3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Het testje met de Dale / Vishay was al weer snel afgelopen, deze weerstanden klinken als gewone MOX weerstanden, er zit dan een soort 'gruis' over de hoge tonen, goed hoorbaar als je met je oor recht voor de tweeter luistert. Op grotere afstand hoor je dan een soort onnatuurlijkheid over de stemmen wat onaangenaam overkomt in verhouding tot de M-resist en Duelund.

Ik heb nu toch maar Wouter zijn idee opgevolgd. De Duelund CAST serie weerstand zit weer in het filter en ik heb als test een 2.2uF Westcap (paper in oil condensator) parallel gezet. Alle Mundorf SGO heb ik verkocht maar de Westcap is een wolf in schaapskleren. Ik heb deze wel eens 1:1 getest tegen een Mundorf SGO en hij kan goed meekomen.

De waarde 2.2uF is overigens puur op de gok.

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_1815[1].JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Henkjan »

nu je toch met weerstanden aan t testen bent, wat dacht je van de volgende (beide met een niet audiofiel prijskaartje):
- Caddock Thick Film
- een DIY weerstand van carbon vezel

die eerste is een tip van Tony, die 2e van o.a. FreesKees
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Hallo Henkjan,

De Caddock thick film weerstanden zijn mij bekend, maar ik ben er nog nooit aan toegekomen om die een keer te bestellen en te proberen. Weet jij wat deze weerstanden doen qua tophoog?

De Duelund CAST weerstanden zijn natuurlijk carbon, dus ik verwacht veel gelijkenis met een DIY carbon weerstand.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Henkjan »

ik heb die allemaal (keramiek, mox, tf, carbon) eens vergeleken in de "All Black", daar kon ik niet echt veel verschil waarnemen (maar ik moet ook toegeven dat ik er niet echt veel tijd in gestopt heb, ik had een schakelbare setup gemaakt om op een luisterdag te kunnen vergelijken maar dat is er nooit van gekomen helaas) mss kan de nw eigenaar van die speakers wat meer vertellen
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door FR_Aad »

De laatst bekende eigenaar is Sjons

Ik heb het geprobeerd maar kon geen duidelijk verschil ontdekken.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef:
Hallo Henkjan,

De Caddock thick film weerstanden zijn mij bekend, maar ik ben er nog nooit aan toegekomen om die een keer te bestellen en te proberen. Weet jij wat deze weerstanden doen qua tophoog?

De Duelund CAST weerstanden zijn natuurlijk carbon, dus ik verwacht veel gelijkenis met een DIY carbon weerstand.

Groetjes Walter
Denk het niet. Opgedampt carbon is eigenlijk vergelijkbaar met een MOX waar metaalfilm is opgedampt. Een draadgewonden weerstand met lage inductie zoals de MRES20 of de Superes sluiten qua constructie eigenlijk veel beter aan bij de spoelen van drivers waar een dunne draad op een spoeldrager zit. Een draadgewonden DIY carbon is dan een leuk alternatief als experiment.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door richard »

Even een stukje geperst houtskool opgemeten; rond de 40 Ohm.
Afbeelding
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door jeroen_d »

En hoe meet ie over het audiobereik en hoe afhankelijk is ie van de stroom die je erdoor stuurt?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

The saga continues...

Na nog wat meer simuleren zag ik dat een condensator parallel aan de serie weerstand eigenlijk niet goed werkt in dit filter. Het tophoog is veel beter te bevorderen door de serieweerstand kleiner te maken. Ik heb nu een 10 ohm Mundorf M-Resist parallel aan de Duelund CAST gezet.

Vanaf 5 kHz is het hoog volgens simulatie dan circa 1 dB harder. Dat mag klinken als weinig extra maar voor finetunen is dat best een groot verschil. Het echte verschil is waarschijnlijk nog wat groter, want een kleiner deel van de totale stroom gaat nu door de Duelund.

De 'eindoplossing' zou dan een Duelund CAST serie weerstand in een kleinere waarde kunnen zijn, dit om te compenseren voor de extra afval in het tophoog van dit type weerstand. Het wordt dan wel gokken welke waarde nodig is... :evil:

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_1816[1].JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door dre »

Heb je de Duelunds wel eens nagemeten?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Deze laatste variant klinkt veelbelovend, het tophoog is weer terug op het oude niveau en de spraakverstaanbaarheid is beter dan met puur M-Resist. Ook de s-klanken lijken op een goed niveau te zitten.

@Dre: de Duelund en M-resist meten beide gelijk op de multimeter, ik wilde ze ook nog met ATB opmeten (weerstand meting van 20Hz tot 20000Hz) maar helaas krijg ik een foutmelding bij het openen van het programma (echt een prutsprogramma dat ATB).

Ik vermoed dat deze weerstand of een oplopende weerstand hebben met oplopende frequentie (minder waarschijnlijk) of zich enigzins inductief gedragen voor oplopende frequentie (meer waarschijnlijk). Op hun site schrijven ze ook dat ze bij het ontwerpen rekening hebben gehouden met het gedrag van de aangesloten driver. Wellicht zit hem hier het euvel. Een AMT heeft extreem vlakke impedantie curve waar normale drivers op willen lopen naar het hoog?

Hoe dan ook, ik weet na deze testen wel beter welke richting ik op moet. Als de huidige oplossing blijft bevallen dan ga ik Duelund CAST in kleinere waarde bijbestellen.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door jeroen_d »

Indien het echt zo zou zijn dat de Duelund inductief is, dan ben je hoe dan ook het tophoog aan het verminderen. Als je dat herstelt door de weerstandswaarde te verlagen dan brengt je ook het hele gebied van 5-10kHz omhoog. Het is dan niet meer neutraal, het klinkt frisser dan neutraal met nog steeds relatief minder tophoog dan in de situatie dat je weerstand niet inductief is.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Na een weekje luisteren heb ik de extra parallel weerstand weer verwijderd. Zoals
Jeroen al aangaf geeft dit teveel hoog. Dat klinkt goed bij lagere volumes maar bij serieus luisteren als het wat harder mag is het teveel. Ik ben nu weer terug bij alleen de Duelund weerstand, deze ga ik nu verder laten inspelen. Hij is sowieso al behoorlijk bijgetrokken sinds het begin.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Nieuwe tweak van Jack Bybee:

http://stereotimes.com/post/bybee--quan ... l-enhancer

Een plaatje dat je onder je apparatuur kan leggen en daarmee het geluid enorm verbeterd. Beetje zoals een Suzy Wong tegel welke op de 'gehakt' filosofie baseert.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door dre »

Die moet je stiekem in je wedstrijd speaker plaatsen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Olaf Analogue »

Die aankondiging komt 4 dagen te laat.......
Als 1 april grap had hij namelijk best goed geweest....
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door ds23man »

Dacht dat steengrillen inmiddels uit was.....
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Zweitse »

ds23man schreef:
Dacht dat steengrillen inmiddels uit was.....
Nee hoor, hier in Drenthe is het weer helemaal hip. Wel even op tijd aangeven wanneer je wil steengrillen, het opwarmen van een hunebed duurt namelijk vier dagen :rofl:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door dre »

En dan een hele buffel er op? :yeah:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

wellicht kan ds23man een heel paard doneren!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door dre »

Zit die in de vriezer dan? :shock:

Ray mag niet mee eten denk ik....... :lagge:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Van Bybee naar paardensteak, blijft een apart forum toch...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door dre »

Oké,terug naar de Bybee.......

Ga je ze bestellen?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Ik twijfel nog, eentje lijkt wel wat te doen maar volgens de review wordt het pas echt goed met 5 stuks, dan wordt het wel weer prijzig...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door dre »

Dan is een Suzy Wong tegel goedkoper. :mrgreen:
Gesloten