Leer project - Kleine budget monitor
Moderator: Beheerdersteam
-
pulsie
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 03 mar 2007, 20:57
Leer project - Kleine budget monitor
Hallo Zelfbouwers, mijn naam is Erik, ik kijk hier al een tijdje mee op het forum en wil nu eens de stap maken om zelf wat te gaan bouwen. Ik hoop hiermee wat ervaring op te doen en gebruik te mogen maken van jullie kennis.
De bedoeling is om een kleine monitor te maken, waarbij ik via een simulatie het filter laat berekenen. Later kunnen er op het gehoor nog wat aanpassingen worden gemaakt.
De bas/mids heb ik al. Dit zijn Nova drivers van Intertechnick: http://www.intertechnik.nl/Shop/Special ... 6662,52051
De tweeters die ik hierbij wil gebruiken zijn de Dayton ND25FA-4 :
http://www.intertechnik.nl/Shop/Luidspr ... 054,150007
Ik ben wat aan het spelen met Boxsim, maar loop al meteen tegen een aantal vragen aan.
De parameter VAS van de Nova is 4 liter, hoe verhoudt deze zich tot de inhoud van de box?
Ik heb alle parameters van de drivers ingevuld, maar krijg nu de volgende calculatie fout:
Error: driver 2: fs, Rdc, Qes, Qms, Vas, Sd must be > 0 or frequency response and impedance response incl. Phase must be completely imported. Linear excursion must be > 0. fmb, Vb, vV, mb and Ql must be > 0. Qb and fb must be > 0.
Dit heeft waarschijnlijk te maken met het ontbreken van parameters van de tweeter die niet bekend zijn. Enig idee wat ik bij de ontbrekende in moet vullen?
Groet,
Erik
De bedoeling is om een kleine monitor te maken, waarbij ik via een simulatie het filter laat berekenen. Later kunnen er op het gehoor nog wat aanpassingen worden gemaakt.
De bas/mids heb ik al. Dit zijn Nova drivers van Intertechnick: http://www.intertechnik.nl/Shop/Special ... 6662,52051
De tweeters die ik hierbij wil gebruiken zijn de Dayton ND25FA-4 :
http://www.intertechnik.nl/Shop/Luidspr ... 054,150007
Ik ben wat aan het spelen met Boxsim, maar loop al meteen tegen een aantal vragen aan.
De parameter VAS van de Nova is 4 liter, hoe verhoudt deze zich tot de inhoud van de box?
Ik heb alle parameters van de drivers ingevuld, maar krijg nu de volgende calculatie fout:
Error: driver 2: fs, Rdc, Qes, Qms, Vas, Sd must be > 0 or frequency response and impedance response incl. Phase must be completely imported. Linear excursion must be > 0. fmb, Vb, vV, mb and Ql must be > 0. Qb and fb must be > 0.
Dit heeft waarschijnlijk te maken met het ontbreken van parameters van de tweeter die niet bekend zijn. Enig idee wat ik bij de ontbrekende in moet vullen?
Groet,
Erik
-
pulsie
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 03 mar 2007, 20:57
Leer project - Kleine budget monitor
Hallo Zelfbouwers, mijn naam is Erik, ik kijk hier al een tijdje mee op het forum en wil nu eens de stap maken om zelf wat te gaan bouwen. Ik hoop hiermee wat ervaring op te doen en gebruik te mogen maken van jullie kennis.
De bedoeling is om een kleine monitor te maken, waarbij ik via een simulatie het filter laat berekenen. Later kunnen er op het gehoor nog wat aanpassingen worden gemaakt.
De bas/mids heb ik al. Dit zijn Nova drivers van Intertechnick: http://www.intertechnik.nl/Shop/Special ... 6662,52051
De tweeters die ik hierbij wil gebruiken zijn de Dayton ND25FA-4 :
http://www.intertechnik.nl/Shop/Luidspr ... 054,150007
Ik ben wat aan het spelen met Boxsim, maar loop al meteen tegen een aantal vragen aan.
De parameter VAS van de Nova is 4 liter, hoe verhoudt deze zich tot de inhoud van de box?
De FS van de nova's is 77hz, ik heb 80 hz ingevuld als tuning frequentie voor een basreflex afstemming. Is dit een goed beginpunt?
Ik heb alle parameters van de drivers ingevuld, maar krijg nu de volgende calculatie fout:
Error: driver 2: fs, Rdc, Qes, Qms, Vas, Sd must be > 0 or frequency response and impedance response incl. Phase must be completely imported. Linear excursion must be > 0. fmb, Vb, vV, mb and Ql must be > 0. Qb and fb must be > 0.
Dit heeft waarschijnlijk te maken met het ontbreken van parameters van de tweeter die niet bekend zijn. Enig idee wat ik bij de ontbrekende in moet vullen?
Groet,
Erik
De bedoeling is om een kleine monitor te maken, waarbij ik via een simulatie het filter laat berekenen. Later kunnen er op het gehoor nog wat aanpassingen worden gemaakt.
De bas/mids heb ik al. Dit zijn Nova drivers van Intertechnick: http://www.intertechnik.nl/Shop/Special ... 6662,52051
De tweeters die ik hierbij wil gebruiken zijn de Dayton ND25FA-4 :
http://www.intertechnik.nl/Shop/Luidspr ... 054,150007
Ik ben wat aan het spelen met Boxsim, maar loop al meteen tegen een aantal vragen aan.
De parameter VAS van de Nova is 4 liter, hoe verhoudt deze zich tot de inhoud van de box?
De FS van de nova's is 77hz, ik heb 80 hz ingevuld als tuning frequentie voor een basreflex afstemming. Is dit een goed beginpunt?
Ik heb alle parameters van de drivers ingevuld, maar krijg nu de volgende calculatie fout:
Error: driver 2: fs, Rdc, Qes, Qms, Vas, Sd must be > 0 or frequency response and impedance response incl. Phase must be completely imported. Linear excursion must be > 0. fmb, Vb, vV, mb and Ql must be > 0. Qb and fb must be > 0.
Dit heeft waarschijnlijk te maken met het ontbreken van parameters van de tweeter die niet bekend zijn. Enig idee wat ik bij de ontbrekende in moet vullen?
Groet,
Erik
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Leer project - Kleine budget monitor
Ik weet niet hoeveel laag je wil hebben, maar een Fs van 77Hz voorspelt niet veel goeds.
-
pulsie
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 03 mar 2007, 20:57
Re: Leer project - Kleine budget monitor
@DS23man, veel laag verwacht ik inderdaad niet
als dit lukt gaan we voor 2 subjes.
Edit:
@JohnP, de parameters voor de woofertjes zijn niet het probleem die kun je achterhalen bij de link en heb ik gebruikt in Boxsim, deze berekend dan een aantal ontbrekende parameters.
Voor het berekenen van de inhoud zal ik eens kijken naar winisd. Zijn hier nog algemene regels voor? Dezelfde vraag voor de afstemfrequentie.
Edit:
@JohnP, de parameters voor de woofertjes zijn niet het probleem die kun je achterhalen bij de link en heb ik gebruikt in Boxsim, deze berekend dan een aantal ontbrekende parameters.
Voor het berekenen van de inhoud zal ik eens kijken naar winisd. Zijn hier nog algemene regels voor? Dezelfde vraag voor de afstemfrequentie.
Re: Leer project - Kleine budget monitor
Er zijn nog meer parameters als op de eerste bladzijde, meestal werkt de methode die ik omschreef het eenvoudigst.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Leer project - Kleine budget monitor
Wat ik altijd doe voor een snelle eerste indruk is kijken naar de Qts, dan naar de fs en de VAS.
Is de Qts 0,4 dan kun je de inhoud kiezen die gelijk is aan Vas en de afstemming of -3dB frequentie van een normale basreflexafstemming zit dan rond fs en doe je verder op het gehoor. De poortafstemming hoort bij de boxinhoud, heeft niets te maken met T/S dus je kunt het voor iedere driver opvragen mocht je een bepaalde baspijp in gedachten hebben.
In jouw geval, iets tussen 3,5 en 4 liter gaat werken, met een afstemming rond 70 Hz waarschijnlijk. Wil je meer laag dan kun je denken aan een 6 liter TL (transmissionline) met globaal 2x Sd naar 1x Sd over ca. 1/4e van de golflengte van 77 Hz. Sd is de conusoppervlakte (55 cm^2) dus een TL met de een begin oppervlak van 110 cm^2 naar 55 cm^2 en dit in een tapse constructie van ca 100-110 cm lang. Je zou de driver dan nog op 1/3e kunnen zetten, dan heb je minder gedonder met pieken en dalen.
Is de Qts 0,4 dan kun je de inhoud kiezen die gelijk is aan Vas en de afstemming of -3dB frequentie van een normale basreflexafstemming zit dan rond fs en doe je verder op het gehoor. De poortafstemming hoort bij de boxinhoud, heeft niets te maken met T/S dus je kunt het voor iedere driver opvragen mocht je een bepaalde baspijp in gedachten hebben.
In jouw geval, iets tussen 3,5 en 4 liter gaat werken, met een afstemming rond 70 Hz waarschijnlijk. Wil je meer laag dan kun je denken aan een 6 liter TL (transmissionline) met globaal 2x Sd naar 1x Sd over ca. 1/4e van de golflengte van 77 Hz. Sd is de conusoppervlakte (55 cm^2) dus een TL met de een begin oppervlak van 110 cm^2 naar 55 cm^2 en dit in een tapse constructie van ca 100-110 cm lang. Je zou de driver dan nog op 1/3e kunnen zetten, dan heb je minder gedonder met pieken en dalen.
-
pulsie
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 03 mar 2007, 20:57
Re: Leer project - Kleine budget monitor
Wouter,
Bedankt voor je tips. Makkelijk als je zoiets uit ervaring kunt ophoesten
. Ik ga in eerste instantie voor een BR. Het lijkt me zeker interessant om ook als alternatief eens een TL versie te bouwen. Dat zal waarschijnlijk betekenen dat het berekende filter voor de BR moet worden aangepast?
Groet,
Erik
Bedankt voor je tips. Makkelijk als je zoiets uit ervaring kunt ophoesten
Groet,
Erik
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Leer project - Kleine budget monitor
Hoi Erik.
Een filter is vrijwel altijd gebaseerd op de kastinvloeden (onder andere de veranderde SPL curve nu de luidspreker niet in een vlakke wand zit maar in een kast die een gedeelte van het geluid reflecteert maar ook een groot gedeelte om de kast heen aan geluidsdruk verliest) en de driver eigenschappen (onregelmatigheden in de SPL curve door de conusresonanties bijv.) en het filteren van de overgangsfrequentie. Meestal wordt er voor de resonantie gefilterd dus doorgaans heb je een filter voor de overgangsfrequentie en bij 2-weg ook zeker een filter dat het middengebied dempt om mooi op het geluidsniveau van het rondstralende laag aan te sluiten. Voor de tweeter geldt vaak dat er een filter is voor de overgangsfrequentie, en een demping van het geluidsniveau aan dat van het laag-midden.
Kortom, de laagconstructie maakt niet zo heel veel uit. De kastvorm (breedte) en de positie van de luidsprekers op de voorplaat zijn bepalend voor de bafflestepcorrectie en in kleine mate ook voor de filtering. Bij een kastvorm die in breedte niet meer dan 20% afwijkt kan rustig hetzelfde filter aangehouden worden, tenzij er minutieus op details gefilterd is.
4 liter BR kun je rustig aanhouden!
Een BR12HP pijpje van 6,6cm^2 kan met 8 tot 12 cm lengte gekozen worden, afstemming ligt bij 8 cm op 72 Hz en bij 12 cm op 58 Hz. Korter maken kan altijd, wellicht is 10 cm optimaal.
Een filter is vrijwel altijd gebaseerd op de kastinvloeden (onder andere de veranderde SPL curve nu de luidspreker niet in een vlakke wand zit maar in een kast die een gedeelte van het geluid reflecteert maar ook een groot gedeelte om de kast heen aan geluidsdruk verliest) en de driver eigenschappen (onregelmatigheden in de SPL curve door de conusresonanties bijv.) en het filteren van de overgangsfrequentie. Meestal wordt er voor de resonantie gefilterd dus doorgaans heb je een filter voor de overgangsfrequentie en bij 2-weg ook zeker een filter dat het middengebied dempt om mooi op het geluidsniveau van het rondstralende laag aan te sluiten. Voor de tweeter geldt vaak dat er een filter is voor de overgangsfrequentie, en een demping van het geluidsniveau aan dat van het laag-midden.
Kortom, de laagconstructie maakt niet zo heel veel uit. De kastvorm (breedte) en de positie van de luidsprekers op de voorplaat zijn bepalend voor de bafflestepcorrectie en in kleine mate ook voor de filtering. Bij een kastvorm die in breedte niet meer dan 20% afwijkt kan rustig hetzelfde filter aangehouden worden, tenzij er minutieus op details gefilterd is.
4 liter BR kun je rustig aanhouden!
Een BR12HP pijpje van 6,6cm^2 kan met 8 tot 12 cm lengte gekozen worden, afstemming ligt bij 8 cm op 72 Hz en bij 12 cm op 58 Hz. Korter maken kan altijd, wellicht is 10 cm optimaal.
Re: Leer project - Kleine budget monitor
Dit is precies waar ik (ook) een beetje vastloop, nog steeds. Als je het vinkje 'use acoustic phase' uit zet dan werkt het allemaal prima en zien dingen er normaal uit.
Ik heb het ook wel aan de gang met dat aangevinkt door een paar inputs van de tweeter te verzinnen afgaande op voorbeelden die ik online zag.
Probleem is dat het er dan allemaal een stuk vager uit ziet en ik me de hele tijd loop af te vragen of er nu uberhaupt iets van klopt en dan loop ik dus vast want ik begrijp dat fase gedrag vrij essentieel is.Het wel of niet aanvinken van 'use acoustic phase' heeft ook een behoorlijke invloed op de FR dus tja...
Iemand had het nog over of de 'exces phase' misschien nog in mijn meting zat, dat blijft ook koeterwaals voor me
Ik heb het ook wel aan de gang met dat aangevinkt door een paar inputs van de tweeter te verzinnen afgaande op voorbeelden die ik online zag.
Probleem is dat het er dan allemaal een stuk vager uit ziet en ik me de hele tijd loop af te vragen of er nu uberhaupt iets van klopt en dan loop ik dus vast want ik begrijp dat fase gedrag vrij essentieel is.Het wel of niet aanvinken van 'use acoustic phase' heeft ook een behoorlijke invloed op de FR dus tja...
Iemand had het nog over of de 'exces phase' misschien nog in mijn meting zat, dat blijft ook koeterwaals voor me
-
pulsie
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 03 mar 2007, 20:57
Re: Leer project - Kleine budget monitor
Ik ben weer wat verder. Wat Ik heb het advies van John P. gevolgd en de gegevens ingevuld van de Visaton W100-S en de SCN 10 en heb deze aangepast met de parameters van de Nova en de Dayton ND25FA-4.
Hierna heb ik wat gespeeld met het onderdeel waar je het filter kunt simuleren. Ik ben begonnen met een eenvoudig filter met een 6 db helling en heb ook nog wat simulaties gedaan met 2e orde.
Ik heb getest met overgangsfrequenties van 2700 en 4200 Hz. Het filter wat de meest gladde respons gaf was met een 6db helling op 2700 HZ.
[attachment=0]Freq_response_mini_monitor.jpg[/attachment
De overige zaken die ik heb geprobeerd leken meer op een Zwitsers alpen landschap
Mijn vraag is of de Dayton tweeter vanaf deze frequentie kan worden gebruikt in combinatie met dit filter.
Verder commentaar of suggesties zijn welkom.
Groet,
Erik
Hierna heb ik wat gespeeld met het onderdeel waar je het filter kunt simuleren. Ik ben begonnen met een eenvoudig filter met een 6 db helling en heb ook nog wat simulaties gedaan met 2e orde.
Ik heb getest met overgangsfrequenties van 2700 en 4200 Hz. Het filter wat de meest gladde respons gaf was met een 6db helling op 2700 HZ.
[attachment=0]Freq_response_mini_monitor.jpg[/attachment
De overige zaken die ik heb geprobeerd leken meer op een Zwitsers alpen landschap
Mijn vraag is of de Dayton tweeter vanaf deze frequentie kan worden gebruikt in combinatie met dit filter.
Verder commentaar of suggesties zijn welkom.
Groet,
Erik
Re: Leer project - Kleine budget monitor
Volgens mij probeer je de tweeter veelste laag in te zetten, probeer eens ergens tussen de 2 en 3000 hz?
Dan heb je ook geen last van die bult tussen 1000 en 2000 (die je ook ziet in de product sheet van dayton)
Helaas vind ik geen product sheet van de nova, daar kun je ook ideen uit opdoen
Dan heb je ook geen last van die bult tussen 1000 en 2000 (die je ook ziet in de product sheet van dayton)
Helaas vind ik geen product sheet van de nova, daar kun je ook ideen uit opdoen
-
pulsie
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 03 mar 2007, 20:57
Re: Leer project - Kleine budget monitor
Het overname punt van de grafiek ligt op 2700 Hz, ik heb ook een simulatie gemaakt van 4200 Hz, dat zag er minder fraai uit:
Groet,
Erik
Groet,
Erik
-
pulsie
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 03 mar 2007, 20:57
Re: Leer project - Kleine budget monitor
Ik heb ook 2e orde geprobeerd met dezelfde frequenties maar dat zag er nog slechter uit. Dit is de eerste keer dat ik een filter probeer te ontwerpen dus als er nog andere suggesties zijn?ds23man schreef:Waarom filter je met 6db????
Zijn hier op het forum nog meer Boxsim kenners die wat meer ervaring hebben met het ontwerpen van een filter?
Groet,
Erik
Re: Leer project - Kleine budget monitor
Post je boxsim file eens, verre van expert maar mag graag even mee kijken/ leren/ spelen.
-
pulsie
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 03 mar 2007, 20:57
Re: Leer project - Kleine budget monitor
Het lijkt erop dat via de upload functie alleen grafische bestanden kunnen worden geuploadief schreef:Post je boxsim file eens, verre van expert maar mag graag even mee kijken/ leren/ spelen.
Is er op het forum een mogelijkheid om een bpj bestand te uploaden ?
Re: Leer project - Kleine budget monitor
Waarom gaat dat bij mij nou niet zo simpel 
Verder nergens naar gekeken hoor maar zo, met de geleverde gegevens, lijkt me dit best een ok resultaat.
edit: lol, het gebruik van fr, fase en wat niet al stond niet aangevinkt, dat maakt dingen wel iets simpeler ja
edit2: Nog een filetje MET fr en fase maar ja, dan kun je je gaan afvragen in hoeverre dit nut heeft, welke fr, welke fase etc. etc. Blijft leuk hoor, daar niet van. Ziet er iig al weer een stukje minder mooi uit zo en met wat hulp van de optimizer...
Misschien kan je er wat mee.
Verder nergens naar gekeken hoor maar zo, met de geleverde gegevens, lijkt me dit best een ok resultaat.
edit: lol, het gebruik van fr, fase en wat niet al stond niet aangevinkt, dat maakt dingen wel iets simpeler ja
edit2: Nog een filetje MET fr en fase maar ja, dan kun je je gaan afvragen in hoeverre dit nut heeft, welke fr, welke fase etc. etc. Blijft leuk hoor, daar niet van. Ziet er iig al weer een stukje minder mooi uit zo en met wat hulp van de optimizer...
Misschien kan je er wat mee.
- Bijlagen
-
- Nova10 _6 18.zip
- (25.48 KiB) 26 keer gedownload
-
- Nova10 _12 18.zip
- (25.57 KiB) 29 keer gedownload
-
pulsie
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 03 mar 2007, 20:57
Re: Leer project - Kleine budget monitor
Dat kan je wel zeggen jaief schreef:Misschien kan je er wat mee.
Wat bedoel je precies met 'het gebruik van fr, fase en wat niet al stond niet aangevinkt'. en het gebruik van de optimizers. Als je nog even de tijd wil nemen om dit toe te lichten zou me dat weer wat verder brengen qua kennis van Boxsim.
Ik ben na het invoeren van de gegevens van de drivers gewoon wat gaan prutsen door handmatig de (met een calculator) berekende waardes van de componenten bij het onderhoud van het filter in te voeren en vervolgens steeds de freqentierespons te bekijken.
Binnenkort worden de dayton tweeters en de onderdelen voor het filter besteld, en in test kastjes gemonteerd-
Re: Leer project - Kleine budget monitor
Ik ben zelf juist nog maar net begonnen met dit hele spul en dus waarschijnlijk niet de meest ideale leerbron 
Maar de lamme wil de blinde wel helpen...
Je hebt de gegevens van de drivers ingevoerd, lijkt me prima, vervolgens heb je bij drivers (lijkt me) uitgevinkt dat de freqentie respons, de akoestische fase, de impendatie en de electrische fase worden gebruikt. Weet niet wat ie dan wel gebruikt maar recht is het wel aardig
Die kan je dus aanvinken zoals ik gedaan heb in het 2de file enkelt... datzijn de gemeten waarden van de visaton drivers en dus niet representatief.
Dit kan je oplossen door ofwel de drivers te meten en deze gegevens te importeren of de door de fabrikant aangeleverde gegevens te gebruiken door met spltrace de grafiek om te zetten.
Meten lijkt me altijd beter maar daar loop ik (zie mijn eerste reactie) ook een beetje vast voorlopig.
Hoop dat je er verder mee kan, gewoon eerst is een tijdje pielen/ inlezen/ opzoeken met boxsim dan vogel je dat wel uit.
ps: de optimizer zit in boxsim onder extras, jij maakt een crossover wat ergens op lijkt en 'hij' optimaliseert de boel, of dat dan altijd beter is/ wordt weet ik niet. Hij gaat echter uit van het filter wat jij in geeft en plaatst niet zelf onderdelen bij!
Maar de lamme wil de blinde wel helpen...
Je hebt de gegevens van de drivers ingevoerd, lijkt me prima, vervolgens heb je bij drivers (lijkt me) uitgevinkt dat de freqentie respons, de akoestische fase, de impendatie en de electrische fase worden gebruikt. Weet niet wat ie dan wel gebruikt maar recht is het wel aardig
Die kan je dus aanvinken zoals ik gedaan heb in het 2de file enkelt... datzijn de gemeten waarden van de visaton drivers en dus niet representatief.
Dit kan je oplossen door ofwel de drivers te meten en deze gegevens te importeren of de door de fabrikant aangeleverde gegevens te gebruiken door met spltrace de grafiek om te zetten.
Meten lijkt me altijd beter maar daar loop ik (zie mijn eerste reactie) ook een beetje vast voorlopig.
Hoop dat je er verder mee kan, gewoon eerst is een tijdje pielen/ inlezen/ opzoeken met boxsim dan vogel je dat wel uit.
ps: de optimizer zit in boxsim onder extras, jij maakt een crossover wat ergens op lijkt en 'hij' optimaliseert de boel, of dat dan altijd beter is/ wordt weet ik niet. Hij gaat echter uit van het filter wat jij in geeft en plaatst niet zelf onderdelen bij!
-
pulsie
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 03 mar 2007, 20:57
Re: Leer project - Kleine budget monitor
De bestelling voor de Dayton ND25FA tweeters en filteronderdelen is inmiddels geplaatst bij Rumoh. Zodra het binnen is zal ik wat foto's posten. 
Re: Leer project - Kleine budget monitor
Hallo, persoonlijk ben ik geen voorstander van al simulatie programma's , terwijl je in feite niet weet wat je invult, dat zeg je zeg. En een 6e order butterke-filter is na zelfstudie , zelf te berekenen. Wat vroeger met pspice toen ik studeerde ook de bedoeling was... wiskundekundetheorie-->leren--->voorbeelden uitwerken --> tentamen----> praktijk--> eerst filter berekenen --> verifieren met programma. Tegenwoordig vind ik 'zelfbouw' wel erg indrukken van gegevens in een speakerbouw programma of crossoverfilter progje en is het in elkaar zetten.....
r de vreede
r de vreede
Re: Leer project - Kleine budget monitor
Een beetje zelfbouwer knutselt ook zijn eigen progje in elkaar om de boel te simuleren. Een paar basisformules in Excel en klaar. Dan weet je in ieder geval wat het ding doet.
