Zen Dipole Open Speaker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Zen Dipole Open Speaker

Bericht door carbon »

Laatst gewijzigd door carbon op zo 08 mar 2015, 17:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Zen Dipole Open Speaker

Bericht door meiborg »

Grappig! Blijft toch leuk hoe je met weinig een eigen luidsprekertje in elkaar zet.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Zen Dipole Open Speaker

Bericht door carbon »

Ze klinken in ieder geval veel mooier dan mijn Lowtherś EX3 en dit met breedbandertjes van 3 euro van de kringloop en 2 auto woofers van 35,- per stuk. Een geweldige mooi sound met een plaatsing en diepte waar je jaloers op word, en een gord en gord droog laag, nog nooit gehoord.

Mijn opzet was met deze ZDOB , zo minimalistisch en zo goedkoop mogelijk, en dat is heel goed gelukt. iig een blijvertje voor mij!!

:rock:
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Zen Dipole Open Speaker

Bericht door nxs77 »

Geinig zeg. Mischien nu iets bedenken voor een leuke afwerking?
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Zen Dipole Open Speaker

Bericht door carbon »

Ja maar die tijd die ik moet besteden aan afwerking besteed ik liever aan luisteren.. :mrgreen: Je hebt gelijk hoor, nu de afwerking nog.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Zen Dipole Open Speaker

Bericht door meiborg »

carbon schreef:
Ze klinken in ieder geval veel mooier dan mijn Lowtherś EX3 en dit met breedbandertjes van 3 euro van de kringloop en 2 auto woofers van 35,- per stuk. Een geweldige mooi sound met een plaatsing en diepte waar je jaloers op word, en een gord en gord droog laag, nog nooit gehoord.

Mijn opzet was met deze ZDOB , zo minimalistisch en zo goedkoop mogelijk, en dat is heel goed gelukt. iig een blijvertje voor mij!!

:rock:
Dat wil ik best geloven, lees dit maar eens.

Mvg Reinder ]]
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Zen Dipole Open Speaker

Bericht door Gerrit »

carbon schreef:
Ze klinken in ieder geval veel mooier dan mijn Lowtherś EX3 en dit met breedbandertjes van 3 euro van de kringloop en 2 auto woofers van 35,- per stuk. Een geweldige mooi sound met een plaatsing en diepte waar je jaloers op word, en een gord en gord droog laag, nog nooit gehoord.

Mijn opzet was met deze ZDOB , zo minimalistisch en zo goedkoop mogelijk, en dat is heel goed gelukt. iig een blijvertje voor mij!!

:rock:
Hoe zijn de drivers gefilterd?
De kleine breedbanders heb je terecht rechtop gezet, daardoor zal de driver als echte dipool werken tot een redelijk hoge frequentie (daarboven begint het bundelen). Het zou mij interesseren wat de directivity is van dit geheel.

Gerrit
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Zen Dipole Open Speaker

Bericht door carbon »

meiborg@

Ja ze staan niet erg goed aangeschreven als ik dat zo lees, maar had toch een super mooi geluid met de EX3, die had ik gemod toetertje er af en een zeer grote spreiding kegel aangebracht.. Maar voor 3 euro heb ik nu een veel mooier geluid, die oudjes klinken altijd heel erg goed ;-)
Laatst gewijzigd door carbon op do 05 mar 2015, 16:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Zen Dipole Open Speaker

Bericht door carbon »

Gerrit schreef:
carbon schreef:
Ze klinken in ieder geval veel mooier dan mijn Lowtherś EX3 en dit met breedbandertjes van 3 euro van de kringloop en 2 auto woofers van 35,- per stuk. Een geweldige mooi sound met een plaatsing en diepte waar je jaloers op word, en een gord en gord droog laag, nog nooit gehoord.

Mijn opzet was met deze ZDOB , zo minimalistisch en zo goedkoop mogelijk, en dat is heel goed gelukt. iig een blijvertje voor mij!!

:rock:
Hoe zijn de drivers gefilterd?
De kleine breedbanders heb je terecht rechtop gezet, daardoor zal de driver als echte dipool werken tot een redelijk hoge frequentie (daarboven begint het bundelen). Het zou mij interesseren wat de directivity is van dit geheel.

Gerrit
De woofers worden met 18Db afgefilterd op 140Hz, de breedbaders met 6DB vanaf 140Hz, sluiten gehoor matig heel erg goed aan, als 1 geheel zeg maar. Verder is alleen het rendement van de BB 10DB aangepast op de woofers, verder geen correcties! Doordat de woofers onder een hoek staan van 45 graden zo laag bij de grond heb je een hele mooi baslift, en zo kun je zonder baffle toch een erg diep en krachtig laag krijgen ;-)
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Zen Dipole Open Speaker

Bericht door Gerrit »

carbon schreef:
Gerrit schreef:
carbon schreef:
Ze klinken in ieder geval veel mooier dan mijn Lowtherś EX3 en dit met breedbandertjes van 3 euro van de kringloop en 2 auto woofers van 35,- per stuk. Een geweldige mooi sound met een plaatsing en diepte waar je jaloers op word, en een gord en gord droog laag, nog nooit gehoord.

Mijn opzet was met deze ZDOB , zo minimalistisch en zo goedkoop mogelijk, en dat is heel goed gelukt. iig een blijvertje voor mij!!

:rock:
Hoe zijn de drivers gefilterd?
De kleine breedbanders heb je terecht rechtop gezet, daardoor zal de driver als echte dipool werken tot een redelijk hoge frequentie (daarboven begint het bundelen). Het zou mij interesseren wat de directivity is van dit geheel.

Gerrit
De woofers worden met 18Db afgefilterd op 140Hz, de breedbaders met 6DB vanaf 140Hz, sluiten gehoor matig heel erg goed aan, als 1 geheel zeg maar. Verder is alleen het rendement van de BB 10DB aangepast op de woofers, verder geen correcties! Doordat de woofers onder een hoek staan van 45 graden zo laag bij de grond heb je een hele mooi baslift, en zo kun je zonder baffle toch een erg diep en krachtig laag krijgen ;-)
Heb je er ook aan gemeten of is het allemaal op de gok, pardon op gehoor?

Gerrit
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Zen Dipole Open Speaker

Bericht door carbon »

Gerrit schreef:
carbon schreef:
Gerrit schreef:
Hoe zijn de drivers gefilterd?
De kleine breedbanders heb je terecht rechtop gezet, daardoor zal de driver als echte dipool werken tot een redelijk hoge frequentie (daarboven begint het bundelen). Het zou mij interesseren wat de directivity is van dit geheel.

Gerrit
De woofers worden met 18Db afgefilterd op 140Hz, de breedbaders met 6DB vanaf 140Hz, sluiten gehoor matig heel erg goed aan, als 1 geheel zeg maar. Verder is alleen het rendement van de BB 10DB aangepast op de woofers, verder geen correcties! Doordat de woofers onder een hoek staan van 45 graden zo laag bij de grond heb je een hele mooi baslift, en zo kun je zonder baffle toch een erg diep en krachtig laag krijgen ;-)
Heb je er ook aan gemeten of is het allemaal op de gok, pardon op gehoor?

Gerrit
Op de gok gemaakt en op het gehoor aangepast. Zo goedkoop mogelijk dus ja..goed gegokt want het klinkt errug mooi :mrgreen:
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Zen Dipole Open Speaker

Bericht door meiborg »

Oei, whizzer er af gehakt? Bij een Lowther? Je realiseert je dat dit vloeken in de kerk is, die krijg je niet meer verkocht. Whizzer er af = weg hoge tonen, waarom dan die plug?

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Zen Dipole Open Speaker

Bericht door carbon »

meiborg schreef:
Oei, whizzer er af gehakt? Bij een Lowther? Je realiseert je dat dit vloeken in de kerk is, die krijg je niet meer verkocht. Whizzer er af = weg hoge tonen, waarom dan die plug?

Mvg Reinder
hahaha heb ze al verkocht, dus maakt mij niet meer uit ;-) ze hadden veel te veel hoog, dus toetertje er af was het een stuk mooier en rustiger!! knoert van een kegel tegen bundeling, ja mooi geluid, maar dit geluid van deze BB is heel erg sweet in het middengebied, de enigste breedbander die ik gehoord heb zonder dat het staat te tetteren rond de 2000HZ, hoog is mooi niet schel, mooi gedoseerd zeg maar, jaa heel erg blij ..
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Zen Dipole Open Speaker

Bericht door meiborg »

En creatief! Leuk gemaakt hoor.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Zen Dipole Open Speaker

Bericht door carbon »

meiborg schreef:
En creatief! Leuk gemaakt hoor.

Mvg Reinder
Dank je. ff afwerken nog, ben ik al aan begonnen heb er wel zin in om ze mooier te maken :bakkie:
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Zen Dipole Open Speaker

Bericht door carbon »

Umbria van Yello, genoeg laag zonder baffle :mrgreen:

https://www.youtube.com/watch?v=7HffTQFoq-c
Tok
Berichten: 198
Lid geworden op: di 05 aug 2008, 23:15

Re: Zen Dipole Open Speaker

Bericht door Tok »

Laag? Hoor niks. (Aantonen dat er fraai geluid uit je set komt mbv een youtube video werkt niet zo fijn als de luisteraar bijvoorbeeld achter een ouwe klaptop zit)
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Zen Dipole Open Speaker

Bericht door carbon »

Tok schreef:
Laag? Hoor niks. Aantonen dat er fraai geluid uit je set komt mbv een youtube video werkt niet zo fijn als de luisteraar bijvoorbeeld achter een ouwe klaptop zit)
Lol..gooi die klaptop maar uit het raam dan :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Zen Dipole Open Speaker

Bericht door wouter »

Even een stel goede oordoppen gepakt maar dat gaat laag zeg... Leuk!

Je bed is ook Zen zie ik :yeah:

Welk soort filtering heb je toegepast? Die fullrange luidsprekers lijken wel iets van grundig of zo...
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Zen Dipole Open Speaker

Bericht door carbon »

wouter schreef:
Even een stel goede oordoppen gepakt maar dat gaat laag zeg... Leuk!

Je bed is ook Zen zie ik :yeah:

Welk soort filtering heb je toegepast? Die full range luidsprekers lijken wel iets van grundig of zo...
Geen Grundig, made in France 6 ohm uit 1961 staat erop (staat geenmerk op), ben op ebay al aan het zoeken naar deze voor meer info. Filtering voor het laag 18db, en voor de breedbanders 6db op 140hz, zo loop het laag niet te ver door :relax:
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Zen Dipole Open Speaker

Bericht door carbon »

De woofers een dikke siliconen coating gegeven, zo is het laag een stukje strakker/droger geworden, komen nog 2 coatingen op, daar ben ik mee bezig.

Dit zijn ze, nieuw.
https://www.conrad.nl/nl/renkforce-auto ... 70335.html

Dit zijn ze nu.
Bijlagen
SDC11351.JPG
Laatst gewijzigd door carbon op zo 08 mar 2015, 16:49, 2 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Zen Dipole Open Speaker

Bericht door wouter »

Uitstekende datasheet voor zulke budget woofers:
http://www.produktinfo.conrad.com/daten ... CHASSI.pdf

Met een Qts van 0,45 niet direct een OB kandidaat maar blijkbaar gaat het prima. Wat een lol voor dat geld :goedzo:
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Zen Dipole Open Speaker

Bericht door Ivo »

meiborg schreef:
Whizzer er af = weg hoge tonen, waarom dan die plug?
Da's niet helemaal waar, die grote whizzer zorgt voor een enorme bult aan hoog. Als je die er af haalt, is het niet allemaal weg. Lowthers zijn ooit ontworpen voor grote frontloaded hoorns, waarbij de hoorn het mid optrekt tot het niveau van het hoog. Als je ze in een andere systeem toepast, dan is die grote bult aan hoog niet zo relevant meer.
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Zen Dipole Open Speaker

Bericht door carbon »

Een foto van het geheel, je kunt de coating zien op de woofers, nog 1 dun laagje met zwarte mengverf als afwerking. het laag is nou toch wel zo super strak en droog, hele verbetering, op de gok en goed gegokt :bakkie:

Super tweeters aan de achterkant geplaatst, die doen hun werk boven de 16.000Hz..hierdoor is het aller hoogste hoog een stukje mooier geworden, super fijntjes dus.

Was weer een prima zelfbouwluidsprekerdag voor mij :lol:
Bijlagen
SDC11354.JPG
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Zen Dipole Open Speaker

Bericht door Zweitse »

Nu nog een beetje aandacht schenken aan de planten :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”