Gelijkrichter; onnozele vraag

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Re: Gelijkrichter; onnozele vraag

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef:
Je had dat ding beter even bij Dick Best kunnen bestellen, had je hem allang in huis gehad.
Da's ook niet altijd het geval... :(
pompebled

Bericht door pompebled »

pompebled schreef:
Morgen maar elders in de stad parkeren en te voet door de opgebroken straten.
Morgen is inmiddels gisteren en ik heb nieuwe onderdelen in huis.
Vanochtend de boel aangesloten en wéér kakte het voltage in...

Alles weer uit en nagelopen.
De oorspronkelijke set-up in de kast was symmetrisch en de elko's waren dus ook zo aangesloten, dit had ik me niet gerealiseerd, dus één van de eklo's zat verpoold aan de uitgang van de brugcel... :oops:

Ik heb één elko losgekoppeld en de boel correct aangesloten; nu heb ik 16,75V gelijkstroom.

De versterker speelt momenteel, maar ik heb nog steeds die 100Hz brom op het sub kanaal; het is minder dan voorheen, maar met het master volume dicht en het sub kanaal vol open (da's ongeveer 80% méér dan ik nodig heb) bromt het fors.
Kan ik de brugcel met mijn geknoei beschadigd hebben, wat die brom veroorzaakt?

Ook met een traditionele voeding is de versterker zonder signaal niet stil, ik heb nog steeds hoogfrequent gemiespel.
Als je muziek luid genoeg afspeelt, hoor je dit niet meer, maar dit hoort natuurlijk niet zo...

Nu komt het signaal van de HD, dus ik ga straks nog even naar binnen om het met een CD speler te proberen

Groeten, Jan.
richard38

Bericht door richard38 »

Ja , bestel even een paar stivige gelijksblokken, verschillende, net als diodes, niets in voorraad is erg irritant. Moet well zeggen dat qua elco's je fout zit daar, en daar bedoel ik mee dat er een bulk gekocht wordt en dan mis je er een paar.... vergeet het maar, niet diy vriendelijk. Maar jouw probleem is de inrush current natuurlijk en de draden zijn ook niet echt super, als ik zo bekijk. Vermogen genoeg iig:) , ik zou wat meer afschermen qua straling , maar ik gebruik dj studio en hifi en dat laatste met die rca's wordt je moe van.

Gebruik betere kabels en je hebt zoveel ruimte, maar je wilt het meeste zo kort mogelijk houden qua kabels. Werk het eerst schematisch uit en leg het voor wat je van plan bent.
dit is zonde van je geld , aangezien behuizingen niet goedkoop zijn. Gelijk richter van alu met schroef mogelijkheid blijf ik het fijnst en makelijkst vinden. je hebt geen pcb nodig en chassis dient als koelelement.

Suc6
pompebled

Bericht door pompebled »

Hallo Richard,

Zou je willen uitleggen wat je bedoelt?
richard38 schreef:
Ja , bestel even een paar stevige gelijksblokken, verschillende, net als diodes, niets in voorraad is erg irritant.
Ik neem aan dat je brugcellen bedoelt, degene die ik nu gebruik is een 35A 1000V.
richard38 schreef:
Moet wel zeggen dat qua elco's je fout zit daar, en daar bedoel ik mee dat er een bulk gekocht wordt en dan mis je er een paar.... vergeet het maar, niet diy vriendelijk.
Op welke manier zit ik fout met de elko's? Ik gebruik momenteel één 63V 10.000 elko. Hoe mis ik er een paar? Van wat?
richard38 schreef:
Maar jouw probleem is de inrush current natuurlijk en de draden zijn ook niet echt super, als ik zo bekijk.
Definiëer 'niet echt super' als je wilt.
richard38 schreef:
Gebruik betere kabels en je hebt zoveel ruimte, maar je wilt het meeste zo kort mogelijk houden qua kabels. Werk het eerst schematisch uit en leg het voor wat je van plan bent.
De behuizing op de foto is tijdelijk, de spullen komen van een vorig project, vandaar de rommelige opzet.
De kabels zijn 1,5mm², is dat te dun?

Groeten, Jan.
Plaats reactie