Als ik 250 Volt er uit krijg en dat wordt 225 Volt na gelijkrichting met 4x diode 7004 kan ik hem waarschijnlijk wel weggooien denk ik?
Rudolf heeft steeds weer vragen
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Rudolf heeft steeds weer vragen
Heb trafootje met veel draadjes uit oude stereo buizenradio; NOS gekocht; wel enkele schemaas gevonden maar blijft lastig.
Als ik 250 Volt er uit krijg en dat wordt 225 Volt na gelijkrichting met 4x diode 7004 kan ik hem waarschijnlijk wel weggooien denk ik?
Zonder afvlak-C zekerRudolf schreef:Heb trafootje met veel draadjes uit oude stereo buizenradio; NOS gekocht; wel enkele schemaas gevonden maar blijft lastig.
Anne
Met helemaal niks er aan; ik ben gewend (
alsof ik er als beginner verstand van heb
) dat ac naar dc gelijkrichten toch wel (onbelast reeds) flink omhoog gaat, dit verbaast me.
Wisselspanning gaat op geregelde tijden naar 0 volt (hoe zou je anders wisselen van + naar - ).Gelijkgericht is dan maar in één richting doorlaten.Maar bij 0 is er niks, ook niet door te laten.Een condensator na gelijkrichten laad op maar, omdat de stroom maar in 1 richting gaat (gelijkrichten !) ontlaad ie niet.Blijft plakken op de hoogst voorgekomen spanning.Rudolf schreef:Met helemaal niks er aan; ik ben gewend (alsof ik er als beginner verstand van heb
) dat ac naar dc gelijkrichten toch wel (onbelast reeds) flink omhoog gaat, dit verbaast me.
Zonder die C meet je een gemiddelde waarde van de voortdurend op- en neergaande spanning.
De vraag om plaatjes slaat op de trafo, kunnen we zien wat er aan te sluiten valt (misschien)
Anne
Ja ik zal een foto maken; zo'n trafo uit een stereo buizenradio heeft veel draadjes; ik heb een schema gevonden van hoe het zou moeten, maar het doet niet wat het moet doen. En er waren heel veel types van, indertijd. Ze worden nog steeds wel aangeboden als NOS op Ebay. Types zoals Grundig BV 9005 531 ; deze heet dan weer ....533
Weer wat anders; zijn de huidige elco's sowieso altijd veel kleiner dan 40 (50) jaar geleden?
Ik wil in mijn Klein + Hummel ES20 versterker , hoewel hij goed speelt, de grote elco's vervangen. Die van tegenwoordig zijn de helft kleiner, geen gezicht
; maar ik zal de kast maar gauw dicht doen zeker ? Uit 1968. Koud bromt hij een beetje, ligt ook aan het feit dat hij houten kast heeft en aan de bovenkant geen metalen deksel; ga ik er ook maar tussen frotten 
Ik wil in mijn Klein + Hummel ES20 versterker , hoewel hij goed speelt, de grote elco's vervangen. Die van tegenwoordig zijn de helft kleiner, geen gezicht
En 5000 uF vervangen door 4700 uF zal wel mogen toch? 2x 4700 beter en mooier dan 1x 10.000 uF denk ik toch ook?
5000uF betaat niet meer.
5000uF betaat niet meer.
Elco's zijn idd wel kleiner nu.Je had er vroeger zelfs met vloeibaar electrolyt in, moesten rechtop staan
Voor 't uitzicht, de ouwe leegmaken en een nieuwe in 't omhulsel, net echt
Om de afscherming ook vanboven te krijgen, deksel vanbinnen zilverpapier tegen plakken, soldeeroortje met houtschroef ertegen en een draad naar massa.
4700 of 5000µF maakt niet uit, die dingen hebben geen preciese waarde (vroeger zelfs -50 tot +100%)
Anne
Voor 't uitzicht, de ouwe leegmaken en een nieuwe in 't omhulsel, net echt
Om de afscherming ook vanboven te krijgen, deksel vanbinnen zilverpapier tegen plakken, soldeeroortje met houtschroef ertegen en een draad naar massa.
4700 of 5000µF maakt niet uit, die dingen hebben geen preciese waarde (vroeger zelfs -50 tot +100%)
Anne
Mooi dank je; een deksel past er wel op want ze waren ook met zonder houten kast leverbaar, dan wel met metalen deksel. Ik fiks wel wat; is uit het zicht uiteindelijk.
Er zijn natuurlijk veel (buizen-) versterkers waar het veel lelijker is zo'n klein dingetje als je de oude vervangt; mannen zijn daar wel gevoelig voor natuurlijk
Die K+H versterkers klinken zo goed, en zijn zo simpel, wel zeer degelijke materialen.
Ga ook maar eens kijken naar de FM tuner, en misschien eens een buizenversterker van K+H; is al een draadje van zag ik, klinkt niet verkeerd (zo te lezen dan)
Er zijn natuurlijk veel (buizen-) versterkers waar het veel lelijker is zo'n klein dingetje als je de oude vervangt; mannen zijn daar wel gevoelig voor natuurlijk
Die K+H versterkers klinken zo goed, en zijn zo simpel, wel zeer degelijke materialen.
Ga ook maar eens kijken naar de FM tuner, en misschien eens een buizenversterker van K+H; is al een draadje van zag ik, klinkt niet verkeerd (zo te lezen dan)
Hier is een relatief simpele truc voor : bouw de nieuwe elco simpelweg in de oude :Rudolf schreef:Weer wat anders; zijn de huidige elco's sowieso altijd veel kleiner dan 40 (50) jaar geleden?
Ik wil in mijn Klein + Hummel ES20 versterker , hoewel hij goed speelt, de grote elco's vervangen.
Die van tegenwoordig zijn de helft kleiner, geen gezicht; maar ik zal de kast maar gauw dicht doen zeker ?
Uit 1968. Koud bromt hij een beetje, ligt ook aan het feit dat hij houten kast heeft en aan de bovenkant geen metalen deksel; ga ik er ook maar tussen frotten
Zo blijft hij optisch origineel. dit word ook gedaan met oude buizenradio's.
Wel wat opvullen zodat de nieuwe niet kan zwabberen.Anders breekt misschien een draad af.
Ook weer niet zo dat ie z'n warmte niet kwijt kan bij een elco achter de gelijkrichter.die kan warm worden door de rimpelstroom.
Anne
Ook weer niet zo dat ie z'n warmte niet kwijt kan bij een elco achter de gelijkrichter.die kan warm worden door de rimpelstroom.
Anne
Dat is een mooie oplossing voor als ze in het zicht zitten !!
Zit er geen giftig spul in zulke ouwe potten?
Zit er geen giftig spul in zulke ouwe potten?
Zoiets als papier, aluminium en boorzuur of zo.
Geloof niet dat 't kwaad kan, nooit last van gehad
Anne
PS. Nieuw gezicht ?
,mis nog steeds de rooie neus 
Geloof niet dat 't kwaad kan, nooit last van gehad
Anne
PS. Nieuw gezicht ?
Ja, je moet er natuurlijk niet aan gaan likken ofzo...
En voor de zekerheid kun je een paar plastic handschoentjes aantrekken.
Er zijn componenten die gevaarlijker zijn bij het demonteren.
En voor de zekerheid kun je een paar plastic handschoentjes aantrekken.
Er zijn componenten die gevaarlijker zijn bij het demonteren.
Ik kan erg onhandig zijn; voelde laats aan een elco waar 250 Volt op stond of hij warm werd; heel even maar ?
En bovenop zit geen plastic.

En bovenop zit geen plastic.
Iets heel anders: kun je de mH waarde van een spoeltje uit een luidspreker scheidingsfilter meten of herleiden of zo; staat er vaak niet op.
Daar is toch een meter voorRudolf schreef:Iets heel anders: kun je de mH waarde van een spoeltje uit een luidspreker scheidingsfilter meten of herleiden of zo; staat er vaak niet op.
De (wisselstroom)weerstand van een spoel is 2 x π x f x L.
π is (ong.) 3,14 f de frequentie in Herz en L de zelfindktie in Henry, krijg je ohm als resultaat.
Met een bekende stroom(I) erdoor meet je de spanning(V) over de spoel dan is V/I= 2 x 3,14 x 50 x L als de stroom uit het lichtnet komt (50Hz).Die "bekende" stroom krijg je door een bekende spanning via een grote weerstand op de spoel aan te sluiten.Als je er voor zorgt dat die (serie)weerstand heel groot is tov de wisselstroomweerstand van de spoel dan is de stroom zo goed als volledig bepaald door de gebruikte (net)spanning en de serieweerstand.
De enige onbekende is dan nog L, rekenen maar
Anne
Ojee, ik dacht luidspreker filters moet ik me eens in verdiepen, zijn maar en paar componenten; dat zou ik zelfs kunnen snappen. Maar het duizelt me nu al. Ik zal maar een paar Visaton spoeltjes kopen waar het op staat

http://nl.wikipedia.org/wiki/Scheidingsfilter
Dit volg ik niet helemaal...je hebt een spoeltje waarvan je de waarde niet weet,
er worden verschillenden methode's aangereikt om de Inductie te meten of te berekenen, en je antwoord dat je wel een andere spoel gaat kopen...
Schiet mij maar lek...
Dit volg ik niet helemaal...je hebt een spoeltje waarvan je de waarde niet weet,
er worden verschillenden methode's aangereikt om de Inductie te meten of te berekenen, en je antwoord dat je wel een andere spoel gaat kopen...
Schiet mij maar lek...
En dan koop je een spoeltje met de waarde erop, en dan ... klopt 't niet
Anne
Anne
Ja, maar dat was weer iemand anders :
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =6&t=22013
Die bedoelde je toch ?
Die bedoelde je toch ?
Sorry, ik begrijp vaak dingen niet; kan ik me er wel in verdiepen maar het lukt niet.
Ik vind het wel leuk om mee bezig te zijn. Praktisch ben ik wel handig maar de theorie is niet erg aanwezig.
Het forum heet toch zelfBOUWaudio ?
Jullie zijn er voor het WETEN
ik zal niet verder aandringen, ben al heel blij met jullie; zo'n forum is voor mij een belangrijk deel van de hobby.
Ik probeer echt wel zelf veel te vinden, uren per dag op het net.
Ik vind het wel leuk om mee bezig te zijn. Praktisch ben ik wel handig maar de theorie is niet erg aanwezig.
Het forum heet toch zelfBOUWaudio ?
Jullie zijn er voor het WETEN
ik zal niet verder aandringen, ben al heel blij met jullie; zo'n forum is voor mij een belangrijk deel van de hobby.
Ik probeer echt wel zelf veel te vinden, uren per dag op het net.
Was wel de aanleiding ja . Ook zo'n vraag maar met een meter, blijkbaar ook niet altijd zaligmakend.ray5150 schreef:Ja, maar dat was weer iemand anders :
Die bedoelde je toch ?
Daar kan Rudolf ook het tekeningetje vinden hoe de zelfinduktie te bepalen zoals in m'n (te ingewikkeld ?)verhaal even terug.
Het vervelende (nou vervelend
Als je alles moet uitleggen en dan daarin weer alles uitleggen enz. begint 't op een beeld tussen twee spiegels te lijken,komt geen eind aan
Anne