T-Amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Bericht door Pjotr »

Idd Juul, weerstandje in serie met het relais en een hele dikke elco parallel aan het relais gaat ook. Is wel heel experimenteel en het hangt erg van het relais af zoals benodigde spoelstroom en inschakelspanning van het relais.

Het schema'tje wat ik postte kost een paar euro en is meer gedefinieerd. Het delay hangt iig zo niet van het gebruikte relais af. Denk dat het goedkoper is dan een dikke elco. Maar goed, ieder zijns weegs ;) Bij de keuze van het relais is het wel zaak een gevoelig relaisje te nemen wat weinig stroom nodig heeft zodat het relaisje zelf niet al veel stroom uit de accu trekt.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

pfffff, was al bang dat t niet simpel zou zijn.....
Rudy

Bericht door Rudy »

Wat is het eigenlijk dat je zoekt Henkjan, want uit de laatste bladeren heb ik dat nog niet kunnen terugvinden ?

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Zijn zekering is aan de grote kant, omdat hij grote elcos moet opladen. Wij hebben hem aangeraden om een softstart te gaan gebruiken met een kleinere zekering. Zo verwoord ik het goed toch? :P
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
pfffff, was al bang dat t niet simpel zou zijn.....
Je kan natuurlijk ook overwegen om die dikke elco's achterwege te laten :roll: De Ri van een loodaccu is doorgaans laag genoeg en er is geen netrimpel weg te werken. Enige wat je nodig hebt is kleine elco's bij/op het printje om de snelle schakelpieken van het ampje zelf op te vangen.

Overigens zijn 12V-loodaccu's bij een spanning van onder de 11V volledig leeg. Bij dieper ontladen gaan ze stuk. Dus als je overweegt om het ingewikkeld te maken kun je er ook wel gelijk een ontlaadbeveiliging bij bouwen :D Maar beter is om ze altijd na ieder gebruik weer helemaal vol te te laden, dan gaan ze het langste mee.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dus bv een 100μF (die heb ik nog wel liggen) in de versterker zou genoeg moeten zijn? en dan iets van een 3A zekering?

de accu komt, samen met een lader in een eigen kastje, krijgt ook een voltmeter. zal er aan denken om 'm regelmatig op opladen te zetten. ik schakel het zo dat tijdens het laden er geen spanning op de 12V uitgang richting versterker komt. kan dan wel de 10000μF direct bij de accu zetten? die blijft dan op de accu spanning, geen snelle oplading dan bij het aanzetten. heeft dat zin? of beter gevraagd: kan dat kwaad? want anders ligt t ding stof te verzamelen.....
daniel

Bericht door daniel »

Henkjan schreef:
dus bv een 100μF (die heb ik nog wel liggen) in de versterker zou genoeg moeten zijn? en dan iets van een 3A zekering?

de accu komt, samen met een lader in een eigen kastje, krijgt ook een voltmeter. zal er aan denken om 'm regelmatig op opladen te zetten. ik schakel het zo dat tijdens het laden er geen spanning op de 12V uitgang richting versterker komt. kan dan wel de 10000μF direct bij de accu zetten? die blijft dan op de accu spanning, geen snelle oplading dan bij het aanzetten. heeft dat zin? of beter gevraagd: kan dat kwaad? want anders ligt t ding stof te verzamelen.....
een 100uF-je in de versterker zal geen zin hebben, op het versterkerbordje zelf zit al 2x330uF (low-ESR), juist om de schakelrimpel weg te werken.

Over die 10000uF: als je die direct achter de accu zet, is die niet gezekerd. Mocht je om wat voor reden dan ook doorslag krijgen in die elko, dan heb je nog steeds alle risico's van dien.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

OK, 2e elko ook weg........... pffff, valt niet mee zeg zo'n versterker.
daniel

Bericht door daniel »

Maar anders gebruik je toch gewoon die handmatige softstart? Of je laadtdieelko op met een 10amp zekering (bij wijze van spreken), en vervangt die daarna weerdoor een 3A zekering. Of probeer gewoon eens wat ie doet met alleen die 3A traag zekering. Misschien houdt ie het wel gewoon.

Kun je in ieder geval luisteren of je er vorodeel van denkt te hebben. Hoor je duidelijk verschil (in postieve zin), dan bouw je voor die paar euro een softstart-circuitje. Hoor je geen verschil, kun je je de moeite besparen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Lege elco's direct op een accu zetten vinden die elco's niet leuk. Dus elco's achter de zekering zetten en eerst even opladen zonder zekering met een 10 ohm weerstand op de plek van de zekering en dan pas de zekering zelf er in.

Klinkt omslachtig maar zou het anders ook niet weten. Idd zo kun je wel uitproberen of die elco's erbij wat uitmaakt.
JuuL

Bericht door JuuL »

Miss overbodig om te zeggen, maar altijd uitkijken met opgeladen elcos...
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

nou, eens wat nagedacht, wil het niet al te complex maken...

#1: de overspanningsbeveiliging. eerst terug naar de basis, het waarom een overspanningsbeveiliging? dat was zodat ik zonder risico van grillen van de versterkerchip een netvoeding zou kunnen toepassen ipv de accu. die geeft immers onbelast een hogere spanning dan de normspanning. als ik er nou voor zorg dat als de spanning duidelijk boven de 12V komt er een belasting is, dan zou het goed moeten gaan. ik dacht dus aan een zenerdiode met een weerstand van iets van 140Ω in serie; de zener moet dan wel bij 12V echt geen stroom doorlaten, en bij 14 wel, dan gaat er dan iets van 0.1A en dat hoop ik dat voldoende zou moeten zijn om de spanning niet nog hoger op te laten lopen. denken jullie dat dit gaat werken of mis ik wat?

#2: de grote elco: ik ga zo gewoon proberen of de zekering t uithoud als ik de elco oplaad aan 12A, zo ja dan gaat-ie er in. houdt de zekering t 5 keer uit, dan meet ik de stroom (m'n multimeter moet tot 20A kunnen meten) wel, of is dat geen goed idee?. ontlaad de elco met een 470Ω weerstand.
Lege elco's direct op een accu zetten vinden die elco's niet leuk.
wat bedoel je er precies mee? gaan ze dan kapot ofzo?

#3: ik dacht eraan de accu vanzelf uit te laten gaan bij lage spanning dmv een auto relais (die zou bij ~9V open moeten gaan) zodat-ie niet helemaal leeg kan trekken
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

goed, elco getest met 5A zekering, geen probleem, die gaat er dus gewoon in. nu ik wat over de getallen nadenk had ik ook niet verwacht dat t verkeerd zou gaan, in een 10000 uF elco gaat bij 12V dus 0.12 C aan lading, als je die met 5A erin wil krijgen duurt t dus 0.024 seconde... daar wordt niets echt warm van lijkt me....

en als Pjotr nou eens uitlegt wat elco's voor problemen hebben om direct aan 12V gezet te worden (of liever dat er toch niets aan de hand is natuurlijk ;) ) dan is dit punt voor mij tenminste opgelost
JuuL

Bericht door JuuL »

Hele grote laad stromen, want een elco heeft een zeer kleine weerstand als hij niet is opgeladen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Idd Juul want een accu heeft ook een heel kleine Ri. Overigens is de lading van een condensator 0,5 x C x U^2 en dan komt mijn rekenmasjien bij 12V op 0,72 coulomb voor een 10.000 uF.

Afijn wat er gebeurt bij direct aansluiten is een hele grote laadstroom. Inwendig wordt zo'n elco plaatselijk dan wel behoorlijk heet en verdampt en/of verbrandt er wat electroliet. Ook kunnen er lokaal wat verbindingen doorbranden, het alu folie in een elco is maar heel erg dun. Daarmee is zo'n elco niet direct stuk maar hij slijt wel erg hard. Zelfde verhaal gaat op bij direct kortsluiten van de elco en hem niet netjes via een weerstand ontladen.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ach so... na, ik zie wel waar t schip strand, zit achter een zekering dus erger dan wat stank zal toch niet 't risico zijn :roll: hoop ik tenminste

iemand nog wat te melden over #1 :?:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ach, je moet die grap niet te vaak herhalen want dan lopen de elco's wel snel achteruit.

M.b.t. tot punt 1 meneer Henkjan: Wat je wilt is eigenlijk wat genoemd wordt een shunt regelaar. Een hele simpele zou je zo kunnen maken:

Afbeelding

De transistor verstookt nu de overtollige warmte ipv de zenerdiode. Die dus op iets verkoelends monteren. Overigens dat niet over een accu van 12V zetten want een volle accu is iets van rond de 13V en dan gaat er wel erg veel stroom door het schakelingetje lopen.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
M.b.t. tot punt 1 meneer Henkjan:
hij zei meneer tegen me :lol:
Pjotr schreef:
want een volle accu is iets van rond de 13V en dan gaat er wel erg veel stroom door het schakelingetje lopen.
die weerstand zorgt er toch voor dat de stroom en dus ook de warmte beprekt blijft?
Pjotr schreef:
Ach, je moet die grap niet te vaak herhalen want dan lopen de elco's wel snel achteruit.
en die
op het versterkerbordje zelf zit al 2x330uF (low-ESR), juist om de schakelrimpel weg te werken.
dan?
JuuL

Bericht door JuuL »

Henkjan schreef:
Pjotr schreef:
want een volle accu is iets van rond de 13V en dan gaat er wel erg veel stroom door het schakelingetje lopen.
die weerstand zorgt er toch voor dat de stroom en dus ook de warmte beprekt blijft?
Ik weet het niet, maar miss dit?
Voeding over het geheel 13V
Zenerdiode: 12V
Vbe (spanning basis emitter transistor, dus middelste pootje en pijltje): 0,7V ligt ongeveer vast
Restspanning: 0,3V=probleem?

Misschien wil meneer Pjotr het aan ons uitleggen :lol:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Veel te mooi weer :D
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
vandaag dan?

wat betreft koeling: de hele onderkant (15*10cm) is koellichaam dus dat zit wel goed
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
Pjotr schreef:
vandaag dan?
Wat?
wat betreft koeling: de hele onderkant (15*10cm) is koellichaam dus dat zit wel goed
Lijkt mij wel genoeg. Het is toch alleen als beveiliging bedoelt en niet als echte stabilisator. En voor JuuL: ook niet als accu-ontlader :P
JuuL

Bericht door JuuL »

Pjotr schreef:
Henkjan schreef:
Pjotr schreef:
vandaag dan?
Wat?
Misschien wil meneer Pjotr het aan ons uitleggen :lol:
ome subtilieco

Bericht door ome subtilieco »

Afbeelding

en na lang wachten (geen tyd zin en andere hobby's gingen voor)

net even mijn ampje in elkaar gezet zodat ik volgende week een behuizing kan gaan bouwen.

maar ik wilde jullie de foto niet ontnemen.

en hij deed het gewoon bij de eertse keer zonder iets te testen. gewoon in elkaar gezet en net aan een cd en speakers gehangen en was er blij mee
weidok

Bericht door weidok »

ome subtilieco schreef:
Afbeelding

en na lang wachten (geen tyd zin en andere hobby's gingen voor)

net even mijn ampje in elkaar gezet zodat ik volgende week een behuizing kan gaan bouwen.

maar ik wilde jullie de foto niet ontnemen.

en hij deed het gewoon bij de eertse keer zonder iets te testen. gewoon in elkaar gezet en net aan een cd en speakers gehangen en was er blij mee
mooi !!! lijkt mij best wel moeilijk zo"n amp te bouwen
wij volgen dit op de voet dus laat ons alles weten..
ook de luister ervaringen !!
Plaats reactie