Raspberry Pi 2 met Afdac-LB en Volumio

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 382
Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
Locatie: Ergens in het zonnige Spanje

Raspberry Pi 2 met Afdac-LB en Volumio

Bericht door salautom »

Heeft iemand deze combi al werken via i2s?
ik krijg het niet aan de praat, iemand een idee of dit sowieso zou kunnen werken?
ik heb alle dac's in het configuratiescherm al geprobeerd, maar helaas geen lock
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi 2 met Afdac-LB en Volumio

Bericht door hannesie »

Heeft Volumio al ondersteuning voor de nieuwe Pi2?

RPI-update e.d. gedaan?
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 382
Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
Locatie: Ergens in het zonnige Spanje

Re: Raspberry Pi 2 met Afdac-LB en Volumio

Bericht door salautom »

Volgens de site:

VERSION: 1.55
RELEASE DATE: 08-02-2015
Compatible with every model of Raspberry PI, also the new Pi 2.

heb de volgende zaken uitgevoerd:

CODE: Selecteer alles

sudo rpi-update
sync
sudo reboot
en nog wat modules toegevoegd:

CODE: Selecteer alles

snd_soc_bcm2708
snd_soc_bcm2708_i2s
bcm2708_dmaengine
snd_soc_pcm5102a
snd_soc_hifiberry_dac
maar vervolgens zegt aplay -l:

CODE: Selecteer alles

aplay: device_list:268: no soundcards found...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi 2 met Afdac-LB en Volumio

Bericht door hannesie »

rpi2.JPG
Ik meende bij de Volumio een algemene I²S connectie gebruikte/activeerde in het menu bij de instellingen van het systeem.
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 382
Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
Locatie: Ergens in het zonnige Spanje

Re: Raspberry Pi 2 met Afdac-LB en Volumio

Bericht door salautom »

die optie zit er bij deze versie niet (meer) op
(ik heb alle opties al geprobeerd)
Bijlagen
Screen Shot 02-24-15 at 11.09 PM.PNG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi 2 met Afdac-LB en Volumio

Bericht door hannesie »

Om dan maar eens een BN er te imiteren, "elk voordeel heb zun nadeel".

Hoe doet de piCoreplayer het, ziet die de DAC wel?
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 382
Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
Locatie: Ergens in het zonnige Spanje

Re: Raspberry Pi 2 met Afdac-LB en Volumio

Bericht door salautom »

hiervoor gebruikte ik de 'standaard B PI' met picoreplayer, zonder problemen
maar voor de 2 is nog geen picoreplayer beschikbaar
heb op de vorige ook wel es volumio geprobeerd, maar ook zonder succes, en had toen de moed maar opgegeven
maar wil het nu eigenlijk wel aan de praat hebben.....
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi 2 met Afdac-LB en Volumio

Bericht door hannesie »

Komt nu wel duidelijk naar boven dat de nieuwe Pi2 voor aardig wat problemen zorgt.
Misschien ook nog even kijken naar max2play?

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd uiteraard.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Raspberry Pi 2 met Afdac-LB en Volumio

Bericht door knuisje »

Volumio met de RPI 2 werkt nog niet stabiel. klik.
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 382
Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
Locatie: Ergens in het zonnige Spanje

Re: Raspberry Pi 2 met Afdac-LB en Volumio

Bericht door salautom »

maar dan kom ik toch even weer op een basis vraag terug:
zou de PI het moeten doen met de afdac-lb? en dan bedoel ik ook de 'oude' B versie, want deze heb ik ook niet aan de praat gekregen met Volumio, alleen maar met piCorePlayer
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Raspberry Pi 2 met Afdac-LB en Volumio

Bericht door knuisje »

Maar je had de AFDAC LB toch al aan de praat met de RPI?
Als er een standaard Philips I2S signaal wordt aangeboden dan zal de SRC4392 dit verwerken. Ik begrijp überhaupt niet waarom het type dac in Volumio instelbaar is. :think:
Check anders eens met een scope of de RPI wel I2S signalen aanbiedt.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi 2 met Afdac-LB en Volumio

Bericht door hannesie »

Het definiëren voor de pinnen e.d. om het I²S goed te krijgen is nog niet helder.
Er is meer wat nog niet lekker werkt.

http://www.raspberrypi.org/forums/searc ... ds=pi2+i2s
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 382
Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
Locatie: Ergens in het zonnige Spanje

Re: Raspberry Pi 2 met Afdac-LB en Volumio

Bericht door salautom »

Maar je had de AFDAC LB toch al aan de praat met de RPI?
zeker, maar alleen de 'oude' B versie in combinatie met piCorePLayer
maar piCorePlayer is (nog) niet geschikt voor de 2 (en ik ben ook niet super enthousiast over piCorePlayer.... ik moet te vaak de LMS restarten)
en Volumio had ik ook op de 'oude' B niet aan de praat

ik ben nu bezig om het geheel in een behuizing te maken, en wilde dan gelijk met de PI 2 aan de slag (ze zijn niet 'kast-compatible')
ook heb ik nog een beagleBone black liggen, zal deze vanavond es proberen
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi 2 met Afdac-LB en Volumio

Bericht door hannesie »

Is het dan niet slimmer om de oude met de piCore te gebruiken als speler en de Pi 2 als LMS, (hoe heb je dat trouwens gedaan? :shock: ) :mrgreen:
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 382
Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
Locatie: Ergens in het zonnige Spanje

Re: Raspberry Pi 2 met Afdac-LB en Volumio

Bericht door salautom »

Is het dan niet slimmer om de oude met de piCore te gebruiken als speler
zou je haast zeggen he?

maar ik wil dus eigenlijk ook niet vast zitten aan piCorePlayer, dus zou het sowieso handig zijn dan Volumio werkt
Pi 2 als LMS, (hoe heb je dat trouwens gedaan?
een virtuele windows 8.1 machine met LMS
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 382
Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
Locatie: Ergens in het zonnige Spanje

Re: Raspberry Pi 2 met Afdac-LB en Volumio

Bericht door salautom »

ik heb gisteren een poging gedaan de beaglebone black te voorzien van volumio, en dat is wel gelukt
het aansturen van de dac dmv i2s wat minder
wel geluid alleen vreselijk kraken (het standaard opstart deuntje leek wel goed te klinken)
wat zou hier het probleem kunnen zijn?
ik heb getest met standaard 44.1/16 files
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Raspberry Pi 2 met Afdac-LB en Volumio

Bericht door Bas Horneman »

Pi 2 als LMS
Werkt goed. Beter dan mijn windows pc.
LMS geinstalleerd. M'n USB schijf met flacs gemount. LMS geconfigureerd...en voila. Zolang ik maar Squeeze Commander (Android) gebruik (voor navigatie/aansturing). In plaats van de Logitech app...werkt alles soepel en snel.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Raspberry Pi 2 met Afdac-LB en Volumio

Bericht door FR_Aad »

Bas Horneman schreef:
Pi 2 als LMS
Werkt goed. Beter dan mijn windows pc.
LMS geinstalleerd. M'n USB schijf met flacs gemount. LMS geconfigureerd...en voila. Zolang ik maar Squeeze Commander (Android) gebruik (voor navigatie/aansturing). In plaats van de Logitech app...werkt alles soepel en snel.
Wat gebruik je dan als speler Bas?
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 382
Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
Locatie: Ergens in het zonnige Spanje

Re: Raspberry Pi 2 met Afdac-LB en Volumio

Bericht door salautom »

ik ben eigenlijk wel benieuwd wie hier op het forum gebruik maken van de afdac-lb in combinatie met een i2s aangesloten speler en met welke software......
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Raspberry Pi 2 met Afdac-LB en Volumio

Bericht door Bas Horneman »

Wat gebruik je dan als speler Bas?
Logitech Touch, Rpi b+ met hifiberry en Rpi b+ met Durio sound DAC. (Beide rpi's met picoreplayer software)
Bijlagen
DS5-DM-ATW_1.jpg
Laatst gewijzigd door Bas Horneman op ma 02 mar 2015, 17:30, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Raspberry Pi 2 met Afdac-LB en Volumio

Bericht door Bas Horneman »

OS voor de Pi2 is Raspbian Wheezy.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Raspberry Pi 2 met Afdac-LB en Volumio

Bericht door FR_Aad »

Bas Horneman schreef:
Wat gebruik je dan als speler Bas?
Logitech Touch, Rpi b+ met hifiberry en Rpi b+ met Durio sound DAC. (Beide rpi's met picoreplayer software)
Ik heb hier weleens een Logitech Classic met LMS op mijn RPI 'b' maar dat gaf toch wel wat problemen met FLAC's.
De beperking was de Classic, die heeft onvoldoende snelheid om de FLAC's te decoderen.
Sindsdien heb ik de RPI niet meer als server ingezet.
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Raspberry Pi 2 met Afdac-LB en Volumio

Bericht door Bas Horneman »

De beperking was de Classic, die heeft onvoldoende snelheid om de FLAC's te decoderen.
Sindsdien heb ik de RPI niet meer als server ingezet.
Ik heb ook de classic. Zal het vanavond wel even proberen. Maar ik ga er van uit dat het werkt omdat ik LMS zo ingesteld heb dat LMS de decoding doet zodat de "player" niet extra werk hoeft te doen.

De oude rpi is ook niet echt geschikt als LMS server denk ik. Vooral omdat de database van LMS toch wel graag wat extra geheugen gebruikt (kan ik me zo voorstellen)
Laatst gewijzigd door Bas Horneman op ma 02 mar 2015, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Raspberry Pi 2 met Afdac-LB en Volumio

Bericht door FR_Aad »

Ben benieuwd, mijn model B trok het niet. Nu slijt hij zijn leven als speler en staat er een iMac in de meterkast. En dat gaat perfect. (kost alleen wat ruimte in de toch al niet te grote meterkast)
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Raspberry Pi 2 met Afdac-LB en Volumio

Bericht door Bas Horneman »

iMac in de meterkast. En dat gaat perfect
Dat lijkt me ook dat dit perfect gaat. Is vele male krachtiger dan Rpi2.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”