Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?

Bericht door nxs77 »

ik heb 2 sd's die nog onderweg zijn. Nu heb ik hier 2 stuks. Allebeide 8gb class 4.
De ene heeft retropie geinstalleerd en werkt prima.
De andere merkloze kaartje kan ik wel de software opzetten maar dan wil de pi dat dingetje niet.

Hoe kan het eigelijk dat de ene kaartje niet wordt geaccepteerd?
beewee
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 22 okt 2012, 23:57
Locatie: Zutphen

Re: Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?

Bericht door beewee »

Hoe heb je ze geformatteerd?
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?

Bericht door nxs77 »

Met dat speciale sd formatteer progje.
Volgens instructies dus..
beewee
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 22 okt 2012, 23:57
Locatie: Zutphen

Re: Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?

Bericht door beewee »

Daar zijn er meerdere van. Nu heb ik al ruim een jaar geen PI meer dus mijn kennis wordt wat roestig, de ontwikkelingen gaan snel.

Heb je wat aan de info in dit draadje? http://www.raspberrypi.org/forums/viewt ... 91&t=13138
clrs
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 08 dec 2010, 12:48
Locatie: Den Bosch

Re: Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?

Bericht door clrs »

Misschien heb je hier iets aan: http://elinux.org/RPi_SD_cards
Gebruikersavatar
FredM
Berichten: 116
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 8:41

Re: Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?

Bericht door FredM »

Heb dat ook een keer gehad. Nadat ik onder Linux met Gparted het kaartje opnieuw had geformatteerd,was het wel te gebruiken. Blijkbaar formatteren andere programma's niet zo grondig als Gparted.
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?

Bericht door nxs77 »

Ik heb gister mijn nieuwe sd's binnen. Gelijk volledig geformatteerd incl overwrite. Was lang bezig met de 32gb. Raspbian geinstalleerd maar ook dit werkte niet.
Is het dan toch merk gevoelig? De enige die het doet is een sandisk kaartje.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?

Bericht door hannesie »

Ik heb dus een Netbookje Asus 1005HA en die is dan dualboot met XP/Ubuntu, en dan dus ook makkelijk om het schijfje met de SDCARD reader even te benaderen en dan ook met GParted even alle partities/volumes te verwijderen.
Als je het dan met de formatering wel naar b.v. MSDOS brengt, is er met opnieuw de .IMG wegschrijven geen probleem.
Wat wel een punt kan zijn dat er een partitie is aangemaakt van b.v. 3.8 Gb terwijl er 16 GB beschikbaar is, en dan gaat het nogal eens fout.
Het 1e wat ik bij/na het gebruik van een nieuw kaartje doe is hem maximaal vergroten/benutten.
Dat is dan de .img vergroten naar de maximaal mogelijke grootte, en dan kun je ook vaak makkelijk de andere programma's benutten, om dan het installeren van b.v. Webmin mogelijk te maken.

Wat voor merk of type gebruik je dan nu, en welke "Class" is het.
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?

Bericht door nxs77 »

Merk en type onbekend.
Verder is het 32gb class 10.

Ik heb er 2 en voor muziek werken ze prima. Met gemiddeld 7 euro per stuk waren ze niet duur iig.

Maar zou ik het andes mischien beter met mijn macbook kunnen doen?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?

Bericht door hannesie »

Mac is een vorm van Unix/Linux, en als je dan de partities verwijderd, en opnieuw formateren, zou het zo maar eens goed kunnen gaan.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?

Bericht door FR_Aad »

Welk programma gebruik je om je software op het kaartje te installeren?

Misschien is het handig om hier eens stap voor stap aan te geven wat je doet.
Met de omschrijving "volgens de instructies dus ....." kunnen we niet zo veel.

Het is bijna knap hoe lang je zit te klooien, is normaal minutenwerk.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?

Bericht door democles »

Ik formatteer het kaartje in een fototoestel.

En daarna formatteren in Windows.

Zo heb je gelijk weer de volledige partitie ruimte terug,als er iets mis ging met installeren.

Om een image van de software er op te zetten gebruik ik dit. http://sourceforge.net/projects/win32diskimager/
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?

Bericht door FR_Aad »

Yup, Win32 disk imager werkt perfect.
Ik formatteer met: http://hddguru.com/software/HDD-LLF-Low ... ormat-Tool
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?

Bericht door hannesie »

Het lijkt wel een SCSI schijf met je LOW LEVEL formatteren. :mrgreen:

Heb dat in het verleden nogal eens gedaan, via de SCSI Interface Ultra Wide met terminator. :kwijl: , alleen jammer dat die dingen zo een herrie maakten, heb nog een 74 Gb 10.00 rpm liggen hier. :yeah:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?

Bericht door FR_Aad »

Met een low level format wis je ook een evt niet ondersteunde (Linux) master boot record.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?

Bericht door hannesie »

FR_Aad schreef:
Met een low level format wis je ook een evt niet ondersteunde (Linux) master boot record.
Das een goeie, die MBR staat er ook nog eens dubbel op, dus repair is dan niet meer nodig/mogelijk, maagdelijk schijfje dan weer gecreëerd.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?

Bericht door FR_Aad »

En die skoesie dingen heb ik in mijn hoofd gewist. Kl.te dingen. Vooral als er een apparaat in de keten stond die perse als laatste wilde. En nog leuker, als je er twee van die had.
Ik vond het niet erg dat OS X die dingen niet meer ondersteunde. Zo werden langzaam aan heel wat problemen opgelost.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?

Bericht door hannesie »

Met de komst van Windows 7 werden de SCSI schijven ook niet meer ondersteund, en de id jumpers zetten tot aan 14 schijven en scanners van HP vond ik wel een sport.
Ik heb nog heel wat SCSI liggen hier, ook controllers/kabels e.d.

Maar ik blijf wel benieuwd naar de microSD card van de TS.
Krijgt hij hem schoon?? :idea:
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?

Bericht door nxs77 »

Om te beginnen, kaartje in de usb kaartlezer.
Formatteer het kaartje met SDformatter.
Image zet ik erop met Win32diskimager.

Met mijn sandisk kaartje werkt dit ook perfect. Alleen met mijn andere 8 gb en de 2 32gb kaartjes werkt dat niet. Dat zijn merkloze kaartjes. Nu vraag ik mij wel af waar mijn samsung kaartje is gebleven.

Verder heb ik geprobeerd 1 van de nieuwe kaartjes uitgebreid te formatteren. Dus volledig met overwrite. Had geen effect.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?

Bericht door hannesie »

Al geprobeerd te formatteren in een fototoestel?
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?

Bericht door nxs77 »

Nee nog niet. Zal ik ook nog eens proberen
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?

Bericht door nxs77 »

Formatteren met mijn camera ging snel. Maar evengoed werkt het niet.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?

Bericht door hannesie »

Misschien eens kijken of er een ander .img op gezet kan worden, b.v. picorePlayer, is een klein dingetje, maar dan weet je of het kaartje het wel doet.
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?

Bericht door nxs77 »

Waar vind ik die picoreplayert?

Mischien is het handig om een sticky topic te hebben met daarin links naar pi software met erbij info als geschikt voor pi1 en of pi2 enzo?
Bart1826
Berichten: 88
Lid geworden op: do 25 okt 2012, 23:56
Locatie: De Goorn

Re: Waarom werken sommige sd kaarten niet op een pi?

Bericht door Bart1826 »

Google, zoeken, eerste resultaat:

https://sites.google.com/site/picoreplayer/home
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”