Nieuwe tweeter in bestaande speaker
Moderator: Beheerdersteam
Nieuwe tweeter in bestaande speaker
Naar aanleiding van voorgaand topic alvast een aanzetje voor mezelf om er actief mee bezig te gaan, zal ook best wat hulp kunnen gebruiken en hopelijk steek ik er weer wat van op.
Eerst het filter is uitgezocht, dat was om te beginnen al weer heel anders als gedacht.
Volgens mij word de bovenste woofer op 2000 hz afgefiltert, de onderste op 2500 hz, tweet ook op 2500, vermoed ik (?)
Dat zal dan toch wel met het richten van de lobes te maken hebben denk, voorzetje hier al gegeven.
Zie ik het nu goed dat de bovenste woofer electrisch 4de orde is en de onderste 2de? Tweeter ook 4de, ik geloof dat ik redelijk uit ga komen met mijn gok om de 4 ohm versie van de beston rt002-a te nemen maar dat zal moeten blijken in de loop van dit topic.
Bijgevoegd filter voor zover bekend en wederom de pdf van de beston, de 6 ohm versie welliswaar.
Eerst het filter is uitgezocht, dat was om te beginnen al weer heel anders als gedacht.
Volgens mij word de bovenste woofer op 2000 hz afgefiltert, de onderste op 2500 hz, tweet ook op 2500, vermoed ik (?)
Dat zal dan toch wel met het richten van de lobes te maken hebben denk, voorzetje hier al gegeven.
Zie ik het nu goed dat de bovenste woofer electrisch 4de orde is en de onderste 2de? Tweeter ook 4de, ik geloof dat ik redelijk uit ga komen met mijn gok om de 4 ohm versie van de beston rt002-a te nemen maar dat zal moeten blijken in de loop van dit topic.
Bijgevoegd filter voor zover bekend en wederom de pdf van de beston, de 6 ohm versie welliswaar.
- Bijlagen
-
- 277-112--beston-rt002a-spec-sheet.pdf
- (156.91 KiB) 129 keer gedownload
Re: Nieuwe tweeter in bestaande speaker
Nog even een beetje mee gespeelt, denk dat het filter zo beter in de buurt komt. Ik snap 1 ding niet en dat is waarom de tweeter origineel omgepoold zit. Is dat te verklaren? De sim en logica (?) lijkt me te zeggen dat dat niet moet.
w170 als midwoofer, re kwam meest overeen en aangepaste (impendantieplot op 4 ohm gezet, fs 1200) mht12. Dat dat niet gaat kloppen snap ik.
Om beetje idee te krijgen.
w170 als midwoofer, re kwam meest overeen en aangepaste (impendantieplot op 4 ohm gezet, fs 1200) mht12. Dat dat niet gaat kloppen snap ik.
Om beetje idee te krijgen.
Re: Nieuwe tweeter in bestaande speaker
Binnen 5 dagen tweets op de mat vanuit Taiwan, top 
Geprobeert SPL trace te gebruiken, lijkt op de e.o.a. manier niet helemaal te kloppen maar komt redelijk in de buurt. Dat in boxsim geladen maar met de faseplot van dew170's mht 12, zal allemaal wel helemaal niet kloppen maar stap voor stap, is allemaal nieuw dit.
Vervolgens de fr met elac filter, denk weerstandje wat verlagen en dan komt alles redelijk in de buurt maar daarvoor moet er gemeten gaan worden... heb ook geen idee onder welke omstandigheden de FR van beston tot stand gekomen is. Grappig dat de piek bij 2500 hz geheel weg valt. Hoe hoorbaar die van 15000 is vraag ik me af (en dus of daar een correctie op moet)
Aanpassen van de speaker gaat wel betekenen dat een evt. originele tweeter er niet meer zo net in gaat zitten... hmmm. En al met al had ik misschien toch voor de 6 ohm versie moeten gaan, we'll see....
Geprobeert SPL trace te gebruiken, lijkt op de e.o.a. manier niet helemaal te kloppen maar komt redelijk in de buurt. Dat in boxsim geladen maar met de faseplot van de
Vervolgens de fr met elac filter, denk weerstandje wat verlagen en dan komt alles redelijk in de buurt maar daarvoor moet er gemeten gaan worden... heb ook geen idee onder welke omstandigheden de FR van beston tot stand gekomen is. Grappig dat de piek bij 2500 hz geheel weg valt. Hoe hoorbaar die van 15000 is vraag ik me af (en dus of daar een correctie op moet)
Aanpassen van de speaker gaat wel betekenen dat een evt. originele tweeter er niet meer zo net in gaat zitten... hmmm. En al met al had ik misschien toch voor de 6 ohm versie moeten gaan, we'll see....
Laatst gewijzigd door ief op ma 09 feb 2015, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Nieuwe tweeter in bestaande speaker
Denk er wel aan dat als je een luidspreker via SPLtrace invoert in Boxsim dat je de volgende instellingen goed zet in het scherm Chassis.
Zo wordt de fase berekend uit de frequentie re cq impedantie respons. Ook de baafflestep moet teruggerekend worden door het din-meetbord op te geven.
Zo wordt de fase berekend uit de frequentie re cq impedantie respons. Ook de baafflestep moet teruggerekend worden door het din-meetbord op te geven.
Re: Nieuwe tweeter in bestaande speaker
Dat wil ie niet, din meetbord is opgegeven, vink ik elektrisch of acoustische fase respons niet aan krijg ik een berekenings error en wil ik calculate RE en LE door impendantie respons geeft ie ook een error, 'gleitkommadevision durch 0'
Impendantie heb ik op 4 ohm gezet, beide faseplots stonden er in van de mht, zie even niet wat er fout gaat.
Impendantie heb ik op 4 ohm gezet, beide faseplots stonden er in van de mht, zie even niet wat er fout gaat.
Re: Nieuwe tweeter in bestaande speaker
Je kunt eens in de meetfiles kijken of er ergens 0 waardes staan en die weghalen. Je kunt ze gewoon openen met notepad.
Re: Nieuwe tweeter in bestaande speaker
Als ik er wat mee speel dan doet ie het wel maar krijg ik weer andere vage dingen... kijken we later wel naar, zelf maar is een impendantiemeting doen of zo.
Eerst is zien hoe ik de tweeters er een beetje deftig in krijg.
Eerst is zien hoe ik de tweeters er een beetje deftig in krijg.
Re: Nieuwe tweeter in bestaande speaker
Bij tweede orde meen ik dat het wel vaker voorkomt de tweeter om te polen, maar al in jouw geval er een sterke dip ontstaat lijkt me dat het niet moet.ief schreef:Nog even een beetje mee gespeelt, denk dat het filter zo beter in de buurt komt. Ik snap 1 ding niet en dat is waarom de tweeter origineel omgepoold zit. Is dat te verklaren? De sim en logica (?) lijkt me te zeggen dat dat niet moet.
Re: Nieuwe tweeter in bestaande speaker
Heb de tweeters er even proffesorisch aan gehangen en het effect van ompolen is dat het stereobeeld/ de luisterplek lager komt te zitten dus maar gedaan zoals het origineel was. Het is niet 100 % maar klinkt al heel acceptabel... Zijn best heel aardige tweeters volgens mij.
Re: Nieuwe tweeter in bestaande speaker
Er zit allemaal niet erg veel gang in, moet eerst is een paar lijmklemmen regelen om de tweeters er mooi in te krijgen want dat bleek al weer heel snel, heel fout te kunnen gaan. (geen geduld en momenteel 0 geld)
Maar dat geeft niet, ondertussen kreeg ik nog wat gevraagde info van beston, bijzonder hulpvaardige man. Neem aan dat ik hier wel iets mee moet kunnen ism boxsim. Ook had ie nog wat polars van de tweeter in combinatie met een 5 inch woofer in een 2weg en een vergelijk van het impedantie verloop van een dome tweeter en een bandje. Ik gooi het hier maar even neer allemaal.
Het verbaasde me eigenlijk dat de impedantie plot zo hoog uitkomt, neem toch echt aan dat deze plots van de 4 ohm versie zijn.
Maar dat geeft niet, ondertussen kreeg ik nog wat gevraagde info van beston, bijzonder hulpvaardige man. Neem aan dat ik hier wel iets mee moet kunnen ism boxsim. Ook had ie nog wat polars van de tweeter in combinatie met een 5 inch woofer in een 2weg en een vergelijk van het impedantie verloop van een dome tweeter en een bandje. Ik gooi het hier maar even neer allemaal.
Het verbaasde me eigenlijk dat de impedantie plot zo hoog uitkomt, neem toch echt aan dat deze plots van de 4 ohm versie zijn.
- Bijlagen
-
- RT002A-1.TXT
- (190.5 KiB) 66 keer gedownload
-
- RT002A-2.TXT
- (2.25 KiB) 78 keer gedownload
-
- Impedance-RT002A compare.ppt
- (107 KiB) 86 keer gedownload
-
- 1915-1.TXT
- (29.28 KiB) 53 keer gedownload
-
- 1915-2.TXT
- (1.29 KiB) 50 keer gedownload
-
- Directivity data10917.ppt
- (522 KiB) 65 keer gedownload
Re: Nieuwe tweeter in bestaande speaker
Een beetje progressie...
met 2 lijmklemmen ging het allemaal een stuk beter, niet perfect, in de breedte mm te veel weg gehaald, kniezel die er op let, timmerman zal ik niet worden en al doende.
Had al een paar rubber matjes gehaald, die op maat gemaakt en er in geplakt en onder en bovenin stukje pritex wat ik nog had liggen. Dan wil ik er nog glaswol in hebben. Dit alles in de hoop dat het wat beter zal werken als alleen de BAF die er nu in zat.
Verder de 2 elko's vervangen die in serie met de tweeter staan.
Moet dan maar gaan blijken of dat alles een verbetering gaat zijn of niet.
En wat krijg je als je schroefjes 'goed' opbergt... dan zijn ze dus weg, 'te goed' opgeborgen
. Zou me niet eens verbazen als ze nu onder een stuk pritex gelijmt zitten want best goede plek, in de box zodat ze niet kwijt raken, allemaal op de tast gedaan dus wie weet.
Komen we wel weer tegen tzt.
Apart om te merken, ding neer gezet met aan de andere kant een EL 110, die mag er dan op lijken maar dat klonk niet ok, phase fout o.a. (?) Andere EL 130 er bij met professorische tweeter, klopt ook niet, daar lijkt de tweeter zelfs luider, heel appart, (daar staat de tweet 2 cm meer naar voren en heeft elko's. Misschien polariteit foutje gemaakt wat ik niet denk of er is iets anders aan de hand, zal de elko's eens doormeten op esr, misschien scheelt dat wel zo veel dat de crossover frequentie erg veranderd is... misschien wel ten goede trouwens. Stereobeeld klopt zo iig niet. Moe'k allemaal nog uitzoeken dus maar er is een begin gemaakt
met 2 lijmklemmen ging het allemaal een stuk beter, niet perfect, in de breedte mm te veel weg gehaald, kniezel die er op let, timmerman zal ik niet worden en al doende.
Had al een paar rubber matjes gehaald, die op maat gemaakt en er in geplakt en onder en bovenin stukje pritex wat ik nog had liggen. Dan wil ik er nog glaswol in hebben. Dit alles in de hoop dat het wat beter zal werken als alleen de BAF die er nu in zat.
Verder de 2 elko's vervangen die in serie met de tweeter staan.
Moet dan maar gaan blijken of dat alles een verbetering gaat zijn of niet.
En wat krijg je als je schroefjes 'goed' opbergt... dan zijn ze dus weg, 'te goed' opgeborgen
Apart om te merken, ding neer gezet met aan de andere kant een EL 110, die mag er dan op lijken maar dat klonk niet ok, phase fout o.a. (?) Andere EL 130 er bij met professorische tweeter, klopt ook niet, daar lijkt de tweeter zelfs luider, heel appart, (daar staat de tweet 2 cm meer naar voren en heeft elko's. Misschien polariteit foutje gemaakt wat ik niet denk of er is iets anders aan de hand, zal de elko's eens doormeten op esr, misschien scheelt dat wel zo veel dat de crossover frequentie erg veranderd is... misschien wel ten goede trouwens. Stereobeeld klopt zo iig niet. Moe'k allemaal nog uitzoeken dus maar er is een begin gemaakt
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4779
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Nieuwe tweeter in bestaande speaker
Misschien is het rendement van de "provisorische" tweeter hoger, dan speelt deze dus harder.
Re: Nieuwe tweeter in bestaande speaker
Voor de duidelijkheid, dat is dezelfde tweeter, zit er alleen professorisch in/ op gefabriekt. Vindt het erg verleidelijk om nu allemaal uitspraken te doen maar ik moet er eerst even op het gemakje naar kijken denk ik. (difractie, polariteit, zo iets)
ik moet de balans behoorlijk richting de speaker die 'klaar' (links) is draaien om de boel een beetje gelijk te trekken en dan blijft een bepaald gebied overheersen op de andere, hihat, hoge tonen van stemmen etc.
Wat inmiddels ook erg op valt is dat de (diepe) bas veel minder sterk is geworden, ik denk dat dat een goed teken is. Of hoop iig
Dat verschil is echt niet subtiel, rechts druk op de oren, links niet. Dat is me iig niet eerder opgevallen (zou ruimte kunnen zijn natuurlijk maar als het altijd al zo was geweest dan had ik dat al wel gemerkt, nu is rechts gewoon hinderlijk en dat terwijl links harder staat)
ik moet de balans behoorlijk richting de speaker die 'klaar' (links) is draaien om de boel een beetje gelijk te trekken en dan blijft een bepaald gebied overheersen op de andere, hihat, hoge tonen van stemmen etc.
Wat inmiddels ook erg op valt is dat de (diepe) bas veel minder sterk is geworden, ik denk dat dat een goed teken is. Of hoop iig
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4779
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Nieuwe tweeter in bestaande speaker
Let wel op dat er langs de tweeter geen lucht weg mag lekken, dit zal de bas verminderen.
Re: Nieuwe tweeter in bestaande speaker
Denk niet dat dat het is.
Esr van de elko's is prima, de uF waardes liggen echter wel hoger als opgegeven. Heel goed mogelijk dat ze daar rekening mee hebben gehouden en de waarde nu dus lager uit valt met de 'betere' condensatoren.
10 uF = 13,2 uF en 8,2 uF = 10,2 uF
Dus die waardes even in (de nog steeds niet kloppende) boxim gestopt en waarempel, precies in het gebied wat ik denk te horen scheelt dat een paar db, toen is gespeelt met de afstand baffle > tweeter en ook dat geeft een uitkomst die precies in dat gebied veranderd. Enkelt wel net andersom, i.e. de tweeter die meer voor de baffle zit geeft een lagere output als die verzonken in de baffle zit.
(als ik het goed begrijp leest boxim een positieve waarde als achter de baffle en een negatieve waarde als er voor dan toch?)
Het beinvloede gebied komt iig overeen en aangezien het model niet klopt... klopt dit misschien toch allemaal
We zullen zien.
edit: Misschien handig om het boxsim file er even bij te plaatsen, voor wat het waard is.
Esr van de elko's is prima, de uF waardes liggen echter wel hoger als opgegeven. Heel goed mogelijk dat ze daar rekening mee hebben gehouden en de waarde nu dus lager uit valt met de 'betere' condensatoren.
10 uF = 13,2 uF en 8,2 uF = 10,2 uF
Dus die waardes even in (de nog steeds niet kloppende) boxim gestopt en waarempel, precies in het gebied wat ik denk te horen scheelt dat een paar db, toen is gespeelt met de afstand baffle > tweeter en ook dat geeft een uitkomst die precies in dat gebied veranderd. Enkelt wel net andersom, i.e. de tweeter die meer voor de baffle zit geeft een lagere output als die verzonken in de baffle zit.
(als ik het goed begrijp leest boxim een positieve waarde als achter de baffle en een negatieve waarde als er voor dan toch?)
Het beinvloede gebied komt iig overeen en aangezien het model niet klopt... klopt dit misschien toch allemaal
We zullen zien.
edit: Misschien handig om het boxsim file er even bij te plaatsen, voor wat het waard is.
- Bijlagen
-
- elac 130-2 en beston rt002a.zip
- (21.87 KiB) 46 keer gedownload
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4779
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Nieuwe tweeter in bestaande speaker
Hetgeen je aan het filter veranderd hebt heeft geen betrekking op de bas. Dus dat de bas toch veranderd is, minder diep geworden, heeft een andere oorzaak. Of de kast is lek geraakt doordat er lucht door de tweeter opening ontsnapt of de tweeter heeft een dermate hoger rendement dat deze daardoor te hard speelt ten opzichte van de bas speakers dat daardoor de bas weergave in het niet valt. Dan zul je straks gaan merken dat ook stemmen hun diepgang kwijt zijn.
Re: Nieuwe tweeter in bestaande speaker
Ik dacht dat het misschien met de extra demping te maken had maar mogelijk is dat flauwekul, zeer waarschijnlijkk zelfs. Had even de niet aangesloten EL 110 naast de linker speaker gezet en rechts staat een sub die niets deed, misschien dat daar iets vreemds gebeurde (resoneren of zo)
Laten we het bas verhaal even laten voor wat het is voor nu
Filter verhaal slaat op het harder zijn/ lijken van een bepaald frequentie gebied, rond 2 a 3 khz.
Nog even hardop denkende...
Zit ik het allemaal niet veel moeilijker te maken dan het is.. eigenlijk. Ben geen speaker aan het maken van scratch, ben een andere tweeter in een bestaande speaker aan het zetten. De speaker is een gegeven, de tweeter ook. Aangezien ik de tweeter op het bestaande midwoofer filter wil laten aansluiten staat de crossover frequentie ook vast... is een gewenst on axis gedrag dan niet alles wat ik kan bereiken in dit geval? De rest word nl. gedicteerd door de som van de al bestaande onderdelen en het afstraal gedrag van de nieuwe tweeter (?)
Laten we het bas verhaal even laten voor wat het is voor nu
Filter verhaal slaat op het harder zijn/ lijken van een bepaald frequentie gebied, rond 2 a 3 khz.
Nog even hardop denkende...
Zit ik het allemaal niet veel moeilijker te maken dan het is.. eigenlijk. Ben geen speaker aan het maken van scratch, ben een andere tweeter in een bestaande speaker aan het zetten. De speaker is een gegeven, de tweeter ook. Aangezien ik de tweeter op het bestaande midwoofer filter wil laten aansluiten staat de crossover frequentie ook vast... is een gewenst on axis gedrag dan niet alles wat ik kan bereiken in dit geval? De rest word nl. gedicteerd door de som van de al bestaande onderdelen en het afstraal gedrag van de nieuwe tweeter (?)
Re: Nieuwe tweeter in bestaande speaker
Ik ga gewoon nog even door hoor 
Ik zat nl. nog wat met boxsim te spelen en er viel me iets op en ik weet niet wat het is/ hoe het komt en of ik er rekening mee moet houden.
Als je de bovenstaande boxsim file opent dan ziet een woofer fase respons er uit als op onderstaand plaatje. Wisselt netjes op de crossover, schiet omhoog en dan duikelt ie even later weer omlaag en weer omhoog!
Nu had ik dat al wel gezien maar kon er verder geen chokola van maken tot ik net wat met de tweeter CO zat te spelen om te zien wat waar invloed op heeft mbt. de fase en andere orde filter en toen zag ik dat als ik de FR aan ga passen doormiddel van andere waardes ipv. de berekende waardes met een calculator en de juiste impendantie dat dit effekt ook optrad bij de tweeter.
Dat hele fase verhaal lijkt wat ik eerder schreef weer een beetje op losse schroeven te zetten. (knappe FR respons on axis, veel meer valt er niet te behalen) Ten minste, ik weet niet in hoeverre dat fase verhaal belangrijk is en in hoeverre dat beinvloedbaar is met de gegeven middelen.
Filter ik de tweeter 2de orde in dit boxsim file dan loopt de fase prachtig gelijk maar dat kan de tweeter niet aan, met 3de orde leek beter als 4de. En dan kijk ik alleen nog maar naar 1 woofer want anders snap ik er helemaal nix meer van.
En dan moet ik dat nog zien te meten ook, hellup
Tweet er in zetten, meten op oorhoogte, FR afstellen, luisteren, weer afstelen lijkt me haalbaarder voor nu.
Ik zat nl. nog wat met boxsim te spelen en er viel me iets op en ik weet niet wat het is/ hoe het komt en of ik er rekening mee moet houden.
Als je de bovenstaande boxsim file opent dan ziet een woofer fase respons er uit als op onderstaand plaatje. Wisselt netjes op de crossover, schiet omhoog en dan duikelt ie even later weer omlaag en weer omhoog!
Nu had ik dat al wel gezien maar kon er verder geen chokola van maken tot ik net wat met de tweeter CO zat te spelen om te zien wat waar invloed op heeft mbt. de fase en andere orde filter en toen zag ik dat als ik de FR aan ga passen doormiddel van andere waardes ipv. de berekende waardes met een calculator en de juiste impendantie dat dit effekt ook optrad bij de tweeter.
Dat hele fase verhaal lijkt wat ik eerder schreef weer een beetje op losse schroeven te zetten. (knappe FR respons on axis, veel meer valt er niet te behalen) Ten minste, ik weet niet in hoeverre dat fase verhaal belangrijk is en in hoeverre dat beinvloedbaar is met de gegeven middelen.
Filter ik de tweeter 2de orde in dit boxsim file dan loopt de fase prachtig gelijk maar dat kan de tweeter niet aan, met 3de orde leek beter als 4de. En dan kijk ik alleen nog maar naar 1 woofer want anders snap ik er helemaal nix meer van.
En dan moet ik dat nog zien te meten ook, hellup
Tweet er in zetten, meten op oorhoogte, FR afstellen, luisteren, weer afstelen lijkt me haalbaarder voor nu.
Re: Nieuwe tweeter in bestaande speaker
Net andere uit elkaar gehaald en het wordt duidelijk dat ik hier te maken heb met maandagmorgen modellen, 2 kabels verkeerd gesoldeerd op het filter. Dat hadden zij natuurlijk netjes gecompenseerd door de draadjes anders aan te sluiten maar ik niet.
Nu is zien of ik deze tweeter er wat strakker in krijg... en of ik m'n schroeven terug vind.](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Nu is zien of ik deze tweeter er wat strakker in krijg... en of ik m'n schroeven terug vind.
Re: Nieuwe tweeter in bestaande speaker
Dat ging al met al iets beter, iig systematischer. Best lastig tweetertje ook maar hij zit er in. Had het gat natuurlijk in een keer op diepte kunnen maken maar wilde zo weinig mogelijk weg halen, vraag me niet waarom. Buitenste randje even zwart gemaakt met een edding, valt mooi weg. Vind die velour afwerking trouwens best een vinding van elac.
Ook weer beplakt en gevuld, alles nagelopen in beide speakers en maar is neerzetten dan, ff luisteren.
In eerste instantie vond ik het ruk klinken. In originele vorm had ik ze iets hoger gezet met een lichte tilt naar achteren en een heel klein beetje ingedraaid. Aangezien dit em niet werd dacht ik ze is neer te zetten zoals de fabrikant het bedoeld heeft en dat gaf al een aardige verbetering (echt andere beleving), daarna iets meer ingedraaid en zo zijn ze as is al best te pruimen al zitten er hier en daar wat dingetjes in. Even inspelen (hersens ff laten wennen denk eerder
) helpt vaak ook wel wat. Wel erg plaatsings gevoelig dus.
Elk nadeel heb z'n voordeel:
Tweeters liggen iets te diep > plaats voor pakking
Schroeven nog steeds weg > waren toch iets te kort en staken uit, andere voor regelen.
Later maar is pogen te meten, misschien zo al even een 'in room' metinkje doen, da's laagdrempelig
(en uitkijken dat ik de tweeters er niet weer drekt uit knal, lol)
Ook weer beplakt en gevuld, alles nagelopen in beide speakers en maar is neerzetten dan, ff luisteren.
In eerste instantie vond ik het ruk klinken. In originele vorm had ik ze iets hoger gezet met een lichte tilt naar achteren en een heel klein beetje ingedraaid. Aangezien dit em niet werd dacht ik ze is neer te zetten zoals de fabrikant het bedoeld heeft en dat gaf al een aardige verbetering (echt andere beleving), daarna iets meer ingedraaid en zo zijn ze as is al best te pruimen al zitten er hier en daar wat dingetjes in. Even inspelen (hersens ff laten wennen denk eerder
Elk nadeel heb z'n voordeel:
Tweeters liggen iets te diep > plaats voor pakking
Schroeven nog steeds weg > waren toch iets te kort en staken uit, andere voor regelen.
Later maar is pogen te meten, misschien zo al even een 'in room' metinkje doen, da's laagdrempelig
Re: Nieuwe tweeter in bestaande speaker
Hmm, dat meten is toch weer wat anders hoor, eindeloos geklooi om input te krijgen, dat werkte vorige keer prima. Arta nog weer even geprobeerd, nope, daar zal ik toch echt even serieuzer mee aan de gang moeten en dat is er nog niet van gekomen.
Affijn, 2 'metingen' die waarschijnlijk net nix zeggen maar goed, t'is iig wat
1 op de luisterplek en 1 close, ongeveer een meter. 1/6de gesmoothed.
Moet eerst is zorgen dat ik een wat stabielere meet opstelling krijg (en beter weet wat ik doe) voordat ik hier mee verder kan denk.
Affijn, 2 'metingen' die waarschijnlijk net nix zeggen maar goed, t'is iig wat
1 op de luisterplek en 1 close, ongeveer een meter. 1/6de gesmoothed.
Moet eerst is zorgen dat ik een wat stabielere meet opstelling krijg (en beter weet wat ik doe) voordat ik hier mee verder kan denk.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4779
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Nieuwe tweeter in bestaande speaker
Dat lijkt toch een vrij eenvoudige vraag Olaf 
Ik kom vooralsnog niet verder dan 'net niet' en ze doen dingen heel goed en andere dingen niet. Ergens zit er iets 'scheef'
Misschien als ik nog een (paar) keer wissel met bijv. de andere EL's dat ik me vinger er beter op krijg. De tweeters op zich lijken me best goed trouwens.
Toch een poging: Ze plaatsen heel mooi, elk drummetje, tingeltje, piano toets en wat niet al heeft netjes een eigen plek in het stereo beeld. (in hoeverre realistisch is vraag 2 en natuurlijk compleet afhankelijk van de opname) Stemmen, blazers, drums en piano klinken mooi, gek genoeg lijken de lagere registers nu roet in het eten te gooien, dat vond ik eerder juist een sterk punt
Ze lijken een zwakke plek in mijn akoestiek meer te benadrukken als andere speakers. (op de luisterplek klinkt het midden soort van zachter als de buitenkanten van het stereobeeld, dit vooral met bepaalde instrumenten die dan ook naar de buitenkant toe gemixt zijn, of beide zijkanten, het hiervoor genoemde 2 a 3 khz gebied, denk ik) Ga ik een meter naar voren zitten is dat effect weg.
Ergo, eerst nog is wat meer wisselen van speakers maar dit is wat ik er tot nu toe van kan maken.
Ik kom vooralsnog niet verder dan 'net niet' en ze doen dingen heel goed en andere dingen niet. Ergens zit er iets 'scheef'
Misschien als ik nog een (paar) keer wissel met bijv. de andere EL's dat ik me vinger er beter op krijg. De tweeters op zich lijken me best goed trouwens.
Toch een poging: Ze plaatsen heel mooi, elk drummetje, tingeltje, piano toets en wat niet al heeft netjes een eigen plek in het stereo beeld. (in hoeverre realistisch is vraag 2 en natuurlijk compleet afhankelijk van de opname) Stemmen, blazers, drums en piano klinken mooi, gek genoeg lijken de lagere registers nu roet in het eten te gooien, dat vond ik eerder juist een sterk punt
Ze lijken een zwakke plek in mijn akoestiek meer te benadrukken als andere speakers. (op de luisterplek klinkt het midden soort van zachter als de buitenkanten van het stereobeeld, dit vooral met bepaalde instrumenten die dan ook naar de buitenkant toe gemixt zijn, of beide zijkanten, het hiervoor genoemde 2 a 3 khz gebied, denk ik) Ga ik een meter naar voren zitten is dat effect weg.
Ergo, eerst nog is wat meer wisselen van speakers maar dit is wat ik er tot nu toe van kan maken.
Re: Nieuwe tweeter in bestaande speaker
Kreeg vandaag ander geluidskaartje binnen, kapot gekocht, nix mee aan de hand
dus net een beetje mee lopen spelen en weer ff snel holm impulse geprobeerd. Zal wel weer niet zijn zoals het moet maar denk dat er toch wel iets uit af te leiden valt (en begreep dat Jeroen ook zo close range meet, onder andere iig. al zal die de mikrofoon vast niet los in het handje houden
)
Dus... eerst de EL 110 die ik inmiddels weer had neer gezet, daarvan alle units los gemeten op iets van 2 cm afstand om vervolgens hetzelfde te doen met de EL 130's.
Bultje op 2,5 khz en lijkt wat te laag te crossen. Waarom de woofers allebei een dip laten zien op 1600 hz is me niet duidelijk, varieren van meetafstand maakte iets uit, niet veel.
Geeft iig een beetje richting al dacht ik dit ook al te hebben gehoord inmiddels. Had het verschil in woofer respons eigenlijk iets groter verwacht.
dus net een beetje mee lopen spelen en weer ff snel holm impulse geprobeerd. Zal wel weer niet zijn zoals het moet maar denk dat er toch wel iets uit af te leiden valt (en begreep dat Jeroen ook zo close range meet, onder andere iig. al zal die de mikrofoon vast niet los in het handje houden
Dus... eerst de EL 110 die ik inmiddels weer had neer gezet, daarvan alle units los gemeten op iets van 2 cm afstand om vervolgens hetzelfde te doen met de EL 130's.
Bultje op 2,5 khz en lijkt wat te laag te crossen. Waarom de woofers allebei een dip laten zien op 1600 hz is me niet duidelijk, varieren van meetafstand maakte iets uit, niet veel.
Geeft iig een beetje richting al dacht ik dit ook al te hebben gehoord inmiddels. Had het verschil in woofer respons eigenlijk iets groter verwacht.
Re: Nieuwe tweeter in bestaande speaker
Raak weer helemaal enthiousiast, heb al wat ideen en kan nog zat doen.
Experimenteerbak ligt klaar
Experimenteerbak ligt klaar
