vdc, ik kom dus nogal wat te kort.
Mijn vraag is nu is dit een probleem ??
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: Aleph 30 wordt aleph 5
En als ik mij goed herinner het liefst een van duitse afkomst. Dat zou heel mooi zijn Aat. Kan als het te weinig is altijd een bijzoeken voor het andere kanaal.AatV schreef:Wat betreft het trafoverhaal; heb er nog een liggen waarvan het vermogen waarschijnlijk te klein is? Amplimo, 2 x 25 Volt bij 10A. De aansluitsnoeren zijn door de vorige eigenaar ingekort tot 15 á 20 cm.
Als een VA van 500 echter genoeg is kan ik "hem" wel meenemen naar Breda. Dan te ruilen tegen een eenvoudige vloeibare versnapering*.
groet,
Aat
* kleur rood, alcoholpercentage zo'n 12 procent...
Re: Aleph 30 wordt aleph 5
Waarom zou je ? We hebben Anne toch ?!meanman64 schreef:Heb je dit al voorgelegd op het DIYaudio forum?
Laatst gewijzigd door ray5150 op ma 20 apr 2015, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Aleph 30 wordt aleph 5
Omdat er op dat forum de Aleph 30 hebben gebouwd met dezelfde bordjes en ik heb ze al ingelicht en bij deze staan ze klaar om te helpen.
http://www.diyaudio.com/forums/pass-lab ... ut-52.html
http://www.diyaudio.com/forums/pass-lab ... ut-52.html
