Accutester gezocht
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Accutester gezocht
Hoop dat ik dit in het goede forum heb gezet: Ik ben op zoek naar een apparaat om start accu's te kunnen testen op capaciteit. Conrad verkoopt er enkele, bv de Voltcraft BT-1 https://www.conrad.nl/nl/voltcraft-bt-1 ... 00588.html of z'n digitale broertje de Voltcraft BT-3 https://www.conrad.nl/nl/voltcraft-bt-3 ... ef=Product
Heeft iemand een dergelijke tester, hoeft niet perse deze natuurlijk, en wat zijn de ervaringen? Beetje complex om uit te leggen, maar heb een situatie waarin ik het vervangen van een accu (normaal rijd je misschien wel door tot íe het niet meer doet) voor wil zijn. Het gaat dus om de (lood)start accu van een auto.
Multo grazie!
Heeft iemand een dergelijke tester, hoeft niet perse deze natuurlijk, en wat zijn de ervaringen? Beetje complex om uit te leggen, maar heb een situatie waarin ik het vervangen van een accu (normaal rijd je misschien wel door tot íe het niet meer doet) voor wil zijn. Het gaat dus om de (lood)start accu van een auto.
Multo grazie!
Re: Accutester gezocht
Als het eenmalig is: Bij een ANWB service station langs. Daar hebben ze een heel uitgebreid professioneel test systeem en krijg je een uitgebreide print-out mee.
Sinds de Telegraaf een hetze voert tegen de Wegenwacht dat ze nodeloos accu's zouden vervangen hebben ze flink geïnvesteerd in goede meetspullen w.d.b.
Sinds de Telegraaf een hetze voert tegen de Wegenwacht dat ze nodeloos accu's zouden vervangen hebben ze flink geïnvesteerd in goede meetspullen w.d.b.
Re: Accutester gezocht
Dikke power resistor over de polen zetten voor 10 seconden en dan meten of hij onder de 12v zakt. In principe hetzelfde als die powertester doen.
Als je echt de capaciteit (Ah) wilt meten moet je een accucel6 oid aanschaffen.
Als je echt de capaciteit (Ah) wilt meten moet je een accucel6 oid aanschaffen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Accutester gezocht
Ik wil echt de capaciteit meten. Een Accucel6 is bedoelt voor NiMH en Litium Polymer lees ik, ik zou een auto accu willen meten.Lutkeveld schreef:Dikke power resistor over de polen zetten voor 10 seconden en dan meten of hij onder de 12v zakt. In principe hetzelfde als die powertester doen.
Als je echt de capaciteit (Ah) wilt meten moet je een accucel6 oid aanschaffen.
Re: Accutester gezocht
Ondersteund ook loodzuur, alhoewel een complete autoaccu ontladen via zo´n ding niet echt rap gaat.
Re: Accutester gezocht
Ontladen is volgens mij wel nodig voor goede capaciteit metingBarry2001 schreef:Ok, ontladen is niet nodig. Heb je ervaring met dit apparaat?
Re: Accutester gezocht
Yup, met minimaal 150A voor een start accu. Tenminste als je hem ook in een auto wilt gebruiken,
Maar als je denkt zo'n ding nodig te hebben voor routine controle? Je kunt er toch niet mee voorkomen dat je accu plotseling aan zijn eindje is. Daarvoor heb je toch een geavanceerder ding nodig.
Maar als je denkt zo'n ding nodig te hebben voor routine controle? Je kunt er toch niet mee voorkomen dat je accu plotseling aan zijn eindje is. Daarvoor heb je toch een geavanceerder ding nodig.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 07 apr 2015, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Accutester gezocht
Er werden vroeger toch in garage's van die accuzuur wegers gebruikt ?
dat was, meen ik een simpele en goede methode om de kwaliteit van een autoaccu te bepalen.
dat was, meen ik een simpele en goede methode om de kwaliteit van een autoaccu te bepalen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Accutester gezocht
Ja, wat bedoel je, de accu zal belast worden met een dikke R om te kunnen meten. In die zin wordt er ontladen. Die laders van Conrad zouden in 10 sec. een meting kunnen doen.sevenup schreef:Ontladen is volgens mij wel nodig voor goede capaciteit metingBarry2001 schreef:Ok, ontladen is niet nodig. Heb je ervaring met dit apparaat?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Accutester gezocht
Accu's zijn tegenwoordig vaak 'onderhoudsvrij' en gesloten, wat jij noemt is inderdaad een oudere methode.ray5150 schreef:Er werden vroeger toch in garage's van die accuzuur wegers gebruikt ?
dat was, meen ik een simpele en goede methode om de kwaliteit van een autoaccu te bepalen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Accutester gezocht
Ok, wat is een geavanceerder apparaat?Pjotr schreef:Yup, met minimaal 150A voor een start accu. Tenminste als je hem ook in een auto wilt gebruiken,
Maar als je denkt zo'n ding nodig te hebben voor routine controle? Je kunt er toch niet mee voorkomen dat je accu plotseling aan zijn eindje is. Daarvoor heb je toch een geavanceerder ding nodig.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Accutester gezocht
Over een paar weken krijgt de laRo weer een beurt, standaard test de dealer de accu. Dat mag ook wel, dat ding vreet zoveel stroom met al die elektronische systemen.
Re: Accutester gezocht
Dat ding meet de capaciteit niet heh. Die belast hem gewoon en kijkt hoe erg het voltage inzakt om te zien hoe hij er aan toe is.Barry2001 schreef:Ja, wat bedoel je, de accu zal belast worden met een dikke R om te kunnen meten. In die zin wordt er ontladen. Die laders van Conrad zouden in 10 sec. een meting kunnen doen.sevenup schreef:Ontladen is volgens mij wel nodig voor goede capaciteit metingBarry2001 schreef:Ok, ontladen is niet nodig. Heb je ervaring met dit apparaat?
Re: Accutester gezocht
Klopt en als je dat nu een bepaalde tijd doet en ziet dan wat er nog aan spanning over is hebje al een aardige indicatie hoe goed de accu is.Lutkeveld schreef:Dat ding meet de capaciteit niet heh. Die belast hem gewoon en kijkt hoe erg het voltage inzakt om te zien hoe hij er aan toe is.Barry2001 schreef:Ja, wat bedoel je, de accu zal belast worden met een dikke R om te kunnen meten. In die zin wordt er ontladen. Die laders van Conrad zouden in 10 sec. een meting kunnen doen.sevenup schreef:Ontladen is volgens mij wel nodig voor goede capaciteit meting
Zo werkt dat ding in de garage ook.
Daar wordt de accu ook niet volledig ontladen om vast te stellen of dezen voldoende capaciteit heeft.
Re: Accutester gezocht
Vond hier nog een goede uitleg van de werking.
http://www.amt.nl/PageFiles/13644/001_2 ... plaats.pdf
http://www.amt.nl/PageFiles/13644/001_2 ... plaats.pdf
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Accutester gezocht
Ik snap niet waarom je zo'n wil aanschaffen, tenzij van plan bent een garagebedrijf te beginnen. De beste test is gewoon het begin van het winterseizoen, als de temperaturen beginnen te dalen richting vriespunt en je merkt dat het startmotortje behoorlijk minder snel begint te draaien is dat het moment om een nieuwe te gaan halen. Tijdens warme seizoenen zal zelden een accu het opgeven.
Re: Accutester gezocht
Dat klopt en zo'n simpel garageding zegt net zoveel als je auto start wel of hij start niet. Het zegt gewoon niets over de rest capaciteit van de accu en hoelang hij nog mee gaat.Kappa7 schreef:
Klopt en als je dat nu een bepaalde tijd doet en ziet dan wat er nog aan spanning over is hebje al een aardige indicatie hoe goed de accu is.
Zo werkt dat ding in de garage ook.
Daar wordt de accu ook niet volledig ontladen om vast te stellen of dezen voldoende capaciteit heeft.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 08 apr 2015, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Accutester gezocht
Ben je daar wel zeker van? Zo'n ding in een korte tijd ontladen geeft niet een reële indicatie van de capaciteit (zie Peukert's Law).
Doet er ook niet echt toe, zolang hij maar de benodigde piekstroom kan leveren is er niks aan de hand, dat ding word toch constant bijgeladen.
Doet er ook niet echt toe, zolang hij maar de benodigde piekstroom kan leveren is er niks aan de hand, dat ding word toch constant bijgeladen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Accutester gezocht
Peukert of niet. Belangrijkste is dat een accu bij lagere temperaturen minder (start)capaciteit heeft. Vandaar mijn opmerking wat betreft het begin van het winterseizoen. Als je startmotor net zo snel draait bij 0 graden als bij 20 graden, zit het wel snor en kom je de winter wel door. Ik heb nooit in mijn leven met mijn eigen auto's met een lege accu gestaan in de winter, wel met andermans rotzooi........
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Accutester gezocht
Mensen, ik zoek een accutester (herhaal het gewoon nog een keer
) waarmee ik de capaciteit van een startaccu kan meten. Als dit met een eenvoudig apparaat niet kan waarmee dan wel? Wie kent of heeft ervaring met zo'n apparaat? Mag best wat kosten. Accu levensverhalen en beschouwingen mooi, maar ik wil METEN 
