Leuk, de stoute schoenen aangetrokken

!
Da's ook precies wat ik zeg;
praktisch gezien verwacht ik geen enorme problemen, het zal vast prima klinkend te maken zijn. Maar daarmee moet je niet ontkennen dat die problemen er ook niet
zijn.
In Troels' meting zie je overigens ook duidelijk een procent of meer K2 en K3, inderdaad op 2kHz en 3kHz, precies zoals je ze verwacht. En dat is nog op tamelijk lage ingangsspanning...Ik schat Troels best hoog in, maar 'nog nooit zo'n nette performance gezien' is denk ik een beetje over-enthousiasme van hem. 'T is ook maar een mens natuurlijk.
De stelling was overigens dat die harmonischen zouden verdwijnen na passende filtering (of niet, afhankelijk van wie er stelling neemt). Daar zegt Troels voor zover ik kan zien, niets over helaas.
Mijn punt is : die 6kHz resonantie blijft altijd bestaan, en reageert op elk geluidje waarvan 6kHz een harmonische is.
Gesteld wordt, dat filtering die 6kHz kan dempen. Via de elektrische weg, de spreekspoel kortsluiten voor maximale electrische demping ('de spreekspoel zoveel mogelijk op zijn plekkie vastklemmen').
Voor zover ik kan zien zijn daar twee problemen mee:
1. De spreekspoel WAS al die tijd al maximaal gedempt : de ongefilterde mid is al volledig kortgesloten door de uitgangsimpedantie van de versterker. Beter dan dat, kan de elektrische demping niet worden.
2. Het gaat niet om een ZUIGERbeweging die gedempt moet worden, maar om een resonantie in de plaat (het membraan) zelf. Al soldeer je de spreekspoel vast in de magneet, zodat er geen enkele zuigerbeweging gemaakt kan worden : het membraan zal alsnog willen reageren op elk geluid, waarvan 6kHz een harmonische is. Het is nu eenmaal een 'klok'. Alleen dempen (coaten) of bijvoorbeeld in het midden tegenhouden kunnen daar iets tegen doen.
Puntje 2 gaat het mij eigenlijk om. Is dat een probleem ? Neuh, in de praktijk valt het allemaal heus wel mee. Maar de imperfectie ís er wel, en een elektrisch hulpje kan het niet voor je oplossen.
EDIT. Om te verduidelijken wat ik bedoel, kun je het volgende doen. Gedachtenexperiment is voor sommigen genoeg, maar je kunt het ook in het echt doen:
- Pak een basje met een harde konus. Ingebouwd in een kast ? Prima, hoor je het nog beter. Haal wel even los van de versterker!
- Geef een een flinke tik tegen de konus met je nagel, je voert hem nu een heel breedbandig spectrum.
- In het geluid wat je hoort, springen 2 dingen er overduidelijk uit : de lage eigenresonantie van het 'membraan als zuiger' + ophanging (+eventuele kast), en de hoge eigenresonantie van het membraan als plaat.
- Geef de speaker maximale elektrische demping (=sluit hem kort) en probeer opnieuw. Het lage geluid is fors zachter, het hoge geluid verandert niets aan...
- Nog een stapje verder : hou het membraan op 1 punt op de spreekspoel tegen, vinger erop (=spreekspoel vastgesoldeerd, méér elektrische demping dan je ooit zal kunnen of willen bereiken). Probeer opnieuw. Helemaal géén reactie meer in het laag, maar de hoge resonantie is onveranderd....