Vraagje over verven; mat wordt glas
Moderator: Beheerdersteam
Vraagje over verven; mat wordt glas
Op dit moment ben ik een van mijn TL aan het afwerken met ral9010. Potje verf gekocht van histor MAT. Echter die glimt naar mijn idee nog iets te veel. Nu Flexa half glans gekocht, maar ook dat wordt gewoon hoogglans als ik het erop smeer.
Conclusie; ik doe wat fout.
- Ik gebruik een roller om de verf aan te brengen (voor histor met van de teflon haartjes, voor flexa wit schuim )
- De speaker staat binnen 19 graden
Ik zal vanmiddag even wat foto's posten, dan heb ik wat meer licht.
Conclusie; ik doe wat fout.
- Ik gebruik een roller om de verf aan te brengen (voor histor met van de teflon haartjes, voor flexa wit schuim )
- De speaker staat binnen 19 graden
Ik zal vanmiddag even wat foto's posten, dan heb ik wat meer licht.
Re: Vraagje over verven; mat wordt glas
Half glans in glanzender dan mat dus dat is wel logisch.
Je zou ook plastidip kunnen bekijken, veel matter dan dat wordt het volgens mij niet.
Je zou ook plastidip kunnen bekijken, veel matter dan dat wordt het volgens mij niet.
-
mijkie
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 222
- Lid geworden op: vr 22 aug 2008, 18:51
- Locatie: uithoorn
Re: Vraagje over verven; mat wordt glas
t duurt vaak even voordat 1-k verven volledig mat zijn maar, worden nooit echt mat zoals plasti-dip oid
Re: Vraagje over verven; mat wordt glas
Aha, dus het mat worden van de verf is dus iets wat pas gebeurd op het moment dat de verf volledig droog is?
Ik zal ook eens naar die plastic dip kijken, die ken ik nog niet..
Ik zal ook eens naar die plastic dip kijken, die ken ik nog niet..
Re: Vraagje over verven; mat wordt glas
Een vriend van mij heeft op zijn motor plastidip gebruikt. Hem viel de krasbestendigheid toch tegen, je krabbelt het vrij makkelijk van de onderliggende laag af.
Lak is veel duurzamer, dit zou ik meenemen in je keuze voor lak of plastidip.
Lak is veel duurzamer, dit zou ik meenemen in je keuze voor lak of plastidip.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Vraagje over verven; mat wordt glas
hilbren schreef:Aha, dus het mat worden van de verf is dus iets wat pas gebeurd op het moment dat de verf volledig droog is?
Re: Vraagje over verven; mat wordt glas
Dat is dan ook meteen het doel van plastidiprodi schreef:Een vriend van mij heeft op zijn motor plastidip gebruikt. Hem viel de krasbestendigheid toch tegen, je krabbelt het vrij makkelijk van de onderliggende laag af.
Zoals gezegd uiteraard eerst goed laten uitharden/drogen voordat je het kan beoordelen.
Ik weet niet of het nog matter is maar je hebt ook kalkmat.
Re: Vraagje over verven; mat wordt glas
Muug schreef:![]()
Jij hebt duidelijk nog NOOIT iets geverfd. Je moet idd wachten tot ie helemaal droog is. Nat blinkt dat altijd.
Ik snap je interpretatie, maar hij staat nu al drie dagen te drogen en het is nog steeds hoogglans.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Vraagje over verven; mat wordt glas
Heb je wel de goede verf? Straks blijkt dat je een verkeerd geëtiketteerde verpakking hebt.hilbren schreef:Muug schreef:![]()
Jij hebt duidelijk nog NOOIT iets geverfd. Je moet idd wachten tot ie helemaal droog is. Nat blinkt dat altijd.
![]()
![]()
Ik snap je interpretatie, maar hij staat nu al drie dagen te drogen en het is nog steeds hoogglans.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Vraagje over verven; mat wordt glas
Dan is er inderdaad iets anders mis hoor.hilbren schreef:Muug schreef:![]()
Jij hebt duidelijk nog NOOIT iets geverfd. Je moet idd wachten tot ie helemaal droog is. Nat blinkt dat altijd.
![]()
![]()
Ik snap je interpretatie, maar hij staat nu al drie dagen te drogen en het is nog steeds hoogglans.
Re: Vraagje over verven; mat wordt glas
Heb je wel heel goed geroerd (bodem)? Bij sommige laksoorten zakken de matteringsbestandelen naar de bodem, en die komen niet los door een beetje schudden.
Re: Vraagje over verven; mat wordt glas
Half-mat staat ook wel als zijdeglans bekend. Dat is toch wat anders dan hoogglans (spiegelend). Maar een vraagje: Waarom echt mat? Dat wordt erg snel vuil/stoffig en is lastiger schoon te maken.
Re: Vraagje over verven; mat wordt glas
Bij die Histor zou dat best wel eens het geval kunnen zijnArno schreef:Heb je wel heel goed geroerd (bodem)? Bij sommige laksoorten zakken de matteringsbestandelen naar de bodem, en die komen niet los door een beetje schudden.
Die flexa eerst minuut geschud en daarna nog even flink met het roerhoutje bezig geweest. Zie hier het resultaat: En betreft de keuze voor mat, leek me eens wat anders.. Maar wel een goed punt voor wat betreft het schoonmaken.
Re: Vraagje over verven; mat wordt glas
Hmmm, zo glanzend werd bij mij zijdeglans beslist niet. Dit lijkt mij echt niet te kloppen.
Als uiterste redmiddel kun je al het echt goed doorgehard is, heel licht opschuren met P1200 (nat) en daarna met fijne staalwol polijsten. Ben je en de "sinaasappel" structuur kwijs en het wordt mooi zijdeglans. Is wel veel (en secuur) werk.
Als uiterste redmiddel kun je al het echt goed doorgehard is, heel licht opschuren met P1200 (nat) en daarna met fijne staalwol polijsten. Ben je en de "sinaasappel" structuur kwijs en het wordt mooi zijdeglans. Is wel veel (en secuur) werk.
Re: Vraagje over verven; mat wordt glas
Klinkt op zich goed!
Laatst heb ik een keer een verzinkte plaat netjesgemaakt proberen te maken met schuurpapier op een excentrische schuurmachine. Geen gezicht!
Toen met van die Scotch-brite achtige matjes onder mijn schuurmachine gefixed, en toen is het echt mooi geworden.
Zou zoiets met verf ook werken?
Laatst heb ik een keer een verzinkte plaat netjes
Toen met van die Scotch-brite achtige matjes onder mijn schuurmachine gefixed, en toen is het echt mooi geworden.
Zou zoiets met verf ook werken?
Re: Vraagje over verven; mat wordt glas
Je kunt het proberen met wat proefstukjes. De verf moet dan wel echt doorgehard zijn, minstens een week. Maar machinaal zou ik oppassen, de lak wordt dan al snel te heet en ga je ook snel door de randen heen. Ik doe zoiets altijd met de hand en natschuren met een kurken schuurblokje. Oefening baart kunst 
Re: Vraagje over verven; mat wordt glas
Als het watergedragen verf is die je hebt gebruikt, kun je er ook nog overheen met TraeLyx naturel ultramatte parketlak. Matter dan dat wordt het niet.
Re: Vraagje over verven; mat wordt glas
Had ik misschien ook beter kunnen doen, ik zag laatst dat niet water gedragen verf op de duur geel wordt.
De watergedragen verf is nu niet gekozen vanwege de sterkte van de lak.
Het plan is nu om even de boel strak te schuren, natte schuurtechniek eens proberen. En dan de Matte lak van Histor toch nog een proberen, dit maal iets beter roeren
De watergedragen verf is nu niet gekozen vanwege de sterkte van de lak.
Het plan is nu om even de boel strak te schuren, natte schuurtechniek eens proberen. En dan de Matte lak van Histor toch nog een proberen, dit maal iets beter roeren
Re: Vraagje over verven; mat wordt glas
Ik durf het bijna niet te posten, toch maat doen?:
minimaal 3 weken wachten... plop! mat! 
Re: Vraagje over verven; mat wordt glas
Haha, iig bedankt voor de tip/waarschuwing. Ik denk dat ik hier ook in gestonken zou zijn 
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Vraagje over verven; mat wordt glas
Dat is een goeie inderdaad! Zou haast wat zijn voor een 1 april posting ofzo 
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Vraagje over verven; mat wordt glas
Duh! Wat dacht je zelf?hilbren schreef:Aha, dus het mat worden van de verf is dus iets wat pas gebeurd op het moment dat de verf volledig droog is?
Re: Vraagje over verven; mat wordt glas
3 tot 6 weken! dat was nieuw voor mij...SSassen schreef:Duh! Wat dacht je zelf?hilbren schreef:Aha, dus het mat worden van de verf is dus iets wat pas gebeurd op het moment dat de verf volledig droog is?
