Vraagje over verven; mat wordt glas

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
hilbren
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 25 aug 2006, 9:11
Locatie: Oudewater

Vraagje over verven; mat wordt glas

Bericht door hilbren »

Op dit moment ben ik een van mijn TL aan het afwerken met ral9010. Potje verf gekocht van histor MAT. Echter die glimt naar mijn idee nog iets te veel. Nu Flexa half glans gekocht, maar ook dat wordt gewoon hoogglans als ik het erop smeer.

Conclusie; ik doe wat fout.

- Ik gebruik een roller om de verf aan te brengen (voor histor met van de teflon haartjes, voor flexa wit schuim )
- De speaker staat binnen 19 graden

Ik zal vanmiddag even wat foto's posten, dan heb ik wat meer licht.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Vraagje over verven; mat wordt glas

Bericht door beijert »

Half glans in glanzender dan mat dus dat is wel logisch.
Je zou ook plastidip kunnen bekijken, veel matter dan dat wordt het volgens mij niet.
mijkie
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 22 aug 2008, 18:51
Locatie: uithoorn

Re: Vraagje over verven; mat wordt glas

Bericht door mijkie »

t duurt vaak even voordat 1-k verven volledig mat zijn maar, worden nooit echt mat zoals plasti-dip oid
hilbren
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 25 aug 2006, 9:11
Locatie: Oudewater

Re: Vraagje over verven; mat wordt glas

Bericht door hilbren »

Aha, dus het mat worden van de verf is dus iets wat pas gebeurd op het moment dat de verf volledig droog is?
Ik zal ook eens naar die plastic dip kijken, die ken ik nog niet..
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Vraagje over verven; mat wordt glas

Bericht door rodi »

Een vriend van mij heeft op zijn motor plastidip gebruikt. Hem viel de krasbestendigheid toch tegen, je krabbelt het vrij makkelijk van de onderliggende laag af.

Lak is veel duurzamer, dit zou ik meenemen in je keuze voor lak of plastidip.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Vraagje over verven; mat wordt glas

Bericht door Muug »

hilbren schreef:
Aha, dus het mat worden van de verf is dus iets wat pas gebeurd op het moment dat de verf volledig droog is?
:rofl: :mrgreen: Jij hebt duidelijk nog NOOIT iets geverfd. Je moet idd wachten tot ie helemaal droog is. Nat blinkt dat altijd. :!:
knubbe
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 23 aug 2013, 19:58

Re: Vraagje over verven; mat wordt glas

Bericht door knubbe »

rodi schreef:
Een vriend van mij heeft op zijn motor plastidip gebruikt. Hem viel de krasbestendigheid toch tegen, je krabbelt het vrij makkelijk van de onderliggende laag af.
Dat is dan ook meteen het doel van plastidip :) dat je het nog kan verwijderen.

Zoals gezegd uiteraard eerst goed laten uitharden/drogen voordat je het kan beoordelen.
Ik weet niet of het nog matter is maar je hebt ook kalkmat.
hilbren
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 25 aug 2006, 9:11
Locatie: Oudewater

Re: Vraagje over verven; mat wordt glas

Bericht door hilbren »

Muug schreef:
:rofl: :mrgreen: Jij hebt duidelijk nog NOOIT iets geverfd. Je moet idd wachten tot ie helemaal droog is. Nat blinkt dat altijd. :!:
:mrgreen: :mrgreen:
Ik snap je interpretatie, maar hij staat nu al drie dagen te drogen en het is nog steeds hoogglans.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Vraagje over verven; mat wordt glas

Bericht door pappaleo »

hilbren schreef:
Muug schreef:
:rofl: :mrgreen: Jij hebt duidelijk nog NOOIT iets geverfd. Je moet idd wachten tot ie helemaal droog is. Nat blinkt dat altijd. :!:
:mrgreen: :mrgreen:
Ik snap je interpretatie, maar hij staat nu al drie dagen te drogen en het is nog steeds hoogglans.
Heb je wel de goede verf? Straks blijkt dat je een verkeerd geëtiketteerde verpakking hebt.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Vraagje over verven; mat wordt glas

Bericht door Muug »

hilbren schreef:
Muug schreef:
:rofl: :mrgreen: Jij hebt duidelijk nog NOOIT iets geverfd. Je moet idd wachten tot ie helemaal droog is. Nat blinkt dat altijd. :!:
:mrgreen: :mrgreen:
Ik snap je interpretatie, maar hij staat nu al drie dagen te drogen en het is nog steeds hoogglans.
Dan is er inderdaad iets anders mis hoor. :think: Ik vond het al vreemd dat er mannen zouden bestaan die nog nooit geverfd zouden hebben. :mrgreen:
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Vraagje over verven; mat wordt glas

Bericht door carbon »

Neem gewoon Sikkens zijdeglans beter is er niet.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Vraagje over verven; mat wordt glas

Bericht door Arno »

Heb je wel heel goed geroerd (bodem)? Bij sommige laksoorten zakken de matteringsbestandelen naar de bodem, en die komen niet los door een beetje schudden.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Vraagje over verven; mat wordt glas

Bericht door beijert »

Witte schoolbord verf? Is ook aardig mat.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Vraagje over verven; mat wordt glas

Bericht door Pjotr »

Half-mat staat ook wel als zijdeglans bekend. Dat is toch wat anders dan hoogglans (spiegelend). Maar een vraagje: Waarom echt mat? Dat wordt erg snel vuil/stoffig en is lastiger schoon te maken.
hilbren
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 25 aug 2006, 9:11
Locatie: Oudewater

Re: Vraagje over verven; mat wordt glas

Bericht door hilbren »

Arno schreef:
Heb je wel heel goed geroerd (bodem)? Bij sommige laksoorten zakken de matteringsbestandelen naar de bodem, en die komen niet los door een beetje schudden.
Bij die Histor zou dat best wel eens het geval kunnen zijn :roll:
Die flexa eerst minuut geschud en daarna nog even flink met het roerhoutje bezig geweest. Zie hier het resultaat:
WP_20150326_001.jpg
En betreft de keuze voor mat, leek me eens wat anders.. Maar wel een goed punt voor wat betreft het schoonmaken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Vraagje over verven; mat wordt glas

Bericht door Pjotr »

Hmmm, zo glanzend werd bij mij zijdeglans beslist niet. Dit lijkt mij echt niet te kloppen.

Als uiterste redmiddel kun je al het echt goed doorgehard is, heel licht opschuren met P1200 (nat) en daarna met fijne staalwol polijsten. Ben je en de "sinaasappel" structuur kwijs en het wordt mooi zijdeglans. Is wel veel (en secuur) werk.
hilbren
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 25 aug 2006, 9:11
Locatie: Oudewater

Re: Vraagje over verven; mat wordt glas

Bericht door hilbren »

Klinkt op zich goed!

Laatst heb ik een keer een verzinkte plaat netjes gemaakt proberen te maken met schuurpapier op een excentrische schuurmachine. Geen gezicht!
Toen met van die Scotch-brite achtige matjes onder mijn schuurmachine gefixed, en toen is het echt mooi geworden.

Zou zoiets met verf ook werken?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Vraagje over verven; mat wordt glas

Bericht door Pjotr »

Je kunt het proberen met wat proefstukjes. De verf moet dan wel echt doorgehard zijn, minstens een week. Maar machinaal zou ik oppassen, de lak wordt dan al snel te heet en ga je ook snel door de randen heen. Ik doe zoiets altijd met de hand en natschuren met een kurken schuurblokje. Oefening baart kunst :D
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Vraagje over verven; mat wordt glas

Bericht door Arno »

Als het watergedragen verf is die je hebt gebruikt, kun je er ook nog overheen met TraeLyx naturel ultramatte parketlak. Matter dan dat wordt het niet.
hilbren
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 25 aug 2006, 9:11
Locatie: Oudewater

Re: Vraagje over verven; mat wordt glas

Bericht door hilbren »

Had ik misschien ook beter kunnen doen, ik zag laatst dat niet water gedragen verf op de duur geel wordt.
De watergedragen verf is nu niet gekozen vanwege de sterkte van de lak.

Het plan is nu om even de boel strak te schuren, natte schuurtechniek eens proberen. En dan de Matte lak van Histor toch nog een proberen, dit maal iets beter roeren :sure:
hilbren
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 25 aug 2006, 9:11
Locatie: Oudewater

Re: Vraagje over verven; mat wordt glas

Bericht door hilbren »

Ik durf het bijna niet te posten, toch maat doen?:
WP_20150401_002.jpg
minimaal 3 weken wachten... plop! mat! :rofl:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Vraagje over verven; mat wordt glas

Bericht door SARK »

Haha, iig bedankt voor de tip/waarschuwing. Ik denk dat ik hier ook in gestonken zou zijn 8-[
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Vraagje over verven; mat wordt glas

Bericht door Barry2001 »

Dat is een goeie inderdaad! Zou haast wat zijn voor een 1 april posting ofzo :D
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Vraagje over verven; mat wordt glas

Bericht door SSassen »

hilbren schreef:
Aha, dus het mat worden van de verf is dus iets wat pas gebeurd op het moment dat de verf volledig droog is?
Duh! Wat dacht je zelf?
hilbren
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 25 aug 2006, 9:11
Locatie: Oudewater

Re: Vraagje over verven; mat wordt glas

Bericht door hilbren »

SSassen schreef:
hilbren schreef:
Aha, dus het mat worden van de verf is dus iets wat pas gebeurd op het moment dat de verf volledig droog is?
Duh! Wat dacht je zelf?
3 tot 6 weken! dat was nieuw voor mij... :oops:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”