3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Moderator: Beheerdersteam
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Het testje met de Dale / Vishay was al weer snel afgelopen, deze weerstanden klinken als gewone MOX weerstanden, er zit dan een soort 'gruis' over de hoge tonen, goed hoorbaar als je met je oor recht voor de tweeter luistert. Op grotere afstand hoor je dan een soort onnatuurlijkheid over de stemmen wat onaangenaam overkomt in verhouding tot de M-resist en Duelund.
Ik heb nu toch maar Wouter zijn idee opgevolgd. De Duelund CAST serie weerstand zit weer in het filter en ik heb als test een 2.2uF Westcap (paper in oil condensator) parallel gezet. Alle Mundorf SGO heb ik verkocht maar de Westcap is een wolf in schaapskleren. Ik heb deze wel eens 1:1 getest tegen een Mundorf SGO en hij kan goed meekomen.
De waarde 2.2uF is overigens puur op de gok.
Groetjes Walter
Ik heb nu toch maar Wouter zijn idee opgevolgd. De Duelund CAST serie weerstand zit weer in het filter en ik heb als test een 2.2uF Westcap (paper in oil condensator) parallel gezet. Alle Mundorf SGO heb ik verkocht maar de Westcap is een wolf in schaapskleren. Ik heb deze wel eens 1:1 getest tegen een Mundorf SGO en hij kan goed meekomen.
De waarde 2.2uF is overigens puur op de gok.
Groetjes Walter
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
nu je toch met weerstanden aan t testen bent, wat dacht je van de volgende (beide met een niet audiofiel prijskaartje):
- Caddock Thick Film
- een DIY weerstand van carbon vezel
die eerste is een tip van Tony, die 2e van o.a. FreesKees
- Caddock Thick Film
- een DIY weerstand van carbon vezel
die eerste is een tip van Tony, die 2e van o.a. FreesKees
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Hallo Henkjan,
De Caddock thick film weerstanden zijn mij bekend, maar ik ben er nog nooit aan toegekomen om die een keer te bestellen en te proberen. Weet jij wat deze weerstanden doen qua tophoog?
De Duelund CAST weerstanden zijn natuurlijk carbon, dus ik verwacht veel gelijkenis met een DIY carbon weerstand.
Groetjes Walter
De Caddock thick film weerstanden zijn mij bekend, maar ik ben er nog nooit aan toegekomen om die een keer te bestellen en te proberen. Weet jij wat deze weerstanden doen qua tophoog?
De Duelund CAST weerstanden zijn natuurlijk carbon, dus ik verwacht veel gelijkenis met een DIY carbon weerstand.
Groetjes Walter
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
ik heb die allemaal (keramiek, mox, tf, carbon) eens vergeleken in de "All Black", daar kon ik niet echt veel verschil waarnemen (maar ik moet ook toegeven dat ik er niet echt veel tijd in gestopt heb, ik had een schakelbare setup gemaakt om op een luisterdag te kunnen vergelijken maar dat is er nooit van gekomen helaas) mss kan de nw eigenaar van die speakers wat meer vertellen
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
De laatst bekende eigenaar is Sjons
Ik heb het geprobeerd maar kon geen duidelijk verschil ontdekken.
Ik heb het geprobeerd maar kon geen duidelijk verschil ontdekken.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Denk het niet. Opgedampt carbon is eigenlijk vergelijkbaar met een MOX waar metaalfilm is opgedampt. Een draadgewonden weerstand met lage inductie zoals de MRES20 of de Superes sluiten qua constructie eigenlijk veel beter aan bij de spoelen van drivers waar een dunne draad op een spoeldrager zit. Een draadgewonden DIY carbon is dan een leuk alternatief als experiment.Walt schreef:Hallo Henkjan,
De Caddock thick film weerstanden zijn mij bekend, maar ik ben er nog nooit aan toegekomen om die een keer te bestellen en te proberen. Weet jij wat deze weerstanden doen qua tophoog?
De Duelund CAST weerstanden zijn natuurlijk carbon, dus ik verwacht veel gelijkenis met een DIY carbon weerstand.
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Even een stukje geperst houtskool opgemeten; rond de 40 Ohm.

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
En hoe meet ie over het audiobereik en hoe afhankelijk is ie van de stroom die je erdoor stuurt?
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
The saga continues...
Na nog wat meer simuleren zag ik dat een condensator parallel aan de serie weerstand eigenlijk niet goed werkt in dit filter. Het tophoog is veel beter te bevorderen door de serieweerstand kleiner te maken. Ik heb nu een 10 ohm Mundorf M-Resist parallel aan de Duelund CAST gezet.
Vanaf 5 kHz is het hoog volgens simulatie dan circa 1 dB harder. Dat mag klinken als weinig extra maar voor finetunen is dat best een groot verschil. Het echte verschil is waarschijnlijk nog wat groter, want een kleiner deel van de totale stroom gaat nu door de Duelund.
De 'eindoplossing' zou dan een Duelund CAST serie weerstand in een kleinere waarde kunnen zijn, dit om te compenseren voor de extra afval in het tophoog van dit type weerstand. Het wordt dan wel gokken welke waarde nodig is...
Groetjes Walter
Na nog wat meer simuleren zag ik dat een condensator parallel aan de serie weerstand eigenlijk niet goed werkt in dit filter. Het tophoog is veel beter te bevorderen door de serieweerstand kleiner te maken. Ik heb nu een 10 ohm Mundorf M-Resist parallel aan de Duelund CAST gezet.
Vanaf 5 kHz is het hoog volgens simulatie dan circa 1 dB harder. Dat mag klinken als weinig extra maar voor finetunen is dat best een groot verschil. Het echte verschil is waarschijnlijk nog wat groter, want een kleiner deel van de totale stroom gaat nu door de Duelund.
De 'eindoplossing' zou dan een Duelund CAST serie weerstand in een kleinere waarde kunnen zijn, dit om te compenseren voor de extra afval in het tophoog van dit type weerstand. Het wordt dan wel gokken welke waarde nodig is...
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Heb je de Duelunds wel eens nagemeten?
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Deze laatste variant klinkt veelbelovend, het tophoog is weer terug op het oude niveau en de spraakverstaanbaarheid is beter dan met puur M-Resist. Ook de s-klanken lijken op een goed niveau te zitten.
@Dre: de Duelund en M-resist meten beide gelijk op de multimeter, ik wilde ze ook nog met ATB opmeten (weerstand meting van 20Hz tot 20000Hz) maar helaas krijg ik een foutmelding bij het openen van het programma (echt een prutsprogramma dat ATB).
Ik vermoed dat deze weerstand of een oplopende weerstand hebben met oplopende frequentie (minder waarschijnlijk) of zich enigzins inductief gedragen voor oplopende frequentie (meer waarschijnlijk). Op hun site schrijven ze ook dat ze bij het ontwerpen rekening hebben gehouden met het gedrag van de aangesloten driver. Wellicht zit hem hier het euvel. Een AMT heeft extreem vlakke impedantie curve waar normale drivers op willen lopen naar het hoog?
Hoe dan ook, ik weet na deze testen wel beter welke richting ik op moet. Als de huidige oplossing blijft bevallen dan ga ik Duelund CAST in kleinere waarde bijbestellen.
Groetjes Walter
@Dre: de Duelund en M-resist meten beide gelijk op de multimeter, ik wilde ze ook nog met ATB opmeten (weerstand meting van 20Hz tot 20000Hz) maar helaas krijg ik een foutmelding bij het openen van het programma (echt een prutsprogramma dat ATB).
Ik vermoed dat deze weerstand of een oplopende weerstand hebben met oplopende frequentie (minder waarschijnlijk) of zich enigzins inductief gedragen voor oplopende frequentie (meer waarschijnlijk). Op hun site schrijven ze ook dat ze bij het ontwerpen rekening hebben gehouden met het gedrag van de aangesloten driver. Wellicht zit hem hier het euvel. Een AMT heeft extreem vlakke impedantie curve waar normale drivers op willen lopen naar het hoog?
Hoe dan ook, ik weet na deze testen wel beter welke richting ik op moet. Als de huidige oplossing blijft bevallen dan ga ik Duelund CAST in kleinere waarde bijbestellen.
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Indien het echt zo zou zijn dat de Duelund inductief is, dan ben je hoe dan ook het tophoog aan het verminderen. Als je dat herstelt door de weerstandswaarde te verlagen dan brengt je ook het hele gebied van 5-10kHz omhoog. Het is dan niet meer neutraal, het klinkt frisser dan neutraal met nog steeds relatief minder tophoog dan in de situatie dat je weerstand niet inductief is.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Na een weekje luisteren heb ik de extra parallel weerstand weer verwijderd. Zoals
Jeroen al aangaf geeft dit teveel hoog. Dat klinkt goed bij lagere volumes maar bij serieus luisteren als het wat harder mag is het teveel. Ik ben nu weer terug bij alleen de Duelund weerstand, deze ga ik nu verder laten inspelen. Hij is sowieso al behoorlijk bijgetrokken sinds het begin.
Groetjes Walter
Jeroen al aangaf geeft dit teveel hoog. Dat klinkt goed bij lagere volumes maar bij serieus luisteren als het wat harder mag is het teveel. Ik ben nu weer terug bij alleen de Duelund weerstand, deze ga ik nu verder laten inspelen. Hij is sowieso al behoorlijk bijgetrokken sinds het begin.
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Nieuwe tweak van Jack Bybee:
http://stereotimes.com/post/bybee--quan ... l-enhancer
Een plaatje dat je onder je apparatuur kan leggen en daarmee het geluid enorm verbeterd. Beetje zoals een Suzy Wong tegel welke op de 'gehakt' filosofie baseert.
Groetjes Walter
http://stereotimes.com/post/bybee--quan ... l-enhancer
Een plaatje dat je onder je apparatuur kan leggen en daarmee het geluid enorm verbeterd. Beetje zoals een Suzy Wong tegel welke op de 'gehakt' filosofie baseert.
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Die moet je stiekem in je wedstrijd speaker plaatsen. 
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Die aankondiging komt 4 dagen te laat.......
Als 1 april grap had hij namelijk best goed geweest....
Als 1 april grap had hij namelijk best goed geweest....
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Dacht dat steengrillen inmiddels uit was.....
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Nee hoor, hier in Drenthe is het weer helemaal hip. Wel even op tijd aangeven wanneer je wil steengrillen, het opwarmen van een hunebed duurt namelijk vier dagends23man schreef:Dacht dat steengrillen inmiddels uit was.....
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
En dan een hele buffel er op? 
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
wellicht kan ds23man een heel paard doneren!
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Zit die in de vriezer dan?
Ray mag niet mee eten denk ik.......
Ray mag niet mee eten denk ik.......
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Van Bybee naar paardensteak, blijft een apart forum toch...
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Oké,terug naar de Bybee.......
Ga je ze bestellen?
Ga je ze bestellen?
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ik twijfel nog, eentje lijkt wel wat te doen maar volgens de review wordt het pas echt goed met 5 stuks, dan wordt het wel weer prijzig...
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Dan is een Suzy Wong tegel goedkoper. 
