Scan Speak Vertigo Actief (gesloten Vertigo + DS 4.0 + 23W)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Scan Speak Vertigo Actief (gesloten Vertigo + DS 4.0 + 2

Bericht door hannesie »

Het kan wel eens zijn dat je teveel Angel hair hebt gebruikt :oops:

En noppenschuim en AH is behoorlijk wat voor een midkastje, gaat misschien wat duf klinken zo.

Maar misschien is het beter eerst te luisteren. :roll:
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Scan Speak Vertigo Actief (gesloten Vertigo + DS 4.0 + 2

Bericht door JeroenGRT »

Pritex zit nu goed vast, wel wat uitgehaald...volgens het originele Vertigo ontwerp. Twaron zit nu 50g per 6l in, heb ik nu ook in de originele Vertigo's zitten. Er word 3-10 gram per liter aanbevolen, mocht het duf gaan klinken dan kan ik er zo wat uithalen. Maar deze ervaring heb ik nu niet. Ik heb er nog wat loodbitumen bijbesteld, kwam net 4 platen te kort voor de subkast.
Bijlagen
PICT0454w.jpg
PICT0456w.jpg
PICT0457w.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Scan Speak Vertigo Actief (gesloten Vertigo + DS 4.0 + 2

Bericht door dre »

hoe ga je ze afwerken?
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Scan Speak Vertigo Actief (gesloten Vertigo + DS 4.0 + 2

Bericht door JeroenGRT »

Spuiten...in de kleur van jeroen_d's audio meubel waarschijnlijk :D
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Scan Speak Vertigo Actief (gesloten Vertigo + DS 4.0 + 2

Bericht door dre »

lijkt me een prima keus!
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Scan Speak Vertigo Actief (gesloten Vertigo + DS 4.0 + 2

Bericht door JeroenGRT »

En 2 topkasten spelen, samen met 1 subwoofer! De andere subwoofer moet nog verder worden voorzien van loodbitumen, is bij Speakerland besteld.
Het formaat valt me nog reuze mee, zo naast de originele Vertigo zijn ze wel 'iets dikker' maar de WAF factor is nog redelijk
Klinkt enorm strak en schoon, het scherpe randje is eraf. Denk dat dit met de solid core speakerbekabeling te maken heeft, de originele Vertigo heeft verzilverde bekabeling. Verder valt op dat de topkast nu minder ver doorloopt in het laag dan de originele Vertigo, maar dat is logisch. Het zware werk word nu gedaan door de 23W.

Nu nog frontjes bijmaken, de tweede sub afmaken en laten spuiten.
Bijlagen
DSC_0841w.jpg
DSC_0842w.jpg
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Scan Speak Vertigo Actief (gesloten Vertigo + DS 4.0 + 2

Bericht door Wowly »

Eerlijke reply? Ik vind de originele kasten mooier.

Slanker, meer model, goed formaat. Die van jou zien er nog wat bulky uit. Maargoed, ze zijn nog niet eens afgewerkt. Nu we het daar toch over hebben: hoe gaan ze worden afgewerkt? Misschien dat ik het met fraai gelijnd fineer wat fraaier vind worden. Maargoed, je maakt hem voor jezelf, en als je er zelf tevreden mee bent ik dat het hoogst haalbare.

Overigens, 10 jaar gelden vond ik dit soort giganten juist erg gaaf! Grappig dat mijn smaak is veranderd..... Of misschien is de originele speaker van spakerland wel juist zo fraai in zijn ogenschijnlijke eenvoud?

Bij de weg: ik maak deze post niet om je ontwerp de grond in te trappen, maar misschien heb je wat een een opinie voordat je de speakers helemaal afmaakt? Mocht je deze reply toch niet fijn vinden haal ik hem natuurlijk weg.

jan
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Scan Speak Vertigo Actief (gesloten Vertigo + DS 4.0 + 2

Bericht door JeroenGRT »

Hoi Jan,

Geen probleem, kritiek is altijd welkom! De originele Vertigo kasten vind ik ook erg mooi, ik vind het zelf een van de meest geslaagde ontwerpen van audiocomponents. Bij dit ontwerp wilde ik een topkast en subkast maken, voor het geluid leek me dit beter. Dit ontwerp vind ik persoonlijk in ieder geval mooier dan de Maxima, maar inderdaad hij is niet zo smal als de originele Vertigo. Ach ja dankzij de 23W woofer is de breedte van de subkast nog redelijk gebleven (28cm) . En ik vind zo'n speaker net wat mooier dan werken met losse subs.

Ze worden in ieder geval gespoten, waarschijnlijk in RAL 9006 witaluminium. In deze kleur lijken ze optisch misschien ook wat 'kleiner' :D
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Scan Speak Vertigo Actief (gesloten Vertigo + DS 4.0 + 2

Bericht door jeroen_d »

Als je iets optisch kleiner wilt laten zijn moet je volgens mij niet met een lichte kleur werken.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Scan Speak Vertigo Actief (gesloten Vertigo + DS 4.0 + 2

Bericht door Martijn M »

Sorry dat ik zo laat binnen kom, maar je had de 23W eventueel aan de zijkant kunnen plaatsen, waardoor je grofweg de maten van kast van de originele Vertigo had kunnen aanhouden, of zelfs de kasten had kunnen hergebruiken. Desalniettemin denk ik dat deze speaker er met afwerking ook wel heel mooi uit zal zien. Gewoon de originele Vertigo er niet naast zetten, zodat je niet direct kunt vergelijken :wink: . Succes met de verdere voortgang!
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Scan Speak Vertigo Actief (gesloten Vertigo + DS 4.0 + 2

Bericht door Lnsadnoh »

Ben het met Jeroen eens, zwart kleed gewoon slank af :) .
Desalniettemin is het ook puur smaak.
De Basis die ik nu heb staan zijn vrij donker en vind ik nogal aanwezig tov van mijn lambrisering (omgeving), deze is vrij licht van kleur.
Bij mij zal denk ik dan ook een lichtere kleur beter staan en valt het minder op.
Vandaar ook weer licht hout, beuken in dit geval.
Maar van mij mag een speaker wel opvallen :D .
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Scan Speak Vertigo Actief (gesloten Vertigo + DS 4.0 + 2

Bericht door JeroenGRT »

jeroen_d schreef:
Als je iets optisch kleiner wilt laten zijn moet je volgens mij niet met een lichte kleur werken.
Ow dat dacht ik altijd :) , achja ik denk dat het wel mooi word met die kleur. Ik vind die kleur van jouw speakers, en audio meubel ook erg mooi.
Martijn M schreef:
Sorry dat ik zo laat binnen kom, maar je had de 23W eventueel aan de zijkant kunnen plaatsen, waardoor je grofweg de maten van kast van de originele Vertigo had kunnen aanhouden, of zelfs de kasten had kunnen hergebruiken. Desalniettemin denk ik dat deze speaker er met afwerking ook wel heel mooi uit zal zien. Gewoon de originele Vertigo er niet naast zetten, zodat je niet direct kunt vergelijken :wink: . Succes met de verdere voortgang!
Sidewoofer was voor mij geen optie, aangezien ik zoiets niet vrij kan plaatsen. En ik wilde de originele kasten eigenlijk niet verbouwen, deze zet ik zo in de verkoop.
Hondasnl schreef:
Ben het met Jeroen eens, zwart kleed gewoon slank af :) .
Desalniettemin is het ook puur smaak.
De Basis die ik nu heb staan zijn vrij donker en vind ik nogal aanwezig tov van mijn lambrisering (omgeving), deze is vrij licht van kleur.
Bij mij zal denk ik dan ook een lichtere kleur beter staan en valt het minder op.
Vandaar ook weer licht hout, beuken in dit geval.
Maar van mij mag een speaker wel opvallen :D .
Ik vind zwart ook erg mooi, maar ben bang dat het dan nogal aanwezig is in het interieur. Hoogglans zwart doe ik sowieso niet meer, dat is wel erg mooi maar je ziet er ook echt alles op. Matzwart of zijdeglans zwart zou dan nog een optie zijn.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Scan Speak Vertigo Actief (gesloten Vertigo + DS 4.0 + 2

Bericht door Wowly »

Ah gelukkig, ik vind het altijd erg lastig om kritisch te zijn op een opbouwende manier.....
Ik vind zo'n gigaspeaker ook wel gaaf hoor, maar dat oorspronkelijke ontwerp is denk ik gewoon zo sterk....

Jan
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: Scan Speak Vertigo Actief (gesloten Vertigo + DS 4.0 + 2

Bericht door piet1955 »

Ik had persoonlijk de topkast even breed als de baskast laten beginnen en dan taps toe laten lopen.
En/of mbv grote facetten de boven kast slanker doen lijken, maar wel aan de onderzijde even breed als de baskast.
Dat maakt optisch toch wel een heel verschil.

Ach het is een kwestie van smaak wat de een mooi vind hoeft , gelukkig, de ander niet mooi te vinden. :rock:
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Scan Speak Vertigo Actief (gesloten Vertigo + DS 4.0 + 2

Bericht door Rizzo »

Als de topkasten breder zijn dan het origineel en niet de facetten bevat die het origineel wel bevat, zijn er dan geen wijzigingen nodig aan het filter?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Scan Speak Vertigo Actief (gesloten Vertigo + DS 4.0 + 2

Bericht door hannesie »

Om het anders wat vriendelijker te maken kan je ook de randen met een afrondfrees bewerken met een niet te grote radius dat maakt het net een stuk vriendelijker, optisch gezien dan.

Een beetje als de betonmortels van Arno.

Een beetje dus de BRAUN vormgeving van jaren terug komt weer terug. :rock:
B.V. Apple Iphone is daar eigenlijk ook van afgeleid.
Afbeelding
Rizzo schreef:
Als de topkasten breder zijn dan het origineel en niet de facetten bevat die het origineel wel bevat, zijn er dan geen wijzigingen nodig aan het filter?
Dat zou wel eens kunnen. :oops:
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Scan Speak Vertigo Actief (gesloten Vertigo + DS 4.0 + 2

Bericht door JeroenGRT »

De topkast heeft dezelfde breedte als het origineel, namelijk 24cm. Filter wijzigingen waren niet nodig.
Ik heb dit in ieder geval met Rolph Smulders en Ruud van Speakerland besproken. Enige wat er anders is, is dat de midwoofer nu in een gesloten kast zit en ongeveer 20L tot zijn beschikking heeft. En deze topkast heeft niet de facetten van de originele Vertigo.

Die afrondingen zullen het inderdaad wat vriendelijker doen ogen...maar ik weet nog niet of ik dat wel zo mooi vind. Eigenlijk wil ik het zo simpel en strak mogelijk houden. Als ze straks gespoten zijn dan ziet het er al heel anders uit . Ach ik vind het wel goed zo, ze zijn ook door de vrouw goedgekeurd...dus wat wil je nog meer?? :D

Belangrijkste is het geluid natuurlijk...en echt waar die midwoofer is zoveel mooier in een gesloten kast 8) . Het klinkt echt super!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Scan Speak Vertigo Actief (gesloten Vertigo + DS 4.0 + 2

Bericht door hannesie »

JeroenGRT schreef:
Die afrondingen zullen het inderdaad wat vriendelijker doen ogen...maar ik weet nog niet of ik dat wel zo mooi vind.
Maar wij wel...... :lol: :lol: :mrgreen:
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Scan Speak Vertigo Actief (gesloten Vertigo + DS 4.0 + 2

Bericht door JeroenGRT »

Dan moet ik natuurlijk geen afrondingen kiezen, dat doet iedereen al :lol:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Scan Speak Vertigo Actief (gesloten Vertigo + DS 4.0 + 2

Bericht door Wowly »

Een te grote radius werkt denk ik niet, een kleintje doet al wonderen. Overigens kun je ook nog een héle grote radius maken: krijg je zo'n apple look.

Overigens zou ik denk ik de speaker wel recht laten, mooi fineer gaat hem denk ik erg fraai maken, één kleur is denk ik bij zo'n grote kast wat vlak. Alhoewel: wat dacht je van zo'n matte chroomkleur: jatseeeee!!!!

Nee alle gekheid op een stokje: gewoon doen wat je zelf het mooiste vind natuurlijk. Het belangrijkste is het geluid zoals je zal aangaf!

jan
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Scan Speak Vertigo Actief (gesloten Vertigo + DS 4.0 + 2

Bericht door JeroenGRT »

Donderdag heb ik de speakers opgehaald van de spuiter, en sinds vandaag heb ik alles erin zitten en zit ik volop te genieten van het geluid. Ik heb net 2 uurtjes zitten luisteren...de originele Vertigo's staan in de gang . en kunnen in de verkoop.
Het is de investering waard geweest, dit speelt op een beduidend hoger niveau dan de standaard Scan Speak Vertigo!

De speakers verdwijnen gewoon (ook dankzij de metrum dac) , door de toevoeging van de subs klinkt het nog ruimtelijker. Het gaat veel harder en geeft meer definitie. Er treed geen vervorming op. Ben nu een beetje aan het spelen met de instellingen van de Hypex, ik heb de crossover nu op 50hz staan. Als je hem hoger inzet dan gaat dat ten koste van het mooie middengebied. Ben zeer tevreden!
Bijlagen
DSC_0903w.jpg
DSC_0906w.jpg
DSC_0907w.jpg
gespotenvertigo.png
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Scan Speak Vertigo Actief (gesloten Vertigo + DS 4.0 + 2

Bericht door Wowly »

=D> =D> =D> =D>

Goed om te horen dat het al de inspanningen waard was! Die rust die je krijgt met een goede sub is kostbaar, maar waard!!!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Scan Speak Vertigo Actief (gesloten Vertigo + DS 4.0 + 2

Bericht door jeroen_d »

Mooi project hoor! Fijn dat het geslaagd is.
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Scan Speak Vertigo Actief (gesloten Vertigo + DS 4.0 + 2

Bericht door JeroenGRT »

Bedankt! Ben er ook zeer tevreden over!
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Scan Speak Vertigo Actief (gesloten Vertigo + DS 4.0 + 2

Bericht door bas focal m180 »

JeroenGRT schreef:
Bedankt! Ben er ook zeer tevreden over!
Te Koop op MP!

Waarom doe je ze weg.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”