Filter autospeaker set (voor niet-auto gebruik)

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Filter autospeaker set (voor niet-auto gebruik)

Bericht door grimoire »

Bij setjes autospeakers (woofer met losse tweeter) krijg je er een filter bij. Ik heb in mn schuur nog zon setje liggen en vraag me af voor wat voor een baffle afmetingen dit nou enigzins geschikt zou zijn?

Ik verwacht geen audiofiel wonder, maar goed genoeg voor een toekomstige garage of klusradio
Laatst gewijzigd door grimoire op zo 29 mar 2015, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14140
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Filter autospeaker set

Bericht door Walt »

Dit is wel heel weinig info, heb je een foto of nog beter een schema met de waarden van de componenten?

Groetjes Walter
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Filter autospeaker set

Bericht door grimoire »

Filter plaatje
Bijlagen
IMG-20150329-WA0000.jpg
Laatst gewijzigd door grimoire op zo 29 mar 2015, 13:26, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14140
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Filter autospeaker set

Bericht door Walt »

Kun je achterhalen of de woofer via het spoeltje loopt en de tweeter via de condensator en weerstand? Of zijn alle componenten voor de tweeter bedoelt?

Groetjes Walter
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Filter autospeaker set

Bericht door grimoire »

Schema beschrijving:
Input + naar weerstand en spoel (andere einde spoel van woofer +)
Dus crossover op 3300 hz :think:

Tweeter + idd via grote condensator en weerstand
Voor de - van de tweeter zit nog dat kleine gele condensatortje
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Filter autospeaker set

Bericht door beijert »

Dat kleine gele beestje zal een beveiliging voor de tweeter zijn?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14140
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Filter autospeaker set

Bericht door Walt »

Inderdaad,

Verder dus een 1e orde filter en crossover op 3300Hz zou best eens kunnen, hangt natuurlijk af van de impedantie van de aangesloten woofer en tweeter, voor een auto doorgaans 4 ohm.

Groetjes Walter
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Filter autospeaker set

Bericht door grimoire »

Ok de basis gegevens worden langzaam duidelijk :relax:

Valt er met deze gegevens iets over te zeggen wat voor een baffle een aardige uitkomst zou kunnen bieden?

Woofer is 6,5 inch trouwens, volgens de fabrikant optimaal in 6-10 liter gesloten
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Filter autospeaker set

Bericht door bas focal m180 »

grimoire schreef:

Woofer is 6,5 inch trouwens, volgens de fabrikant optimaal in 6-10 liter gesloten
Als je qts en vas kan achterhalen ben je een heel end.
Dat wat fabrikanten opgeven is heel vaak dat het te klein is.
Dit soort speakers zitten in een deur of in hoedenplank, Qts en fs is vaak te hoog om in een kastje een nette afstemming te krijgen.
Maar in de deur krijg je wel een redelijk laag.

Een kastje van 10 liter te maken, een dicht en een zelfde speakerkast maar dan aperiodisch gedempt lijkt mij het proberen waard.
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Filter autospeaker set (voor niet-auto gebruik)

Bericht door grimoire »

de fabrikant die ik gemaild had kreeg ik de reactie dat ze deze speakers in verschillende behuizingen getest hadden en dat 6-10 liter gesloten het beste konkt (behuizing ingebouwd in deur)

Ik hoopte hier wat aanwijzingen te krijgen voor de baffle afmetingen
Bv beste is zo smal mogelijk, of juist zo groot mogelijke baffle met woofer in het midden en tweeter in een hoek etc
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14140
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Filter autospeaker set (voor niet-auto gebruik)

Bericht door Walt »

In de auto ingebouwd heb je een enorme baffle lijkt me, dus ik gok dat een zo groot mogelijk baffle gunstig zal uitpakken met dit filter. Is ook niet gek gezien de kleine spoel waarde. Alleen is een grote baffle lastig te combineren met een 6-10 liter kast... :mrgreen:
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Filter autospeaker set (voor niet-auto gebruik)

Bericht door grimoire »

Haha daar zit wat in!

Zal eens kijken hoe plan ik m kan maken in een tekening. Misschien met de zijkant driehoekig dan heeft ie een wat groter vlak om op te staan
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Filter autospeaker set (voor niet-auto gebruik)

Bericht door bas focal m180 »

grimoire schreef:

Ik verwacht geen audiofiel wonder, maar goed genoeg voor een toekomstige garage of klusradio
grimoire schreef:
Haha daar zit wat in!

Zal eens kijken hoe plan ik m kan maken in een tekening. Misschien met de zijkant driehoekig dan heeft ie een wat groter vlak om op te staan
Het begint met ''verwacht geen audiofiel wonder''.

Kijk uit dat je straks niet eindigt met dure spoelen en condensatoren.

Een zelfbouwer wil toch het maximaal haalbare eruit halen.


On topic, als je ''rechthoekige'' kastjes tegen de muur zet ziet je luidspreker een groot klankbord net als een deur.

Lage toon is een grote golf die zijn kastje en muur als een geheel.
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Filter autospeaker set (voor niet-auto gebruik)

Bericht door grimoire »

Goeie tip van het tegen de muur aan zetten!

Ga een mooi plat rechthoekig kastje maken dan 8)
Heb zin om iets te maken, maar niet om dingen te kopen, gewoon lekker simpel houden

Tweaken zal beperkt blijven tot het aansluiten van een L-pad voor volume
(Toen ik de set ooit in mn auto had stonden de tweeters veelste hard, misschien waren mn deuren te lek en kostte dat woofer power :lagge: )
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Filter autospeaker set (voor niet-auto gebruik)

Bericht door grimoire »

Klinkt best wel goed eigenlijk, en aardig wat bas voor8 liter. Zeker geen vlakke respons, maar mooi geluid, leuk voor een klein tuinfeestje etc
Bijlagen
IMG-20150405-WA0000.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”