Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?
Moderator: Beheerdersteam
Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?
ik heb 2 sd's die nog onderweg zijn. Nu heb ik hier 2 stuks. Allebeide 8gb class 4.
De ene heeft retropie geinstalleerd en werkt prima.
De andere merkloze kaartje kan ik wel de software opzetten maar dan wil de pi dat dingetje niet.
Hoe kan het eigelijk dat de ene kaartje niet wordt geaccepteerd?
De ene heeft retropie geinstalleerd en werkt prima.
De andere merkloze kaartje kan ik wel de software opzetten maar dan wil de pi dat dingetje niet.
Hoe kan het eigelijk dat de ene kaartje niet wordt geaccepteerd?
Re: Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?
Met dat speciale sd formatteer progje.
Volgens instructies dus..
Volgens instructies dus..
Re: Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?
Daar zijn er meerdere van. Nu heb ik al ruim een jaar geen PI meer dus mijn kennis wordt wat roestig, de ontwikkelingen gaan snel.
Heb je wat aan de info in dit draadje? http://www.raspberrypi.org/forums/viewt ... 91&t=13138
Heb je wat aan de info in dit draadje? http://www.raspberrypi.org/forums/viewt ... 91&t=13138
Re: Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?
Misschien heb je hier iets aan: http://elinux.org/RPi_SD_cards
Re: Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?
Heb dat ook een keer gehad. Nadat ik onder Linux met Gparted het kaartje opnieuw had geformatteerd,was het wel te gebruiken. Blijkbaar formatteren andere programma's niet zo grondig als Gparted.
Re: Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?
Ik heb gister mijn nieuwe sd's binnen. Gelijk volledig geformatteerd incl overwrite. Was lang bezig met de 32gb. Raspbian geinstalleerd maar ook dit werkte niet.
Is het dan toch merk gevoelig? De enige die het doet is een sandisk kaartje.
Is het dan toch merk gevoelig? De enige die het doet is een sandisk kaartje.
Re: Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?
Ik heb dus een Netbookje Asus 1005HA en die is dan dualboot met XP/Ubuntu, en dan dus ook makkelijk om het schijfje met de SDCARD reader even te benaderen en dan ook met GParted even alle partities/volumes te verwijderen.
Als je het dan met de formatering wel naar b.v. MSDOS brengt, is er met opnieuw de .IMG wegschrijven geen probleem.
Wat wel een punt kan zijn dat er een partitie is aangemaakt van b.v. 3.8 Gb terwijl er 16 GB beschikbaar is, en dan gaat het nogal eens fout.
Het 1e wat ik bij/na het gebruik van een nieuw kaartje doe is hem maximaal vergroten/benutten.
Dat is dan de .img vergroten naar de maximaal mogelijke grootte, en dan kun je ook vaak makkelijk de andere programma's benutten, om dan het installeren van b.v. Webmin mogelijk te maken.
Wat voor merk of type gebruik je dan nu, en welke "Class" is het.
Als je het dan met de formatering wel naar b.v. MSDOS brengt, is er met opnieuw de .IMG wegschrijven geen probleem.
Wat wel een punt kan zijn dat er een partitie is aangemaakt van b.v. 3.8 Gb terwijl er 16 GB beschikbaar is, en dan gaat het nogal eens fout.
Het 1e wat ik bij/na het gebruik van een nieuw kaartje doe is hem maximaal vergroten/benutten.
Dat is dan de .img vergroten naar de maximaal mogelijke grootte, en dan kun je ook vaak makkelijk de andere programma's benutten, om dan het installeren van b.v. Webmin mogelijk te maken.
Wat voor merk of type gebruik je dan nu, en welke "Class" is het.
Re: Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?
Merk en type onbekend.
Verder is het 32gb class 10.
Ik heb er 2 en voor muziek werken ze prima. Met gemiddeld 7 euro per stuk waren ze niet duur iig.
Maar zou ik het andes mischien beter met mijn macbook kunnen doen?
Verder is het 32gb class 10.
Ik heb er 2 en voor muziek werken ze prima. Met gemiddeld 7 euro per stuk waren ze niet duur iig.
Maar zou ik het andes mischien beter met mijn macbook kunnen doen?
Re: Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?
Mac is een vorm van Unix/Linux, en als je dan de partities verwijderd, en opnieuw formateren, zou het zo maar eens goed kunnen gaan.
Re: Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?
Welk programma gebruik je om je software op het kaartje te installeren?
Misschien is het handig om hier eens stap voor stap aan te geven wat je doet.
Met de omschrijving "volgens de instructies dus ....." kunnen we niet zo veel.
Het is bijna knap hoe lang je zit te klooien, is normaal minutenwerk.
Misschien is het handig om hier eens stap voor stap aan te geven wat je doet.
Met de omschrijving "volgens de instructies dus ....." kunnen we niet zo veel.
Het is bijna knap hoe lang je zit te klooien, is normaal minutenwerk.
Re: Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?
Ik formatteer het kaartje in een fototoestel.
En daarna formatteren in Windows.
Zo heb je gelijk weer de volledige partitie ruimte terug,als er iets mis ging met installeren.
Om een image van de software er op te zetten gebruik ik dit. http://sourceforge.net/projects/win32diskimager/
En daarna formatteren in Windows.
Zo heb je gelijk weer de volledige partitie ruimte terug,als er iets mis ging met installeren.
Om een image van de software er op te zetten gebruik ik dit. http://sourceforge.net/projects/win32diskimager/
Re: Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?
Yup, Win32 disk imager werkt perfect.
Ik formatteer met: http://hddguru.com/software/HDD-LLF-Low ... ormat-Tool
Ik formatteer met: http://hddguru.com/software/HDD-LLF-Low ... ormat-Tool
Re: Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?
Het lijkt wel een SCSI schijf met je LOW LEVEL formatteren.
Heb dat in het verleden nogal eens gedaan, via de SCSI Interface Ultra Wide met terminator.
, alleen jammer dat die dingen zo een herrie maakten, heb nog een 74 Gb 10.00 rpm liggen hier. 
Heb dat in het verleden nogal eens gedaan, via de SCSI Interface Ultra Wide met terminator.
Re: Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?
Met een low level format wis je ook een evt niet ondersteunde (Linux) master boot record.
Re: Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?
Das een goeie, die MBR staat er ook nog eens dubbel op, dus repair is dan niet meer nodig/mogelijk, maagdelijk schijfje dan weer gecreëerd.FR_Aad schreef:Met een low level format wis je ook een evt niet ondersteunde (Linux) master boot record.
Re: Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?
En die skoesie dingen heb ik in mijn hoofd gewist. Kl.te dingen. Vooral als er een apparaat in de keten stond die perse als laatste wilde. En nog leuker, als je er twee van die had.
Ik vond het niet erg dat OS X die dingen niet meer ondersteunde. Zo werden langzaam aan heel wat problemen opgelost.
Ik vond het niet erg dat OS X die dingen niet meer ondersteunde. Zo werden langzaam aan heel wat problemen opgelost.
Re: Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?
Met de komst van Windows 7 werden de SCSI schijven ook niet meer ondersteund, en de id jumpers zetten tot aan 14 schijven en scanners van HP vond ik wel een sport.
Ik heb nog heel wat SCSI liggen hier, ook controllers/kabels e.d.
Maar ik blijf wel benieuwd naar de microSD card van de TS.
Krijgt hij hem schoon??
Ik heb nog heel wat SCSI liggen hier, ook controllers/kabels e.d.
Maar ik blijf wel benieuwd naar de microSD card van de TS.
Krijgt hij hem schoon??
Re: Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?
Om te beginnen, kaartje in de usb kaartlezer.
Formatteer het kaartje met SDformatter.
Image zet ik erop met Win32diskimager.
Met mijn sandisk kaartje werkt dit ook perfect. Alleen met mijn andere 8 gb en de 2 32gb kaartjes werkt dat niet. Dat zijn merkloze kaartjes. Nu vraag ik mij wel af waar mijn samsung kaartje is gebleven.
Verder heb ik geprobeerd 1 van de nieuwe kaartjes uitgebreid te formatteren. Dus volledig met overwrite. Had geen effect.
Formatteer het kaartje met SDformatter.
Image zet ik erop met Win32diskimager.
Met mijn sandisk kaartje werkt dit ook perfect. Alleen met mijn andere 8 gb en de 2 32gb kaartjes werkt dat niet. Dat zijn merkloze kaartjes. Nu vraag ik mij wel af waar mijn samsung kaartje is gebleven.
Verder heb ik geprobeerd 1 van de nieuwe kaartjes uitgebreid te formatteren. Dus volledig met overwrite. Had geen effect.
Re: Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?
Al geprobeerd te formatteren in een fototoestel?
Re: Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?
Nee nog niet. Zal ik ook nog eens proberen
Re: Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?
Formatteren met mijn camera ging snel. Maar evengoed werkt het niet.
Re: Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?
Misschien eens kijken of er een ander .img op gezet kan worden, b.v. picorePlayer, is een klein dingetje, maar dan weet je of het kaartje het wel doet.
Re: Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?
Waar vind ik die picoreplayert?
Mischien is het handig om een sticky topic te hebben met daarin links naar pi software met erbij info als geschikt voor pi1 en of pi2 enzo?
Mischien is het handig om een sticky topic te hebben met daarin links naar pi software met erbij info als geschikt voor pi1 en of pi2 enzo?
