Nieuwe COAX van seas

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

avdboom

Re: Nieuwe COAX van seas

Bericht door avdboom »

Ik dacht what the heck, ik vraag het Troels gewoon... Hij heeft immers hands/on ervaring er mee O:) .

Ik heb hem gemailt met daarin de vraag wij hij denkt van de K3 vervormingen als gevolg van breakups op 2kHz en 27kHz.

Zijn antwoord kort en bondig:
- Zijn vervorming metingen suggereren niet zulke problemen, sterker nog, hij heeft nog nooit zo´n nette performance gezien (bij een coax denk ik dan). Zie zijn site voor de meting.
- Misschien hadden ze bij K+T wel een pre productie versie omdat fabrikanten die al lang van tevoren toesturen om te testen voor de lanceer datum???
- Hij denkt dat er te zwaar getild wordt aan ruwe metingen, terwijl het met een filter heel anders kan worden.

Kort om, hij verwacht geen problemen op dit gebied.

De tijd zal het denk ik leren, maar het lijkt mij dat iemand met zijn ervaring dit wel goed zal inschatten... Ik wacht geduldig naar zijn verdere uitwerking er van, wat nog wel even gaat duren... O:). Niet erg want ik heb ook nog genoeg lopen (en straks kruipen... letterlijk en figuurlijk :lol: ).
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Leuk, de stoute schoenen aangetrokken :goeie: !
Da's ook precies wat ik zeg; praktisch gezien verwacht ik geen enorme problemen, het zal vast prima klinkend te maken zijn. Maar daarmee moet je niet ontkennen dat die problemen er ook niet zijn.

In Troels' meting zie je overigens ook duidelijk een procent of meer K2 en K3, inderdaad op 2kHz en 3kHz, precies zoals je ze verwacht. En dat is nog op tamelijk lage ingangsspanning...Ik schat Troels best hoog in, maar 'nog nooit zo'n nette performance gezien' is denk ik een beetje over-enthousiasme van hem. 'T is ook maar een mens natuurlijk.

De stelling was overigens dat die harmonischen zouden verdwijnen na passende filtering (of niet, afhankelijk van wie er stelling neemt). Daar zegt Troels voor zover ik kan zien, niets over helaas.

Mijn punt is : die 6kHz resonantie blijft altijd bestaan, en reageert op elk geluidje waarvan 6kHz een harmonische is.
Gesteld wordt, dat filtering die 6kHz kan dempen. Via de elektrische weg, de spreekspoel kortsluiten voor maximale electrische demping ('de spreekspoel zoveel mogelijk op zijn plekkie vastklemmen').
Voor zover ik kan zien zijn daar twee problemen mee:
1. De spreekspoel WAS al die tijd al maximaal gedempt : de ongefilterde mid is al volledig kortgesloten door de uitgangsimpedantie van de versterker. Beter dan dat, kan de elektrische demping niet worden.
2. Het gaat niet om een ZUIGERbeweging die gedempt moet worden, maar om een resonantie in de plaat (het membraan) zelf. Al soldeer je de spreekspoel vast in de magneet, zodat er geen enkele zuigerbeweging gemaakt kan worden : het membraan zal alsnog willen reageren op elk geluid, waarvan 6kHz een harmonische is. Het is nu eenmaal een 'klok'. Alleen dempen (coaten) of bijvoorbeeld in het midden tegenhouden kunnen daar iets tegen doen.

Puntje 2 gaat het mij eigenlijk om. Is dat een probleem ? Neuh, in de praktijk valt het allemaal heus wel mee. Maar de imperfectie ís er wel, en een elektrisch hulpje kan het niet voor je oplossen.

EDIT. Om te verduidelijken wat ik bedoel, kun je het volgende doen. Gedachtenexperiment is voor sommigen genoeg, maar je kunt het ook in het echt doen:
- Pak een basje met een harde konus. Ingebouwd in een kast ? Prima, hoor je het nog beter. Haal wel even los van de versterker!
- Geef een een flinke tik tegen de konus met je nagel, je voert hem nu een heel breedbandig spectrum.
- In het geluid wat je hoort, springen 2 dingen er overduidelijk uit : de lage eigenresonantie van het 'membraan als zuiger' + ophanging (+eventuele kast), en de hoge eigenresonantie van het membraan als plaat.
- Geef de speaker maximale elektrische demping (=sluit hem kort) en probeer opnieuw. Het lage geluid is fors zachter, het hoge geluid verandert niets aan...
- Nog een stapje verder : hou het membraan op 1 punt op de spreekspoel tegen, vinger erop (=spreekspoel vastgesoldeerd, méér elektrische demping dan je ooit zal kunnen of willen bereiken). Probeer opnieuw. Helemaal géén reactie meer in het laag, maar de hoge resonantie is onveranderd....
avdboom

Bericht door avdboom »

Ik had hem ook zijn gedachten gevraagd m.b.t. het dempen van de resonanties met notches, maar daar is hij helaas niet op in gegaan. Misschien omdat hij van mening is dat dit in de praktijk geen obstakel gaat vormen?

Anyway, het is een mooie driver en ondanks zijn tekortkomingen zou er iets goeds klinkends mee gemaakt moeten kunnen worden, in ieder geval volgens troels...

Ik houd zijn website in de gaten, voorlopig heb ik toch geen budged/tijd hier iets mee te doen. Maar voor over wat jaartjes zou dit misschien wel een kandidaat kunnen zijn??? Daar gaan we nog heel wat nachtjes over slapen O:) . Ik heb nog wel meer ontwerpen/principes op het oog. Genoeg tijd mij te orrienteren O:) .
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

avdboom schreef:
Ik dacht what the heck, ik vraag het Troels gewoon... Hij heeft immers hands/on ervaring er mee O:) .
:goeie: :rock:
bas focal m180
Contacteer:

Voor die genen die niet van harde conussen houd is er ook eentje met papieren konus en zijde dome tweeter.
Bijlagen
seas_h1699_08_06_fs.jpg
grimoire
Contacteer:

Bericht door grimoire »

Mooi deze zwarte variant!
markbakk

Bericht door markbakk »

Volgens SEAS (en volgens mij ook) is dat een coax die je als mid/hoog moet gebruiken, Fs = 126Hz. Mooie, bijna niet de waveguide verstorende rolrand (zie ook hoe KEF dit oplost). Iets voor een OB misschien?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

bas focal m180 schreef:
Voor die genen die niet van harde conussen houd is er ook eentje met papieren konus en zijde dome tweeter.
Wat een waanzinnige driver! Ik ga d'r eens aan rekenen :D
avdboom

Bericht door avdboom »

Very Nice! Als iemand hier iets mee maakt ben ik erug benieuwd!
bas focal m180
Contacteer:

SSassen schreef:
bas focal m180 schreef:
En?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

bas focal m180 schreef:
SSassen schreef:
bas focal m180 schreef:
En?
Geen tijd gehad :/
architect

Bericht door architect »

hij ziet er ook erg netjes uit =D>
daar kun je wel een stijlvol ontwerp bij verzinnen
bas focal m180
Contacteer:

SSassen schreef:

Komt tijd komt raad.

Een mooie seas excel Nextel of Magnesium membraam eronder.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

bas focal m180 schreef:
SSassen schreef:

Komt tijd komt raad.

Nee, een 2.5 weg, met twee stuks 17cm alu eronder, filteren ergens rond 300Hz.
cve

Bericht door cve »

SSassen schreef:
bas focal m180 schreef:
SSassen schreef:

Komt tijd komt raad.

Nee, een 2.5 weg, met twee stuks 17cm alu eronder, filteren ergens rond 300Hz.
Dat lijkt mij een meer dan prima idee. Met dat idee speel ik ook al een tijdje nadat ik de TAD's had gehoord.

Co
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

met een coax zou ik toch een 3weg proberen, je wil die mid zo min mogelijk laten bewegen...
meiborg

Bericht door meiborg »

Als die Coax mid rond de 300hz er in komt lijkt het mij niet zo slecht? Krijgt geen echt laag te verduren zo, als je de tweeter xo rond de 2,5khz legt speelt de mid 3 octaven, netjes toch.

Mvg Reinder
cve

Bericht door cve »

Troels stelt voor om het laag bij 200-250 te filteren. Dat leek mij al een mooie suggestie. Die 300 van Sander is dan veiliger maar misschien juist iets te voorzichtig. Die mid is nog behoorlijk groot, dus veel uitslaan zal de conus niet doen.

Co
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Een optie zou zijn de Seas coax met twee stuks CA18RNX, da's een zeer nette 17cm woofer die ook in een compacte kast prima voldoet. Wederom filteren rond 200-300Hz. Ik kan helaas geen nette 17cm woofer met zwarte alu conus vinden.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

No longer available.
Bah! ...
grimoire
Contacteer:

Bericht door grimoire »

SSassen schreef:
Soms moet ik niet zo zeuren:
...
SSassen schreef:
No longer available.
Bah! ...
:rofl:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

SSassen schreef:
Een optie zou zijn de Seas coax met twee stuks CA18RNX, da's een zeer nette 17cm woofer die ook in een compacte kast prima voldoet. Wederom filteren rond 200-300Hz. Ik kan helaas geen nette 17cm woofer met zwarte alu conus vinden.
dus toch 3weg, geen 2-en-een-half?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Henkjan schreef:
SSassen schreef:
dus toch 3weg, geen 2-en-een-half?
2-en-een-half, 3-weg, het is net hoe je 't omschrijft, de coax doet 200hz-20kHz, de twee woofers 0hz-200hz, maar om de baffle step te compenseren zou ik de twee woofers wel als een 2-en-een-half-weg willen filteren.
Plaats reactie