Filter autospeaker set (voor niet-auto gebruik)
Moderator: Beheerdersteam
Filter autospeaker set (voor niet-auto gebruik)
Bij setjes autospeakers (woofer met losse tweeter) krijg je er een filter bij. Ik heb in mn schuur nog zon setje liggen en vraag me af voor wat voor een baffle afmetingen dit nou enigzins geschikt zou zijn?
Ik verwacht geen audiofiel wonder, maar goed genoeg voor een toekomstige garage of klusradio
Ik verwacht geen audiofiel wonder, maar goed genoeg voor een toekomstige garage of klusradio
Laatst gewijzigd door grimoire op zo 29 mar 2015, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Filter autospeaker set
Dit is wel heel weinig info, heb je een foto of nog beter een schema met de waarden van de componenten?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Filter autospeaker set
Filter plaatje
Laatst gewijzigd door grimoire op zo 29 mar 2015, 13:26, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Filter autospeaker set
Kun je achterhalen of de woofer via het spoeltje loopt en de tweeter via de condensator en weerstand? Of zijn alle componenten voor de tweeter bedoelt?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Filter autospeaker set
Schema beschrijving:
Input + naar weerstand en spoel (andere einde spoel van woofer +)
Dus crossover op 3300 hz
Tweeter + idd via grote condensator en weerstand
Voor de - van de tweeter zit nog dat kleine gele condensatortje
Input + naar weerstand en spoel (andere einde spoel van woofer +)
Dus crossover op 3300 hz
Tweeter + idd via grote condensator en weerstand
Voor de - van de tweeter zit nog dat kleine gele condensatortje
Re: Filter autospeaker set
Inderdaad,
Verder dus een 1e orde filter en crossover op 3300Hz zou best eens kunnen, hangt natuurlijk af van de impedantie van de aangesloten woofer en tweeter, voor een auto doorgaans 4 ohm.
Groetjes Walter
Verder dus een 1e orde filter en crossover op 3300Hz zou best eens kunnen, hangt natuurlijk af van de impedantie van de aangesloten woofer en tweeter, voor een auto doorgaans 4 ohm.
Groetjes Walter
Re: Filter autospeaker set
Ok de basis gegevens worden langzaam duidelijk
Valt er met deze gegevens iets over te zeggen wat voor een baffle een aardige uitkomst zou kunnen bieden?
Woofer is 6,5 inch trouwens, volgens de fabrikant optimaal in 6-10 liter gesloten
Valt er met deze gegevens iets over te zeggen wat voor een baffle een aardige uitkomst zou kunnen bieden?
Woofer is 6,5 inch trouwens, volgens de fabrikant optimaal in 6-10 liter gesloten
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Filter autospeaker set
Als je qts en vas kan achterhalen ben je een heel end.grimoire schreef:
Woofer is 6,5 inch trouwens, volgens de fabrikant optimaal in 6-10 liter gesloten
Dat wat fabrikanten opgeven is heel vaak dat het te klein is.
Dit soort speakers zitten in een deur of in hoedenplank, Qts en fs is vaak te hoog om in een kastje een nette afstemming te krijgen.
Maar in de deur krijg je wel een redelijk laag.
Een kastje van 10 liter te maken, een dicht en een zelfde speakerkast maar dan aperiodisch gedempt lijkt mij het proberen waard.
Re: Filter autospeaker set (voor niet-auto gebruik)
de fabrikant die ik gemaild had kreeg ik de reactie dat ze deze speakers in verschillende behuizingen getest hadden en dat 6-10 liter gesloten het beste konkt (behuizing ingebouwd in deur)
Ik hoopte hier wat aanwijzingen te krijgen voor de baffle afmetingen
Bv beste is zo smal mogelijk, of juist zo groot mogelijke baffle met woofer in het midden en tweeter in een hoek etc
Ik hoopte hier wat aanwijzingen te krijgen voor de baffle afmetingen
Bv beste is zo smal mogelijk, of juist zo groot mogelijke baffle met woofer in het midden en tweeter in een hoek etc
Re: Filter autospeaker set (voor niet-auto gebruik)
In de auto ingebouwd heb je een enorme baffle lijkt me, dus ik gok dat een zo groot mogelijk baffle gunstig zal uitpakken met dit filter. Is ook niet gek gezien de kleine spoel waarde. Alleen is een grote baffle lastig te combineren met een 6-10 liter kast... 
Re: Filter autospeaker set (voor niet-auto gebruik)
Haha daar zit wat in!
Zal eens kijken hoe plan ik m kan maken in een tekening. Misschien met de zijkant driehoekig dan heeft ie een wat groter vlak om op te staan
Zal eens kijken hoe plan ik m kan maken in een tekening. Misschien met de zijkant driehoekig dan heeft ie een wat groter vlak om op te staan
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Filter autospeaker set (voor niet-auto gebruik)
grimoire schreef:
Ik verwacht geen audiofiel wonder, maar goed genoeg voor een toekomstige garage of klusradio
Het begint met ''verwacht geen audiofiel wonder''.grimoire schreef:Haha daar zit wat in!
Zal eens kijken hoe plan ik m kan maken in een tekening. Misschien met de zijkant driehoekig dan heeft ie een wat groter vlak om op te staan
Kijk uit dat je straks niet eindigt met dure spoelen en condensatoren.
Een zelfbouwer wil toch het maximaal haalbare eruit halen.
On topic, als je ''rechthoekige'' kastjes tegen de muur zet ziet je luidspreker een groot klankbord net als een deur.
Lage toon is een grote golf die zijn kastje en muur als een geheel.
Re: Filter autospeaker set (voor niet-auto gebruik)
Goeie tip van het tegen de muur aan zetten!
Ga een mooi plat rechthoekig kastje maken dan
Heb zin om iets te maken, maar niet om dingen te kopen, gewoon lekker simpel houden
Tweaken zal beperkt blijven tot het aansluiten van een L-pad voor volume
(Toen ik de set ooit in mn auto had stonden de tweeters veelste hard, misschien waren mn deuren te lek en kostte dat woofer power
)
Ga een mooi plat rechthoekig kastje maken dan
Heb zin om iets te maken, maar niet om dingen te kopen, gewoon lekker simpel houden
Tweaken zal beperkt blijven tot het aansluiten van een L-pad voor volume
(Toen ik de set ooit in mn auto had stonden de tweeters veelste hard, misschien waren mn deuren te lek en kostte dat woofer power
Re: Filter autospeaker set (voor niet-auto gebruik)
Klinkt best wel goed eigenlijk, en aardig wat bas voor8 liter. Zeker geen vlakke respons, maar mooi geluid, leuk voor een klein tuinfeestje etc
