Een geschikte kast gezocht.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

EnjoyProg

Een geschikte kast gezocht.

Bericht door EnjoyProg »

Er zijn voor mij wat onduidelijkheden in bepaalde kast principes en dan gaat de vraag eigenlijk over een kast voor een midwoofer of woofer.

Een gesloten kast is vrij eenvoudig te bereken. Te klein geeft grote Q, slingert op in het laag. Een 'te' grote kast geeft lage Q, sneller afval en beter impulsrespons. Ik heb me altijd netjes aan een Q= 0.7 gehouden.

Vroeger dacht ik altijd dat als het over kastkleuring ging dat het de wanden van de kast waren die meetrilde en dat dat de kleuring gaf. Ik heb dus altijd degelijke kasten gemaakt, super stijf en ook nog met ontdreuning materiaal erin. Daar kon het niet aan liggen.

Maar laatst was ik bij iemand (niet hier van het forum) en hij had wat opmerkingen over mijn speakers dat het laag niet strak is en wat druk op de oren geeft. Zo'n WHOOOM effect (sorry kan het niet goed uitleggen :D ) En hij had gelijk want in zijn goede akoestiek viel dat inderdaad vrij snel op. Typisch kastgeluid noemde hij het. Dat kan niet dacht ik want het is een stevige kast. Hij legde uit dat het kwam doordat de druk van het laag niet weg kan en dat het door de achterwand weer terug gekaatst wordt tegen het membraam. Mogelijk kon het verbeteren door een paar kleine gaatjes achterin m'n kast te boren zodat de kast lek zou zijn. Nou ik ga niet gelijk gaten in m'n kast boren. Vaag herinnerde ik iets dat B&W ook kasten heeft met aan het einde open.

Google is uw vriend.....en al snel kwam ik op de Nautilus (erg interessant vind ik het opgerolde systeem voor het laag). Ook hier op het forum met aandacht de projecten daarvan doorgelezen (helaas zijn de meeste plaatjes niet meer zichtbaar). Ook de ultieme monitor van Jeroen en voor je het weet zit je in de open baffle :D . Ik werd toch wel nieuwsgierig hoe dat laag zou gaan klinken. OB is vrij makkelijk te maken. Mijn units op een plank geschroefd en eenvoudig gefilterd. De DSP doet de rest. Geen uitgedokterd systeem, maar ik kon al duidelijk horen dat het laag 'schoner' is geworden, en dat wil ik :kwijl: .

Nou komt mijn vraag (eindelijk :) ) hoe zit dat nou met die Q-factor met een OB? Die is toch zo laag als de unit zelf, is dat dan niet overgedempt? Wat is het verschil tussen een veel te grote gesloten systeem en een OB? Of met een kast die in het open is, zoals bij de B&W? Of bij een TL? Hoe zit het dan met de Q-factor.

Wat ik in gedachten heb om te maken is een twee-weg systeem met een 18cm mid-woofer die tot 80Hz gaat lopen en aangevuld wordt door een losse subwoofer. Deze mid-woofer (ik weet nog niet welke) wil ik dan laten aansluiten op een labyrint in een grote kast, zodat het naar achter gestraalde geluid niet of niet te snel weerkaatst wordt door de achterwand. Zo'n labyrint wil ik dan maken met bijvoorbeeld pvc buizen. De pvc buizen kan ik dan steeds kleiner maken en uiteindelijk in de gesloten kast laten uit komen. Maar doordat je een aardige lange weg moet afleggen wordt het volume veel groter dan er berekend is en de Q-factor al snel lager dan 0,5. Is dit een probleem? Dat heb je toch ook met een OB.
Jag

Re: Een geschikte kast gezocht.

Bericht door Jag »

Laag weergave wordt voornamelijk door de interactie tussen luidspreker en ruimte bepaald. Dit is voor een open baffle systeem totaal anders dan voor een gesloten sub.
EnjoyProg

Bericht door EnjoyProg »

Het heeft dus niet zo zeer met de Q-factor te maken dat een OB 'schoner' klinkt in het laag. Bedoel je dat te zeggen?

Ik zal mijn vraag proberen wat concreter en wat praktischer te stellen.

Is het verstandig om een lang labyrint te bouwen met een te groot volume voor een 18cm woofer? Ik weet nog niet welke woofer ik ga gebruiken. Waarschijnlijk Peerless HDS, Seas ER of een Audio Technology. Maar alle hebben maar een lage Q bedoelt voor een basreflex. Ik kan eventueel het laag boosten met een dsp als dat nodig is, maar de Qtc blijft ongeveer op 0.40/0.45

Klinkt het ook echt anders of zelfs slecht als je zo'n lage Q hebt? Of is het meer af te raden omdat je zonder dsp minder laag hebt.
Jag

Bericht door Jag »

Klopt idd, een OB geeft een andere excitatie van het staande golven patroon in een ruimte, dus klinkt heel anders.

Een Q kan je elektronisch corrigeren, dan zou het niet uit moeten maken. En vervolgens zet je die sub in een ruimte en neem je ergens plaats in die ruimte, en dan is alles anders :green:. En uiteindelijk bepaalt de respons op de luister positie hoe het klinkt.

Kortom: ik zou me niet doodstaren op de Q van het systeem.
Ridder

Bericht door Ridder »

beste Jag & Enjoyprog, jullie lijken mij mensen die iets afweten van het bouwen van een basskist en zou jullie eens willen vragen of jullie mij een beetje hulp zouden kunnen geven, wat uitleg?
Enjoyprog, ik kan dus jammergenoeg u niet helpen met uw vraag en wil ook niet storen hoor maar jij zegt dat een gesloten kist eenvoudig te berekenen is, voor mensen die er iets vanaf weten wel wss maar voor een complete leek als ik is dit niet zo eenvoudig hoor.
ik zal even een kleine uitleg geven wat ik heb, wil en weet tot nu toe.
vele jaren geleden heb ik mij een woofer aangeschaft en heb deze in een zelfgemaakte hoedenplankt geplaatst met daarnaast 2 kleinere boxen, ben altijd wel tevreden geweest maar ik knutsel graag en nu heb ik wat overschot aan materialen liggen en daar ga of wil ik nu eens proberen om een kist van te maken voor die woofer.
ik twijfel alleen nog of ik een losse kist ga maken of de kist onder de hoedenplank hang (dit gaat makkelijk want is van alu dus sterk genoeg)
ik ben dus beginnen surfen op het net en heb wel programma's gevonden om dit uit te tellen maar er is altijd wel iets wat ik niet begrijp, dan typ ik daar een getal in wat ik denk dat ze bedoelen maar dan kloppen naar mijn gevoel de aantal liters niet of de afmetingen dat ik zou moeten aanhouden niet (lijkt mij dan ofwel te groot, ofwel te klein)
ik ken dus echt totaal niets van die T&S parameters, heb wel afgeprint waarvoor dit allemaal staat maar elk programma'tje dat ik gebruik om dit uit te rekenen vraagt telkens toch nog iets anders wat hier niet bij staat en dan zit ik vast natuurlijk.
ik gebruik bv deze site : http://www.12vhifi.nl/subkisten.html , maar hier begrijp of weet ik dan dit "netto volume: Liter (fabrieksopgave of door simulatie berekend)" niet van??
andere site is dit : http://www.diyaudioandvideo.com/Tutorial/SpeakerBox/ , hier begrijp ik nog minder van lol, weet niet wat die Driver Displacement en Port Displacement is, ik weet niet wat "Battens" zijn, weet niet wat die "Baffle" is , eigenlijk wil ik dus iets maken waar ik totaal geen verstand van heb.
mijn materiaal van box en versterker is al wel wat ouder en niet zo zwaar maar werkt nog allemaal goed, wil dus niet zomaar iets ineen zetten om dan met het testen al mijn rommel kapot te spelen, gewoon omdat ik graag knutsel.
mijn versterker is van Caliber maar dat is niet belangrijk voor die kist neem ik aan dus dit is de woofer die ik heb : http://mobile-emotions.com/rfz3410.html , is dus RockFord Fosgate 10" Woofer RFZ3410, dit is ook nog een site : http://www.crutchfield.com/S-BVBKrX4dGw ... Z3410.html

ik had iets uitgerekend van 43cm breed x 34cm hoog x 22cm diep , maar dat vind ik naar mijn gevoel precies niet diep genoeg, weet het niet, zou precies dan 10cm bij de diepte bij doen.

zouden jullie mij een klein beetje uitleg kunnen/willen geven en mij toch al in de juiste richting kunnen sturen, daar zou ik heel dankbaar voor zijn.
alvast bedankt en sorry voor het storen
markbakk

Bericht door markbakk »

EnjoyProg schreef:
hij had wat opmerkingen over mijn speakers dat het laag niet strak is en wat druk op de oren geeft. Zo'n WHOOOM effect (sorry kan het niet goed uitleggen :D ) En hij had gelijk want in zijn goede akoestiek viel dat inderdaad vrij snel op. Typisch kastgeluid noemde hij het.
Jag schreef:
Laag weergave wordt voornamelijk door de interactie tussen luidspreker en ruimte bepaald. Dit is voor een open baffle systeem totaal anders dan voor een gesloten sub.
Dat klopt op zich, zij het dat OB-systemen (liever gezegd: dipolen) ook niet alleenzaligmakend zijn. Ze lijden minder onder het aanstoten van staande golven dan gesloten systemen (liever: monopolen). De luidsprekerkast is zelden de zwakste schakel, de eigenschappen van de ruimte en de opstelling bepalen de kwaliteit veel meer. Omgekeerd kun je dus ook stellen dat die 'goede akoestiek' toch niet zo heel goed is geweest. :sure:
Daarnaast is de kwaliteit van de demping ín de kast ook belangrijk, meer voor het midlaag dan het echt diepe laag. Het is dan wel belangrijk om te benoemen waar het probleem nu zit, veel mensen zeggen laag, maar bedoelen midlaag.
markbakk

Bericht door markbakk »

EnjoyProg schreef:
hij had wat opmerkingen over mijn speakers dat het laag niet strak is en wat druk op de oren geeft. Zo'n WHOOOM effect (sorry kan het niet goed uitleggen :D ) En hij had gelijk want in zijn goede akoestiek viel dat inderdaad vrij snel op. Typisch kastgeluid noemde hij het.
Jag schreef:
Dat klopt op zich, zij het dat OB-systemen (liever gezegd: dipolen) ook niet alleenzaligmakend zijn. Ze lijden minder onder het aanstoten van staande golven dan gesloten systemen (liever: monopolen). De luidsprekerkast is zelden de zwakste schakel, de eigenschappen van de ruimte en de opstelling bepalen de kwaliteit veel meer. Omgekeerd kun je dus ook stellen dat die 'goede akoestiek' toch niet zo heel goed is geweest. :sure:
Daarnaast is de kwaliteit van de demping ín de kast ook belangrijk, meer voor het midlaag dan het echt diepe laag. Het is dan wel belangrijk om te benoemen waar het probleem nu zit, veel mensen zeggen laag, maar bedoelen midlaag.
EnjoyProg

Bericht door EnjoyProg »

Hallo Ridder,

Welkom op dit forum.
De site die je aanhaalt van de speaker geeft zelf een ideaal box aan: sealed box volume 0.375 to 1.75 cubic feet (12-58 Liter).
De maten voor jouw box heeft 32 Liter.

Misschien is het verstandig als je meer vragen hebt om een eigen topic aan te maken, zo blijft het forum overzichtelijk :wink:
EnjoyProg

Bericht door EnjoyProg »

Specifieke problemen heb ik niet echt, of beter gezegd die kan ik nog niet echt benoemen. Wat ik graag wil is een krachtig en strak laag, wat 'schoner'. Met laag bedoel ik dan inderdaad mid-laag, dat zit toch tussen 80/100Hz tot 300Hz?

Ik hoop door een ander soort kast te bouwen dat ik dat kan verbeteren. Logisch is dus te zeggen: bouw een dipool!, maar die vind ik hier niet zo mooi klinken. Het stereobeeld wordt wat vager. Met een gewone kast gaat het midden en hoog wel goed, maar het laag wil nog wel eens dicht lopen als het harder gaat. En ik vraag me af of een dipool laag (tot 300Hz) en een monopool voor de rest wel mooi op elkaar gaat aansluiten. Door een lange slimme pijp te gebruiken waardoor het mid-laag niet terug kaatst tegen de unit en een lage Qtc die een betere impulse geeft hoop ik op een mooier en opener mid-laag. De staande golven van de kamer zullen dan wel blijven als de speakers op dezelfde plaats blijven staan, maar zal het geheel niet strakker klinken?

Een gewone kast van 10 Liter voor een 18cm mid-woofer zal prima zijn, maar ik wil graag het maximale eruit halen. En daar zit ik over te brainstormen.

Aan mijn eigen kamer kan ik op het moment niet zoveel veranderen dus probeer ik de luidsprekers idealer te maken voor de ruimte.

Maar gaat een te lage Qtc (0,45) niet te dun klinken ook al kan ik het boosten?
Of is het verstandiger om de lange pijp aan het eind open te houden naar de kamer? Geen idee hoe lang de pijp gaat worden, maar het zal iets van 2,5 meter worden. Maar ik ben bang dat het dan te veel als TL gaat werken. Of valt dat wel mee?
markbakk

Bericht door markbakk »

Je moet m.i. niet kijken naar de fundamentele resonantie van de combinatie driver-kast, maar naar andere resonanties van de holle ruimten in je kast. Je hebt een stevige kast, maar heb je het kastvolume ook afdoende gedempt met absorptiematerialen (waarmee je de Q van die fundamentele resonantie ook omlaag kunt halen overigens)?
EnjoyProg

Bericht door EnjoyProg »

Ja, eerst had ik er Twaron in, daarna glaswool, en daarna combi glaswool met hard geperst rockwool. De kast zat aardig vol met dempingmateriaal.

Het mid-laag kan ik niet meten in huis (behalve op de luisterplek, maar daar heb ik geen metingen van), maar in het mid en hoog kon ik wel verschil meten. Al zijn het maar kleine verschillen.....
Waterfal mid angel hair.jpg
Waterfal mid glaswol.jpg
Waterfal mid geperst rockwol en glaswol.jpg
Klankmatig heb ik destijd niet aandachtig naar het mid-laag geluisterd, daar kan ik dus niets over zeggen.
markbakk

Bericht door markbakk »

Die metingen zeggen niet zoveel inderdaad. Maar ik vermoed dat er weinig fout is aan de kast of de interne demping. Blijft de combinatie luidspreker-luisterruimte-luisterpositie over, dat was ook de meest waarschijnlijke oorzaak. Alle pogingen om luidsprekers te maken met lage Q-factoren ten spijt hebben staande golven in luisterruimtes vaak hele hoge Q-factoren (10 is geen uitzondering) en dat hoor je.
Birdy

Bericht door Birdy »

Heb je al eens gedacht aan het experimenteren met andere kastvormen en materialen? Mijn ervaring is dat de meeste rechthoekige kasten akoestisch niet echt geweldig zijn en veel demping nodig hebben om inwendige staande golfen te onderdrukken. Ik heb zeer goede resultaten gehaald met dikwandig PVC met vrijwel ronde vorm, de slanke MDF front plaat is betegelt en de kast heeft enkel interne golfbrekers om de golfen in verticale richting te breken. In horizontale richting hoeft dat niet omdat je geen parallelle wanden hebt. Rond PVC is een akoestisch zeer dood materiaal en hoeft intern maar zeer schaars gedempt te worden. Daarnaast geven de afgeronde hoeken een prima afstraal gedrag. Daarnaast moet er m.i. zo weinig mogelijk materiaal om de midden/ hoogtoner zitten om diffractie te voorkomen en de afzonderlijke speakers kunnen fase gecorrigeerd worden opgesteld zodat je geen poging hoeft te wagen om dat in het filter op te lossen (meer onderdelen en bijwerkingen). Niet voor niets doet B&W dat met de nautilus maar JM Reault en anderen deden dat al in het verleden met goede resultaten.
Een gesloten kast geeft m.i. het beste resultaat voor het lage midden gebied omdat woofers nu eenmaal aan de zware kant zijn en zonder demping niet op tijd willen stoppen en gelijktijdig ook lage midden gebied moeten weergeven, dat geeft een rommelig resultaat tenzij je een enorme aandrijving hebt zoals een field coil speaker. Open systemen zijn m.i. altijd in het nadeel als het om dat gebied gaat.

http://www.voxativ.com/uploads/pics/acx ... et_600.jpg
markbakk

Bericht door markbakk »

Birdy schreef:
...de kast heeft enkel interne golfbrekers om de golfen in verticale richting te breken. In horizontale richting hoeft dat niet omdat je geen parallelle wanden hebt.
Dat is een misvatting. Resonanties treden ook op in niet-rechthoekige vormen. Het patroon is alleen moeilijker te voorspellen.
Een gesloten kast geeft m.i. het beste resultaat voor het lage midden gebied omdat woofers nu eenmaal aan de zware kant zijn en zonder demping niet op tijd willen stoppen en gelijktijdig ook lage midden gebied moeten weergeven.
In het middengebied werken zowel open als gesloten systemen in het zg. resistieve gebied. Dat wil zeggen dat de systeemeigenschappen niet meer door de fundamentele resonantie van het systeem worden bepaald, maar door de inwendige verliezen en de koppeling van het membraan met de lucht. Of de resonantie nu wordt ondersteund door een open systeem of min of meer wordt gedempt in een gesloten systeem maakt voor het midden weinig uit. Wat wél uitmaakt is dat systemen in het middengebied lek kunnen zijn door slechte demping in combinatie met transmissie door kastwanden, conus of poort en specifieke poortresonanties. En open systemen worden meestal minder goed en vaak totaal inadequaat gedempt. Al zijn mensen als Earl Geddes niet echt overtuigd van het nut van dempen (vooral omdat ze snappen dat luidsprekers in real life worden gebruikt...).
EnjoyProg

Bericht door EnjoyProg »

markbakk schreef:
Wat wél uitmaakt is dat systemen in het middengebied lek kunnen zijn door slechte demping in combinatie met transmissie door kastwanden, conus of poort en specifieke poortresonanties.
Dus het idee om pvc buizen achter de unit te zetten om het geluid niet te laten terug keren werkt waarschijnlijk best goed :D .
markbakk schreef:
Of de resonantie nu wordt ondersteund door een open systeem of min of meer wordt gedempt in een gesloten systeem maakt voor het midden weinig uit.
Die hele berekening van de q-factor is dus puur voor het laag. Waarschijnlijk heb ik die hele Q nooit echt gesnapt. Door de Q laag te houden bv. 0.45 zegt alleen maar wat over de resonantiefrequentie? Dat 'kritisch gedempt' wat je altijd in voorbeelden bij Q=0.5 ziet staan slaat dus op het dempen van de resonantiefrequentie?

Dat betekend dat ik helemaal niet zo goed op die Q hoef te letten als ik de output met de DSP kan bijstellen.

(correct me if i'm wrong)
markbakk

Bericht door markbakk »

EnjoyProg schreef:
Dus het idee om pvc buizen achter de unit te zetten om het geluid niet te laten terug keren werkt waarschijnlijk best goed :D .
Niet per se. Ik hoop dat je nu geen miraculeuze eigenschappen aan ronde pvc-buizen gaat toekennen. :mrgreen:
Birdy

Bericht door Birdy »

In het middengebied werken zowel open als gesloten systemen in het zg. resistieve gebied. Dat wil zeggen dat de systeemeigenschappen niet meer door de fundamentele resonantie van het systeem worden bepaald, maar door de inwendige verliezen en de koppeling van het membraan met de lucht.
Het gaat mij niet zo zeer om de fundamentele resonantie maar in het meer ongecontroleerd bewegen van een conus in een ongedempt systeem ten gevolgen van massa traagheid. Deze a-synchrone bewegingen van de conus zorgen m.i. voor vervorming in het totaal beeld wat weergeven wordt. Ik weet niet hoe je deze vervorming zou moeten noemen maar een soort intermodulatie vervorming ten gevolge van een conus die ongecontroleerd beweegt in een niet gedempt systeem.
Op dat gebied zijn m.i. gesloten sytemen in het voordeel en laten we niet vergeten dat b.v. bas reflex systemen vooral ontworpen zijn om meer output te geven in de laagste octaven en niet om een meer zuivel geluid te produceren.
Birdy

Bericht door Birdy »

Dat idee als het goed uitgevoerd wordt werkt prima is mijn ervaring. Het heeft een aantal voordelen. Een pijp of vrijwel ronde vorm is enorm stijf en zelfs een dunwandige buis, b.v. 5 mm pvc is enorm sterk en acoustisch redelijk "dood"materiaal. De energie / geluid wat dan alsnog wordt uitgestraald via een ronde vorm wordt gelijkmatiger verdeelt in de ruimte. Kast resonantie word diffuus uitgestraald. Ander voordeel is dat het volume van de kast niet veel kleiner wordt door de wand dikte van het materiaal en de zijkanten een afgeronde vorm hebben die diffractie voorkomt. Vandaar dat je veel fabrikanten de laatste jaren die afgeronde zijkanten ziet gebruiken. Dat deed elipson al meer dan 50 jaar geleden!

http://www.homebrasil.nl/SP2.jpg

http://www.homebrasil.nl/SP4.jpg Dit is de originele versie

Dikwandig pvc met 3 cm mdf voorplaat, betegelt. Helaas beschadigd tijdens diverse verhuizingen waardoor de ronde middentoon behuizing verandert is. Die moet ik eerdaags gaan restaureren na 26 jaar trouwe dienst!
markbakk

Bericht door markbakk »

Birdy schreef:
Het gaat mij niet zo zeer om de fundamentele resonantie maar in het meer ongecontroleerd bewegen van een conus in een ongedempt systeem ten gevolgen van massa traagheid.
Ik denk dat je dit (ook voor jezelf) nog eens goed moet toelichten.
Birdy

Bericht door Birdy »

Een membraan wat niet gecontroleerd beweegt bij grotere uitslagen veroorzaakt m.i. een soort van doppler vervorming die niet synchroon is met het muziek signaal. Omdat luidsprekers vaak niet voldoende in staat zijn om bij grote uitslagen synchroon te blijven met het muziek signaal en gelijktijdig hogere frequenties weer geven zullen die hogere frequenties (lage mid) negatief beïnvloed worden. Het na ijlen van het membraan moduleert (in de tijd) ook de andere frequenties wat we kunnen herkennen als een minder zuiver en gedefinieerd geluid.

Mijn subjectieve ervaring is dat een gesloten systeem een positieve bijdrage heeft om dit te voor een deel te voorkomen. Open systemen zijn m.i. in het nadeel en het voordeel aan een diepere (resonantie gebaseerde) bas weergave weegt m.i. niet op t.o.v. een meer gecontroleerde lage midden gebied. Luidsprekers met een zeer lage massa en sterke aandrijving hebben dat probleem veel minder en vaak wordt er dan ook gekozen voor relatief kleine bas luidsprekers met een sterke aandrijving om de problemen te minimaliseren om ook het lage midden goed weer te geven.
richard

Bericht door richard »

De demping wordt door verschillende factoren bepaald, het luchtvolume achter (en voor) de woofer, de ophanging en de elektrische demping van de versterker.
Het idee dat een al dan niet gesloten luchtvolume als demping onontbeerlijk is lijkt me niet helemaal juist. Een luchtkussen achter de woofer heeft net zo goed een bepaalde traagheid en verende eigenschappen.

De Q geeft de mate van demping op de resonantiefrequentie. Bij Q = 0,5 wordt de helft van de energie gedempt, bij 0,25 driekwart en bij 1 niets. Boven de 1 krijg je opslingering.
Jag

Bericht door Jag »

markbakk schreef:
Dat klopt op zich, zij het dat OB-systemen (liever gezegd: dipolen) ook niet alleenzaligmakend zijn. Ze lijden minder onder het aanstoten van staande golven dan gesloten systemen (liever: monopolen).
Ik zou zeker niet willen beweren dat OBs zaligmakend zijn, alleen maar dat ze een ander patroon van staande golven creeren en dat dat iig een hele goede reden is dat ze anders klinken. Ik heb zelf net gekozen om over te stappen van dipool laag naar multisub.
Birdy

Bericht door Birdy »

Het idee dat een al dan niet gesloten luchtvolume als demping onontbeerlijk is lijkt me niet helemaal juist. Een luchtkussen achter de woofer heeft net zo goed een bepaalde traagheid en verende eigenschappen.
Onontbeerlijk nee, dat zeker niet maar demping door een luchtkussen achter de conus werkt sterker naarmate de frequentie daalt omdat daar de uitslagen groter zijn en het compressie effect toeneemt. Naarmate de frequentie stijgt is er m.i. minder nadelig effect op de weergave door de steeds kleinere uitslag.
Veel basluidsprekers hebben relatief zware membranen in verhouding tot hun aandrijving en in dat geval zou m.i. een gesloten systeem in het voordeel zijn. Een luidspreker met een zeer sterke aandrijving en weinig verliezen zou in een open systeem / dipool een goede weergave moeten hebben en dan is een gesloten systeem niet nodig.
Ik hoop dat je nu geen miraculeuze eigenschappen aan ronde pvc-buizen gaat toekennen.
Zeker geen miraculeuze eigenschappen maar je ziet wel veel fabrikanten de halfronde vorm of driekwart rond vorm gebruiken bij hun luidsprekers, dat doen ze niet voor niks! Wellicht belangrijker dan de interne resonanties van de kast, rond of vierkant is de wijze waarop de "doorlekkende" geluid of transmissie geluid afgestraald wordt.
markbakk

Bericht door markbakk »

Lees Olson maar, dan snap je waarom die vormen worden toegepast.
EnjoyProg

Bericht door EnjoyProg »

markbakk schreef:
EnjoyProg schreef:
Niet per se. Ik hoop dat je nu geen miraculeuze eigenschappen aan ronde pvc-buizen gaat toekennen. :mrgreen:
Echt wel :rock: , nee hoor :) , de speaker zal nooit beter klinken dan de unit die erin komt.

Ik hoop hiermee de 'lekken' die jij benoemd (ook in het laag) hiermee te verminderen. Een kast met inhoud van bv. 10L en 25cm diep kaatst het mid-laag via de achterwand toch gewoon weer terug tegen de conus. En dat zal toch invloed hebben op de weergave.

Ik heb niet genoeg kennis om dit te onderbouwen, maar het lijkt me dat het dempingsmateriaal de lage frequenties niet genoeg kan dempen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”