Verbouwing Thorens TD165

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
t8t8t
Berichten: 3
Lid geworden op: za 28 feb 2015, 15:26

Verbouwing Thorens TD165

Bericht door t8t8t »

Ik keek de film "Mechanic" en zag de gave platenspeler waardoor ik er ook een wilde.
Ik wilde graag een aparte platenspeler, niet het klassieke met een houten afwerking, wat ook mooi is, maar past niet bij mij.
Hierop besloot ik een platenspeler te gaan verbouwen, echter had ik geen kennis over platenspelers en eigenlijk nog steeds niet heel erg.
Ik kocht eerst een automatisch platenspeler van pioneer maar deze had zoveel printplaten dat ik dit niet zag zitten.

Degene wie dit wilde kopen, verkocht zelf gereviseerde platenspelers veelal Thorens.
Hierop een ruil gedaan voor een Thorens TD165 waarvan de plint beschadigd was.

Hierna ben ik aan het werk gegaan, zie de foto's voor het resultaat.
Uiteindelijk heb ik de arm van de Thorens vervangen voor een Pro-ject arm, omdat ik deze er beter bij vind passen en omdat de arm van Thorens erg stroef was.

Daarnaast heeft de Thorens TD165 zoals meerdere type's geen voorversterker, hierop heb ik via marktplaats een kleine voorversterker gezocht en kwam uit bij "vivanco" voor een paar euro's en nieuw in de verpakking.

Terwijl ik dit tik, luister ik naar de LP van Jack johnson en ik moet zeggen, ik ben zeer tevreden met het geluid en de "look".
De platenspeler staat bij mij in een kast met glazen deuren, omdat ik geen stofkap gebruik en omdat deze kast aan de muur hangt is de speler niet erg gevoelig voor trillingen op de vloer.

Natuurlijk zal niet iedereen dit mooi vinden maar misschien doen mensen ideeën op als zij dit zien, zoals ik zelf ook forum's ben afgegaan toen ik aan dit project begon.
Bijlagen
20140625_120138.jpg
20140625_175908.jpg
20140625_180948.jpg
20140626_165317.jpg
20140626_190141.jpg
20140627_000240.jpg
20140701_110656.jpg
2014-08-21 18.19.00.jpg
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Verbouwing Thorens TD165

Bericht door John P »

Mooi gedaan, al zullen er nu verschillende Thorens puristen zich de haren uit trekken. Volgens mij was de originele uit de film ook een Projekt als ik de foto zo zie.
Mechanic-Stereo.~PNG.jpg
Alleen die vlammen , maak je die ook na of is dat alleen in de film?
t8t8t
Berichten: 3
Lid geworden op: za 28 feb 2015, 15:26

Re: Verbouwing Thorens TD165

Bericht door t8t8t »

Ja ik gok ook dat het een Pro-ject is, ik denk een RPM 9.1 als ik het zo zie.
En ja een aantal mensen zullen het natuurlijk niet waarderen, maar de hele plint was slecht en onstabiel, ik heb de speler een tweede leven gegeven :)
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Verbouwing Thorens TD165

Bericht door Kappa7 »

Je hebt er wel iets bijzonders van gemaakt zo.
Jammer van de boutkopjes die rondom zo uitsteken.
Daarvoor had je ook buigtriplex kunnen gebruiken en dan het chassis van boven vast geschroefd.
Die koppen vallen dan onder het plateau en kunnen verzinken zo dat deze niet meer zichtbaar zijn.
Des al niet te min mooi gedaan en leuk dat je het aandurfde. :goedzo:
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: Verbouwing Thorens TD165

Bericht door Gijs »

Leuk gedaan!
Of, zoals op het Lenco forum gesproken zou worden, mooie eerste versie. Gave vorm, maar meer massa zou de speler waarschijnlijk nog een stukje beter laten klinken.
En die puristen, ach. De laatste originele Thorens wordt een museum stuk, zo lang er nog zoveel van zijn mag je de mindere broeders vast wel naar eigen inzicht verbouwen. :goedzo:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Verbouwing Thorens TD165

Bericht door Kappa7 »

Heb nog even naar de foto's gekeken maar wat ik mis is hoe zet je hem nu aan en uit en hoe schakel je nu van 33 naar 45 toeren?
En heb je de vering nog wel terug geplaatst of is die nu ongeveert geworden?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Verbouwing Thorens TD165

Bericht door Pjotr »

Lijkt er op dat ie er een massa-loopwerk van gemaakt heeft.
t8t8t
Berichten: 3
Lid geworden op: za 28 feb 2015, 15:26

Re: Verbouwing Thorens TD165

Bericht door t8t8t »

Bedankt voor de reacties! Klopt dat je het niet goed ziet, ik heb de aan en uit knop vrij onhandig moeten plaatsen vanwege ruimte gebrek.
De aan en uit knop zit tussen de arm en het plateau.
De knop voor 33 en 45 zit onder het plateau en deze moet dus even omhoog.

Verder heb ik de boutjes juist expres gedaan, ik vond de hele metal look juist wel gaaf.
Plaats reactie