Aleph 30 wordt aleph 5

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Aleph 30 wordt aleph 5

Bericht door sander1238 »

Al enige tijd heb ik hier mijn Aleph 30 staan, echter heb ik hier enige problemen mee.
Het laag wordt ongeveer 10 X meer versterkt dan de rest, verder moet ik mijn voorversterker voor meer dan 3/4 open zetten om er wat volume uit te krijgen.
Samen met Loek(Cool) heb ik hier naar gekeken en alle waardes zijn zoals het schema dat voorschrijft, Loek heeft de pcb nagekeken Qua ontwerp en daar blijkt ook niks mis mee te zijn. het rare is dat beide kanalen gelijk zijn.

De keuze voor een Nelson Pass versterker is bij mij gekomen toen ik de Aleph 5 van Ray heb gehoord.
Vandaar dat de Aleph 30 plaats gaat maken voor de Aleph 5.
De duurste onderdelen heb ik, Ray heeft voor mij het pcb ontwerp wat in de layout bibliotheek staat nog wat aangepast zodat deze up to date is.

De onderdelen voor de versterkerpcb kosten de kop niet, voor de bufferelco's heb ik er 4 van 60.000UF, de koelblokken zijn van het formaat energie centrale.

De trafo is het enige wat misschien voor problemen gaat zorgen.
Deze levert 4*18 V ac 750VAC secundair bij 220V ac.
op 230V ac komt dit op 4* 19,3V ac, als ik dit gelijkricht kom ik op 19.3*1.41= 27,2 Vdc
De aleph 5 vraagt een symmetrische spanning van 34Vdc, ik kom dus nogal wat te kort.

Mijn vraag is nu is dit een probleem ??
aleph-5.gif
A5 Owners Manual.pdf
(103.25 KiB) 579 keer gedownload
A5 Service Manual.pdf
(283.98 KiB) 128 keer gedownload
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Aleph 30 wordt aleph 5

Bericht door Ah!buis »

Je krijgt er minder vermogen uit en een paar weerstanden an te passen.
't Is nu wat laat, wil er morgen wel even aan rekenen.
Anne
Bijlagen
L-Pass5.jpg
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Aleph 30 wordt aleph 5

Bericht door meanman64 »

Ik heb mss voor jou een ringkern van 2X24Vac/1000VA tekoop moet het eerst aan eigenaar vragen of hij hem wel degelijk weg doet en aan hoeveel.
Deze http://www.sumr.com/universal.htm
Laatst gewijzigd door meanman64 op zo 19 apr 2015, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Aleph 30 wordt aleph 5

Bericht door sander1238 »

1000va. Dat is een flinke jongen. Laat maar horen
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Aleph 30 wordt aleph 5

Bericht door meanman64 »

sander1238 schreef:
1000va. Dat is een flinke jongen. Laat maar horen
Vandaag weet je het
winfield
Berichten: 43
Lid geworden op: do 19 apr 2007, 18:56
Locatie: Nijmegen

Re: Aleph 30 wordt aleph 5

Bericht door winfield »

De trafo is het enige wat misschien voor problemen gaat zorgen.
Deze levert 4*18 V ac 750VAC secundair bij 220V ac.
op 230V ac komt dit op 4* 19,3V ac, als ik dit gelijkricht kom ik op 19.3*1.41= 27,2 Vdc
De aleph 5 vraagt een symmetrische spanning van 34Vdc, ik kom dus nogal wat te kort.


Hoi Sander,

Kun je hier wat mee? Heb er een paar op zolder liggen.

Groet, Theo
Bijlagen
IMG_0211.JPG
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Aleph 30 wordt aleph 5

Bericht door sander1238 »

Als ik dat gelijk ga richten dan kom ik veel te hoog uit. Ik moet uitkomen op 34v dc. Toch bedankt voor het aanbod
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Aleph 30 wordt aleph 5

Bericht door meanman64 »

winfield schreef:
De trafo is het enige wat misschien voor problemen gaat zorgen.
Deze levert 4*18 V ac 750VAC secundair bij 220V ac.
op 230V ac komt dit op 4* 19,3V ac, als ik dit gelijkricht kom ik op 19.3*1.41= 27,2 Vdc
De aleph 5 vraagt een symmetrische spanning van 34Vdc, ik kom dus nogal wat te kort.


Hoi Sander,

Kun je hier wat mee? Heb er een paar op zolder liggen.

Groet, Theo
Mail mij even,graag geweten quanta costa?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Aleph 30 wordt aleph 5

Bericht door ray5150 »

Wacht even de rekensommetjes van Anne af. misschien is een andere trafo helemaal niet nodig...
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Aleph 30 wordt aleph 5

Bericht door Barry2001 »

Het blijft toch een vreemd verhaal met de Aleph 30 Sander. De halve goegemeente gebruikt dat schema zonder problemen. Moet gewoon domweg iets niet goed zitten..
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Aleph 30 wordt aleph 5

Bericht door Ah!buis »

Barry2001 schreef:
Het blijft toch een vreemd verhaal met de Aleph 30 Sander. De halve goegemeente gebruikt dat schema zonder problemen. Moet gewoon domweg iets niet goed zitten..
Helemaal mee eens O:)
Met het omzetten van de Aleph5 naar een lagere spanning is 't eigenlijk weer (bijna) een 30 :o
Gevolg voor de 5, ong.2/3 van oorsprongkelijk vermogen :( maar, minder heet en ingang lager voor max.uit :D .
Anne
Bijlagen
Pass5.jpg
Laatst gewijzigd door Ah!buis op zo 19 apr 2015, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Aleph 30 wordt aleph 5

Bericht door meanman64 »

Barry2001 schreef:
Het blijft toch een vreemd verhaal met de Aleph 30 Sander. De halve goegemeente gebruikt dat schema zonder problemen. Moet gewoon domweg iets niet goed zitten..
Pre amp mss?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Aleph 30 wordt aleph 5

Bericht door ray5150 »

Dat kan je simpel testen door een andere preamp te pakken, of een CD speler met regelbare output.
Maar ik begreep dat Sander dat allemaal al geprobeerd had.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Aleph 30 wordt aleph 5

Bericht door sander1238 »

Heb echt alles geprobeerd wat in mijn macht ligt wat betreft de aleph 30. Verschillende voorversterkers.

Dus als ik het goed begrijp gaat het niet lukken met de huidige trafo zonder het aleph 5 schema te niet te doen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Aleph 30 wordt aleph 5

Bericht door ray5150 »

3 weerstandjes aanpassen in waarde is toch niet zo ingewikkeld ?
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Aleph 30 wordt aleph 5

Bericht door sander1238 »

Maar behoud ik dan de eigenschappen van de aleph 5. Een beetje minder vermogen is niet zo erg.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Aleph 30 wordt aleph 5

Bericht door ray5150 »

Lijkt mij van wel, de aanpassingen hebben, naar ik begrijp, betrekking op de bias van de eindtrap.
Anne, onderbouw je wijzigingen even, we willen cijfers zien. :lol:
Pass5.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Aleph 30 wordt aleph 5

Bericht door Ah!buis »

Stelt niet veel voor :sure: Weerstand in serie met de 9V zener om weer dezelfde stroom te krijgen.Stond 34-9=25V over 10k, geeft 2,5mA.Nu 27-9=18V en 6k8 voor 2,6mA.
Ook de LED een wat kleinere serieweerstand voor de kleinere voeding, komt niet zo nauw, geeft wel licht O:) .
De transistor voor de stroomregeling heeft twee weerstanden in serie naar de 34V nml 1k5+4k7=6k2.Over die weerstanden staat 34V min poortspanning vermogenMosfet, zeg 32V, stroom 32/6,2=5,2mA.Met 27V moet die 5,2mA lopen bij 25V is een weerstand 4k8.De eerste 1k5 moet blijven voor het regelgedrag, blijft 4k8-1k5=3k3.
Is dat duidelijk ? Vragen ... geen vragen ! Klaar is (majoor) Kees :lol:
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Aleph 30 wordt aleph 5

Bericht door AatV »

Wat betreft het trafoverhaal; heb er nog een liggen waarvan het vermogen waarschijnlijk te klein is? Amplimo, 2 x 25 Volt bij 10A. De aansluitsnoeren zijn door de vorige eigenaar ingekort tot 15 á 20 cm.
Als een VA van 500 echter genoeg is kan ik "hem" wel meenemen naar Breda. Dan te ruilen tegen een eenvoudige vloeibare versnapering*.

groet,
Aat

* kleur rood, alcoholpercentage zo'n 12 procent... :wink:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Aleph 30 wordt aleph 5

Bericht door ray5150 »

Hik ! :proost: :beer:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Aleph 30 wordt aleph 5

Bericht door Ah!buis »

AatV schreef:
een eenvoudige versnapering*.

* kleur rood, alcoholpercentage zo'n 12 procent... :wink:
Is dat 12% van het gewicht of van het volume :?
Zo, ben ik niet de enige die hier voor Jan met de korte naam zit te rekenen :boos:
Neem er maar een borrel op, met 35% van 't volume alcohol :D .
Anne
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Aleph 30 wordt aleph 5

Bericht door meanman64 »

sander1238 schreef:
Al enige tijd heb ik hier mijn Aleph 30 staan, echter heb ik hier enige problemen mee.
Het laag wordt ongeveer 10 X meer versterkt dan de rest, verder moet ik mijn voorversterker voor meer dan 3/4 open zetten om er wat volume uit te krijgen.
Samen met Loek(Cool) heb ik hier naar gekeken en alle waardes zijn zoals het schema dat voorschrijft, Loek heeft de pcb nagekeken Qua ontwerp en daar blijkt ook niks mis mee te zijn. het rare is dat beide kanalen gelijk zijn.

De keuze voor een Nelson Pass versterker is bij mij gekomen toen ik de Aleph 5 van Ray heb gehoord.
Vandaar dat de Aleph 30 plaats gaat maken voor de Aleph 5.
De duurste onderdelen heb ik, Ray heeft voor mij het pcb ontwerp wat in de layout bibliotheek staat nog wat aangepast zodat deze up to date is.

De onderdelen voor de versterkerpcb kosten de kop niet, voor de bufferelco's heb ik er 4 van 60.000UF, de koelblokken zijn van het formaat energie centrale.

De trafo is het enige wat misschien voor problemen gaat zorgen.
Deze levert 4*18 V ac 750VAC secundair bij 220V ac.
op 230V ac komt dit op 4* 19,3V ac, als ik dit gelijkricht kom ik op 19.3*1.41= 27,2 Vdc
De aleph 5 vraagt een symmetrische spanning van 34Vdc, ik kom dus nogal wat te kort.

Mijn vraag is nu is dit een probleem ??
aleph-5.gif
A5 Owners Manual.pdf
A5 Service Manual.pdf
Heb je dit al voorgelegd op het DIYaudio forum?
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Aleph 30 wordt aleph 5

Bericht door sander1238 »

AatV schreef:
Wat betreft het trafoverhaal; heb er nog een liggen waarvan het vermogen waarschijnlijk te klein is? Amplimo, 2 x 25 Volt bij 10A. De aansluitsnoeren zijn door de vorige eigenaar ingekort tot 15 á 20 cm.
Als een VA van 500 echter genoeg is kan ik "hem" wel meenemen naar Breda. Dan te ruilen tegen een eenvoudige vloeibare versnapering*.

groet,
Aat

* kleur rood, alcoholpercentage zo'n 12 procent... :wink:
En als ik mij goed herinner het liefst een van duitse afkomst. Dat zou heel mooi zijn Aat. Kan als het te weinig is altijd een bijzoeken voor het andere kanaal.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Aleph 30 wordt aleph 5

Bericht door ray5150 »

meanman64 schreef:
Heb je dit al voorgelegd op het DIYaudio forum?
Waarom zou je ? We hebben Anne toch ?! :lol: :mrgreen:
Laatst gewijzigd door ray5150 op ma 20 apr 2015, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Aleph 30 wordt aleph 5

Bericht door meanman64 »

Omdat er op dat forum de Aleph 30 hebben gebouwd met dezelfde bordjes en ik heb ze al ingelicht en bij deze staan ze klaar om te helpen.
http://www.diyaudio.com/forums/pass-lab ... ut-52.html
Plaats reactie