Meting Jantzen C-coils.
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Meting Jantzen C-coils.
Je mag die spoel best even opsturen, ik heb hier een gecalibreerde LCR meter staan van krap 5000 euro, als die d'r ook een andere waarde uitpoept dan is d'r echt geen discussie meer.
Re: Meting Jantzen C-coils.
Vraag me af waar 't rare idee vandaan komt dat de zelfinduktie stroomafhangkelijk zou zijn
Is wel iets dat zo min mogelijk het geval moet zijn.Wisselstroom, hoe groot ook, doorloopt stromen van nul tot de top= de golfvorm.Stel dat de zelfinduktie ondertussen van waarde verandert, blijft er weinig heel van de oorsprongkelijke golfvorm=vervorming
Ze beweren dat de spoel voor grote vermogens (= grote stromen)geschikt is.Een ringkern is in de kortste keren verzadigd tenzij er een luchtspleet in zit.Een luchtspeelt maakt de kern minder stevig, als ie gevallen is zou er een breuk in kunnen zitten = tweede luchtspleet = lagere zelfinduktie.
Anne
Is wel iets dat zo min mogelijk het geval moet zijn.Wisselstroom, hoe groot ook, doorloopt stromen van nul tot de top= de golfvorm.Stel dat de zelfinduktie ondertussen van waarde verandert, blijft er weinig heel van de oorsprongkelijke golfvorm=vervorming
Ze beweren dat de spoel voor grote vermogens (= grote stromen)geschikt is.Een ringkern is in de kortste keren verzadigd tenzij er een luchtspleet in zit.Een luchtspeelt maakt de kern minder stevig, als ie gevallen is zou er een breuk in kunnen zitten = tweede luchtspleet = lagere zelfinduktie.
Anne
Re: Meting Jantzen C-coils.
Ongeacht of wat Jantzen stelt nu klopt : wat je (Anne) nu zegt over vervorming daardoor is gewoon waar.
'Het zou zeker niet moeten...'...
Maar verder zonder onderbouwing : ik heb het gevoel dat die vervorming in 'Olaf's toepassing', niet eens zo gek veel is, of iig verdrinkt in de vervorming van driver + overigen. (Behoorlijk laag afgefilterde woofer, een werkgebied waarin je wat hogere stromen verwacht, en zó extreem stroom-afhankelijk is het kennelijk ook weer niet...)
Maar idd : 'zou niet moeten...', en daarmee voelt het ook voor mij als een minder logische keuze in zo'n systeem.
ALS er inderdaad zo'n stroomsterkte-afhankelijkheid blijkt te bestaan
.
Leuk hoor, dit soort gekke situaties. Moet toch echt eens werk gaan maken van (een goede voeding in) mijn meetversterker. Heb er vorige week mijn neus toch flink aan gestoten met die stroomsturing-test... Mijn voedinkje is nog beroerder dan ik toen vermoedde...slaat echt helemaal nergens op
'Het zou zeker niet moeten...'...
Maar verder zonder onderbouwing : ik heb het gevoel dat die vervorming in 'Olaf's toepassing', niet eens zo gek veel is, of iig verdrinkt in de vervorming van driver + overigen. (Behoorlijk laag afgefilterde woofer, een werkgebied waarin je wat hogere stromen verwacht, en zó extreem stroom-afhankelijk is het kennelijk ook weer niet...)
Maar idd : 'zou niet moeten...', en daarmee voelt het ook voor mij als een minder logische keuze in zo'n systeem.
ALS er inderdaad zo'n stroomsterkte-afhankelijkheid blijkt te bestaan
Leuk hoor, dit soort gekke situaties. Moet toch echt eens werk gaan maken van (een goede voeding in) mijn meetversterker. Heb er vorige week mijn neus toch flink aan gestoten met die stroomsturing-test... Mijn voedinkje is nog beroerder dan ik toen vermoedde...slaat echt helemaal nergens op
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Meting Jantzen C-coils.
Van dit aanbod maak ik graag gebruik, ik heb in totaal 4 van deze spoelen welke ook alle vier dezelfde afwijking hebben.SSassen schreef:Je mag die spoel best even opsturen, ik heb hier een gecalibreerde LCR meter staan van krap 5000 euro, als die d'r ook een andere waarde uitpoept dan is d'r echt geen discussie meer.
ik zal je even een PB sturen.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Meting Jantzen C-coils.
MarcoSQ schreef:OK, succes ! Hoop dat je er mee verder komt, en vooral dat het resultaat gewoon een correcte waarde is!
Kan me iets anders eigenlijk niet voorstellen, Jantzen zal de boel toch niet zitten te bedonderen...
Voor als je verdergaat : heb een versimpeld online rekenhulpje voor je in elkaar gekrabbeld; scheelt een boel hoofdrekenen.
Save maar even naar je eigen PC, ik denk niet dat hij lang online blijft staan.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... 1515681595
Je kunt er mee checken wat ik je net voorreken. Maar ook lekker mee klooien om te zien wat er met andere spanningen/weerstanden/spoelen zou moeten gebeuren.
Eigenlijk een soort 'handmatige L-meter' dus, met die simpele meetopstelling.
Misschien ook leuk om de meetspanning steeds verder te verlagen, totdat je (hopelijk ?) ziet dat de zelfinductie ineens in elkaar dondert ? Ben benieuwd !
Moet je zulke lage spanningen wel nog fatsoenlijk kunnen meten, natuurlijk...
Voor het geval iemand al ergens aan heeft zitten pielen : dit is ongeveer de input, die ik bij jou zou verwachten :
Marco, bedankt voor je input.
Ik heb het bestand opgeslagen en ik heb de middelen om hiermee aan de gang te gaan dus dat ga ik volgende week doen.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Meting Jantzen C-coils.
Het is volgens mij op theoretische gronden wel zo dat bij grotere stromen de zelfinductie kan veranderen (= kleiner worden).
Een spoel met kern laat een B_H-grafiek zien die verzadiging vertoont. De waarde van B/H is gelijk aan μ, wat de magnetische permeabiliteit is.
Als de spoel in verzadiging gaat, wordt H wel groter (omdat I groter wordt) maar B minder dan evenredig, dus zal μ kleiner worden.
Als μ kleiner wordt, neemt de waarde van de spoel af: L is nl. evenredig met μ.
Dus op theoretische gronden kan een zelfinductie inderdaad kleiner worden bij grotere stromen.
Hetzelfde fenomeem zorgt voor vervorming in de spoel. De waarde van L wijzigt als de stroomsterkte varieert. Ongeveer net zoals een diode vervormt omdat de weerstandswaarde verandert als functie van de stroom.
Een spoel met kern laat een B_H-grafiek zien die verzadiging vertoont. De waarde van B/H is gelijk aan μ, wat de magnetische permeabiliteit is.
Als de spoel in verzadiging gaat, wordt H wel groter (omdat I groter wordt) maar B minder dan evenredig, dus zal μ kleiner worden.
Als μ kleiner wordt, neemt de waarde van de spoel af: L is nl. evenredig met μ.
Dus op theoretische gronden kan een zelfinductie inderdaad kleiner worden bij grotere stromen.
Hetzelfde fenomeem zorgt voor vervorming in de spoel. De waarde van L wijzigt als de stroomsterkte varieert. Ongeveer net zoals een diode vervormt omdat de weerstandswaarde verandert als functie van de stroom.
Re: Meting Jantzen C-coils.
Die ligt voor de hand en is ook wel bekend bij de elektronici hier. Ik denk dat Jantzen zich best kan hebben vergist. Men zou daar eens moeten weten wat hier wordt bekokstoofd.
Re: Meting Jantzen C-coils.
Het kernmateriaal van een trafo, of spoel, behoort een zo klein mogelijke hysteresis (liever geen)te hebben.Dat is opp.BH kurve zo klein mogelijkHans Nootdorp schreef:Het is volgens mij op theoretische gronden wel zo dat bij grotere stromen de zelfinductie kan veranderen (= kleiner worden).
Een spoel met kern laat een B_H-grafiek zien die verzadiging vertoont. De waarde van B/H is gelijk aan μ, wat de magnetische permeabiliteit is.
Als de spoel in verzadiging gaat, wordt H wel groter (omdat I groter wordt) maar B minder dan evenredig, dus zal μ kleiner worden.
Als μ kleiner wordt, neemt de waarde van de spoel af: L is nl. evenredig met μ.
Dus op theoretische gronden kan een zelfinductie inderdaad kleiner worden bij grotere stromen.
Hetzelfde fenomeem zorgt voor vervorming in de spoel. De waarde van L wijzigt als de stroomsterkte varieert. Ongeveer net zoals een diode vervormt omdat de weerstandswaarde verandert als functie van de stroom.
En de kern moet bemeten zijn voor de grootste stroom, geen verzadiging aub
Anne
Re: Meting Jantzen C-coils.
Markbakk, 'vergist' betekent hier dan een verkeerd labeltje neem ik aan ? Op alle vier ?
Ben bang dat er toch echt iets raars met die C-Coils aan de hand is, hoor...
Je hoeft maar kort te googlen, om mensen tegen te komen die hetzelfde gekke gedrag opmerken (of afwijkende waardes meten).
Hier nota bene een winkel, die er in zijn eigen woorden voor 'waarschuwt' :
Ben heel benieuwd wat je bevindingen gaan zijn, Olaf.
Lijkt toch een spoel te zijn met een heel beperkt toepassingsgebied. En pure high-end lijkt daar niet meteen bij te horen....
Ben bang dat er toch echt iets raars met die C-Coils aan de hand is, hoor...
Je hoeft maar kort te googlen, om mensen tegen te komen die hetzelfde gekke gedrag opmerken (of afwijkende waardes meten).
Hier nota bene een winkel, die er in zijn eigen woorden voor 'waarschuwt' :
Conflicteert overigens een ietsje, met wat Jantzen zelf stelt.Note the inductance value needs to be measured at 100Hz - The range where they are typically used as an inductor for the bass driver.
Typical handheld LCR meters measure at 1,000 Hz and will read a lower value than labelled. This is not a fault. They should be used in Bass crossovers only due to core distortion at higher frequencies.
Ben heel benieuwd wat je bevindingen gaan zijn, Olaf.
Lijkt toch een spoel te zijn met een heel beperkt toepassingsgebied. En pure high-end lijkt daar niet meteen bij te horen....
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Meting Jantzen C-coils.
In ieder geval is één van de spoelen onderweg naar Sander dus er zal binnenkort meer duidelijk worden.
Re: Meting Jantzen C-coils.
Op welke frequentie zou Sander dan meten ?
Er is wel een verband tussen frequentie en zelfinduktie wegens het kernmateriaal.Dat het zo'n groot verschil geeft lijkt me stug.
Je kunt 't wel makkelijk meten op 50Hz, Als je niet precies 6V of 50 Ω bij de hand hebt, iets anders dan en in verhouding omrekenen.
Anne
Er is wel een verband tussen frequentie en zelfinduktie wegens het kernmateriaal.Dat het zo'n groot verschil geeft lijkt me stug.
Je kunt 't wel makkelijk meten op 50Hz, Als je niet precies 6V of 50 Ω bij de hand hebt, iets anders dan en in verhouding omrekenen.
Anne
Re: Meting Jantzen C-coils.
Het enige dat ik kan bedenken is dat het kernmateriaal een rare vorm van remanentie vertoont. Maar zelfs dat zou dan niet-lineair zijn.
Los van dure LCR-meters, volgens mij kun je met de gemiddelde meetset prima het gedrag van deze spoelen meten, van een paar microVolt tot wat je meetversterker maar kan leveren en je serieweerstand maar wil verdragen. Mij lijkt niet-lineair gedrag bij tientallen uV niet echt acceptabel.
Los van dure LCR-meters, volgens mij kun je met de gemiddelde meetset prima het gedrag van deze spoelen meten, van een paar microVolt tot wat je meetversterker maar kan leveren en je serieweerstand maar wil verdragen. Mij lijkt niet-lineair gedrag bij tientallen uV niet echt acceptabel.
Re: Meting Jantzen C-coils.
Hoe is het afgelopen met de spoel die met de meter van 5000 euro zou worden nagemeten?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Meting Jantzen C-coils.
Dit is in behandeling, Sander is in het bezit van één van deze spoelen maar Sander is een druk man dus er moet zich net even een gelegenheid voor doen waarin hij de spoel even kan meten, we hebben geduld .
Re: Meting Jantzen C-coils.
5000 euro meter uit de kluis pakken: 1 minuut, spoel aansluiten en meten: 1 minuut. Reactie op het forum typen: 3 minuten. Totaal 5 minuten, 1 keer per dag minder naar de WC en wij kunnen allemaal weer rustig slapen....
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Meting Jantzen C-coils.
Waarschijnlijk wel.Moet eerst in orde, de dure meter mag niet nat wordends23man schreef:Lekt zijn dak nog steeds?
En zo'n lek beinvloed de (precisie)meting
Anne
Re: Meting Jantzen C-coils.
De maan moet ook op de goede plek staan, anders is het zwaartekrachtveld anders dan op het moment dat de 5000 euro meter werd gekalibreerd. Bij Jantzen weten ze dat heel goed, vandaar dat de batches spoelen elke maand precies op hetzelfde moment de fabriek uitrollen.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Meting Jantzen C-coils.
Bestaat die 5000 euro meter eigenlijk wel of moet die geleend worden van TNO ofzo? 
Re: Meting Jantzen C-coils.
We wachten allemaal in spanning af, ook ikzelf natuurlijk.
Maar vergeet niet : het betreft hier een spoel. Na die spanning duurt het nog een poos, voordat de meet-stroom tevoorschijn komt
.
[/nerd joke
]
Maar vergeet niet : het betreft hier een spoel. Na die spanning duurt het nog een poos, voordat de meet-stroom tevoorschijn komt
[/nerd joke
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Meting Jantzen C-coils.
Ja ja, sorry, druk, druk, net een nieuw product gelanceerd dus alle zeilen moesten even bijgezet worden. Ik ga even de LCR meter uit een verhuisdoos vissen en Olaf z'n spoel eraan knopen.
