Composite LM4780 versterker
Moderator: Beheerdersteam
Composite LM4780 versterker
Op diyAudio loopt een topic over een composite LM3886 versterker. Hierbij wordt een LM3886 in de feedback loop van een LME49710 opamp gezet zodat de LM3886 wordt gecorrigeerd door de LME49710. Omdat nu de vervorming en PSRR worden bepaald door de LME49710 krijg je NCore-achtige vervormingscijfers.
Tom Christiansen, de ontwerper van de schakeling die overigens al in 1992 is gepubliceerd, beschikt over een Audio Precision en meet hiermee THD van 0.00035 % THD+N bij 35 W in 8 Ω bij 1 kHz. In het topic staan allerlei grafieken die dit staven.
Ik heb de schakeling gesimuleerd en kom inderdaad op zeer lage vervormingscijfers. Ik zit er over te denken om zelf een printje te ontwikkelen voor een soortgelijke schakeling maar dan op basis van de LM4780, daar heb ik er nog een aantal van liggen. De layout komt zeer kritisch bij deze prestatieniveaus, maar de man heeft een karrevracht aan tips om z'n website staan.
Tom Christiansen, de ontwerper van de schakeling die overigens al in 1992 is gepubliceerd, beschikt over een Audio Precision en meet hiermee THD van 0.00035 % THD+N bij 35 W in 8 Ω bij 1 kHz. In het topic staan allerlei grafieken die dit staven.
Ik heb de schakeling gesimuleerd en kom inderdaad op zeer lage vervormingscijfers. Ik zit er over te denken om zelf een printje te ontwikkelen voor een soortgelijke schakeling maar dan op basis van de LM4780, daar heb ik er nog een aantal van liggen. De layout komt zeer kritisch bij deze prestatieniveaus, maar de man heeft een karrevracht aan tips om z'n website staan.
Re: Composite LM4780 versterker
Zeker interessant.
Ben nu aan het googelen met een TDA7294 en doe daar dan net iets anders mee maar lijkt me leuk om eens te zien of daar ook iets vergelijkbaars mee mogelijk is.
Ben nu aan het googelen met een TDA7294 en doe daar dan net iets anders mee maar lijkt me leuk om eens te zien of daar ook iets vergelijkbaars mee mogelijk is.
Re: Composite LM4780 versterker
Gedver Knuisje,
Heb ik nét al mijn lief verzameld om mijn Fetzilla af te maken is ie obsolete voor het af is dadelijk..
Maar leuk hoor
.
Mvg Reinder
Heb ik nét al mijn lief verzameld om mijn Fetzilla af te maken is ie obsolete voor het af is dadelijk..
Maar leuk hoor
Mvg Reinder
Re: Composite LM4780 versterker
Maak je maar niet ongerust (ongelukkig ?) hoor.Zolang de luidsprekers nog niet in de buurt van zulke vervormingscijfers komen is het een leuke oefening-bezigheid.Maar nuttig ?meiborg schreef:Gedver Knuisje,
Heb ik nét al mijn lief verzameld om mijn Fetzilla af te maken is ie obsolete voor het af is dadelijk..
Maar leuk hoor.
Mvg Reinder
Hoewel... sommige mensen horen zelfs het verschil van een zekering
Anne
Re: Composite LM4780 versterker
Wordt wel voor eigen gebruik, ik kan niet andermans handel in de wielen rijden. 
Re: Composite LM4780 versterker
Tom verkoopt printen, je kunt bij hem terecht. En dan kun je voor weinig geld een geweldig metende en klinkende versterker bouwen.
Re: Composite LM4780 versterker
Ik vind het ook vrij duur, maar hij heeft wel geïnvesteerd in dure apparatuur zoals een AP525. En de voedingsprint hoef je niet te kopen, dat zijn twee elco's en een brugcel.
Re: Composite LM4780 versterker
Komt bij zoals eerder gezegd, je totaal plaatje is toch de som van de onderdelen. Erg mooie versterker lijkt me, maar of je het maximale er uit zal halen, in mijn geval denk ik het niet..
Er zijn meer waarden dan vervorming die een rol spelen, het ligt er aan welke harmonische je hoort, sommige worden als prettig beschouwd. Kortom, ieder zijn ding! (en toch wil ik hem graag eens horen straks
).
Mvg Reinder
Er zijn meer waarden dan vervorming die een rol spelen, het ligt er aan welke harmonische je hoort, sommige worden als prettig beschouwd. Kortom, ieder zijn ding! (en toch wil ik hem graag eens horen straks
Mvg Reinder
Re: Composite LM4780 versterker
Dit is het schema uit de Radio Electronics van 1992 waarop het ontwerp is gebaseerd. Er is nog een lokale feedback loop toegevoegd rond de LM3886 en de weerstanddeler na de opamp heeft wat normalere waarden gekregen.
Re: Composite LM4780 versterker
Die plaatselijke tegenkoppeling rond de 3886 is zeker omdat ie onder de 20x versterking niet stabiel is ?
Stuur je 'm dan aan langs de -in ?
Het oude schema heeft een ingang die wel heel ongevoelig is (= LSuit).Als daar de vervormingscijfers van zijn heb je er niet veel aan.
Anne
Stuur je 'm dan aan langs de -in ?
Het oude schema heeft een ingang die wel heel ongevoelig is (= LSuit).Als daar de vervormingscijfers van zijn heb je er niet veel aan.
Anne
Re: Composite LM4780 versterker
De lokale tegenkoppeling kan 10x zijn omdat de LM3886 pas daaronder onstabiel wordt. Hij kan dan niet-geïnventeerd worden aangestuurd. Het oude schema gooit veel loopgain weg met de spanningsdeler, dan heb je er inderdaad niet veel aan.
Re: Composite LM4780 versterker
Mooi plan! Heb je ook overwogen om een 4780 in parallel mode te gebruiken zodat je wat meer stroomreserve hebt bij vervelende luidsprekers?
Re: Composite LM4780 versterker
Ik ben onder de indruk...dit is wellicht al snel geval maar het gaat om het idee..
Re: Composite LM4780 versterker
Waar zijn die grote weerstanden voor? 2 om je LM4780 parallel te zetten lijkt me, maar die andere?
Re: Composite LM4780 versterker
RC-netwerkje parallel aan de uitgang?
[Edit] Als ik het goed zie moet er om die dikke weerstanden nog een spoeltje worden gewikkeld. Dan zullen die andere wel zijn voor de parallelschakeling.
[Edit] Als ik het goed zie moet er om die dikke weerstanden nog een spoeltje worden gewikkeld. Dan zullen die andere wel zijn voor de parallelschakeling.
Re: Composite LM4780 versterker
Er zit een RC Zobelnetwerk op voor het verhogen van de stabiliteit van de feedback loop en om ervoor te zorgen dat de LM4780 ook bij hoge frequenties een belasting ziet. En verder een LR Thiele netwerk zodat de versterker niet gaat oscilleren bij een hoge capacitieve belasting.
Dan nog twee laag ohmige ballastweerstanden die ervoor zorgen dat de twee parallele versterkers elkaar niet gaan tegenwerken.
Dan nog twee laag ohmige ballastweerstanden die ervoor zorgen dat de twee parallele versterkers elkaar niet gaan tegenwerken.
Re: Composite LM4780 versterker
Rc netwerkje hoeft toch geen vermogen weerstanden te zijn? Als het goed is loopt daar bijna geen stroom.
