De Pass labs Pearl 2.
Moderator: Beheerdersteam
De Pass labs Pearl 2.
Hier komt de bouw van mijn Pearl 2.
Dankzij de inzet en hulp van George(Kappa7) zou ik dit project tot een goed einde moeten kunnen brengen.
De opzet worden 6 shunt voedingen en een setje pearl printen,liefst in een behuizing.......
Plaatjes volgen.
Maar de eerste vragen komen al gelijk boven:
Als ik het schema zo bekijk,klopt het dan dat c8 tm c16 echt klankbepalend zijn?
hoeveel invloed hebben c17 t/m c20 daar ook mee te maken?
Dankzij de inzet en hulp van George(Kappa7) zou ik dit project tot een goed einde moeten kunnen brengen.
De opzet worden 6 shunt voedingen en een setje pearl printen,liefst in een behuizing.......
Plaatjes volgen.
Maar de eerste vragen komen al gelijk boven:
Als ik het schema zo bekijk,klopt het dan dat c8 tm c16 echt klankbepalend zijn?
hoeveel invloed hebben c17 t/m c20 daar ook mee te maken?
Re: De Pass labs Pearl 2.
C13 was in het oorspronkelijke schema een elco van 22uF trouwens (Elna Silmic II bijv.). Maar niet iedereen is even gecharmeerd van elco's in de signaalweg.
C17 t/m C20 behoren tot de RIAA correctie volgens mij, dus die zijn in zoverre klankbepalend dat je bij voorkeur zo dicht mogelijk bij de opgegeven waarde moet zien te komen en als het kan matchen tussen de kanalen. In de mijne zijn C17, 18 en 19 van hetzelfde type als C14 (en alle andere 0,1uF trouwens). Ik heb er 2% Vishay mkp's voor gebruikt.
C17 t/m C20 behoren tot de RIAA correctie volgens mij, dus die zijn in zoverre klankbepalend dat je bij voorkeur zo dicht mogelijk bij de opgegeven waarde moet zien te komen en als het kan matchen tussen de kanalen. In de mijne zijn C17, 18 en 19 van hetzelfde type als C14 (en alle andere 0,1uF trouwens). Ik heb er 2% Vishay mkp's voor gebruikt.
C8 is niet belangrijk, meer om een mogelijke (onwaarschijnlijke)tekortkoming van de 10µF te ondervagen.
Al de anderen zijn van het, of hebben invloed op, het RIAA filter.
Anne
Al de anderen zijn van het, of hebben invloed op, het RIAA filter.
Anne
Oké!
C13 ga ik wat anders voor verzinnen,misschien wat groters op de plek van c8 of beide.
Of later het verschil beluisteren....
Voor de rest ga ik nog even kijken wat ik mooi vind.
Tenminste,wat ik mooi vind is te duur.
http://www.partsconnexion.com/capacitor ... lecap.html
C13 ga ik wat anders voor verzinnen,misschien wat groters op de plek van c8 of beide.
Tenminste,wat ik mooi vind is te duur.
Die oscilleerd,dus die heb ik uitbesteed.ray5150 schreef:En dat Paradijs geval dan ?
Dat gaat boven mijn pet,dat hele project was ook wel erg pittig voor mij.(achteraf)
Dus we gaan door!
dre schreef:Oké!
Tenminste,wat ik mooi vind is te duur.![]()
Dat komt van "passed off" en geldt hier ook voor C13Hans Nootdorp schreef:Als je een wat hogere F-3db ook prima vindt, kunnen de 2 (4 voor stereo) koppelC's wel wat kleiner zijn.
Uitgaande van een minimum load-impedantie van 10 kohm en met C = 10 uF ligt F-3db op 1,5 Hz. (F-1dB = 3 Hz).
Als de koppelC 2x zo klein wordt gemaakt, stijgt F-3dB (en F-1dB) ook met een factor 2.
Zo kan je zelf een keuze maken.
Ik zou zelf kiezen voor een koppelC van 2,2 uF. dat geeft een F-3dB = 6,5 Hz en F-1dB = 13 Hz.
Bij lichtere belasting dan 10 kohm ligt F-3dB/F-1dB nog (veel) lager.
Anne
Laat me raden, retourtje Tilburg ?dre schreef:Die oscilleerd,dus die heb ik uitbesteed.ray5150 schreef:En dat Paradijs geval dan ?
Dat gaat boven mijn pet,dat hele project was ook wel erg pittig voor mij.(achteraf)
Dus we gaan door!
Maarre, had jij niet laatst een scoop gekocht ?
Kwam wel van Hansdre schreef:Prima tipAnne!![]()
Dan voldoet een mkptje op de plek van c8 prima!
Anne
Dat was daarna.ray5150 schreef:Laat me raden, retourtje Tilburg ?dre schreef:Die oscilleerd,dus die heb ik uitbesteed.ray5150 schreef:En dat Paradijs geval dan ?
Dus we gaan door!
Maarre, had jij niet laatst een scoop gekocht ?
De c8 en c13 had ik hier inderdaad aangepast, ik zag de Elco ook niet zo zitten in eerste instantie.dre schreef:Oké!
Tenminste,wat ik mooi vind is te duur.![]()
Ik heb er uiteindelijk gewoon de 22uF elco in gedaan plus de 0, 1uF zo als in het originele schema staat en moet zeggen dat het verrassend goed werkt.
De mundorf 10uF die ik hier heb getekend had uiteindelijk een te dikke aansluit draad om door het gaatje te kunnen.
Ik ga ook eerst voor de standaard opzet,laten kan ik nog wel wat verder klooien.
Eerst maar eens werken zien te krijgen.
Eerst maar eens werken zien te krijgen.
Ja klopt rustig aan.
Er staat nog een filter project op me te wachten.....
Dennis
Er staat nog een filter project op me te wachten.....
Dennis
nee, het eindedre schreef:Een begin:
Anne
Dit is over kil , het omgekeerde van gisterends23man schreef:Wat een overkill.
Anne
Ik zie 4x LED op de Salas shunt,s,,moesten dat geen 3 zijn met 1 LED doorverbonden op de print?
De ene LED is de ander niet, zit nogal wat spreiding in.Misschien eerst meten en als het teveel is er een overbruggen met een soldeerdruppel tussen de aansluitingen, hoeft er dan niet uit met kans op beschadigen van de print.
Anne
Anne
Ik had ook ineens 4 leds te kort.democles schreef:Ik zie 4x LED op de Salas shunt,s,,moesten dat geen 3 zijn met 1 LED doorverbonden op de print?
Toen kwam ik er achter.
Zal ik voor jou dan ook 6 trafo's monteren?ds23man schreef:Wat een overkill.