autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

vincneus1
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 07 jan 2015, 16:10
Locatie: Groningen

autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?

Bericht door vincneus1 »

Hallo mensen,

een paar weken/ maanden na mijn eerste subwoofer zelfbouwproject beginnen mijn handen weer flink te jeuken!
Ik denk er aan om een stel frontspeakers te gaan bouwen, ik wil het wel simpel houden door bijvoorbeeld fullrange drivers te gebruiken of coax autospeakers.
Alleen vraag ik me af of het überhaupt mogelijk is om autospeakers te gebruiken aangezien je geen parameters kan vinden en dus ook niet echt een behuizing kan berekenen en simuleren... :?:
Dus kan ik autospeakers gebruiken?
Zo niet, weet iemand goeie (en betaalbare) fullrange drivers die ik kan gebruiken?

Vincent
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?

Bericht door carbon »

Reken maar dat deze goed klinken, en niet zo heel erg duur. Misschien een optie..

http://www.ebay.com/itm/Pair-of-vintage ... 419078cfe9
beewee
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 22 okt 2012, 23:57
Locatie: Zutphen

Re: autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?

Bericht door beewee »

En dan even de vrachtkosten vanuit Litouwen aftikken :|

Maar een full range speaker hoeft helemaal niet zo duur te zijn, en is dus een mooi uitgangspunt voor een low-budget luidspreker. Voor minder dan 20 euro/stuk heb je soms al prima drivertjes. Dat zijn wel wat kleinere, zo rond de 10 cm doorsnede. Daar kun je prima luidsprekers mee bouwen, zoals de Needle. Als je grotere luidsprekers zoekt, dan zijn er genoeg tweedehands breedband luidsprekers van Philips te koop op Marktplaats.
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?

Bericht door carbon »

Of bij de kringloop Philipsen scoren, dan kun je voor 5 euro klaar zijn.
vincneus1
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 07 jan 2015, 16:10
Locatie: Groningen

Re: autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?

Bericht door vincneus1 »

beewee schreef:
En dan even de vrachtkosten vanuit Litouwen aftikken :|

Maar een full range speaker hoeft helemaal niet zo duur te zijn, en is dus een mooi uitgangspunt voor een low-budget luidspreker. Voor minder dan 20 euro/stuk heb je soms al prima drivertjes. Dat zijn wel wat kleinere, zo rond de 10 cm doorsnede. Daar kun je prima luidsprekers mee bouwen, zoals de Needle. Als je grotere luidsprekers zoekt, dan zijn er genoeg tweedehands breedband luidsprekers van Philips te koop op Marktplaats.
ik heb al heel lautsprechershop.de doorgezocht naar fullrange en coax speakers, wel een paar opties gevonden ja maar het enige rare is dat het allemaal 10-30 watt drivers zijn.
dat blaas je toch zo op met een 100watt reciever, WAT HEB JE DAAR NOU AAN?!
of zie ik het nou verkeerd?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?

Bericht door ray5150 »

Hang ervan af wat je ermee van plan bent...
Als het gewoon om voor jezelf muziek te luisteren is, geen probleem.
Als er regelmatig 30 man langskomen en er moet een muur van techno opgetrokken worden waar je tegenaan moet leunen. ja, dan word het moeilijk.
Laatst gewijzigd door ray5150 op vr 13 mar 2015, 21:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?

Bericht door Henkjan »

dat zie je idd verkeerd :mrgreen: zolang je de volumeknop maar met verstand gebruikt, kan een 10W speaker prima op een 100W versterker. die 100W is het max wat de versterker kan leveren, meestal doet die zo rond de 1W, dat geeft met de meeste luidsprekers al ruim voldoende geluid
vincneus1
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 07 jan 2015, 16:10
Locatie: Groningen

Re: autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?

Bericht door vincneus1 »

Henkjan schreef:
dat zie je idd verkeerd :mrgreen: zolang je de volumeknop maar met verstand gebruikt, kan een 10W speaker prima op een 100W versterker. die 100W is het max wat de versterker kan leveren, meestal doet die zo rond de 1W, dat geeft met de meeste luidsprekers al ruim voldoende geluid

Aaaah.... Dat verklaart een hoop! Dankuwel :mrgreen:

Dan zal ik nog maar eens zoeken, ik vind alleen dat lautsprechershop.de zo'n ontzettend hinderlijk manier van uitzoeken heeft... belachelijk slecht, elk merk langsgaan...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?

Bericht door ray5150 »

D'r zit in Berkel ook wel een leuke luidspreker-handelaar.
Ik ken de eigenaar, is wel een toffe gast. :lol:
http://www.juoiga.eu/
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?

Bericht door Henkjan »

mss dat je op rumoh.nl het makkelijker vindt. ook op speakerenco.nl staan de speakers per soort bij elkaar iirc.
of als je alleen breedbanders wil zien, is spectrumaudio.de wel een goede site, die doet niets anders.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?

Bericht door pompebled »

Of deze, vanuit Groningen iets dichterbij:
http://www.rumoh.eu

Groeten, Jan.
vincneus1
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 07 jan 2015, 16:10
Locatie: Groningen

Re: autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?

Bericht door vincneus1 »

Wauw! Bedankt voor alle hulp mensen, top!
Ik zal even rondkijken :mrgreen:
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?

Bericht door beijert »

Focal carspeakers hebben wel parameters er bij staan.
Mooi spul maar niet geschikt voor in de auto omdat ze niet tegen de omstandigheden kunnen. (vocht e.d.) Maar jong setje van marktplaats af zonder roest lijkt me niet verkeerd.
beewee
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 22 okt 2012, 23:57
Locatie: Zutphen

Re: autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?

Bericht door beewee »

Hier 3 mooie Fountex breedbandertjes, nieuw: http://link.marktplaats.nl/m901229540
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?

Bericht door carbon »

Ik heb nog wel een paar Dual breebanders. En nog een paar Loewe Opta breedbanders, je mag ze voor 7,50 per set overnemen. Beide 98dB 1wm

De Dual zijn de grote en de Loewe zijn de kleine, deze zijn met Alnico magneten en klinken heel erg goed.
Bijlagen
SDC11430.JPG
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?

Bericht door nxs77 »

Ff spammen :mrgreen:
vincneus1
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 07 jan 2015, 16:10
Locatie: Groningen

Re: autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?

Bericht door vincneus1 »

carbon schreef:
Ik heb nog wel een paar Dual breebanders. En nog een paar Loewe Opta breedbanders, je mag ze voor 7,50 per set overnemen. Beide 98dB 1wm

De Dual zijn de grote en de Loewe zijn de kleine, deze zijn met Alnico magneten en klinken heel erg goed.
Ziet er goed uit! Hoeveel ohm? En hebben ze ook t/s parameters?
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?

Bericht door carbon »

7 Ohm zijn ze beide. t/s parameters weet ik niet, wat ik wel weet is dat de Loewe Opta verekte goed klinken! Daar is wat leuks mee te maken ;-)
vincneus1
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 07 jan 2015, 16:10
Locatie: Groningen

Re: autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?

Bericht door vincneus1 »

carbon schreef:
7 Ohm zijn ze beide. t/s parameters weet ik niet, wat ik wel weet is dat de Loewe Opta verekte goed klinken! Daar is wat leuks mee te maken ;-)
Gaat die 7ohm werken met een 8ohm receiver? Mijn receiver heeft wel heeeeeeeeeeeel erg veel moeite met een 4ohm subwoofer... En in wat voor behuizing kan ik de duals en de loewe dan plaatsen, nog aanbevelingen? Gesloten of BR en hoeveel liter?
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?

Bericht door carbon »

Gaat helemaal goed hoor.
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?

Bericht door carbon »

vincneus1 schreef:
carbon schreef:
7 Ohm zijn ze beide. t/s parameters weet ik niet, wat ik wel weet is dat de Loewe Opta verekte goed klinken! Daar is wat leuks mee te maken ;-)
Gaat die 7ohm werken met een 8ohm receiver? Mijn receiver heeft wel heeeeeeeeeeeel erg veel moeite met een 4ohm subwoofer... En in wat voor behuizing kan ik de duals en de loewe dan plaatsen, nog aanbevelingen? Gesloten of BR en hoeveel liter?
Open Baffltje is er goed mee te maken (wel of niet ondersteund door een woofer), of een TL!

B.v.b.
Bijlagen
8915415986_d6a65f66d9_z.jpg
Laatst gewijzigd door carbon op zo 15 mar 2015, 13:29, 2 keer totaal gewijzigd.
vincneus1
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 07 jan 2015, 16:10
Locatie: Groningen

Re: autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?

Bericht door vincneus1 »

Gaat die 7ohm werken met een 8ohm receiver? Mijn receiver heeft wel heeeeeeeeeeeel erg veel moeite met een 4ohm subwoofer... En in wat voor behuizing kan ik de duals en de loewe dan plaatsen, nog aanbevelingen? Gesloten of BR en hoeveel liter?[/quote]
Open Baffltje is er goed mee te maken (wel of niet ondersteund door een woofer), of een TL![/quote]

En de impedantie, dat gaat werken?
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?

Bericht door carbon »

Ja en anders een weerstandje van 1ohm parallel
vincneus1
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 07 jan 2015, 16:10
Locatie: Groningen

Re: autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?

Bericht door vincneus1 »

carbon schreef:
Ja en anders een weerstandje van 1ohm parallel
Die 1ohm oossing is nieuw voor me maar ik zal er eens over nadenken. Bedankt he!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: autospeakers gebruiken voor zelfbouw..?

Bericht door richard »

vincneus1 schreef:
Gaat die 7ohm werken met een 8ohm receiver?
7 Ohm is waarschijnlijk de gelijkstroomweerstand, de impedantie is dan nominaal 8 Ohm. Als je receiver dat niet kan hebben lijkt het me dat er iets grondig mis is met dat ding.

Een weerstand van 1 Ohm 'parallel' zou ik niet doen :mrgreen:
In serie misschien wel, al help je daarmee wel de demping van de versterker over de luidspreker om zeep. Dan blijft alleen de demping van de ophanging over, in een open baffle heb je immers ook geen demping van de kast.

Dergelijke luidsprekers komen vaak uit een tijd dat niemand nog van Thiele en Small hadden gehoord. Ze zaten vaak in een tv of andere 'lekke' behuizing en werden op het gehoor afgestemd. Een open baffle of halfopen kast zal waarschijnlijk prima voldoen, misschien moet je er wat mee om prutsen om het beste resultaat te krijgen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”