[Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door ray5150 »

Zeg, Huib. dat spoor wat van U3 naar C16 loopt, met die via en de T splitsing. op de bottom layer.
Dat kan toch wel wat esthetischer / strakker ?
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Alles kan strakker :mrgreen:

Zoals ik al schreef nog wat kleinigheden:
ehgacacj.~png.jpg
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door knuisje »

hsmeets schreef:
Nog een aantal kleinigheidjes aanpassen, 'n enkel spoor nog ietsjes verleggen puur voor het 'netjes'.
Je hebt met deze layout een lang massa retourpad van de masterclock ingang, waar het hoogste hf-signaal overgaat.
Bij deze hoge frequenties dient elk signaal een boven/naastliggend laag impedant massa retourpad te hebben. Je zult meer last krijgen van jitter en EMI.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Ik zie even geen beer op de weg maar je opmerking raakt wel een punt waar ik nog over aan het nadenken ben.

De MCLK van de MiniSharc is strikt genomen niet nodig, PORTB die de data naar de MiniSharc stuurt zal in slave mode staan en heeft daarom geen MCLK nodig.

De DIR en SRC hebben wel een masterclock nodig en dat kan via MCLK (25) of RXCIN (13). Die hoeft ook niet synchroon te lopen met de MiniSharc. Aangezien beide kunnen is het een kwestie van kijken wat layout technisch het beste past en dan eventueel een paar bitjes door de firmware anders laten zetten dat de DIR en SRC niet MCLK gebruiken maar RXCIN.

Ik denk dat het plaatsen van een lokale XO de zaak veel robuuster maakt.

En zo met voor en na cirkelen we langzaam naar een steeds definitiever ontwerp :-)
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door meiborg »

Net je topic even helemaal doorgelezen (nog maar een keertje), wat een pracht project! Ik ga dit kunstje niet evenaren maar heb besloten de minidsp 2x8 de deur uit te doen en ook met minisharc aan de gang te gaan! Heel inspirerend (zo'n goeroe met vergiet op zijn hoofd) :lol: .

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door knuisje »

hsmeets schreef:
Ik denk dat het plaatsen van een lokale XO de zaak veel robuuster maakt.
Dat denk ik ook!
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

meiborg schreef:
Net je topic even helemaal doorgelezen (nog maar een keertje), wat een pracht project! Ik ga dit kunstje niet evenaren maar heb besloten de minidsp 2x8 de deur uit te doen en ook met minisharc aan de gang te gaan! Heel inspirerend (zo'n goeroe met vergiet op zijn hoofd) :lol: .

Mvg Reinder
Ben geen guru en het is geen vergiet :-) t'is een hobbyist en een lichtvormer voor een flitser.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

msin-brd-9.JPG
XO erbij en de oversteek naar de AFDAC2 toch gewoon molex 1:1 met de pinnen op het AFDAC2 bord. Dit en de MiniSharc via een korte flatcable.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

naast de input&asrc print ook nog bezig met 2 andere waaronder deze:
roundandround.JPG
Komt aan de rotary encoder te hangen (wordt aan de onderkant gesoldeerd) die weer aan de bedienknop zit op het front van de kast. Die bedienknop heeft een ring met RGB ledjes en een ATTINY84 gaat die aansturen. De LED ring neemt de functie over van de 2 status LED's die op de controllerprint zijn voorzien, de tiny kijkt naar die twee lijnen en past dan de kleur/helderheid van de LEDring aan. Later kan daar bv nog wat meer eye-candy geprogrammeerd worden zoals een zachtjes pulserende ring als de versterker in standby staat.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door meiborg »

Dat ziet er gelikt uit, zitten er nog extra kosten aan een ronde print laten etsen?

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door Barry2001 »

Nee, je gaat uit van de maximum maten in een rechthoek/vierkant. Dit heeft iTead (hebben we het hier over denk ik?) bij de requirements staan:
itead.jpg
Ongeacht wat de vorm is, hij moet in de door jou bestelde maten passen.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door meiborg »

Hmm, nog een ietwat offtopic vraag, hoe maak je die mooie plaatjes Huib, is dat gewoon in Sketchup? Zoja, voer je de modellen van connectors weerstanden etc. gewoon in of maak je dat allemaal zelf? Ik denk er over om gewoon voor de ervaring ook een printje te laten maken, voor een simpel luidspreker relais dus niks ingewikkelds, ik wil eens kijken wat daar allemaal bij komt kijken.

Mvg Reinder
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

meiborg schreef:
Hmm, nog een ietwat offtopic vraag, hoe maak je die mooie plaatjes Huib, is dat gewoon in Sketchup? Zoja, voer je de modellen van connectors weerstanden etc. gewoon in of maak je dat allemaal zelf? Ik denk er over om gewoon voor de ervaring ook een printje te laten maken, voor een simpel luidspreker relais dus niks ingewikkelds, ik wil eens kijken wat daar allemaal bij komt kijken.

Mvg Reinder
of eagle3d en dan met pov-ray renderen
of eagleup (https://eagleup.wordpress.com/) vanuit sketchup kun je dan nog renderen met Maxwell of Kerkytea maar dat hoeft voor mij niet.

In feite draai je in Eagle de eagleup ULP om te exporteren en in sketchup heb je een import extension.

EagleUp heeft geen grote library met voorgebakken sketchup modellen maar als je een beetje handig bent met sketchup heb je die snel gemaakt.

Barry2001 schreef:
Nee, je gaat uit van de maximum maten in een rechthoek/vierkant. Dit heeft iTead (hebben we het hier over denk ik?) bij de requirements staan:
itead.jpg
Ongeacht wat de vorm is, hij moet in de door jou bestelde maten passen.
Klopt, Itead, zolang je maar binnen de bestelde maat blijft en die is bij dit printje 5cm doorsnee gaat dat voor $9,95
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door meiborg »

Grappig, ik heb nooit echt interesse gehad voor de electro/electronica kant van audio maar als je dan in je project op een punt komt waar je toch zelf aan de slag moet worden al dit soort onderwerpen (hoe ontwerp je nu een pcb) opeens veel interessanter! Bedankt voor de toelichting Huib :goedzo:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

En nog een printje voor bij de versterkers voor de standby schakeling, optocoupler die vervolgens de enable line van de SMPS hoog of laag trekt. Meeste ruimte gaat nog op aan een kleine EI30 trafootje :-) De UCD enables worden doorverbonden met de SMPS amp enable.
smpstrigger.JPG
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door knuisje »

Hoe zwaar zijn die kasten inmiddels? :shock:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Zo zwaar:
steekwagen.jpg
steekwagen.jpg (5.2 KiB) 924 keer bekeken
Maar door gebruik van een SMPS1200 valt dat wel reuze mee.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door Barry2001 »

Ha Huib, als je IC1 en C5 180 graden draait heb je die kruising eruit. Niet fout natuurlijk zoals je het nu hebt...
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Barry2001 schreef:
Ha Huib, als je IC1 en C5 180 graden draait heb je die kruising eruit. Niet fout natuurlijk zoals je het nu hebt...
Nog even je kruit droog houden, bij nader inzien maak ik de print groter dan strikt noodzakelijk zodat ik in de toekomst niet opnieuw hoef te boren als er een grotere print in komt. Er is namelijk nog steeds het plan om een iets uitgebreidere schakeling te maken in de toekomst met bv een of meer temp en spannings sensoren.

Omdat het moet? Nee, omdat het kan :-)
triggerfinger.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door Barry2001 »

hsmeets schreef:
Barry2001 schreef:
Ha Huib, als je IC1 en C5 180 graden draait heb je die kruising eruit. Niet fout natuurlijk zoals je het nu hebt...
Nog even je kruit droog houden, bij nader inzien maak ik de print groter dan strikt noodzakelijk zodat ik in de toekomst niet opnieuw hoef te boren als er een grotere print in komt. Er is namelijk nog steeds het plan om een iets uitgebreidere schakeling te maken in de toekomst met bv een of meer temp en spannings sensoren.

Omdat het moet? Nee, omdat het kan :-)
triggerfinger.JPG
Wat ga je boren, de kast bedoel je, waar de print in komt denk ik? Iets doen omdat het kan en niet omdat het moet is :goedzo:
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1508
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door Dan »

Even een tip. Ik heb ontdekt dat EOO van die mooie kleine SMPSjes van Myrre verkoopt. Ideaal voor standby schakelingen ivm de lage stand by stroom.

http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=15891
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Barry2001 schreef:
Wat ga je boren, de kast bedoel je, waar de print in komt denk ik? Iets doen omdat het kan en niet omdat het moet is :goedzo:
ja, om te voorkomen dat ik de kast later half moet slopen om nieuwe gaatjes te boren voor een grotere print.
Dan schreef:
Even een tip. Ik heb ontdekt dat EOO van die mooie kleine SMPSjes van Myrre verkoopt. Ideaal voor standby schakelingen ivm de lage stand by stroom.

http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=15891
Ja! dat is een leuke lego blokje, dank voor de tip, wordt de schakeling nog banaler mee: de voeding, optocoupler, 2 weerstanden en een handvol connectoren. De 3.2W versie (die EEO zo te zien niet heeft) is zelfs al voldoende.

Vraag is even, en zonder een SMPS polemiek te willen starten en ook wetende dat ik al een 1200W SMPS voeding in de kast heb zitten, het zal toch niet zo zijn dat deze Myrra SMPS dermate brak is qua RF dat je hem niet nabij de UCD modules wilt hebben.......
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1508
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door Dan »

ik weet dat Hans Mons ze gebruikt in een schakeling
http://www.mfbfreaks.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=5801
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

veel print, weinig componenten als je die mini SMPS gebruikt:
triggerfinger1.JPG
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Vanmiddag nog wat draadjes op een voorlopige wijze aangesloten in de eindversterker, nog eens dubbelcheck en toen de prik er op. Geen rook, geen kortsluiting en na enkele seconden branden 6 blauwe leds op even zo veel UCD modules.

Vervolgens dan maar eens een speaker er even aanhangen. En ja, er komt geluid uit, verder ook geen spoor van brom of ruis. Happy.

Plaats reactie