FIR of IIR : wie verkiest wat en waarom?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
FIR of IIR : wie verkiest wat en waarom?
Naar aanleiding van de AFDAC-LB die de mogelijkheid om te luisteren naar FIR-muziek of IIR-muziek, wou ik even bij jullie horen welke van de twee jullie het liefste horen, en waarom?
FIR = brick wall filter en IIR = low latency filter
Persoonlijk neig na een kort experiment van een half uur waarbij ik in de AFDAC-LB afwisselde tussen beide filters, naar de IIR. De muziek lijkt dynamischer te zijn, échter te klinken, stemmen die vurig zingen klinken vuriger...
FIR = brick wall filter en IIR = low latency filter
Persoonlijk neig na een kort experiment van een half uur waarbij ik in de AFDAC-LB afwisselde tussen beide filters, naar de IIR. De muziek lijkt dynamischer te zijn, échter te klinken, stemmen die vurig zingen klinken vuriger...
Re: FIR of IIR : wie verkiest wat en waarom?
Kan wel kloppen muug. IIR filters gedragen zich overeenkomstig analoge filters met spoelen en condensatoren. Ze klinken daarom natuurlijker. Alleen is het lastig om daarmee steile (brickwall) filters te maken.
FIR filters is een andere orde en daarmee kun je digitaal makkelijker stabiele steile filters maken en zie je daarom in CD spelers e.d. Ze klinken in het hoorbare gebied onnatuurlijker maar in CD spelers op 20 kHz heb je daar geen last meer van.
FIR filters is een andere orde en daarmee kun je digitaal makkelijker stabiele steile filters maken en zie je daarom in CD spelers e.d. Ze klinken in het hoorbare gebied onnatuurlijker maar in CD spelers op 20 kHz heb je daar geen last meer van.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: FIR of IIR : wie verkiest wat en waarom?
Mooi zo, ik ben aangenaam verrast dat ik het verschil effectief gehoord en ben tevens blij verrast om te vernemen dat nog andere mensen tot dezelfde conclusie kwamen.knuisje schreef:Het low latency IIR filter vind ik inderdaad natuurlijker klinken.
In deze review van een PCM5102 dac wordt er ook op ingegaan.
Voor wie het interesseert : ik had enkel getest op "Don't cry for Loui" van Vaya Con Dios, waarin zangeres Dani Klein afwisselend gevoelig en erg vurig zingt. Dat lied heb ik een keer of zes afgespeeld, afwisselend FIR of IIR. Bij FIR klonk het vurige behoorlijk geblust en de akoestische instrumenten klonken ook minder echt ....
Dank ook voor het artikel, ik heb zelf al veel gegoogled naar audiogerelateerde artikels waarin de muzikale kwaliteiten van IIR en FIR worden vergeleken maar afgezien van louter technische artikels had ik nog niks gevonden.
Re: FIR of IIR : wie verkiest wat en waarom?
Het is nog niet eens zozeer de latency op zich. Zich "analoog" gedragende IIR filters komen in de natuur veel voor. FIR daarentegen vrijwel niet. Een voorbeeld van een soort van FIR filter is b.v. overvliegende straaljager. FIR filters hebben een voor ons oor onnatuurlijk faseverloop. Ga je vooral horen bij i.d.d. zangstemmen en (koper)blaasinstrumenten.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 17 feb 2015, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: FIR of IIR : wie verkiest wat en waarom?
We gaan het proberen met een Miles Davis opname. 
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: FIR of IIR : wie verkiest wat en waarom?
Goed idee ! Into Blue !knuisje schreef:We gaan het proberen met een Miles Davis opname.
Re: FIR of IIR : wie verkiest wat en waarom?
Net even Billy Joel - Tomorrow is Today gedraaid uit 1971 notabene...toen bestond ik nog niet eens - op het low latency filter...WOW! Wat een dynamiek....zn stem spat echt uit de monitoren...bizar!
Wordt vervolgd...
Wordt vervolgd...
Re: FIR of IIR : wie verkiest wat en waarom?
Heb je een schema of een linkje op het web, van de low latency filter?
Re: FIR of IIR : wie verkiest wat en waarom?
Even voor mijn begrip: ik begrijp uit de PCM5102-datasheet dat het om het interpolatiefilter van de DAC gaat. Met wat voor bemonsteringsfrequentie heb je geluisterd? De 44,1 kHz van het CD-formaat of iets anders?
FIR-filters kun je makkelijk een lineaire fasekarakteristiek geven, en dat werd begin jaren tachtig door Philips succesvol als verkoopargument voor hun CD-spelers gebruikt. Sindsdien zijn bijna alle interpolatie- en decimatiefilters in digitale audio FIR-filters met lineaire fase.
FIR-filters kun je makkelijk een lineaire fasekarakteristiek geven, en dat werd begin jaren tachtig door Philips succesvol als verkoopargument voor hun CD-spelers gebruikt. Sindsdien zijn bijna alle interpolatie- en decimatiefilters in digitale audio FIR-filters met lineaire fase.
Re: FIR of IIR : wie verkiest wat en waarom?
In de ES9016 zijn zowel een IIR als FIR-filter aktief. Het FIR-filter is te deactiveren door in het menu de optie "OSF bypass" op ON te zetten. Verder kun je nog experimenteren met het filter rolloff (slow of sharp).
Re: FIR of IIR : wie verkiest wat en waarom?
En wat vind je daarvan het prettigste, slap of scherp?
