Zen Dipole Open Speaker
Moderator: Beheerdersteam
Re: Zen Dipole Open Speaker
Grappig! Blijft toch leuk hoe je met weinig een eigen luidsprekertje in elkaar zet.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Ze klinken in ieder geval veel mooier dan mijn Lowtherś EX3 en dit met breedbandertjes van 3 euro van de kringloop en 2 auto woofers van 35,- per stuk. Een geweldige mooi sound met een plaatsing en diepte waar je jaloers op word, en een gord en gord droog laag, nog nooit gehoord.
Mijn opzet was met deze ZDOB , zo minimalistisch en zo goedkoop mogelijk, en dat is heel goed gelukt. iig een blijvertje voor mij!!

Mijn opzet was met deze ZDOB , zo minimalistisch en zo goedkoop mogelijk, en dat is heel goed gelukt. iig een blijvertje voor mij!!
Ja maar die tijd die ik moet besteden aan afwerking besteed ik liever aan luisteren..
Je hebt gelijk hoor, nu de afwerking nog.
Dat wil ik best geloven, lees dit maar eens.carbon schreef:Ze klinken in ieder geval veel mooier dan mijn Lowtherś EX3 en dit met breedbandertjes van 3 euro van de kringloop en 2 auto woofers van 35,- per stuk. Een geweldige mooi sound met een plaatsing en diepte waar je jaloers op word, en een gord en gord droog laag, nog nooit gehoord.
Mvg Reinder ]]
Hoe zijn de drivers gefilterd?carbon schreef:Ze klinken in ieder geval veel mooier dan mijn Lowtherś EX3 en dit met breedbandertjes van 3 euro van de kringloop en 2 auto woofers van 35,- per stuk. Een geweldige mooi sound met een plaatsing en diepte waar je jaloers op word, en een gord en gord droog laag, nog nooit gehoord.
De kleine breedbanders heb je terecht rechtop gezet, daardoor zal de driver als echte dipool werken tot een redelijk hoge frequentie (daarboven begint het bundelen). Het zou mij interesseren wat de directivity is van dit geheel.
Gerrit
meiborg@
Ja ze staan niet erg goed aangeschreven als ik dat zo lees, maar had toch een super mooi geluid met de EX3, die had ik gemod toetertje er af en een zeer grote spreiding kegel aangebracht.. Maar voor 3 euro heb ik nu een veel mooier geluid, die oudjes klinken altijd heel erg goed
Ja ze staan niet erg goed aangeschreven als ik dat zo lees, maar had toch een super mooi geluid met de EX3, die had ik gemod toetertje er af en een zeer grote spreiding kegel aangebracht.. Maar voor 3 euro heb ik nu een veel mooier geluid, die oudjes klinken altijd heel erg goed
Laatst gewijzigd door carbon op do 05 mar 2015, 16:06, 2 keer totaal gewijzigd.
De woofers worden met 18Db afgefilterd op 140Hz, de breedbaders met 6DB vanaf 140Hz, sluiten gehoor matig heel erg goed aan, als 1 geheel zeg maar. Verder is alleen het rendement van de BB 10DB aangepast op de woofers, verder geen correcties! Doordat de woofers onder een hoek staan van 45 graden zo laag bij de grond heb je een hele mooi baslift, en zo kun je zonder baffle toch een erg diep en krachtig laag krijgenGerrit schreef:Hoe zijn de drivers gefilterd?carbon schreef:Ze klinken in ieder geval veel mooier dan mijn Lowtherś EX3 en dit met breedbandertjes van 3 euro van de kringloop en 2 auto woofers van 35,- per stuk. Een geweldige mooi sound met een plaatsing en diepte waar je jaloers op word, en een gord en gord droog laag, nog nooit gehoord.
De kleine breedbanders heb je terecht rechtop gezet, daardoor zal de driver als echte dipool werken tot een redelijk hoge frequentie (daarboven begint het bundelen). Het zou mij interesseren wat de directivity is van dit geheel.
Gerrit
Heb je er ook aan gemeten of is het allemaal op de gok, pardon op gehoor?carbon schreef:De woofers worden met 18Db afgefilterd op 140Hz, de breedbaders met 6DB vanaf 140Hz, sluiten gehoor matig heel erg goed aan, als 1 geheel zeg maar. Verder is alleen het rendement van de BB 10DB aangepast op de woofers, verder geen correcties! Doordat de woofers onder een hoek staan van 45 graden zo laag bij de grond heb je een hele mooi baslift, en zo kun je zonder baffle toch een erg diep en krachtig laag krijgenGerrit schreef:Hoe zijn de drivers gefilterd?carbon schreef:Ze klinken in ieder geval veel mooier dan mijn Lowtherś EX3 en dit met breedbandertjes van 3 euro van de kringloop en 2 auto woofers van 35,- per stuk. Een geweldige mooi sound met een plaatsing en diepte waar je jaloers op word, en een gord en gord droog laag, nog nooit gehoord.
Gerrit
Gerrit
Op de gok gemaakt en op het gehoor aangepast. Zo goedkoop mogelijk dus ja..goed gegokt want het klinkt errug mooiGerrit schreef:Heb je er ook aan gemeten of is het allemaal op de gok, pardon op gehoor?carbon schreef:De woofers worden met 18Db afgefilterd op 140Hz, de breedbaders met 6DB vanaf 140Hz, sluiten gehoor matig heel erg goed aan, als 1 geheel zeg maar. Verder is alleen het rendement van de BB 10DB aangepast op de woofers, verder geen correcties! Doordat de woofers onder een hoek staan van 45 graden zo laag bij de grond heb je een hele mooi baslift, en zo kun je zonder baffle toch een erg diep en krachtig laag krijgenGerrit schreef:Hoe zijn de drivers gefilterd?
Gerrit
Gerrit
Oei, whizzer er af gehakt? Bij een Lowther? Je realiseert je dat dit vloeken in de kerk is, die krijg je niet meer verkocht. Whizzer er af = weg hoge tonen, waarom dan die plug?
Mvg Reinder
Mvg Reinder
hahaha heb ze al verkocht, dus maakt mij niet meer uitmeiborg schreef:Oei, whizzer er af gehakt? Bij een Lowther? Je realiseert je dat dit vloeken in de kerk is, die krijg je niet meer verkocht. Whizzer er af = weg hoge tonen, waarom dan die plug?
Mvg Reinder
Dank je. ff afwerken nog, ben ik al aan begonnen heb er wel zin in om ze mooier te makenmeiborg schreef:En creatief! Leuk gemaakt hoor.
Mvg Reinder
Laag? Hoor niks. (Aantonen dat er fraai geluid uit je set komt mbv een youtube video werkt niet zo fijn als de luisteraar bijvoorbeeld achter een ouwe klaptop zit)
Lol..gooi die klaptop maar uit het raam danTok schreef:Laag? Hoor niks. Aantonen dat er fraai geluid uit je set komt mbv een youtube video werkt niet zo fijn als de luisteraar bijvoorbeeld achter een ouwe klaptop zit)
-
wouter
- Ook commercieel actief
Even een stel goede oordoppen gepakt maar dat gaat laag zeg... Leuk!
Je bed is ook Zen zie ik
Welk soort filtering heb je toegepast? Die fullrange luidsprekers lijken wel iets van grundig of zo...
Je bed is ook Zen zie ik
Welk soort filtering heb je toegepast? Die fullrange luidsprekers lijken wel iets van grundig of zo...
Geen Grundig, made in France 6 ohm uit 1961 staat erop (staat geenmerk op), ben op ebay al aan het zoeken naar deze voor meer info. Filtering voor het laag 18db, en voor de breedbanders 6db op 140hz, zo loop het laag niet te ver doorwouter schreef:Even een stel goede oordoppen gepakt maar dat gaat laag zeg... Leuk!
Je bed is ook Zen zie ik![]()
Welk soort filtering heb je toegepast? Die full range luidsprekers lijken wel iets van grundig of zo...
De woofers een dikke siliconen coating gegeven, zo is het laag een stukje strakker/droger geworden, komen nog 2 coatingen op, daar ben ik mee bezig.
Dit zijn ze, nieuw.
https://www.conrad.nl/nl/renkforce-auto ... 70335.html
Dit zijn ze nu.
Dit zijn ze, nieuw.
Dit zijn ze nu.
Laatst gewijzigd door carbon op zo 08 mar 2015, 16:49, 2 keer totaal gewijzigd.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Uitstekende datasheet voor zulke budget woofers:carbon schreef:Dit zijn ze, nieuw.
http://www.produktinfo.conrad.com/daten ... CHASSI.pdf
Met een Qts van 0,45 niet direct een OB kandidaat maar blijkbaar gaat het prima. Wat een lol voor dat geld
Da's niet helemaal waar, die grote whizzer zorgt voor een enorme bult aan hoog. Als je die er af haalt, is het niet allemaal weg. Lowthers zijn ooit ontworpen voor grote frontloaded hoorns, waarbij de hoorn het mid optrekt tot het niveau van het hoog. Als je ze in een andere systeem toepast, dan is die grote bult aan hoog niet zo relevant meer.meiborg schreef:Whizzer er af = weg hoge tonen, waarom dan die plug?
Een foto van het geheel, je kunt de coating zien op de woofers, nog 1 dun laagje met zwarte mengverf als afwerking. het laag is nou toch wel zo super strak en droog, hele verbetering, op de gok en goed gegokt 
Super tweeters aan de achterkant geplaatst, die doen hun werk boven de 16.000Hz..hierdoor is het aller hoogste hoog een stukje mooier geworden, super fijntjes dus.
Was weer een prima zelfbouwluidsprekerdag voor mij
Super tweeters aan de achterkant geplaatst, die doen hun werk boven de 16.000Hz..hierdoor is het aller hoogste hoog een stukje mooier geworden, super fijntjes dus.
Was weer een prima zelfbouwluidsprekerdag voor mij