FIR of IIR : wie verkiest wat en waarom?

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

FIR of IIR : wie verkiest wat en waarom?

Bericht door Muug »

Naar aanleiding van de AFDAC-LB die de mogelijkheid om te luisteren naar FIR-muziek of IIR-muziek, wou ik even bij jullie horen welke van de twee jullie het liefste horen, en waarom?

FIR = brick wall filter en IIR = low latency filter

Persoonlijk neig na een kort experiment van een half uur waarbij ik in de AFDAC-LB afwisselde tussen beide filters, naar de IIR. De muziek lijkt dynamischer te zijn, échter te klinken, stemmen die vurig zingen klinken vuriger...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: FIR of IIR : wie verkiest wat en waarom?

Bericht door Pjotr »

Kan wel kloppen muug. IIR filters gedragen zich overeenkomstig analoge filters met spoelen en condensatoren. Ze klinken daarom natuurlijker. Alleen is het lastig om daarmee steile (brickwall) filters te maken.

FIR filters is een andere orde en daarmee kun je digitaal makkelijker stabiele steile filters maken en zie je daarom in CD spelers e.d. Ze klinken in het hoorbare gebied onnatuurlijker maar in CD spelers op 20 kHz heb je daar geen last meer van.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: FIR of IIR : wie verkiest wat en waarom?

Bericht door knuisje »

Het low latency IIR filter vind ik inderdaad natuurlijker klinken. :-({|=
In deze review van een PCM5102 dac wordt er ook op ingegaan.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: FIR of IIR : wie verkiest wat en waarom?

Bericht door Muug »

knuisje schreef:
Het low latency IIR filter vind ik inderdaad natuurlijker klinken. :-({|=
In deze review van een PCM5102 dac wordt er ook op ingegaan.
Mooi zo, ik ben aangenaam verrast dat ik het verschil effectief gehoord en ben tevens blij verrast om te vernemen dat nog andere mensen tot dezelfde conclusie kwamen.
Voor wie het interesseert : ik had enkel getest op "Don't cry for Loui" van Vaya Con Dios, waarin zangeres Dani Klein afwisselend gevoelig en erg vurig zingt. Dat lied heb ik een keer of zes afgespeeld, afwisselend FIR of IIR. Bij FIR klonk het vurige behoorlijk geblust en de akoestische instrumenten klonken ook minder echt ....

Dank ook voor het artikel, ik heb zelf al veel gegoogled naar audiogerelateerde artikels waarin de muzikale kwaliteiten van IIR en FIR worden vergeleken maar afgezien van louter technische artikels had ik nog niks gevonden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: FIR of IIR : wie verkiest wat en waarom?

Bericht door Pjotr »

Het is nog niet eens zozeer de latency op zich. Zich "analoog" gedragende IIR filters komen in de natuur veel voor. FIR daarentegen vrijwel niet. Een voorbeeld van een soort van FIR filter is b.v. overvliegende straaljager. FIR filters hebben een voor ons oor onnatuurlijk faseverloop. Ga je vooral horen bij i.d.d. zangstemmen en (koper)blaasinstrumenten.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 17 feb 2015, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: FIR of IIR : wie verkiest wat en waarom?

Bericht door knuisje »

We gaan het proberen met een Miles Davis opname. :D
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: FIR of IIR : wie verkiest wat en waarom?

Bericht door Muug »

knuisje schreef:
We gaan het proberen met een Miles Davis opname. :D
Goed idee ! Into Blue !
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: FIR of IIR : wie verkiest wat en waarom?

Bericht door satefan »

Net even Billy Joel - Tomorrow is Today gedraaid uit 1971 notabene...toen bestond ik nog niet eens - op het low latency filter...WOW! Wat een dynamiek....zn stem spat echt uit de monitoren...bizar!

Wordt vervolgd...
Martin V
Berichten: 39
Lid geworden op: do 01 nov 2012, 18:07

Re: FIR of IIR : wie verkiest wat en waarom?

Bericht door Martin V »

Heb je een schema of een linkje op het web, van de low latency filter?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: FIR of IIR : wie verkiest wat en waarom?

Bericht door knuisje »

Zie de datasheet van de PCM5102.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: FIR of IIR : wie verkiest wat en waarom?

Bericht door MarcelvdG »

Even voor mijn begrip: ik begrijp uit de PCM5102-datasheet dat het om het interpolatiefilter van de DAC gaat. Met wat voor bemonsteringsfrequentie heb je geluisterd? De 44,1 kHz van het CD-formaat of iets anders?

FIR-filters kun je makkelijk een lineaire fasekarakteristiek geven, en dat werd begin jaren tachtig door Philips succesvol als verkoopargument voor hun CD-spelers gebruikt. Sindsdien zijn bijna alle interpolatie- en decimatiefilters in digitale audio FIR-filters met lineaire fase.
bert003
Berichten: 84
Lid geworden op: di 12 okt 2010, 0:22

Re: FIR of IIR : wie verkiest wat en waarom?

Bericht door bert003 »

Kunnen we in de AFDAC II ook voor IIR kiezen?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: FIR of IIR : wie verkiest wat en waarom?

Bericht door knuisje »

In de ES9016 zijn zowel een IIR als FIR-filter aktief. Het FIR-filter is te deactiveren door in het menu de optie "OSF bypass" op ON te zetten. Verder kun je nog experimenteren met het filter rolloff (slow of sharp).
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: FIR of IIR : wie verkiest wat en waarom?

Bericht door MarcelvdG »

En wat vind je daarvan het prettigste, slap of scherp?
Plaats reactie